본 연구는 개정 근로기준법 시행에 따른 보육교사의 휴게시간 인식과 적용실태를 알아보고 문제점과 개선방안의 의견을 분석하여 보다 효과적으로 시행되는데 도움이 되는 기초자료를 제시하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 수행하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 연구문제 1. 보육교사의 휴게시간에 대한 인식은 어떠한가? 연구문제 2. 보육교사의 휴게시간 적용실태는 어떠한가? 연구문제 3. 보육교사 휴게시간 문제점은 무엇인가? 연구문제 4. 보육교사 휴게시간 개선방안은 무엇인가? 본 연구에서는 보육교사의 휴게시간에 대해 알아보기 위해 선행연구, 문헌연구 그리고 보육교사의 의견을 수렴하여 유아교육전공 교수 1인과 협의를 통해 설문지를 개발하였다. 본 조사는 2018년 8월 27일부터 10월 초까지 총 6주 동안 실시하였다. 설문조사는 직접 방문, 우편발송, 교사 교육으로 연구 자료를 수집하였다. 설문지는 총 550부 배부하였으며 그 중 응답이 누락되거나 분석하기에 적절하지 못한 설문지를 제외하여 최종적으로 530부(96.36%)를 연구 자료로 사용하였다. 본 연구는 보육교사의 휴게시간 인식과 적용실태, 문제점 및 개선방안을 분석하기 위해 수집된 자료는 Excel 2013 프로그램을 사용하여 설문 문항에 따라 빈도, 백분율, ...
본 연구는 개정 근로기준법 시행에 따른 보육교사의 휴게시간 인식과 적용실태를 알아보고 문제점과 개선방안의 의견을 분석하여 보다 효과적으로 시행되는데 도움이 되는 기초자료를 제시하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 수행하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 연구문제 1. 보육교사의 휴게시간에 대한 인식은 어떠한가? 연구문제 2. 보육교사의 휴게시간 적용실태는 어떠한가? 연구문제 3. 보육교사 휴게시간 문제점은 무엇인가? 연구문제 4. 보육교사 휴게시간 개선방안은 무엇인가? 본 연구에서는 보육교사의 휴게시간에 대해 알아보기 위해 선행연구, 문헌연구 그리고 보육교사의 의견을 수렴하여 유아교육전공 교수 1인과 협의를 통해 설문지를 개발하였다. 본 조사는 2018년 8월 27일부터 10월 초까지 총 6주 동안 실시하였다. 설문조사는 직접 방문, 우편발송, 교사 교육으로 연구 자료를 수집하였다. 설문지는 총 550부 배부하였으며 그 중 응답이 누락되거나 분석하기에 적절하지 못한 설문지를 제외하여 최종적으로 530부(96.36%)를 연구 자료로 사용하였다. 본 연구는 보육교사의 휴게시간 인식과 적용실태, 문제점 및 개선방안을 분석하기 위해 수집된 자료는 Excel 2013 프로그램을 사용하여 설문 문항에 따라 빈도, 백분율, 평균, 표준편차를 구하였다. 본 연구의 결과를 연구문제에 따라 제시하면 다음과 같다. 첫째, 보육교사는 근로기준법에서 규정하고 있는 휴게시간에 대해 이해하고 있다. 그리고 신체적, 정신적, 정서적인 에너지의 고갈(소진)을 예방하기 위해, 쌓이는 피로를 회복시키고 일에 대한 권태감 감소를 위해, 보다 나은 보육서비스 질 개선을 위해 휴게시간이 필요한 것으로 보고 있다. 휴게시간 제도는 보육교사의 근무환경 및 복지 개선을 위한 목적을 가지고 있는 것으로 인식하고 있었다. 둘째, 보육교사 휴게시간 적용실태로는 휴식을 취할 수 있는 휴게공간은 부족한 것으로 나타났으며 대부분의 기관에서 휴게시간을 적용하는 것으로 나타났다. 휴게시간에는 통합보육을 실시하여 교사들이 교대로 휴게시간을 보내고 있으며, 사용시간대는 13:00~14:00가 가장 많은 것으로 조사되었다. 휴게시간 사용 장소로는 아이들이 있는 교실에서 휴게시간을 보내는 것으로 나타났으며, 휴게시간 사용형태는 원내에서 쉬다가 서류(일지, 개인서류 등)업무를 한다고 하였다. 대부분의 교사가 서류를 하느라 온전히 휴게(쉼)만은 못한다고 하였으며, 휴게시간에 대한 만족도는 낮은 것으로 나타났다. 셋째, 보육교사의 휴게시간에 대한 문제점은 전체 보통이상으로 인식하고 있었다. 보조교사가 업무를 제대로 못할 시 오히려 교사의 업무량이 증가하는데 어려움이 있으며, 현장 특성상 교사가 교실 밖으로 나와 쉬는 거 자체가 어려운 것으로 조사되었다. 또한 담임교사의 휴게시간에 사고 발생 시 책임소재가 불문명한 것에 대해 불안해하는 것을 알 수 있었다. 넷째, 보육교사 휴게시간 보장을 위한 개선방안은 전체적으로 높은 필요성을 보여주었다. 보육교사는 학부모에게 휴게시간 권리를 정확하게 명시해주고 이해할 수 있도록 하여 보장받길 바래하며, 점심시간을 근무시간으로 인정하여 휴게시간을 조기퇴근으로 대체하길 바래하는 것으로 나타났다. 또한 휴게시간 사고 발생 시 책임소재를 분명하게 해야 한다고 하였다. 결론적으로 보육교사의 휴게시간은 현장에서 제대로 적용하기 어려운 것을 알 수 있었으며, 어린이집 특성에 맞는 휴게시간제도의 개선방안이 필요한 것으로 나타났다. 이러한 연구결과는 보육교사 휴게시간의 효율적인 실행을 돕기 위한 보육교사 지원 방안을 모색하고 기초자료를 제공하는데 의의가 있다고 하겠다.
본 연구는 개정 근로기준법 시행에 따른 보육교사의 휴게시간 인식과 적용실태를 알아보고 문제점과 개선방안의 의견을 분석하여 보다 효과적으로 시행되는데 도움이 되는 기초자료를 제시하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 수행하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 연구문제 1. 보육교사의 휴게시간에 대한 인식은 어떠한가? 연구문제 2. 보육교사의 휴게시간 적용실태는 어떠한가? 연구문제 3. 보육교사 휴게시간 문제점은 무엇인가? 연구문제 4. 보육교사 휴게시간 개선방안은 무엇인가? 본 연구에서는 보육교사의 휴게시간에 대해 알아보기 위해 선행연구, 문헌연구 그리고 보육교사의 의견을 수렴하여 유아교육전공 교수 1인과 협의를 통해 설문지를 개발하였다. 본 조사는 2018년 8월 27일부터 10월 초까지 총 6주 동안 실시하였다. 설문조사는 직접 방문, 우편발송, 교사 교육으로 연구 자료를 수집하였다. 설문지는 총 550부 배부하였으며 그 중 응답이 누락되거나 분석하기에 적절하지 못한 설문지를 제외하여 최종적으로 530부(96.36%)를 연구 자료로 사용하였다. 본 연구는 보육교사의 휴게시간 인식과 적용실태, 문제점 및 개선방안을 분석하기 위해 수집된 자료는 Excel 2013 프로그램을 사용하여 설문 문항에 따라 빈도, 백분율, 평균, 표준편차를 구하였다. 본 연구의 결과를 연구문제에 따라 제시하면 다음과 같다. 첫째, 보육교사는 근로기준법에서 규정하고 있는 휴게시간에 대해 이해하고 있다. 그리고 신체적, 정신적, 정서적인 에너지의 고갈(소진)을 예방하기 위해, 쌓이는 피로를 회복시키고 일에 대한 권태감 감소를 위해, 보다 나은 보육서비스 질 개선을 위해 휴게시간이 필요한 것으로 보고 있다. 휴게시간 제도는 보육교사의 근무환경 및 복지 개선을 위한 목적을 가지고 있는 것으로 인식하고 있었다. 둘째, 보육교사 휴게시간 적용실태로는 휴식을 취할 수 있는 휴게공간은 부족한 것으로 나타났으며 대부분의 기관에서 휴게시간을 적용하는 것으로 나타났다. 휴게시간에는 통합보육을 실시하여 교사들이 교대로 휴게시간을 보내고 있으며, 사용시간대는 13:00~14:00가 가장 많은 것으로 조사되었다. 휴게시간 사용 장소로는 아이들이 있는 교실에서 휴게시간을 보내는 것으로 나타났으며, 휴게시간 사용형태는 원내에서 쉬다가 서류(일지, 개인서류 등)업무를 한다고 하였다. 대부분의 교사가 서류를 하느라 온전히 휴게(쉼)만은 못한다고 하였으며, 휴게시간에 대한 만족도는 낮은 것으로 나타났다. 셋째, 보육교사의 휴게시간에 대한 문제점은 전체 보통이상으로 인식하고 있었다. 보조교사가 업무를 제대로 못할 시 오히려 교사의 업무량이 증가하는데 어려움이 있으며, 현장 특성상 교사가 교실 밖으로 나와 쉬는 거 자체가 어려운 것으로 조사되었다. 또한 담임교사의 휴게시간에 사고 발생 시 책임소재가 불문명한 것에 대해 불안해하는 것을 알 수 있었다. 넷째, 보육교사 휴게시간 보장을 위한 개선방안은 전체적으로 높은 필요성을 보여주었다. 보육교사는 학부모에게 휴게시간 권리를 정확하게 명시해주고 이해할 수 있도록 하여 보장받길 바래하며, 점심시간을 근무시간으로 인정하여 휴게시간을 조기퇴근으로 대체하길 바래하는 것으로 나타났다. 또한 휴게시간 사고 발생 시 책임소재를 분명하게 해야 한다고 하였다. 결론적으로 보육교사의 휴게시간은 현장에서 제대로 적용하기 어려운 것을 알 수 있었으며, 어린이집 특성에 맞는 휴게시간제도의 개선방안이 필요한 것으로 나타났다. 이러한 연구결과는 보육교사 휴게시간의 효율적인 실행을 돕기 위한 보육교사 지원 방안을 모색하고 기초자료를 제공하는데 의의가 있다고 하겠다.
The purpose of this research is to recognize the awareness and application recess time of child care teachers following the implementation of the revised Labor Standards Act and to analyze the opinions of problems and improvement method and provide fundamental data to help them implement them more e...
The purpose of this research is to recognize the awareness and application recess time of child care teachers following the implementation of the revised Labor Standards Act and to analyze the opinions of problems and improvement method and provide fundamental data to help them implement them more effectively. To achieve the purpose of the research, the following research questions were selected to take into consideration. 1.What is the awareness about recess time of child care teachers? 2.What is the state of application recess time of child care teachers? 3.What are the problems about recess time of child care teachers? 4.What are the improvement method about recess time of child care teachers? Research questionnaire was developed for recognize the recess time of child card teachers by consult with a professor of early childhood education and collecting data which is from child care teachers, pre-research, literature. This research was conducted for six weeks from August 27th to in October 2018.The data of questionnaires were collected by in-person, mail the researcher through direct distribution or mail delivery, practical exercise. The research has conducted by questionnaires which were distributed 550 but the collected data was 530 questionnaires (96.36%) except for unfaithful responses. The research studied for analyze the awareness of recess time of child care teaches, application, problems and improvement method and were used by data which is the Excel 2013 Program to interpret the questionnaire’s frequency, percentage, mean and standard deviation. The results of this study were summarized as follows. First, child care teachers understand the recess time set out in the labor standards act. And recess time are needed to prevent the exhaustion(burn-out) of physical, mental and emotional energy, and in order to recover from fatigue and reduce the sense of boredom at work, to improve the quality of child care services. Second, there was not enough rest zone, and the most of child centers applied by recess time. Integrated childcare is performed during the recess time, teachers rotate recess time, and between 13:00 and 14:00 are the most common. Teachers spend their recess time in classrooms with children, and the form of use recess time in a child care center and work on documents (journals, personal documents, etc.). Most teachers said they can't just recess because they have to lots of paper work therefore and the satisfaction level which is recess time was low. Third, the issue of child care teachers' recess time was perceived as above average. If the assistant teacher is not doing the job properly, the teachers to increase their workload have difficulty, it was found that teacher is hard to take a rest outside the classroom. The teacher is also nervous about the lack of clear responsibility for children's accidents during the recess time. Fourth, research show that the improvement measures of recess time is highly necessary to ensure the recess time of child care teachers. Child care teachers hope that parents will be assured that can accurately specify and understand their right to recess time, teachers recognize lunchtime as workload and hope to replace it with early leave work. The teachers also said that if an accident occurs during recess time, they should clarify the responsibility. In conclusion, it was found that the recess time of child care teachers was difficult to apply properly at child care centers, and it was necessary to improve the recess time system that fits the characteristics of child care centers. These findings were meaningful to provide fundamental data on how to support child care centers to facilitate efficient implementation of child care center recess time.
The purpose of this research is to recognize the awareness and application recess time of child care teachers following the implementation of the revised Labor Standards Act and to analyze the opinions of problems and improvement method and provide fundamental data to help them implement them more effectively. To achieve the purpose of the research, the following research questions were selected to take into consideration. 1.What is the awareness about recess time of child care teachers? 2.What is the state of application recess time of child care teachers? 3.What are the problems about recess time of child care teachers? 4.What are the improvement method about recess time of child care teachers? Research questionnaire was developed for recognize the recess time of child card teachers by consult with a professor of early childhood education and collecting data which is from child care teachers, pre-research, literature. This research was conducted for six weeks from August 27th to in October 2018.The data of questionnaires were collected by in-person, mail the researcher through direct distribution or mail delivery, practical exercise. The research has conducted by questionnaires which were distributed 550 but the collected data was 530 questionnaires (96.36%) except for unfaithful responses. The research studied for analyze the awareness of recess time of child care teaches, application, problems and improvement method and were used by data which is the Excel 2013 Program to interpret the questionnaire’s frequency, percentage, mean and standard deviation. The results of this study were summarized as follows. First, child care teachers understand the recess time set out in the labor standards act. And recess time are needed to prevent the exhaustion(burn-out) of physical, mental and emotional energy, and in order to recover from fatigue and reduce the sense of boredom at work, to improve the quality of child care services. Second, there was not enough rest zone, and the most of child centers applied by recess time. Integrated childcare is performed during the recess time, teachers rotate recess time, and between 13:00 and 14:00 are the most common. Teachers spend their recess time in classrooms with children, and the form of use recess time in a child care center and work on documents (journals, personal documents, etc.). Most teachers said they can't just recess because they have to lots of paper work therefore and the satisfaction level which is recess time was low. Third, the issue of child care teachers' recess time was perceived as above average. If the assistant teacher is not doing the job properly, the teachers to increase their workload have difficulty, it was found that teacher is hard to take a rest outside the classroom. The teacher is also nervous about the lack of clear responsibility for children's accidents during the recess time. Fourth, research show that the improvement measures of recess time is highly necessary to ensure the recess time of child care teachers. Child care teachers hope that parents will be assured that can accurately specify and understand their right to recess time, teachers recognize lunchtime as workload and hope to replace it with early leave work. The teachers also said that if an accident occurs during recess time, they should clarify the responsibility. In conclusion, it was found that the recess time of child care teachers was difficult to apply properly at child care centers, and it was necessary to improve the recess time system that fits the characteristics of child care centers. These findings were meaningful to provide fundamental data on how to support child care centers to facilitate efficient implementation of child care center recess time.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.