본 연구의 목적은 유아의 자아존중감과 친사회성, 일상적 스트레스, 창의성 간의 상관관계와 함께 유아의 친사회성과 일상적 스트레스 그리고 창의성이 유아의 자아존중감에 미치는 상대적 영향력을 분석하는데 있다. 연구목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 유아의 자아존중감과 친사회성, 일상적 스트레스, 창의성의 관계는 어떠한가? 둘째, 유아의 친사회성, 일상적 스트레스, 창의성이 자아존중감에 미치는 상대적 영향력은 어떠한가? 셋째, 유아의 친사회성, 일상적 스트레스, 창의성의 하위요인들이 자아존중감에 미치는 상대적 영향력은 어떠한가? 본 연구를 위해 선정된 연구대상은 D시에 소재한 사립유치원, 법인어린이집, 기업체어린이집 총 8곳의 만5세 유아 180명이다. 만5세 유아 180명을 대상으로 유아 자아존중감 검사도구, 친사회성 검사도구, 일상적 스트레스 검사도구, 창의성 검사도구 총 4가지를 사용하여 자료를 수집하였다. ...
본 연구의 목적은 유아의 자아존중감과 친사회성, 일상적 스트레스, 창의성 간의 상관관계와 함께 유아의 친사회성과 일상적 스트레스 그리고 창의성이 유아의 자아존중감에 미치는 상대적 영향력을 분석하는데 있다. 연구목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 유아의 자아존중감과 친사회성, 일상적 스트레스, 창의성의 관계는 어떠한가? 둘째, 유아의 친사회성, 일상적 스트레스, 창의성이 자아존중감에 미치는 상대적 영향력은 어떠한가? 셋째, 유아의 친사회성, 일상적 스트레스, 창의성의 하위요인들이 자아존중감에 미치는 상대적 영향력은 어떠한가? 본 연구를 위해 선정된 연구대상은 D시에 소재한 사립유치원, 법인어린이집, 기업체어린이집 총 8곳의 만5세 유아 180명이다. 만5세 유아 180명을 대상으로 유아 자아존중감 검사도구, 친사회성 검사도구, 일상적 스트레스 검사도구, 창의성 검사도구 총 4가지를 사용하여 자료를 수집하였다. 자료 분석은 SPSS 22.0 프로그램을 사용하여 Pearson 적률상관분석과 단계적 중다회귀분석(Stepwise Multi-Regression)을 사용하여 분석하였다. 본 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아 자아존중감과 친사회성, 일상적 스트레스, 창의성 간의 관계를 살펴본 결과, 자아존중감과 친사회성 간에는 통계적으로 유의미한 정적 상관이 있는 것으로 나타났으며, 친사회성의 하위요인으로는 기관적응능력, 또래관계형성능력, 비공격적대처능력, 스트레스다루기능력이 자아존중감 전체와 정적 상관이 있는 것으로 나타났다. 자아존중감과 일상적 스트레스 간에는 통계적으로 유의미한 부적 상관이 있는 것으로 나타났으며, 일상적 스트레스의 하위요인으로는 비난공격적상황, 자존감상함, 불안좌절감 전체와 부적 상관이 있는 것으로 나타났다. 자아존중감과 창의성 간에는 통계적으로 유의미한 정적 상관이 있는 것으로 나타났으며, 창의성의 하위요인으로는 유창성, 독창성, 개방성이 자아존중감 전체와 정적 상관이 있는 것으로 나타났다. 둘째, 친사회성과 일상적 스트레스, 창의성이 자아존중감에 미치는 상대적인 영향력을 살펴본 결과, 자아존중감을 예측하는 가장 강력한 영향력이 있는 변인은 일상적 스트레스 인 것으로 밝혀졌으며, 이어서 친사회성과 창의성이 자아존중감을 예측하는 추가변인으로 나타났다. 또한 유아 자아존중감의 하위요인에 대한 상대적 영향력을 살펴본 결과, 인지적 자아를 가장 많이 예측하는 변인은 일상적 스트레스였으며 이어서 친사회성이 영향력을 주었다. 사회적 자아를 가장 많이 예측하는 변인은 일상적 스트레스였다. 신체적 자아를 가장 많이 예측하는 변인은 일상적 스트레스였으며 이어서 친사회성과 창의성이 영향력을 주었다. 가족수용 자아를 가장 많이 예측하는 변인은 일상적 스트레스였으며 이어서 친사회성이 영향력을 주었다. 정서적 자아를 가장 많이 예측하는 변인은 일상적 스트레스였으며 이어서 친사회성이 영향력을 주었다. 셋째, 친사회성, 일상적 스트레스, 창의성의 하위요인들이 자아존중감에 미치는 상대적인 영향력을 분석한 결과, 자아존중감을 예측하는 가장 영향력 있는 하위요인은 일상적 스트레스의 하위요인인 비난 공격적 상황으로 밝혀졌으며, 다음으로는 친사회성의 하위요인인 비공격적 대처능력, 친사회성의 하위요인인 스트레스 다루기 능력, 창의성의 하위요인인 개방성, 일상적 스트레스의 하위요인인 자존감 상함, 친사회성의 하위요인인 기관적응능력 순으로 영향력이 있음이 밝혀졌다. 결론적으로 유아의 자아존중감은 친사회성, 일상적 스트레스, 창의성과 상관관계가 있는 변인임이 밝혀졌으며, 유아의 일상적 스트레스가 자아존중감에 가장 영향력 있는 변인으로 밝혀졌고, 일상적 스트레스의 하위요인 중 비난 공격적 상황이 자아존중감의 가장 영향력 있는 예측 변인임이 밝혀졌다. 이러한 본 연구의 결과는 유아 자아존중감의 대한 이해 증진과 함께 교육 현장에서 유아의 자아존중감을 증진시킬 수 있는 의미 있는 교육 실천적 정보를 제공할 것으로 기대한다.
본 연구의 목적은 유아의 자아존중감과 친사회성, 일상적 스트레스, 창의성 간의 상관관계와 함께 유아의 친사회성과 일상적 스트레스 그리고 창의성이 유아의 자아존중감에 미치는 상대적 영향력을 분석하는데 있다. 연구목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 유아의 자아존중감과 친사회성, 일상적 스트레스, 창의성의 관계는 어떠한가? 둘째, 유아의 친사회성, 일상적 스트레스, 창의성이 자아존중감에 미치는 상대적 영향력은 어떠한가? 셋째, 유아의 친사회성, 일상적 스트레스, 창의성의 하위요인들이 자아존중감에 미치는 상대적 영향력은 어떠한가? 본 연구를 위해 선정된 연구대상은 D시에 소재한 사립유치원, 법인어린이집, 기업체어린이집 총 8곳의 만5세 유아 180명이다. 만5세 유아 180명을 대상으로 유아 자아존중감 검사도구, 친사회성 검사도구, 일상적 스트레스 검사도구, 창의성 검사도구 총 4가지를 사용하여 자료를 수집하였다. 자료 분석은 SPSS 22.0 프로그램을 사용하여 Pearson 적률상관분석과 단계적 중다회귀분석(Stepwise Multi-Regression)을 사용하여 분석하였다. 본 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아 자아존중감과 친사회성, 일상적 스트레스, 창의성 간의 관계를 살펴본 결과, 자아존중감과 친사회성 간에는 통계적으로 유의미한 정적 상관이 있는 것으로 나타났으며, 친사회성의 하위요인으로는 기관적응능력, 또래관계형성능력, 비공격적대처능력, 스트레스다루기능력이 자아존중감 전체와 정적 상관이 있는 것으로 나타났다. 자아존중감과 일상적 스트레스 간에는 통계적으로 유의미한 부적 상관이 있는 것으로 나타났으며, 일상적 스트레스의 하위요인으로는 비난공격적상황, 자존감상함, 불안좌절감 전체와 부적 상관이 있는 것으로 나타났다. 자아존중감과 창의성 간에는 통계적으로 유의미한 정적 상관이 있는 것으로 나타났으며, 창의성의 하위요인으로는 유창성, 독창성, 개방성이 자아존중감 전체와 정적 상관이 있는 것으로 나타났다. 둘째, 친사회성과 일상적 스트레스, 창의성이 자아존중감에 미치는 상대적인 영향력을 살펴본 결과, 자아존중감을 예측하는 가장 강력한 영향력이 있는 변인은 일상적 스트레스 인 것으로 밝혀졌으며, 이어서 친사회성과 창의성이 자아존중감을 예측하는 추가변인으로 나타났다. 또한 유아 자아존중감의 하위요인에 대한 상대적 영향력을 살펴본 결과, 인지적 자아를 가장 많이 예측하는 변인은 일상적 스트레스였으며 이어서 친사회성이 영향력을 주었다. 사회적 자아를 가장 많이 예측하는 변인은 일상적 스트레스였다. 신체적 자아를 가장 많이 예측하는 변인은 일상적 스트레스였으며 이어서 친사회성과 창의성이 영향력을 주었다. 가족수용 자아를 가장 많이 예측하는 변인은 일상적 스트레스였으며 이어서 친사회성이 영향력을 주었다. 정서적 자아를 가장 많이 예측하는 변인은 일상적 스트레스였으며 이어서 친사회성이 영향력을 주었다. 셋째, 친사회성, 일상적 스트레스, 창의성의 하위요인들이 자아존중감에 미치는 상대적인 영향력을 분석한 결과, 자아존중감을 예측하는 가장 영향력 있는 하위요인은 일상적 스트레스의 하위요인인 비난 공격적 상황으로 밝혀졌으며, 다음으로는 친사회성의 하위요인인 비공격적 대처능력, 친사회성의 하위요인인 스트레스 다루기 능력, 창의성의 하위요인인 개방성, 일상적 스트레스의 하위요인인 자존감 상함, 친사회성의 하위요인인 기관적응능력 순으로 영향력이 있음이 밝혀졌다. 결론적으로 유아의 자아존중감은 친사회성, 일상적 스트레스, 창의성과 상관관계가 있는 변인임이 밝혀졌으며, 유아의 일상적 스트레스가 자아존중감에 가장 영향력 있는 변인으로 밝혀졌고, 일상적 스트레스의 하위요인 중 비난 공격적 상황이 자아존중감의 가장 영향력 있는 예측 변인임이 밝혀졌다. 이러한 본 연구의 결과는 유아 자아존중감의 대한 이해 증진과 함께 교육 현장에서 유아의 자아존중감을 증진시킬 수 있는 의미 있는 교육 실천적 정보를 제공할 것으로 기대한다.
The purpose of this study is to analyze the relationship among young children's sense of self-esteem, pro-sociality, daily stress and creativity as well as the relative influence on the young children's sense of self-esteem. To achieve this purpose, research questions are as follows: First, what is ...
The purpose of this study is to analyze the relationship among young children's sense of self-esteem, pro-sociality, daily stress and creativity as well as the relative influence on the young children's sense of self-esteem. To achieve this purpose, research questions are as follows: First, what is the relationship among young children's sense of self-esteem, pro-society, daily stress and creativity? Second, what is the major influence from the young children's pro-sociality, daily stress, and creativity to the sense of self-esteem? Third, what is the major influence from the subtype young children's pro-sociality, daily stress and creativity to the sense of self-esteem? To explore these research questions, the participants were 180 young children with age of 5 who attend eight private kindergartens, corporate children's homes and business children's homes in D city. 'Young Children's sense of Self-Esteem Inventory', 'Social Skill Situation Test Tool', ‘KPDSS (Korean Preschool Daily Stress Scale)’, and ‘K-FCTYC (Korean Figural Creativity Test for Young Children)' were uesd for data collection. The collected data from young children were analyzed by Pearson correlation and Stepwise Multi-Regression through the SPSS 22.0 program. Results from this study are as follows: First, in terms of the relationship among young children's sense of self-esteem, pro-society, daily stress and creativity, there was a significant positive correlation between young children's sense of self-esteem and pro-sociability. Specifically, 'Institutional adaptability', 'Peer relationship-building ability', 'Non-aggressive coping ability' and 'stress handling', which are sub-categories of pro-society, were found to have a significant positive correlation with young children's sense of self esteem. However, there was a significant negative correlation with young children's sense of self-esteem and daily stress. Specifically, ‘experience anxiety-distress’, ‘hurt self-esteem' and ‘encounter criticized-violent situation' which are sub-categories of daily stress, were found to have a significant negative correlation with young children's sense of self esteem. And there was a significant positive correlation with children's sense of self-esteem and creativity. Specifically, 'fluency', 'originality' and 'openness', which are sub-categories of creativity, were found to have a significant positive correlation with young children's sense of self esteem. Second, as a result of analyzing the relative influence of young children's pro-sociality, daily stress, and creativity regarding self-esteem, daily stress was found to be the most powerful negative predict variable. And the following predict variable were found to be pro-sociality and creativity. Specifically, the relative influence on subtype young child's self-esteem: 'cognitive self' is that daily stress was found to be the most powerful negative predict variable. Additionally, pro-sociality and creativity were found to be positive predict variable on 'cognitive self'. In the case of 'social self' of young child's self-esteem, daily stress was found to be the most powerful negative predict variable on 'social self'. In the case of 'physical self' of young child's self-esteem, daily stress was found to be the most powerful negative predict variable. Additionally, pro-sociality and creativity were found to be positive predict variable on 'physical self'. In the case of 'family acceptance self' of young child's self-esteem, daily stress was found to be the most powerful negative predict variable. Additionally, pro-sociality was found to be positive predict variable on 'family acceptance self'. In the case of 'emotional self' of young child's self-esteem, daily stress was found to be the most powerful negative predict variable. Additionally, pro-sociality was found to be positive predict variable on 'emotional self'. Third, As a result of analyzing the relative influence of the subtype pro-sociability, daily stress, and creativity on young children's self-esteem, 'critical situation' of daily stress was found as the most powerful negative predict variable on young children's self-esteem. And the following predict variable were found to be 'non-aggressive coping ability' of pro-sociality, 'stress handling' of pro-sociality, 'openness' of creativity, 'hurt self-esteem' of daily stress and 'institutional adaptability' of pro-sociality. In conclusion, this study was found that the young children's sense of self-esteem had a correlation to pro-sociability, daily stress, and creativity. And also the young children's daily stress was found to be the most influential factor in young children's sense of self-esteem. The results of this study are expected to provide meaningful educational and practical information to enhance young children's sense of self-esteem at educational sites, along with a better understanding of young children's sense of self-esteem.
The purpose of this study is to analyze the relationship among young children's sense of self-esteem, pro-sociality, daily stress and creativity as well as the relative influence on the young children's sense of self-esteem. To achieve this purpose, research questions are as follows: First, what is the relationship among young children's sense of self-esteem, pro-society, daily stress and creativity? Second, what is the major influence from the young children's pro-sociality, daily stress, and creativity to the sense of self-esteem? Third, what is the major influence from the subtype young children's pro-sociality, daily stress and creativity to the sense of self-esteem? To explore these research questions, the participants were 180 young children with age of 5 who attend eight private kindergartens, corporate children's homes and business children's homes in D city. 'Young Children's sense of Self-Esteem Inventory', 'Social Skill Situation Test Tool', ‘KPDSS (Korean Preschool Daily Stress Scale)’, and ‘K-FCTYC (Korean Figural Creativity Test for Young Children)' were uesd for data collection. The collected data from young children were analyzed by Pearson correlation and Stepwise Multi-Regression through the SPSS 22.0 program. Results from this study are as follows: First, in terms of the relationship among young children's sense of self-esteem, pro-society, daily stress and creativity, there was a significant positive correlation between young children's sense of self-esteem and pro-sociability. Specifically, 'Institutional adaptability', 'Peer relationship-building ability', 'Non-aggressive coping ability' and 'stress handling', which are sub-categories of pro-society, were found to have a significant positive correlation with young children's sense of self esteem. However, there was a significant negative correlation with young children's sense of self-esteem and daily stress. Specifically, ‘experience anxiety-distress’, ‘hurt self-esteem' and ‘encounter criticized-violent situation' which are sub-categories of daily stress, were found to have a significant negative correlation with young children's sense of self esteem. And there was a significant positive correlation with children's sense of self-esteem and creativity. Specifically, 'fluency', 'originality' and 'openness', which are sub-categories of creativity, were found to have a significant positive correlation with young children's sense of self esteem. Second, as a result of analyzing the relative influence of young children's pro-sociality, daily stress, and creativity regarding self-esteem, daily stress was found to be the most powerful negative predict variable. And the following predict variable were found to be pro-sociality and creativity. Specifically, the relative influence on subtype young child's self-esteem: 'cognitive self' is that daily stress was found to be the most powerful negative predict variable. Additionally, pro-sociality and creativity were found to be positive predict variable on 'cognitive self'. In the case of 'social self' of young child's self-esteem, daily stress was found to be the most powerful negative predict variable on 'social self'. In the case of 'physical self' of young child's self-esteem, daily stress was found to be the most powerful negative predict variable. Additionally, pro-sociality and creativity were found to be positive predict variable on 'physical self'. In the case of 'family acceptance self' of young child's self-esteem, daily stress was found to be the most powerful negative predict variable. Additionally, pro-sociality was found to be positive predict variable on 'family acceptance self'. In the case of 'emotional self' of young child's self-esteem, daily stress was found to be the most powerful negative predict variable. Additionally, pro-sociality was found to be positive predict variable on 'emotional self'. Third, As a result of analyzing the relative influence of the subtype pro-sociability, daily stress, and creativity on young children's self-esteem, 'critical situation' of daily stress was found as the most powerful negative predict variable on young children's self-esteem. And the following predict variable were found to be 'non-aggressive coping ability' of pro-sociality, 'stress handling' of pro-sociality, 'openness' of creativity, 'hurt self-esteem' of daily stress and 'institutional adaptability' of pro-sociality. In conclusion, this study was found that the young children's sense of self-esteem had a correlation to pro-sociability, daily stress, and creativity. And also the young children's daily stress was found to be the most influential factor in young children's sense of self-esteem. The results of this study are expected to provide meaningful educational and practical information to enhance young children's sense of self-esteem at educational sites, along with a better understanding of young children's sense of self-esteem.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.