최근 몇 년간 ‘한류 열풍’의 영향을 받아 한국어에 대한 관심을 생기는 사람이 많아지고 있으며, 한국의 드라마, 한류 스타를 큰 주목을 받고 있다. 한국과 세계 다름 나라의 문화, 경제 교류도 많아지고 있다. 한국어를 배우는 학습자를 다양한 목적을 가지고 한국어 공부를 시작하였으면 그 중에 직업 묵적 학습자는 높은 비율이 차지고 있다. 특수목적 한국어 학습자를 위한 한국어 교재 및 교수요목에 대한 연구를 많이 이루어지만 실제 교육 방안을 부족한 거 같다. 그리고 한국은 예절을 중시한 민족이 때문에 직업 목적 학습자를 위한 호칭어의 구체적인 교육을 필요하다. 그래서 본고에서 직업 목적 학습자를 위한 드라마<미생>에서 나타난 직장 호칭어를 활용하여, 학습자들이 적절하게 호칭어를 선택할 수 있고 실제 회사생활에 자연스러운 의사소통을 진행할 수 있게 교육 방안을 마련된다. 1장에서는 연구의 목적 및 필요성, 연구 방법과 선행 연구를 제시하였고, 선행연구에서 사회 호칭어와 직장 호칭어에 관한 학자의 그리고 특수목적 한국어 학습자를 위한 ...
최근 몇 년간 ‘한류 열풍’의 영향을 받아 한국어에 대한 관심을 생기는 사람이 많아지고 있으며, 한국의 드라마, 한류 스타를 큰 주목을 받고 있다. 한국과 세계 다름 나라의 문화, 경제 교류도 많아지고 있다. 한국어를 배우는 학습자를 다양한 목적을 가지고 한국어 공부를 시작하였으면 그 중에 직업 묵적 학습자는 높은 비율이 차지고 있다. 특수목적 한국어 학습자를 위한 한국어 교재 및 교수요목에 대한 연구를 많이 이루어지만 실제 교육 방안을 부족한 거 같다. 그리고 한국은 예절을 중시한 민족이 때문에 직업 목적 학습자를 위한 호칭어의 구체적인 교육을 필요하다. 그래서 본고에서 직업 목적 학습자를 위한 드라마<미생>에서 나타난 직장 호칭어를 활용하여, 학습자들이 적절하게 호칭어를 선택할 수 있고 실제 회사생활에 자연스러운 의사소통을 진행할 수 있게 교육 방안을 마련된다. 1장에서는 연구의 목적 및 필요성, 연구 방법과 선행 연구를 제시하였고, 선행연구에서 사회 호칭어와 직장 호칭어에 관한 학자의 그리고 특수목적 한국어 학습자를 위한 요구 분석과 교재개발에 대한 연구를 많이 이루어 지만 한국어의 의사소통을 향상하기 위한 내용이 부족한 점을 밝힌다. 2장에 한국어 호칭어의 개념과 유행, 비즈니스 한국어의 특징과 비즈니스 한국어 교육의 필요성을 살펴보았다. 그리고 한국어 교육 자료로서 드라마의 특성 및 의의를 제시하였다. 3장에서 직장 호칭어에 대한 교육 현황을 파악하기 위해서 중국에 출판된 비즈니스 한국어 교재를 5권을 선정하고 호칭어관한 교육 방식과 내용을 분석한다. 4장에서 한국 직장 드라마<미생>에 나타난 직장 호칭어를 이름형 호칭어와 직위명 호칭어를 나누었어 직급관계에 따라 사용 형식을 분석하였다. 5장에서 드라마에서 직장 호칭어를 사용한 토막을 활용하여, 직장 호칭어를 교육하기 위해서 1차, 2차 교육방안을 제시하였다. 6장 결론에서 연구 내용과 결과를 정리하고 연구의 보완 점과 앞으로 진행할 연구를 제시한다.
최근 몇 년간 ‘한류 열풍’의 영향을 받아 한국어에 대한 관심을 생기는 사람이 많아지고 있으며, 한국의 드라마, 한류 스타를 큰 주목을 받고 있다. 한국과 세계 다름 나라의 문화, 경제 교류도 많아지고 있다. 한국어를 배우는 학습자를 다양한 목적을 가지고 한국어 공부를 시작하였으면 그 중에 직업 묵적 학습자는 높은 비율이 차지고 있다. 특수목적 한국어 학습자를 위한 한국어 교재 및 교수요목에 대한 연구를 많이 이루어지만 실제 교육 방안을 부족한 거 같다. 그리고 한국은 예절을 중시한 민족이 때문에 직업 목적 학습자를 위한 호칭어의 구체적인 교육을 필요하다. 그래서 본고에서 직업 목적 학습자를 위한 드라마<미생>에서 나타난 직장 호칭어를 활용하여, 학습자들이 적절하게 호칭어를 선택할 수 있고 실제 회사생활에 자연스러운 의사소통을 진행할 수 있게 교육 방안을 마련된다. 1장에서는 연구의 목적 및 필요성, 연구 방법과 선행 연구를 제시하였고, 선행연구에서 사회 호칭어와 직장 호칭어에 관한 학자의 그리고 특수목적 한국어 학습자를 위한 요구 분석과 교재개발에 대한 연구를 많이 이루어 지만 한국어의 의사소통을 향상하기 위한 내용이 부족한 점을 밝힌다. 2장에 한국어 호칭어의 개념과 유행, 비즈니스 한국어의 특징과 비즈니스 한국어 교육의 필요성을 살펴보았다. 그리고 한국어 교육 자료로서 드라마의 특성 및 의의를 제시하였다. 3장에서 직장 호칭어에 대한 교육 현황을 파악하기 위해서 중국에 출판된 비즈니스 한국어 교재를 5권을 선정하고 호칭어관한 교육 방식과 내용을 분석한다. 4장에서 한국 직장 드라마<미생>에 나타난 직장 호칭어를 이름형 호칭어와 직위명 호칭어를 나누었어 직급관계에 따라 사용 형식을 분석하였다. 5장에서 드라마에서 직장 호칭어를 사용한 토막을 활용하여, 직장 호칭어를 교육하기 위해서 1차, 2차 교육방안을 제시하였다. 6장 결론에서 연구 내용과 결과를 정리하고 연구의 보완 점과 앞으로 진행할 연구를 제시한다.
In recent years, many people have become interested in Korean due to the influence of 'Korean Wave',and Korean dramas and Korean stars are attracting much attention. In Korea, culture and economic exchanges with other countries are increasing. The learners who learn Korean begin to study Korean with...
In recent years, many people have become interested in Korean due to the influence of 'Korean Wave',and Korean dramas and Korean stars are attracting much attention. In Korea, culture and economic exchanges with other countries are increasing. The learners who learn Korean begin to study Korean with various purposes, among which a major percentage of learners are aiming for a job. Although there are many studies on Korean textbooks and syllabuses of lectures for special-purpose learners of Korean language, actual education plans seem to be lacking. And since Korea is a nation that cares about manners, it is necessary to provide concrete education on the appellation for the learners who aim for the job.
Thus, by using the appellation are shown in the Korean drama for the learner who is aim for the job in this paper, the learners can select the proper language appropriately, and it is necessary to prepare education plans so that natural communication can be carried out in actual office life.
In Chapter 1, we presented the purpose and necessity of research, research methods and precedent researches. In precedent researches, we have been studying the types and concepts of the appellation of Korean language, but it was not enough as a practical education plans. There have been many researches on demand analysis and textbook development for special-purpose Korean learners, but the contents for improving communication in the Korean language have been lacking.
In Chapter 2, we examined the concepts and types of the appellation of Korean language, the utilization of visual media on Korean language education, and the characteristics and significance of drama as Korean educational materials.
In Chapter 3, five Korean language textbooks published in China were selected to understand the current status of education on the appellation in the workplace, and we analyzed the education system and contents about the appellation.
In Chapter 4, the appellation of honor in the workplace that appeared in the Korean office drama were divided into the naming appellation and the job title appellation, and the usage patterns were analyzed according to the level relations.
In Chapter 5, we use the appellation in the workplace, which is used in the Korean drama, as a first and second education plans provide for the appellation in the workplace.
Conclusion, Chapter 6summarizes the contents and results of the study, and suggests complementary points of the study and future research.
In recent years, many people have become interested in Korean due to the influence of 'Korean Wave',and Korean dramas and Korean stars are attracting much attention. In Korea, culture and economic exchanges with other countries are increasing. The learners who learn Korean begin to study Korean with various purposes, among which a major percentage of learners are aiming for a job. Although there are many studies on Korean textbooks and syllabuses of lectures for special-purpose learners of Korean language, actual education plans seem to be lacking. And since Korea is a nation that cares about manners, it is necessary to provide concrete education on the appellation for the learners who aim for the job.
Thus, by using the appellation are shown in the Korean drama for the learner who is aim for the job in this paper, the learners can select the proper language appropriately, and it is necessary to prepare education plans so that natural communication can be carried out in actual office life.
In Chapter 1, we presented the purpose and necessity of research, research methods and precedent researches. In precedent researches, we have been studying the types and concepts of the appellation of Korean language, but it was not enough as a practical education plans. There have been many researches on demand analysis and textbook development for special-purpose Korean learners, but the contents for improving communication in the Korean language have been lacking.
In Chapter 2, we examined the concepts and types of the appellation of Korean language, the utilization of visual media on Korean language education, and the characteristics and significance of drama as Korean educational materials.
In Chapter 3, five Korean language textbooks published in China were selected to understand the current status of education on the appellation in the workplace, and we analyzed the education system and contents about the appellation.
In Chapter 4, the appellation of honor in the workplace that appeared in the Korean office drama were divided into the naming appellation and the job title appellation, and the usage patterns were analyzed according to the level relations.
In Chapter 5, we use the appellation in the workplace, which is used in the Korean drama, as a first and second education plans provide for the appellation in the workplace.
Conclusion, Chapter 6summarizes the contents and results of the study, and suggests complementary points of the study and future research.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.