중고선박 매매시장은 화물운송 시장과 달리 고부가가치 산업으로서 전문가 시장으로 인식되어 온 해운 선진국에서는 정책적으로 발전을 위해 전문가 육성 및 발전시키는 것에 반해 우리는 전문가 양성 등에 집중을 하지 못하였고 해당 산업은 소수의 전문 S&P Broker 회사를 통해서 컨테이너선, 벌크선, 탱커선, 여객선 및 각종 작업용 선박 등의 거래가 활성화 되고 있는 단계이다. 기존 선행 연구는 중고선박의 거래 시 일어날 수 있는 영국법, 한국법 상 문제의 ...
중고선박 매매시장은 화물운송 시장과 달리 고부가가치 산업으로서 전문가 시장으로 인식되어 온 해운 선진국에서는 정책적으로 발전을 위해 전문가 육성 및 발전시키는 것에 반해 우리는 전문가 양성 등에 집중을 하지 못하였고 해당 산업은 소수의 전문 S&P Broker 회사를 통해서 컨테이너선, 벌크선, 탱커선, 여객선 및 각종 작업용 선박 등의 거래가 활성화 되고 있는 단계이다. 기존 선행 연구는 중고선박의 거래 시 일어날 수 있는 영국법, 한국법 상 문제의 해결방안 그리고 선박 수출계약서의 조항을 검토하고 법률적 분쟁사항의 대처 방안에 대한 연구 및 S&P 발전 방안을 제시한 연구에 치우쳐 있었던 반면, 본 연구에서는 중고선박의 거래 시 주요 매각 및 도입 절차에 대하여 살펴보고 MOA의 체결 시 대표적으로 사용되고 있는 NSF1993과 NIPONSALE 1999의 차이점을 분석하여 양자간 차이로 인해 거래 상황 별 어떠한 SALE FORM으로 MOA를 작성하는 것이 매도인과 매수인에게 보다 적절한 계약을 체결할 수 있는 지 연구 분석해 보았다. 연구방법으로는S&P 전문가 집단과의 인터뷰를 통한 대표적인 세부요인을 선정한 후 AHP분석 방법을 통한 설문을 거쳐 가장 중요시 되는 요인의 확인과 각 세부요인 별 대안을 찾아보았다. 본문에서 살펴본 것과 같이 최신 거래흐름의 반영과 인도조건, 내용의 완결성 판례의 보편성 등 다양한 이유로 인해서 NIPPONSALE보다는 Norweigian Sale Form에 따라서 대부분의 선박매매계약이 이뤄지는 것을 알 수 있었다. 일본을 제외한 대부분 국가의 매도인 입장에서 본다면 NSF가 상대적으로 계약을 체결함에 있어서 유리하게 구성되어 있고 상대적으로 일본을 포함한 매수인 입장에서는 NIPPONSALE이 보다 유리하게 작성되어 있는 점을 볼 수 있었다. Main Term(주요 계약조항)외에도 Rider(추가조항) 또는 Addendum(Additional clause)을 통하여 양 당사자가 계약의 합의가 충분히 이뤄질 수 있도록 협력하고 양 당사자사업의 목적성과 시의성에 알맞게 선박을 확보 또는 매각을 통하여 해상사업의 상황에 알맞게 계약서 조항을 수정하기 위해서는 두 계약양식의 차이점을 명확히 인지하여 보다 적절한 조항을 선택 하여야 한다. 뿐만 아니라 계약서 체결 전 준거법 및 구매자의 허위 진술에 대한 법적 해결방안 등 영국 또는 제3국에서 분쟁의 해결을 위하여 철저한 사전대비를 통하여 분쟁에 대비가 이뤄져야 할 것이다.
중고선박 매매시장은 화물운송 시장과 달리 고부가가치 산업으로서 전문가 시장으로 인식되어 온 해운 선진국에서는 정책적으로 발전을 위해 전문가 육성 및 발전시키는 것에 반해 우리는 전문가 양성 등에 집중을 하지 못하였고 해당 산업은 소수의 전문 S&P Broker 회사를 통해서 컨테이너선, 벌크선, 탱커선, 여객선 및 각종 작업용 선박 등의 거래가 활성화 되고 있는 단계이다. 기존 선행 연구는 중고선박의 거래 시 일어날 수 있는 영국법, 한국법 상 문제의 해결방안 그리고 선박 수출계약서의 조항을 검토하고 법률적 분쟁사항의 대처 방안에 대한 연구 및 S&P 발전 방안을 제시한 연구에 치우쳐 있었던 반면, 본 연구에서는 중고선박의 거래 시 주요 매각 및 도입 절차에 대하여 살펴보고 MOA의 체결 시 대표적으로 사용되고 있는 NSF1993과 NIPONSALE 1999의 차이점을 분석하여 양자간 차이로 인해 거래 상황 별 어떠한 SALE FORM으로 MOA를 작성하는 것이 매도인과 매수인에게 보다 적절한 계약을 체결할 수 있는 지 연구 분석해 보았다. 연구방법으로는S&P 전문가 집단과의 인터뷰를 통한 대표적인 세부요인을 선정한 후 AHP분석 방법을 통한 설문을 거쳐 가장 중요시 되는 요인의 확인과 각 세부요인 별 대안을 찾아보았다. 본문에서 살펴본 것과 같이 최신 거래흐름의 반영과 인도조건, 내용의 완결성 판례의 보편성 등 다양한 이유로 인해서 NIPPONSALE보다는 Norweigian Sale Form에 따라서 대부분의 선박매매계약이 이뤄지는 것을 알 수 있었다. 일본을 제외한 대부분 국가의 매도인 입장에서 본다면 NSF가 상대적으로 계약을 체결함에 있어서 유리하게 구성되어 있고 상대적으로 일본을 포함한 매수인 입장에서는 NIPPONSALE이 보다 유리하게 작성되어 있는 점을 볼 수 있었다. Main Term(주요 계약조항)외에도 Rider(추가조항) 또는 Addendum(Additional clause)을 통하여 양 당사자가 계약의 합의가 충분히 이뤄질 수 있도록 협력하고 양 당사자사업의 목적성과 시의성에 알맞게 선박을 확보 또는 매각을 통하여 해상사업의 상황에 알맞게 계약서 조항을 수정하기 위해서는 두 계약양식의 차이점을 명확히 인지하여 보다 적절한 조항을 선택 하여야 한다. 뿐만 아니라 계약서 체결 전 준거법 및 구매자의 허위 진술에 대한 법적 해결방안 등 영국 또는 제3국에서 분쟁의 해결을 위하여 철저한 사전대비를 통하여 분쟁에 대비가 이뤄져야 할 것이다.
The sales market of 2nd hand shipping trading, not the same with the freight market, is recognized as a special field consisted of great value among maritime advanced nations, who are on the way to promote and develop it as a matter of national policy. While on the other, regarding this business, it...
The sales market of 2nd hand shipping trading, not the same with the freight market, is recognized as a special field consisted of great value among maritime advanced nations, who are on the way to promote and develop it as a matter of national policy. While on the other, regarding this business, it is currently not easy for South Korea to focus on the cultivation of men power as the field. And we are also on the mere step relied on the market of vessel type of Container, Bulk, Tanker, Passenger through S&P Broker as a small number. The former studies in this market are mainly focused on the aspect for finding the solution about the difference from the laws between Korean & English, and making the device to examine the conditions based on the vessel trading contract in order to avoid the conflicts or argument during the export of vessel. However, on this study, I go deep into the examination about the major disposal and the procedure of 2nd hand vessel during trading. And by analyzing the difference between NSF1993 & NIPONSALE 1999 as the main terms & conditions for MOA contract, this study shows which SALES FORM will be more suitable for MOA, and it will be more better examples for the Seller and Buyer to be contracted. The methods of the study are based on checking the factors from the questionnaires of AHP analysis after the selection of typical details through the interview with S&P Broker Group, and finding the solutions matching with each detail. As we review the text, almost Vessel Trading are dealt with the condition chosen from Norwegian Sales Form instead of NIPPONSALE, because of the reflection of the last flow of trading, incoterms, the completion of contents, and the general concept of cases, etc. as various reasons. As considering the Seller's situations, NFS is more reasonable for main countries except Japan. Relatively, NIPPONSALE is focused on the Buyer's conditions as more advantages including Japan. It is important to select the suitable clauses comparing with the conditions of the trading between these types of contract through Rider, or Addendum (Additional clause) as well as Main Term in order to make the mutual agreement between the shipper & consignee with more co-operations, and balance the purpose of two parties adjust the time for securing & disposing the vessels. If there are false statements from a buyer as legal matters before the contract, for the legal solution, it is radically needed to prepare the argument in the boundaries of England, or the 3rd country.
The sales market of 2nd hand shipping trading, not the same with the freight market, is recognized as a special field consisted of great value among maritime advanced nations, who are on the way to promote and develop it as a matter of national policy. While on the other, regarding this business, it is currently not easy for South Korea to focus on the cultivation of men power as the field. And we are also on the mere step relied on the market of vessel type of Container, Bulk, Tanker, Passenger through S&P Broker as a small number. The former studies in this market are mainly focused on the aspect for finding the solution about the difference from the laws between Korean & English, and making the device to examine the conditions based on the vessel trading contract in order to avoid the conflicts or argument during the export of vessel. However, on this study, I go deep into the examination about the major disposal and the procedure of 2nd hand vessel during trading. And by analyzing the difference between NSF1993 & NIPONSALE 1999 as the main terms & conditions for MOA contract, this study shows which SALES FORM will be more suitable for MOA, and it will be more better examples for the Seller and Buyer to be contracted. The methods of the study are based on checking the factors from the questionnaires of AHP analysis after the selection of typical details through the interview with S&P Broker Group, and finding the solutions matching with each detail. As we review the text, almost Vessel Trading are dealt with the condition chosen from Norwegian Sales Form instead of NIPPONSALE, because of the reflection of the last flow of trading, incoterms, the completion of contents, and the general concept of cases, etc. as various reasons. As considering the Seller's situations, NFS is more reasonable for main countries except Japan. Relatively, NIPPONSALE is focused on the Buyer's conditions as more advantages including Japan. It is important to select the suitable clauses comparing with the conditions of the trading between these types of contract through Rider, or Addendum (Additional clause) as well as Main Term in order to make the mutual agreement between the shipper & consignee with more co-operations, and balance the purpose of two parties adjust the time for securing & disposing the vessels. If there are false statements from a buyer as legal matters before the contract, for the legal solution, it is radically needed to prepare the argument in the boundaries of England, or the 3rd country.
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