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여행 사이트 리뷰를 활용한 관광지 만족도 요인 추출 및 평가
Extraction of Satisfaction Factors and Evaluation of Tourist Attractions based on Travel Site Review Comments 원문보기

대한산업공학회지 = Journal of the Korean Institute of Industrial Engineers, v.43 no.1, 2017년, pp.62 - 71  

조수현 (고려대학교 산업경영공학부) ,  김보섭 (고려대학교 산업경영공학부) ,  박민식 (고려대학교 산업경영공학부) ,  이기창 (고려대학교 산업경영공학부) ,  강필성 (고려대학교 산업경영공학부)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In order to attract foreign tourists, it is important to understand what factors on domestic tour spots are critically considered and how they are evaluated after visit. However, most of the researches on tour business have collected information from tourists through survey on a small number of tour...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 따라서 본 연구에서는 설문지법을 보완할 수 있는 방법론 또는 설문문항 구성을 위한 예비조사 방법론으로써 여행평가 사이트에서 관광지에 대한 평가 댓글과 평점을 활용하여 관광지의 세부 만족도 요인을 추출하고 국내 관광지에 대한 감정 점수를 산출하여 유형별 관광지 만족도 요인 점수를 산출하는 방법론을 제시하였다. 연구를 위해 여행 리뷰 사이트인 Tripadvisor(https://www.
  • 본 연구는 이를 해결하기 위해 관광객들의 세부 만족도 요인별로 다른 감정 점수를 산출하는 방법론을 제시하였다. 외래 관광객의 한국 방문 장소가 대부분 서울이라는 점(Ministry of Culture, Sports, and Tourism, 2016)을 고려하여 Tripadvisor에 등재된 서울 명소에 대한 평점과 리뷰데이터를 수집하였다.
  • 이후 각 토픽별 상위 빈출 어휘들을 고려하여 적절한 이름을 부여한 후 이를 만족도 요인으로 정의하였다. 이 과정에서 단순히 토픽의 단어분포 뿐만아니라 해당 토픽의 비중이 높게 나타나는 리뷰들을 함께 고려하여 보다 적절한 만족도 요인이 도출될 수 있도록 하였다.
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질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
관광의 특징? 관광은 사회․문화와 경제 전반에 미치는 파급력이 크다. 사회문화적 측면에서는 국가 간 친선도모, 문화교류는 물론 국가 홍보 효과까지 거둘 수 있으며(Jiang, 2015), 경제적인 측 면을 보면 고용 창출, 외화 수입 가득률 증가, 내수시장 활성화 등을 꾀할 수 있다(Jee, 1999). 관광업이 가지는 몇 가지 부정적 효과(인플레이션, 국내 경제의 해외 의존도 심화, 계절·경기 변동에 따른 경제 취약성 증대(Ryu, 2003; Archer and Fletcher, 1996)에도 불구하고 저성장 국면으로 접어든 세계 많은 국가 들은 침체된 내수시장을 살리기 위한 방편으로 해외 관광객 유치에 사활을 걸고 있다(Jiang, 2015).
외래관광객 실태조사의 신뢰성이 높은 이유는? 외국관광객에 대한 국가적 차원의 조사로는 한국문화관광 연구원이 발간한 ‘외래관광객 실태조사’가 있다. 이 조사는 1만 명이 넘는 외국인을 대상으로 전국적인 범위의 여행행태를 해마다 꾸준히 실시하고 있기 때문에 신뢰성이 높다. 하지만 이와 같은 선행연구 방법들은 각 관광지의 세부적인 평가를 얻을 수 없고 설문조사의 문항을 구성하는데 있어서 연구자의 편향이 더해질 수 있다는 문제점이 있을 뿐더러 설문조사를 위해 제한된 수의 표본을 사용한다는 단점이 있다(Jiang, 2015).
설문지법을 토대로 한 조사는 설문 문항을 구성하는 과정에서 연구자의 관심이나 주관이 개입될 여지가 있는 이유는? 하지만 설문지법을 토대로 한 조사는 설문 문항을 구성하는 과정에서 연구자의 관심이나 주관이 개입될 여지가 있다(Kim, 1995). 연구자가 집중적으로 연구하고자 하는 분야에 더 많은 수의 문항을 배분할 수 있고, 의도치 않게 원하는 방향으로 설문지의 문항이나 답을 구성할 위험이 있기 때문이다. 또한 조사 규모를 대폭 키우지 않는한 경복궁 등 구체적인 관광명소 관련 정보까지 얻기가 쉽지 않다.
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참고문헌 (19)

  1. Archer, B. and Fletcher, J. (1996), The economic impact of tourism in the Seychelles, Annals of tourism research, 23(1), 32-47. 

  2. Blei, D. M. (2012), Probabilistic topic models, Communications of the ACM, 55(4), 77-84. 

  3. Blei, D. M., Ng, A. Y., and Jordan, M. I. (2003), Latent dirichlet allocation, Journal of machine Learning research, 3(Jan), 993-1022. 

  4. Hu, M. and Liu, B. (2004), Mining and summarizing customer reviews, In Proceedings of the Tenth ACM SIGKDD International Conference on Knowledge Discovery and Data Mining, Seattle, WA, USA. 

  5. Jee, B.-G., Lee, G.-H., and Kim, T.-G. (1999), Economy impact of tourism industry in Korea-Input/output analysis, The Journal of the Korea Contents Association, 11(12), 884-892. 

  6. Jiang, W. (2015), A study on the satisfaction factors for foreign tourism services, Master's Thesis, Kookmin University. 

  7. Joachims, T. (1999), Making large scale support vector machine learning practical, Advances in kernel methods, 169-184. 

  8. Kim, B. M. (2007), A study on foreign residents' satisfaction with the tourism services, Master's Thesis, Hanyang University. 

  9. Kim, J. H. (1995), A study on reliability analysis of questionnaire items, Master's Thesis, Jeonju University. 

  10. Kim, S. B., Kwon, S. J., and Kim, J. T. (2015), Building sentiment dictionary and polarity classification of blog review By using elastic net, In Proceedings of the 2015 Winter Conference of Korean Institute of Information Scientists and Engineers, Pyeongchang, Korea. 

  11. Liu, B. (2012), Sentiment analysis and opinion mining, Synthesis lectures on human language technologies, 5(1), 1-167. 

  12. Ministry of Culture, Sports, and Tourism (2016), 2015 International Visitor Survey, Ministry of Culture, Sports, and Tourism, Korea. 

  13. Pang, B. and Lee, L. (2008), Opinion mining and sentiment analysis, Foundations and Trends in Information Retrieval, 2(1-2), 1-135. 

  14. Pang, B., Lee, L., and Vaithyanathan, S. (2002), Thumbs up? : sentiment classification using machine learning techniques, In Proceedings of the ACL-02 Conference on Empirical Methods in Natural Language Processing, Stroudsburg, PA, USA. 

  15. Ryu, K.-H. (2003), The method for estimating socioeconomic impacts of tourism industry in Korea, Research Report, Korean Culture and Tourism Institute. 

  16. Taboada, M., Brooke, J., Tofiloski, M., Voll, K., and Stede, M. (2011), Lexicon-based methods for sentiment analysis, Computational linguistics, 37(2), 267-307. 

  17. Zou, H. and Hastie, T. (2005), Regularization and variable selection via the elastic net, Journal of the Royal Statistical Society : Series B (Statistical Methodology), 67(2), 301-320. 

  18. Gargano, R. and Grasso, F. (2016), Analysis of the Factor that Affect Tourist Satisfaction : A Case Study on "The Most Beautiful Sicilian Borghi." 

  19. Hui, T. K., Wan, D., and Ho, A. (2007), Tourists' satisfaction, recommendation and revisiting Singapore, Tourism management, 28(4), 965-975. 

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