오늘날 창의성 교육과 계발은 매우 중요한 교육 목표로 자리매김하였다. 이러한 이유로 창의성을 계발시키기 위한 다양한 접근들이 제시되었는데, 그중 하나가 창의적 사고기법을 활용한 직접적인 창의성 개발이다. 학습자가 사고기법 도구를 직접 적용해봄으로써 창의적인 사고나 아이디어를 창출하는 능력을 기를 수 있기 때문이다. 이에 본 연구는 중학교 1학년을 대상으로 창의적 사고기법을 활용한 음악 수업을 실시하여 창의적 사고기법이 학생들의 창의적 인성 향상에 미치는 효과를 검증하는 데 목적이 있다. 위와 같은 목적을 달성하기 위한 연구 방법은 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서는 서울특별시 동작구 소재의 S중학교에 재학 중인 1학년 학급 중 2개 학급 51명을 대상으로 선정하여 창의적 사고기법을 활용한 음악 수업을 실시하였다. 수업은 8차시에 걸쳐 이루어졌다. 둘째, 창의적 인성을 측정하기 위하여 하주현, 유경재, 한윤영(2011)이 개발한 KEDI 창의적 인성검사 중·고등학생용 검사지를 사용하였다. 셋째, 수집된 자료의 통계처리 및 분석은 ...
오늘날 창의성 교육과 계발은 매우 중요한 교육 목표로 자리매김하였다. 이러한 이유로 창의성을 계발시키기 위한 다양한 접근들이 제시되었는데, 그중 하나가 창의적 사고기법을 활용한 직접적인 창의성 개발이다. 학습자가 사고기법 도구를 직접 적용해봄으로써 창의적인 사고나 아이디어를 창출하는 능력을 기를 수 있기 때문이다. 이에 본 연구는 중학교 1학년을 대상으로 창의적 사고기법을 활용한 음악 수업을 실시하여 창의적 사고기법이 학생들의 창의적 인성 향상에 미치는 효과를 검증하는 데 목적이 있다. 위와 같은 목적을 달성하기 위한 연구 방법은 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서는 서울특별시 동작구 소재의 S중학교에 재학 중인 1학년 학급 중 2개 학급 51명을 대상으로 선정하여 창의적 사고기법을 활용한 음악 수업을 실시하였다. 수업은 8차시에 걸쳐 이루어졌다. 둘째, 창의적 인성을 측정하기 위하여 하주현, 유경재, 한윤영(2011)이 개발한 KEDI 창의적 인성검사 중·고등학생용 검사지를 사용하였다. 셋째, 수집된 자료의 통계처리 및 분석은 SPSS(Statistical Package for Social Science) 23.0 프로그램을 활용하여 결론을 도출하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 창의적 사고기법을 활용한 음악 수업을 한 실험집단의 창의적 인성에 통계적으로 유의미한 효과가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 창의적 사고기법을 활용한 음악 수업이 실험집단의 하위요인별 창의적 인성 향상에 통계적으로 유의미한 효과가 있는 것으로 나타났다. 다만, 본 연구에서는 창의적 인성의 하위요인 중 ‘위험감수’ 요인에서는 유의미한 차이가 없는 것으로 나타나, 창의적 사고기법을 활용한 음악 수업이 학생들의 위험감수 요인에 미치는 효과는 검증할 수 없었다. 이는 실패의 위험이 있어도 하고 싶은 일에 도전하려는 성향인 위험감수 요인이 단기간의 창의적 사고기법의 수업으로는 계발되기 어렵다는 것을 시사한다. 이를 제외한 호기심, 과제집착, 심미성, 사고의 개방성, 판단의 독자성에는 유의미한 효과가 나타났다. 이러한 결과는 창의성 계발을 강조하는 창의적 사고기법이 창의적 인성에 긍정적인 효과를 미친 것으로 해석할 수 있다. 이와 같이 창의적 사고기법을 활용한 음악 수업이 중학생의 창의적 인성을 향상시키는데 효과적이었으므로 창의적 사고기법을 활용한 다양한 교수-학습 지도안과 활동지가 개발되어 교육 현장에서 보다 적극적으로 활용되기를 바란다.
오늘날 창의성 교육과 계발은 매우 중요한 교육 목표로 자리매김하였다. 이러한 이유로 창의성을 계발시키기 위한 다양한 접근들이 제시되었는데, 그중 하나가 창의적 사고기법을 활용한 직접적인 창의성 개발이다. 학습자가 사고기법 도구를 직접 적용해봄으로써 창의적인 사고나 아이디어를 창출하는 능력을 기를 수 있기 때문이다. 이에 본 연구는 중학교 1학년을 대상으로 창의적 사고기법을 활용한 음악 수업을 실시하여 창의적 사고기법이 학생들의 창의적 인성 향상에 미치는 효과를 검증하는 데 목적이 있다. 위와 같은 목적을 달성하기 위한 연구 방법은 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서는 서울특별시 동작구 소재의 S중학교에 재학 중인 1학년 학급 중 2개 학급 51명을 대상으로 선정하여 창의적 사고기법을 활용한 음악 수업을 실시하였다. 수업은 8차시에 걸쳐 이루어졌다. 둘째, 창의적 인성을 측정하기 위하여 하주현, 유경재, 한윤영(2011)이 개발한 KEDI 창의적 인성검사 중·고등학생용 검사지를 사용하였다. 셋째, 수집된 자료의 통계처리 및 분석은 SPSS(Statistical Package for Social Science) 23.0 프로그램을 활용하여 결론을 도출하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 창의적 사고기법을 활용한 음악 수업을 한 실험집단의 창의적 인성에 통계적으로 유의미한 효과가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 창의적 사고기법을 활용한 음악 수업이 실험집단의 하위요인별 창의적 인성 향상에 통계적으로 유의미한 효과가 있는 것으로 나타났다. 다만, 본 연구에서는 창의적 인성의 하위요인 중 ‘위험감수’ 요인에서는 유의미한 차이가 없는 것으로 나타나, 창의적 사고기법을 활용한 음악 수업이 학생들의 위험감수 요인에 미치는 효과는 검증할 수 없었다. 이는 실패의 위험이 있어도 하고 싶은 일에 도전하려는 성향인 위험감수 요인이 단기간의 창의적 사고기법의 수업으로는 계발되기 어렵다는 것을 시사한다. 이를 제외한 호기심, 과제집착, 심미성, 사고의 개방성, 판단의 독자성에는 유의미한 효과가 나타났다. 이러한 결과는 창의성 계발을 강조하는 창의적 사고기법이 창의적 인성에 긍정적인 효과를 미친 것으로 해석할 수 있다. 이와 같이 창의적 사고기법을 활용한 음악 수업이 중학생의 창의적 인성을 향상시키는데 효과적이었으므로 창의적 사고기법을 활용한 다양한 교수-학습 지도안과 활동지가 개발되어 교육 현장에서 보다 적극적으로 활용되기를 바란다.
Current research, creativity of education and developing has become significantly important learning objectives. There are various kinds of approaches to develop creative thinking techniques. To solve them, the application on creative thinking techniques make directly raising creativity. Because of ...
Current research, creativity of education and developing has become significantly important learning objectives. There are various kinds of approaches to develop creative thinking techniques. To solve them, the application on creative thinking techniques make directly raising creativity. Because of adapting application, it can raise their creative thinking and getting some new ideas. This study was conducted to investigate effectiveness of the application on creative thinking techniques of students’ creative personality in the first grade in middle school students. Study research questions are as follows: First, For this study, a total of 51 students, all taking two classes, were participated to develop their creative thinking in application of music curriculum. Through this process, the music curriculum are made up of eight times in first grade in Middle school. Second, to measure of creative thinking personality KEDI creative personality testing questionnaire was used. Third, the data analysis of this study applies on the program of SPSS 23.0. Study findings are as follows: First, The experimental group which took creative thinking techniques for Music had meaningful effective result in the statistics. Second, the experimental group which got creative thinking techniques had meaningful effective to get raising creative personality. Although, this study made no differences of subfactor ‘task-risk’. Thus, effectiveness of the application for creative thinking technique could not be verified. The reason is that, ‘risk-taking’, which is challenging propensity even if it is a risk, was difficult to develop in short-term instruction. As a result, the application on creative thinking techniques gave positive benefit of creative personality. For those reasons, the application of creative thinking technique in music class was effective in improving creative personality. Thus, teachers need to design various kinds of lesson plan and it adapted to be utilized in educational setting.
Current research, creativity of education and developing has become significantly important learning objectives. There are various kinds of approaches to develop creative thinking techniques. To solve them, the application on creative thinking techniques make directly raising creativity. Because of adapting application, it can raise their creative thinking and getting some new ideas. This study was conducted to investigate effectiveness of the application on creative thinking techniques of students’ creative personality in the first grade in middle school students. Study research questions are as follows: First, For this study, a total of 51 students, all taking two classes, were participated to develop their creative thinking in application of music curriculum. Through this process, the music curriculum are made up of eight times in first grade in Middle school. Second, to measure of creative thinking personality KEDI creative personality testing questionnaire was used. Third, the data analysis of this study applies on the program of SPSS 23.0. Study findings are as follows: First, The experimental group which took creative thinking techniques for Music had meaningful effective result in the statistics. Second, the experimental group which got creative thinking techniques had meaningful effective to get raising creative personality. Although, this study made no differences of subfactor ‘task-risk’. Thus, effectiveness of the application for creative thinking technique could not be verified. The reason is that, ‘risk-taking’, which is challenging propensity even if it is a risk, was difficult to develop in short-term instruction. As a result, the application on creative thinking techniques gave positive benefit of creative personality. For those reasons, the application of creative thinking technique in music class was effective in improving creative personality. Thus, teachers need to design various kinds of lesson plan and it adapted to be utilized in educational setting.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.