본 연구는 리조트 및 호텔산업의 활성화와 복합리조트의 성공전략을 위한 방안을 제시하기 위하여 복합리조트를 이용하는 이용객들이 가장 중요하게 생각하는 체험요소가 무엇인지를 분석해 보고 마케팅의 성과변수인 지각된 가치, 체험감정, 브랜드 자산, 만족도에 따르는 호의적인 또는 비호의적인 요인을 파악하여 마케팅 분석을 응용하여 국내 복합리조트 산업발전에 도모하고자 한다. 이에 본 연구에서는 이러한 연구목적과 함께 다음과 같은 부분들을 다룸으로써 복합리조트를 이용하는 소비자의 행동에 관한 기초자료 및 방향성을 제시하였다. 본 연구목적은 첫째, 복합리조트를 이용하는 이용객들의 체험요소가 지각된 가치와 체험감정에 미치는 영향 관계를 실증분석하고, 이를 바탕으로 이용객들의 가치와 감정에 관련한 체험요소 영향요인들의 중요성을 고찰하였다. 둘째, 지각한 가치와 체험감정이 이용한 복합리조트의 브랜드 자산에 미치는 영향 관계를 실증분석하고, 이를 바탕으로 복합리조트를 이용하는 이용객들의 가치와 긍정적인 감정을 높이는 방법에 대한 방향성을 제시하였다. 셋째, 복합리조트를 이용한 이용객들이 느끼는 브랜드 자산이 만족도에 미치는 영향 관계를 실증분석하고, 이를 바탕으로 경쟁력 향상과 전략적 시사점을 제시하였다. 넷째, 실증분석을 통한 연구결과를 토대로 복합리조트의 효율적인 관리방안을 모색하여 복합리조트의 경쟁우위를 확보하는 방법에 대한 방향성을 제시하였다. 본 연구결과 첫째, 오락적 체험요소가 경제적 가치에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 보아, 복합리조트를 이용하는 고객들은 다른 곳에서도 쉽게 체험할 수 있는 다소 일반적인 오락 요소들보다는 지불할 만한 ...
본 연구는 리조트 및 호텔산업의 활성화와 복합리조트의 성공전략을 위한 방안을 제시하기 위하여 복합리조트를 이용하는 이용객들이 가장 중요하게 생각하는 체험요소가 무엇인지를 분석해 보고 마케팅의 성과변수인 지각된 가치, 체험감정, 브랜드 자산, 만족도에 따르는 호의적인 또는 비호의적인 요인을 파악하여 마케팅 분석을 응용하여 국내 복합리조트 산업발전에 도모하고자 한다. 이에 본 연구에서는 이러한 연구목적과 함께 다음과 같은 부분들을 다룸으로써 복합리조트를 이용하는 소비자의 행동에 관한 기초자료 및 방향성을 제시하였다. 본 연구목적은 첫째, 복합리조트를 이용하는 이용객들의 체험요소가 지각된 가치와 체험감정에 미치는 영향 관계를 실증분석하고, 이를 바탕으로 이용객들의 가치와 감정에 관련한 체험요소 영향요인들의 중요성을 고찰하였다. 둘째, 지각한 가치와 체험감정이 이용한 복합리조트의 브랜드 자산에 미치는 영향 관계를 실증분석하고, 이를 바탕으로 복합리조트를 이용하는 이용객들의 가치와 긍정적인 감정을 높이는 방법에 대한 방향성을 제시하였다. 셋째, 복합리조트를 이용한 이용객들이 느끼는 브랜드 자산이 만족도에 미치는 영향 관계를 실증분석하고, 이를 바탕으로 경쟁력 향상과 전략적 시사점을 제시하였다. 넷째, 실증분석을 통한 연구결과를 토대로 복합리조트의 효율적인 관리방안을 모색하여 복합리조트의 경쟁우위를 확보하는 방법에 대한 방향성을 제시하였다. 본 연구결과 첫째, 오락적 체험요소가 경제적 가치에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 보아, 복합리조트를 이용하는 고객들은 다른 곳에서도 쉽게 체험할 수 있는 다소 일반적인 오락 요소들보다는 지불할 만한 소비가치가 있다고 여겨지는 창의적이고 이국적인 새로운 체험 거리들을 선호하는 것으로 여겨진다. 또한, 설문조사 결과 복합리조트를 방문하는 고객들은 가족을 동반한 40대의 성인이 가장 많은 것으로 보아 복합리조트에서의 체험 내용이 자녀들에게 의미가 있고 가족 구성원 모두가 다른 곳에서는 체험할 수 없는 유익하고 경이로운 체험을 하게 될수록 지출하는 경비에 대해 가치를 느끼는 것으로 해석할 수 있다. 둘째, 체험요소의 4가지 요인은 일탈적 체험요소, 미적 체험요소, 교육적 체험요소, 오락적 체험요소 순으로 기능적 가치에 모두 영향을 미치는 것으로 나타났기 때문에 복합리조트를 구성하는 모든 시설과 시스템의 서비스 및 프로그램들은 반드시 각각의 운영 스탠다드와 목적성에 적합한 합리적인 절차와 최상의 효율성을 기반으로 하여 고객들에게 제공해야 한다. 셋째, 복합리조트 이용객들의 기대치는 대중화된 서비스나 상품에서의 일반화된 욕구 충족 수준을 능가한다는 맥락이므로 고객들이 복합리조트를 방문하는 동안 체험하게 되는 모든 시설과 서비스에서 만족과 즐거움 그 이상의 전율과 감동을 느낄 수 있도록 복합리조트를 구성하는 전 분야의 임직원들은 진지하게 고민하고 연구하여 경쟁력 있는 경영 전략 도출 및 효과적인 운영 매뉴얼 숙지에 힘써야 한다. 넷째, 일탈적 체험요소, 미적 체험요소, 교육적 체험요소, 오락적 체험요소 순으로 체험감정에 영향을 미치는 것으로 밝혀졌기 때문에 복합리조트 이용고객들의 모든 체험 순간 즉, 어떠한 상황과 여건에서도 즐겁고 유쾌한 감정반응을 끌어낼 수 있도록 각 부문의 서비스 접점에 배치된 직원들의 밝고 적극적인 서비스마인드 및 융통성 있는 업무태도가 발현되어야 하며 고객의 체험 과정에서 창의적이고 혁신적인 문화 메신저로서의 역할제공을 위한 꾸준한 노력이 필요하다는 점을 시사한다. 무엇보다 이를 위한 밝고 긍정적인 기업문화의 창출 및 유지의 노력이 최우선 시 되어한다. 다섯째, 기능적 가치, 체험감정, 경제적 가치, 쾌락적 가치 순으로 브랜드 인지에 영향을 미치는 것으로 나타났기 때문에 복합리조트가 가지는 본연의 개념에 충실해야 한다는 경각심을 일깨우는 항목으로 호텔, 테마파크, 컨벤션센터, 카지노 등 복합리조트를 구성하는 각 요소에서 최선의 역할기능을 다함으로써 최상의 상품을 제공할 때 비로소 고객의 마음에 진정으로 각인될 수 있음을 시사한다. 기업은 투명한 경영구조와 정직하고 모범적인 경영체제의 확립과 유지를 위해 전사적인 모니터링을 지속적으로 시행해야 한다. 여섯째, 복합리조트 이용객이 지각하는 가치 중 쾌락적 가치를 제외한 기능적 가치, 경제적 가치, 체험감정 순으로 지각된 품질에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서, 쾌락적 가치와 지각된 품질 간의 영향 관계가 유의하지 않다는 것은 고객이 느끼는 서비스 품질이, 실시간 지각하는 즐거움이나 만족감에 의해 크게 좌우되지는 않음을 나타내는 것으로 복합리조트 내의 서비스 현장에서는 가능한 한 고객들이 어느 곳에서도 편안히 즐길 수 있도록 소소한 것일지라도 직접 참여할 수 있는 이벤트나 프로그램의 연속적인 진행을 마련해야 할 필요가 있다. 일곱째, 복합리조트 이용객이 지각하는 가치인 기능적 가치, 체험감정, 쾌락적 가치, 경제적 가치 요인 순으로 브랜드 자산에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이 결과는 복합리조트에서 고객이 체험하는 모든 순간과 지각하는 모든 감정이 기업의 브랜드 이미지를 형성하는데 직결된다는 것을 의미하는 것으로, 기능적 가치 요인이 압도적인 영향력을 지니고 있음은 앞서 언급한 바와 같이 복합리조트를 구성하는 각각의 유닛들이 다면적인 측면에서 바람직한 역할기능을 수행하고 있다고 인지될 때 결국 브랜드 이미지 또한 상승할 것임을 의미한다. 여덟째, 브랜드 자산이 브랜드 인지, 지각된 품질, 브랜드 이미지 순으로 가격 만족에 영향을 미치는 것으로 보아 고객들은 브랜드 인지 정도에 따라 다양한 검색과 비교를 하며 관광목적지로서의 복합리조트를 직접 선택하고 체험하게 되는데 이 경우 지불된 가격에 불만족을 느끼는 경우는 미비하다는 것을 나타내는 것으로 이는, 효과적이고 선명한 포지셔닝을 위한 기업의 참신하고 적극적인 마케팅 활동과 광고홍보의 중요성을 시사한다. 아홉째, 브랜드 자산이 만족도 요인 중 서비스 만족에 미치는 영향 관계를 살펴본 결과, 가설검정에서 채택이 기각된 브랜드 이미지를 제외한 지각된 품질, 브랜드 인지 순으로 서비스 만족에 영향을 미침을 알 수 있다. 이 결과분석에서 확인되는 중요한 바는, 복합리조트 이용객들이 가지는 복합리조트 브랜드의 이미지가 좋을수록 고객들은 매우 높은 수준의 서비스를 기대하게 되므로 고객이 평가하는 서비스 만족의 기준수치는 더욱 엄격하게 적용되기 마련이라는 점이다. 따라서, 대중에게 좋은 이미지로 평가를 받는 복합리조트일 경우 더욱 우수한 서비스를 제공하기 위한 끊임없는 노력과 연구개발에 힘을 기울여야 한다. 마지막으로 브랜드 자산이 만족도 요인 중 품질 만족에 미치는 영향 관계를 살펴본 결과 지각된 품질, 브랜드 인지, 브랜드 이미지 요인 순으로 품질 만족에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 3가지 브랜드 자산 요인 중 품질 만족에 가장 현저한 영향을 미치는 것은 지각된 품질임이 확인됨에 따라, 우수한 브랜드 인지와 브랜드 이미지 확보에 불리한 복합리조트 후발주자 및 약소 기업들은 전력을 다해 혁신적이고 안전한 품질의 상품을 제공하고 차별화된 서비스를 시연함으로써 고객들의 충성도를 증가시켜 재방문을 유도해야 한다.
본 연구는 리조트 및 호텔산업의 활성화와 복합리조트의 성공전략을 위한 방안을 제시하기 위하여 복합리조트를 이용하는 이용객들이 가장 중요하게 생각하는 체험요소가 무엇인지를 분석해 보고 마케팅의 성과변수인 지각된 가치, 체험감정, 브랜드 자산, 만족도에 따르는 호의적인 또는 비호의적인 요인을 파악하여 마케팅 분석을 응용하여 국내 복합리조트 산업발전에 도모하고자 한다. 이에 본 연구에서는 이러한 연구목적과 함께 다음과 같은 부분들을 다룸으로써 복합리조트를 이용하는 소비자의 행동에 관한 기초자료 및 방향성을 제시하였다. 본 연구목적은 첫째, 복합리조트를 이용하는 이용객들의 체험요소가 지각된 가치와 체험감정에 미치는 영향 관계를 실증분석하고, 이를 바탕으로 이용객들의 가치와 감정에 관련한 체험요소 영향요인들의 중요성을 고찰하였다. 둘째, 지각한 가치와 체험감정이 이용한 복합리조트의 브랜드 자산에 미치는 영향 관계를 실증분석하고, 이를 바탕으로 복합리조트를 이용하는 이용객들의 가치와 긍정적인 감정을 높이는 방법에 대한 방향성을 제시하였다. 셋째, 복합리조트를 이용한 이용객들이 느끼는 브랜드 자산이 만족도에 미치는 영향 관계를 실증분석하고, 이를 바탕으로 경쟁력 향상과 전략적 시사점을 제시하였다. 넷째, 실증분석을 통한 연구결과를 토대로 복합리조트의 효율적인 관리방안을 모색하여 복합리조트의 경쟁우위를 확보하는 방법에 대한 방향성을 제시하였다. 본 연구결과 첫째, 오락적 체험요소가 경제적 가치에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 보아, 복합리조트를 이용하는 고객들은 다른 곳에서도 쉽게 체험할 수 있는 다소 일반적인 오락 요소들보다는 지불할 만한 소비가치가 있다고 여겨지는 창의적이고 이국적인 새로운 체험 거리들을 선호하는 것으로 여겨진다. 또한, 설문조사 결과 복합리조트를 방문하는 고객들은 가족을 동반한 40대의 성인이 가장 많은 것으로 보아 복합리조트에서의 체험 내용이 자녀들에게 의미가 있고 가족 구성원 모두가 다른 곳에서는 체험할 수 없는 유익하고 경이로운 체험을 하게 될수록 지출하는 경비에 대해 가치를 느끼는 것으로 해석할 수 있다. 둘째, 체험요소의 4가지 요인은 일탈적 체험요소, 미적 체험요소, 교육적 체험요소, 오락적 체험요소 순으로 기능적 가치에 모두 영향을 미치는 것으로 나타났기 때문에 복합리조트를 구성하는 모든 시설과 시스템의 서비스 및 프로그램들은 반드시 각각의 운영 스탠다드와 목적성에 적합한 합리적인 절차와 최상의 효율성을 기반으로 하여 고객들에게 제공해야 한다. 셋째, 복합리조트 이용객들의 기대치는 대중화된 서비스나 상품에서의 일반화된 욕구 충족 수준을 능가한다는 맥락이므로 고객들이 복합리조트를 방문하는 동안 체험하게 되는 모든 시설과 서비스에서 만족과 즐거움 그 이상의 전율과 감동을 느낄 수 있도록 복합리조트를 구성하는 전 분야의 임직원들은 진지하게 고민하고 연구하여 경쟁력 있는 경영 전략 도출 및 효과적인 운영 매뉴얼 숙지에 힘써야 한다. 넷째, 일탈적 체험요소, 미적 체험요소, 교육적 체험요소, 오락적 체험요소 순으로 체험감정에 영향을 미치는 것으로 밝혀졌기 때문에 복합리조트 이용고객들의 모든 체험 순간 즉, 어떠한 상황과 여건에서도 즐겁고 유쾌한 감정반응을 끌어낼 수 있도록 각 부문의 서비스 접점에 배치된 직원들의 밝고 적극적인 서비스마인드 및 융통성 있는 업무태도가 발현되어야 하며 고객의 체험 과정에서 창의적이고 혁신적인 문화 메신저로서의 역할제공을 위한 꾸준한 노력이 필요하다는 점을 시사한다. 무엇보다 이를 위한 밝고 긍정적인 기업문화의 창출 및 유지의 노력이 최우선 시 되어한다. 다섯째, 기능적 가치, 체험감정, 경제적 가치, 쾌락적 가치 순으로 브랜드 인지에 영향을 미치는 것으로 나타났기 때문에 복합리조트가 가지는 본연의 개념에 충실해야 한다는 경각심을 일깨우는 항목으로 호텔, 테마파크, 컨벤션센터, 카지노 등 복합리조트를 구성하는 각 요소에서 최선의 역할기능을 다함으로써 최상의 상품을 제공할 때 비로소 고객의 마음에 진정으로 각인될 수 있음을 시사한다. 기업은 투명한 경영구조와 정직하고 모범적인 경영체제의 확립과 유지를 위해 전사적인 모니터링을 지속적으로 시행해야 한다. 여섯째, 복합리조트 이용객이 지각하는 가치 중 쾌락적 가치를 제외한 기능적 가치, 경제적 가치, 체험감정 순으로 지각된 품질에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서, 쾌락적 가치와 지각된 품질 간의 영향 관계가 유의하지 않다는 것은 고객이 느끼는 서비스 품질이, 실시간 지각하는 즐거움이나 만족감에 의해 크게 좌우되지는 않음을 나타내는 것으로 복합리조트 내의 서비스 현장에서는 가능한 한 고객들이 어느 곳에서도 편안히 즐길 수 있도록 소소한 것일지라도 직접 참여할 수 있는 이벤트나 프로그램의 연속적인 진행을 마련해야 할 필요가 있다. 일곱째, 복합리조트 이용객이 지각하는 가치인 기능적 가치, 체험감정, 쾌락적 가치, 경제적 가치 요인 순으로 브랜드 자산에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이 결과는 복합리조트에서 고객이 체험하는 모든 순간과 지각하는 모든 감정이 기업의 브랜드 이미지를 형성하는데 직결된다는 것을 의미하는 것으로, 기능적 가치 요인이 압도적인 영향력을 지니고 있음은 앞서 언급한 바와 같이 복합리조트를 구성하는 각각의 유닛들이 다면적인 측면에서 바람직한 역할기능을 수행하고 있다고 인지될 때 결국 브랜드 이미지 또한 상승할 것임을 의미한다. 여덟째, 브랜드 자산이 브랜드 인지, 지각된 품질, 브랜드 이미지 순으로 가격 만족에 영향을 미치는 것으로 보아 고객들은 브랜드 인지 정도에 따라 다양한 검색과 비교를 하며 관광목적지로서의 복합리조트를 직접 선택하고 체험하게 되는데 이 경우 지불된 가격에 불만족을 느끼는 경우는 미비하다는 것을 나타내는 것으로 이는, 효과적이고 선명한 포지셔닝을 위한 기업의 참신하고 적극적인 마케팅 활동과 광고홍보의 중요성을 시사한다. 아홉째, 브랜드 자산이 만족도 요인 중 서비스 만족에 미치는 영향 관계를 살펴본 결과, 가설검정에서 채택이 기각된 브랜드 이미지를 제외한 지각된 품질, 브랜드 인지 순으로 서비스 만족에 영향을 미침을 알 수 있다. 이 결과분석에서 확인되는 중요한 바는, 복합리조트 이용객들이 가지는 복합리조트 브랜드의 이미지가 좋을수록 고객들은 매우 높은 수준의 서비스를 기대하게 되므로 고객이 평가하는 서비스 만족의 기준수치는 더욱 엄격하게 적용되기 마련이라는 점이다. 따라서, 대중에게 좋은 이미지로 평가를 받는 복합리조트일 경우 더욱 우수한 서비스를 제공하기 위한 끊임없는 노력과 연구개발에 힘을 기울여야 한다. 마지막으로 브랜드 자산이 만족도 요인 중 품질 만족에 미치는 영향 관계를 살펴본 결과 지각된 품질, 브랜드 인지, 브랜드 이미지 요인 순으로 품질 만족에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 3가지 브랜드 자산 요인 중 품질 만족에 가장 현저한 영향을 미치는 것은 지각된 품질임이 확인됨에 따라, 우수한 브랜드 인지와 브랜드 이미지 확보에 불리한 복합리조트 후발주자 및 약소 기업들은 전력을 다해 혁신적이고 안전한 품질의 상품을 제공하고 차별화된 서비스를 시연함으로써 고객들의 충성도를 증가시켜 재방문을 유도해야 한다.
This study analyzes experiential elements of integrated resorts considered most important by users to propose plans of activation of industries of resorts and hotels as well as successful strategies of integrated resorts. Also, this study aims to contribute to developing our country’s integrated res...
This study analyzes experiential elements of integrated resorts considered most important by users to propose plans of activation of industries of resorts and hotels as well as successful strategies of integrated resorts. Also, this study aims to contribute to developing our country’s integrated resorts industry by applying the marketing analysis through detecting perceived values, experiential emotions, brand equity and favorable and unfavorable factors according to user satisfaction, which are all considered performance variables of marketing. In this regard, this study proposed basic materials and directionality regarding consumer behavior as users of integrated resorts by dealing with the following research purposes and points. Regarding the research purposes, firstly, this study made an actual analysis of influences of experiential elements of users of integrated resorts on perceived values and experiential emotions. Based on the result, this study considered the importance of influential factors of experiential elements related to values and emotions of users. Secondly, this study made an actual analysis of influences of perceived values and experiential emotions on brand equity of integrated resorts. Based on the result, this study proposed a directionality to improve values and positive emotions of users of integrated resorts. Thirdly, this study made an actual analysis of influences of brand equity perceived by users of integrated resorts on satisfaction. Based on the result, this study proposed plans for improvement of competitiveness and strategic implications. Fourthly, based on the results obtained by actual analyses, this study sought efficient management plans for integrated resorts and proposed a directionality to secure competitive advantage in integrated resorts. The research results are summarized as follows. Firstly, considering that entertainment experience did not give significant influences on economic value, it is assumed that users of integrated resorts show preference for creative, exotic and new experiences worthwhile to pay instead of somewhat ordinary entertainment experiences which can be easily enjoyed in other places. Besides, according to the results of a questionnaire survey, among the users of integrated resorts, most of them turned out to be adults in their forties with their family members. This can be interpreted that they must feel that the expenses are worthwhile to pay if their children find the content of experience meaningful and their family members can have useful and extraordinary experience other places can not provide. Secondly, four factors of experiential elements turned out to influence functional values in order of escapist experience, esthetic experience, educational experience and entertainment experience. Therefore, it is vital that all facilities, services of system and programs constituting integrated resorts should be provided for customers based on rational processes and the optimum efficiency in accordance with management standards and objectives. Thirdly, since expectations of users of integrated resorts are supposed to exceed the general level of satisfaction offered by other massive or popularized services or products, it is required that all staff members of integrated resorts should deeply consider how to draw competitive management strategies and master the effective operation manual to provide customers with thrill and impression beyond mere satisfaction and enjoyment, through all facilities and services during their stay. Fourthly, since the results show that experiential emotions are influenced by in order of escapist experience, esthetic experience and entertainment experience, this implies that it is crucial that staff members placed in each service area should have bright and active service mind and display flexible work attitude in order to enhance all experience moments of users of integrated resorts, helping them draw joyful and pleasant emotions under any circumstances. Also, they are required to make constant efforts to provide customers with services as creative, innovative and cultural messengers in every stage of their experiences. In particular, for satisfying this, it is important to put top priority on creation and maintenance of bright and positive corporate culture. Fifthly, since the results show that brand awareness is influenced by in order of functional value, experiential emotions and hedonic value, this implies that customers can be deeply impressed when the optimum product is provided for them by carrying out the best role in each element constituting integrated resorts such as hotel, theme park, convention center and casino as such components alert the staff members to the importance of faithful function of integrated resorts in accordance with the original nature. Therefore, the corporate is required to carry out incessant company-wide monitoring to establish and maintain transparent management structure as well as honest and exemplary management system. Sixthly, it turned out that perceived quality is influenced by in order of functional value, economic value and experiential emotions except hedonic value perceived by users of integrated resorts. Therefore, the fact of which influential relationship between hedonic value and perceived quality is not significant means that service quality perceived by users does not largely depend on enjoyment or satisfaction perceived in real time. Considering this, it is essential that each service site of integrated resorts should carry out successive events and programs where users can directly participate even though the scale is small, to provide users with comfortable enjoyment everywhere. Seventhly, it turned out that brand equity is influenced by in order of functional value, experiential emotions, hedonic value and economic value, which constitute values perceived by users of integrated resorts. This result signifies that every moment experienced and emotions perceived by users of integrated resorts are directly related to formation of the corporate brand image. As mentioned above, regarding functional value elements with overwhelming influences, brand image will increase when users perceive that each unit constituting integrated resorts is playing a desirable role in many-sided ways. Eighthly, the fact of which price satisfaction is influenced by brand equity in order of brand awareness, perceived quality and brand image shows that customers directly choose and experience integrated resorts as a touristic destination while making diverse searches and comparisons according to the level of their brand awareness. This case manifests that they are hardly unsatisfied with the paid price and implies the importance of original and active marketing activities and advertising of the corporate to assure an effective and clear positioning. Ninthly, according to the influence of brand equity on service satisfaction among other satisfaction factors, service satisfaction is influenced by in order of perceived quality and brand awareness except the brand image rejected in the hypothesis testing. According to the result analysis confirmation, with higher brand image perceived by users of integrated resorts, users expect higher quality of services; therefore, it is natural that the standard figure of service satisfaction evaluated by users is applied in a stricter manner. With this in mind, it is fundamental that integrated resorts with good images evaluated by users should make a steady effort to provide more elevated services through systematic research and development plans. Lastly, according to the influence of brand equity on quality satisfaction among other satisfaction factors, it turned out that quality satisfaction is influenced by in order of perceived quality, brand awareness and brand image. The results confirm that the most profound influence on quality satisfaction among three brand equity factors is given by perceived quality. Therefore, it is necessary for latecomers and weak corporates with difficulty of securing excellent brand awareness and brand image to do their best to provide customers with products with innovative and safe quality and attract revisits of customers by increasing their loyalty through provision of differentiated services.
This study analyzes experiential elements of integrated resorts considered most important by users to propose plans of activation of industries of resorts and hotels as well as successful strategies of integrated resorts. Also, this study aims to contribute to developing our country’s integrated resorts industry by applying the marketing analysis through detecting perceived values, experiential emotions, brand equity and favorable and unfavorable factors according to user satisfaction, which are all considered performance variables of marketing. In this regard, this study proposed basic materials and directionality regarding consumer behavior as users of integrated resorts by dealing with the following research purposes and points. Regarding the research purposes, firstly, this study made an actual analysis of influences of experiential elements of users of integrated resorts on perceived values and experiential emotions. Based on the result, this study considered the importance of influential factors of experiential elements related to values and emotions of users. Secondly, this study made an actual analysis of influences of perceived values and experiential emotions on brand equity of integrated resorts. Based on the result, this study proposed a directionality to improve values and positive emotions of users of integrated resorts. Thirdly, this study made an actual analysis of influences of brand equity perceived by users of integrated resorts on satisfaction. Based on the result, this study proposed plans for improvement of competitiveness and strategic implications. Fourthly, based on the results obtained by actual analyses, this study sought efficient management plans for integrated resorts and proposed a directionality to secure competitive advantage in integrated resorts. The research results are summarized as follows. Firstly, considering that entertainment experience did not give significant influences on economic value, it is assumed that users of integrated resorts show preference for creative, exotic and new experiences worthwhile to pay instead of somewhat ordinary entertainment experiences which can be easily enjoyed in other places. Besides, according to the results of a questionnaire survey, among the users of integrated resorts, most of them turned out to be adults in their forties with their family members. This can be interpreted that they must feel that the expenses are worthwhile to pay if their children find the content of experience meaningful and their family members can have useful and extraordinary experience other places can not provide. Secondly, four factors of experiential elements turned out to influence functional values in order of escapist experience, esthetic experience, educational experience and entertainment experience. Therefore, it is vital that all facilities, services of system and programs constituting integrated resorts should be provided for customers based on rational processes and the optimum efficiency in accordance with management standards and objectives. Thirdly, since expectations of users of integrated resorts are supposed to exceed the general level of satisfaction offered by other massive or popularized services or products, it is required that all staff members of integrated resorts should deeply consider how to draw competitive management strategies and master the effective operation manual to provide customers with thrill and impression beyond mere satisfaction and enjoyment, through all facilities and services during their stay. Fourthly, since the results show that experiential emotions are influenced by in order of escapist experience, esthetic experience and entertainment experience, this implies that it is crucial that staff members placed in each service area should have bright and active service mind and display flexible work attitude in order to enhance all experience moments of users of integrated resorts, helping them draw joyful and pleasant emotions under any circumstances. Also, they are required to make constant efforts to provide customers with services as creative, innovative and cultural messengers in every stage of their experiences. In particular, for satisfying this, it is important to put top priority on creation and maintenance of bright and positive corporate culture. Fifthly, since the results show that brand awareness is influenced by in order of functional value, experiential emotions and hedonic value, this implies that customers can be deeply impressed when the optimum product is provided for them by carrying out the best role in each element constituting integrated resorts such as hotel, theme park, convention center and casino as such components alert the staff members to the importance of faithful function of integrated resorts in accordance with the original nature. Therefore, the corporate is required to carry out incessant company-wide monitoring to establish and maintain transparent management structure as well as honest and exemplary management system. Sixthly, it turned out that perceived quality is influenced by in order of functional value, economic value and experiential emotions except hedonic value perceived by users of integrated resorts. Therefore, the fact of which influential relationship between hedonic value and perceived quality is not significant means that service quality perceived by users does not largely depend on enjoyment or satisfaction perceived in real time. Considering this, it is essential that each service site of integrated resorts should carry out successive events and programs where users can directly participate even though the scale is small, to provide users with comfortable enjoyment everywhere. Seventhly, it turned out that brand equity is influenced by in order of functional value, experiential emotions, hedonic value and economic value, which constitute values perceived by users of integrated resorts. This result signifies that every moment experienced and emotions perceived by users of integrated resorts are directly related to formation of the corporate brand image. As mentioned above, regarding functional value elements with overwhelming influences, brand image will increase when users perceive that each unit constituting integrated resorts is playing a desirable role in many-sided ways. Eighthly, the fact of which price satisfaction is influenced by brand equity in order of brand awareness, perceived quality and brand image shows that customers directly choose and experience integrated resorts as a touristic destination while making diverse searches and comparisons according to the level of their brand awareness. This case manifests that they are hardly unsatisfied with the paid price and implies the importance of original and active marketing activities and advertising of the corporate to assure an effective and clear positioning. Ninthly, according to the influence of brand equity on service satisfaction among other satisfaction factors, service satisfaction is influenced by in order of perceived quality and brand awareness except the brand image rejected in the hypothesis testing. According to the result analysis confirmation, with higher brand image perceived by users of integrated resorts, users expect higher quality of services; therefore, it is natural that the standard figure of service satisfaction evaluated by users is applied in a stricter manner. With this in mind, it is fundamental that integrated resorts with good images evaluated by users should make a steady effort to provide more elevated services through systematic research and development plans. Lastly, according to the influence of brand equity on quality satisfaction among other satisfaction factors, it turned out that quality satisfaction is influenced by in order of perceived quality, brand awareness and brand image. The results confirm that the most profound influence on quality satisfaction among three brand equity factors is given by perceived quality. Therefore, it is necessary for latecomers and weak corporates with difficulty of securing excellent brand awareness and brand image to do their best to provide customers with products with innovative and safe quality and attract revisits of customers by increasing their loyalty through provision of differentiated services.
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