본 연구는 유아 수면의 질에 영향을 미치는 변인을 알아봄으로써 유아가 바람직한 수면습관을 가질 수 있도록 도움을 주는데 그 목적이 있다. 유아특성, 부모특성, 수면환경특성으로 변인을 분류하고 유아 수면의 질의 관계를 검증하였다. 이를 위해 서울특별시, 경기도에 거주하는 270명의 만3∼만5세 유아를 둔 부모를 대상을 자료를 수집하였다. 유아특성 중 유아 기질은 Buss와 Plomin(1986)의 EAS (Emotionality, Activity, Sociability)를 한국아동패널 연구진이 번안한 20문항을 사용하였고, 유아 수면의 질은 Owens, Spirito, McGuinn(2000)의 수면 습관 질문지(The Children's Sleep Habits Questionnaire[CSHQ]를 김유라와 이경숙(2011)이 번안, 수정한 척도 중 중복 문항을 제외하고 33문항을 사용하였다. 수집된 자료는 ...
본 연구는 유아 수면의 질에 영향을 미치는 변인을 알아봄으로써 유아가 바람직한 수면습관을 가질 수 있도록 도움을 주는데 그 목적이 있다. 유아특성, 부모특성, 수면환경특성으로 변인을 분류하고 유아 수면의 질의 관계를 검증하였다. 이를 위해 서울특별시, 경기도에 거주하는 270명의 만3∼만5세 유아를 둔 부모를 대상을 자료를 수집하였다. 유아특성 중 유아 기질은 Buss와 Plomin(1986)의 EAS (Emotionality, Activity, Sociability)를 한국아동패널 연구진이 번안한 20문항을 사용하였고, 유아 수면의 질은 Owens, Spirito, McGuinn(2000)의 수면 습관 질문지(The Children's Sleep Habits Questionnaire[CSHQ]를 김유라와 이경숙(2011)이 번안, 수정한 척도 중 중복 문항을 제외하고 33문항을 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 22.0 통계 프로그램을 이용하여 연구대상의 인구사회학적 특성을 살펴보기 위하여 빈도분석을 실시하여 빈도와 백분율을 산출하였다. 연구도구의 내적 합치도는 Cronbach의 alpha 값을 산출하여 검토하였다. 연구문제를 알아보기 위해서는 상관관계 분석, 독립표본 t-검증과 일원분산분석, 위계적 회귀분석을 실시하였다. 본 연구에서 밝혀진 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아 특성(유아 성별, 유아 나이, 유아교육기관을 이용하는 시간, 유아기질)과 수면의 질의 관계를 알아보기 위해 Pearson 적률 상관관계 분석을 실시한 결과 유아기질의 정서성이 부적상관관계를 나타내었다. 둘째, 부모 특성(부모의 교육수준, 가족의 총 수입, 가족의 형태, 어머니의 취업유무)에 따른 수면의 질을 알아보기 위해 독립표본 t-검증과 일원분산분석을 실시한 결과 부모특성에서는 유아 수면의 질에 유의미한 차이를 보이지 않았다. 셋째, 수면환경 특성에 따른 수면의 질 차이를 알아보기 위해 독립표본 t-검증과 일원분산분석을 실시한 결과 정해진 침구, 정해진 옷, 잠들기 전 유아의 행동에 유의미한 차이를 보였다. 사후검증을 통해 잠들기 전 행동 중 목욕이 수면의 질을 높이고 있는 것으로 나타났다. 넷째, 유아 특성, 부모 특성, 수면환경 특성이 유아 수면의 질에 미치는 영향을 살펴보기 위해 위계적 회귀분석을 실시한 결과 유아 특성 중 유아 기질의 정서성, 수면환경 특성 중 정해진 침구와 잠들기 전 유아의 목욕이 수면의 질을 예측하는 것으로 나타났다. 즉, 유아 자신이 타고난 기질적 특성 뿐 아니라 유아의 수면환경 특성도 유아의 수면의 질에 영향을 준다는 것을 알 수 있었다. 본 연구에서 밝혀진 내용은 가정에서 유아 수면의 질을 높이기 위한 부모교육 자료로 제공될 수 있을 것이다.
본 연구는 유아 수면의 질에 영향을 미치는 변인을 알아봄으로써 유아가 바람직한 수면습관을 가질 수 있도록 도움을 주는데 그 목적이 있다. 유아특성, 부모특성, 수면환경특성으로 변인을 분류하고 유아 수면의 질의 관계를 검증하였다. 이를 위해 서울특별시, 경기도에 거주하는 270명의 만3∼만5세 유아를 둔 부모를 대상을 자료를 수집하였다. 유아특성 중 유아 기질은 Buss와 Plomin(1986)의 EAS (Emotionality, Activity, Sociability)를 한국아동패널 연구진이 번안한 20문항을 사용하였고, 유아 수면의 질은 Owens, Spirito, McGuinn(2000)의 수면 습관 질문지(The Children's Sleep Habits Questionnaire[CSHQ]를 김유라와 이경숙(2011)이 번안, 수정한 척도 중 중복 문항을 제외하고 33문항을 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 22.0 통계 프로그램을 이용하여 연구대상의 인구사회학적 특성을 살펴보기 위하여 빈도분석을 실시하여 빈도와 백분율을 산출하였다. 연구도구의 내적 합치도는 Cronbach의 alpha 값을 산출하여 검토하였다. 연구문제를 알아보기 위해서는 상관관계 분석, 독립표본 t-검증과 일원분산분석, 위계적 회귀분석을 실시하였다. 본 연구에서 밝혀진 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아 특성(유아 성별, 유아 나이, 유아교육기관을 이용하는 시간, 유아기질)과 수면의 질의 관계를 알아보기 위해 Pearson 적률 상관관계 분석을 실시한 결과 유아기질의 정서성이 부적상관관계를 나타내었다. 둘째, 부모 특성(부모의 교육수준, 가족의 총 수입, 가족의 형태, 어머니의 취업유무)에 따른 수면의 질을 알아보기 위해 독립표본 t-검증과 일원분산분석을 실시한 결과 부모특성에서는 유아 수면의 질에 유의미한 차이를 보이지 않았다. 셋째, 수면환경 특성에 따른 수면의 질 차이를 알아보기 위해 독립표본 t-검증과 일원분산분석을 실시한 결과 정해진 침구, 정해진 옷, 잠들기 전 유아의 행동에 유의미한 차이를 보였다. 사후검증을 통해 잠들기 전 행동 중 목욕이 수면의 질을 높이고 있는 것으로 나타났다. 넷째, 유아 특성, 부모 특성, 수면환경 특성이 유아 수면의 질에 미치는 영향을 살펴보기 위해 위계적 회귀분석을 실시한 결과 유아 특성 중 유아 기질의 정서성, 수면환경 특성 중 정해진 침구와 잠들기 전 유아의 목욕이 수면의 질을 예측하는 것으로 나타났다. 즉, 유아 자신이 타고난 기질적 특성 뿐 아니라 유아의 수면환경 특성도 유아의 수면의 질에 영향을 준다는 것을 알 수 있었다. 본 연구에서 밝혀진 내용은 가정에서 유아 수면의 질을 높이기 위한 부모교육 자료로 제공될 수 있을 것이다.
The purpose of this research is to investigate factors associated with young children’s sleep quality. For this, the relationships of young children’s sleep quality with diverse child, parental, and home sleeping characteristics were explored. The participants were 231 children aged 3-5 in Seoul...
The purpose of this research is to investigate factors associated with young children’s sleep quality. For this, the relationships of young children’s sleep quality with diverse child, parental, and home sleeping characteristics were explored. The participants were 231 children aged 3-5 in Seoul and Gyeonggi-do. For measuring children's quality of sleep, the Children's Sleep Habits Questionnaire [CSHQ] by Owens, Spirito, and McGuinn (2000) adapted and revised by Kim Yoo-ra and Lee Gyeong-suk (2011) was used. The collected data were analyzed with SPSS 22.0 statistical program. The internal consistencies of instruments were estimated with Cronbach's alpha. To explore the research questions, correlation analysis, independent sample t-test, one-way analysis of variance, and hierarchical regression analysis were carried out. The results of this research can be summarized as follows. First, correlation analyses performed to investigate the relationships of sleep quality with child characteristics (sex, age, time spent in an early childhood education institute, and temperament). Emotionality of temperament had a negative correlation with sleep quality of children. Second, the independent sample t-test and one-way analysis of variance conducted to investigate sleep quality differences according to parental characteristics (parents’ education levels, family income, family types, and employment status of mothers). Sleep quality of children had no significant differences according to the parental characteristics. Third, the independent sample t-test and one-way analysis of variance conducted to explore the sleep quality differences according to home sleeping conditions (regular bedding, regular clothes, children's behavior before falling asleep, mothers' behavior before falling asleep etc.). It was found that regular bedding, regular clothes, and bathing before falling asleep increased sleep quality of children. Fourth, the results of hierarchical regression analysis showed that children's emotionality of temperament, regular bedding, and bathing before falling asleep predicted sleep quality of children. These results imply that, to improve sleep quality of children, children's temperament along with home sleeping conditions need to be considered.
The purpose of this research is to investigate factors associated with young children’s sleep quality. For this, the relationships of young children’s sleep quality with diverse child, parental, and home sleeping characteristics were explored. The participants were 231 children aged 3-5 in Seoul and Gyeonggi-do. For measuring children's quality of sleep, the Children's Sleep Habits Questionnaire [CSHQ] by Owens, Spirito, and McGuinn (2000) adapted and revised by Kim Yoo-ra and Lee Gyeong-suk (2011) was used. The collected data were analyzed with SPSS 22.0 statistical program. The internal consistencies of instruments were estimated with Cronbach's alpha. To explore the research questions, correlation analysis, independent sample t-test, one-way analysis of variance, and hierarchical regression analysis were carried out. The results of this research can be summarized as follows. First, correlation analyses performed to investigate the relationships of sleep quality with child characteristics (sex, age, time spent in an early childhood education institute, and temperament). Emotionality of temperament had a negative correlation with sleep quality of children. Second, the independent sample t-test and one-way analysis of variance conducted to investigate sleep quality differences according to parental characteristics (parents’ education levels, family income, family types, and employment status of mothers). Sleep quality of children had no significant differences according to the parental characteristics. Third, the independent sample t-test and one-way analysis of variance conducted to explore the sleep quality differences according to home sleeping conditions (regular bedding, regular clothes, children's behavior before falling asleep, mothers' behavior before falling asleep etc.). It was found that regular bedding, regular clothes, and bathing before falling asleep increased sleep quality of children. Fourth, the results of hierarchical regression analysis showed that children's emotionality of temperament, regular bedding, and bathing before falling asleep predicted sleep quality of children. These results imply that, to improve sleep quality of children, children's temperament along with home sleeping conditions need to be considered.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.