통계 자료에 따르면 2010년부터도 이미 베트남 국적의 외국인 한국 체류자는 중국의 뒤를 이을 정도의 규모로 한국 사회에서 큰 부분을 차지하고 있다. 체류자의 목적은 각기 다를 수 있지만 한국에서 체류하는 한 한국어 능력은 공통적으로 요구된다. 특히 어휘는 모든 의사소통 기능과 아주 밀접한 관계를 가지며, 학습의 처음과 끝이라고 할 수 있다. 하지만 베트남인 학습자를 대상으로 하는 한국어 어휘 교육 연구는 수요에 비해 아직도 미비한 편이다. 어휘는 학습자의 역할이 어느 영역보다도 크다는 점에서 학습자의 부담을 줄이고 흥미를 높이는 것이 매우 중요하다. 어휘 학습 부담을 줄이는 효과적인 방법 중 하나로 다양한 어휘 학습 전략의 활용을 들 수 있다. 또한 학습자의 충분한 흥미 고취를 위하여 학습자 대상의 요구 조사를 바탕으로 어휘 학습 전략을 선택하여 활용해야 한다. 이에 본고는 학습자 요구 조사를 바탕으로 베트남 학습자의 효율적인 어휘 학습에 도움을 줄 수 있는 어휘 ...
통계 자료에 따르면 2010년부터도 이미 베트남 국적의 외국인 한국 체류자는 중국의 뒤를 이을 정도의 규모로 한국 사회에서 큰 부분을 차지하고 있다. 체류자의 목적은 각기 다를 수 있지만 한국에서 체류하는 한 한국어 능력은 공통적으로 요구된다. 특히 어휘는 모든 의사소통 기능과 아주 밀접한 관계를 가지며, 학습의 처음과 끝이라고 할 수 있다. 하지만 베트남인 학습자를 대상으로 하는 한국어 어휘 교육 연구는 수요에 비해 아직도 미비한 편이다. 어휘는 학습자의 역할이 어느 영역보다도 크다는 점에서 학습자의 부담을 줄이고 흥미를 높이는 것이 매우 중요하다. 어휘 학습 부담을 줄이는 효과적인 방법 중 하나로 다양한 어휘 학습 전략의 활용을 들 수 있다. 또한 학습자의 충분한 흥미 고취를 위하여 학습자 대상의 요구 조사를 바탕으로 어휘 학습 전략을 선택하여 활용해야 한다. 이에 본고는 학습자 요구 조사를 바탕으로 베트남 학습자의 효율적인 어휘 학습에 도움을 줄 수 있는 어휘 기억 강화 전략 중 하나인 핵심어 기법(Keyword Method)의 활용 방안을 제안하고자 한다. 어휘 학습 전략에 대한 인식과 사용 양상을 알아보고자 총 60명의 베트남 학습자를 대상으로 설문조사를 실시하고 이를 바탕으로 10명의 학습자에게 추가 면접 조사를 실시하였다. 설문 조사 대상자는 남·녀 구분 없이 초급 40명, 중급 10명, 고급 10명으로 구성하였다. 먼저 설문 조사에서 가장 자주 사용하는 의미 발견 전략은 ‘한국어-베트남어 사전을 이용한다’로 나타났다. 이밖에 ‘한국어 사전을 이용한다’, ‘함께 나온 삽화를 분석한다’, ‘문맥을 추측한다’와 같은 전략도 ‘자주 사용한다’ 응답이 높게 나타났다. 이들 전략 모두 공통적으로 학습자가 다른 동료 학습자 또는 교사와의 상호작용이 필요 없는 전략이라는 특징이 있다. 이는 어휘 학습을 어떠한 교육 과정을 통해 학습하는 것보다는 개인적으로 해결해야 하는 것으로 인식한 결과라고 볼 수 있다. 반면에 기억 강화 전략에서는 기계적인 반복을 통해 기억을 강화시키는 인지 전략과 조직화를 통한 기억 전략 사용이 두드러졌다. 반면에 사용하지 않는 편에 속하는 기억 강화 전략으로는 그림을 활용한다든지, 의미를 이미지화 시킨다든지, 핵심어나 몸동작, 플래시카드를 활용하는 등의 기억 전략이 조사되었다. 이에 대해 면접 조사에서는 별도의 학습 자료로 인한 학습 부담감과 낯선 방식에 대한 거부감을 이유로 들었다. 하지만 이러한 인식 결과는 별도의 수업을 통해 전략 활용 방법을 배우거나 연습해 본 경험이 없었기 때문으로 보인다. 이에 본고에서는 학습자들의 인식 변화와 핵심어 기법의 효과를 알아보기 위하여 실험 수업을 진행하였다. 실험 수업을 위하여 핵심어 기법의 활용 방안을 수업과 교재 측면에서 제시하였다. 먼저 수업에서의 효과적인 핵심어 기법의 적용을 위한 주의 사항을 바탕으로 구체적인 수업 활동 및 내용을 제안하였다. 각 활동 및 내용은 도입-제시-연습-활용-마무리 교수 절차에 따라 구분하였다. 다음으로 교재 측면에서는 교재 내의 ‘쉬어가기’ 영역의 활용하는 방안과 부교재 형태의 플래시 카드(Flash Card)로 제작해 활용하는 방안이 있다. 특히 플래시 카드로 제작해 활용하면 어휘 학습 전략 교육에 별도의 수업 시간을 할애하기 어려운 교육 현장에서 효율적인 어휘 복습과 기억 강화에 도움을 줄 수 있다. 위의 활용 방안을 바탕으로 TOPIK 2급 수준의 베트남 학습자 10명을 대상으로 실험 수업을 진행하였다. 더불어 핵심어 기법에 대한 인식 변화와 효과를 알아보기 위하여 사전·사후·지연 평가와 면접을 실시하였다. 사전 평가에서는 기존의 학습된 어휘를 피하기 위해서 2급부터 6급까지 다양한 수준의 단어로 구성되었기 때문에 실험 집단과 통제 집단 모두 평균 점수가 2.1점과 1.7점으로 매우 낮게 나타났다. 하지만 실험 수업이 끝난 직후에 실시한 사후 평가에서는 실험 집단이 10.9점, 통제 집단이 9.5점으로 점수가 매우 상승하였다. 2주 후에 실시한 지연 평가에서는 사후 평가보다는 대부분 점수가 떨어지기는 하였으나 실험 집단이 7.8점, 통제 집단이 5.6점으로 나타나, 사전 평가와 비교하면 학습 효과가 전혀 없었다고도 볼 수 없다. 실험 단어와 통제 단어 간의 차이를 보아도, 사전 평가에서는 실험 단어와 통제 단어의 점수에 큰 차이가 없었지만 사후 평가에서는 모든 학습자가 통제 단어 점수보다 실험 단어 점수가 높거나 같았다. 이는 지연 평가에서도 동일하게 나타났다. 사후 평가와 함께 진행된 면접 조사에서 실험 참가 학습자들 모두 핵심어 연결에 이질감을 느끼지 않았다고 답하였다. 다만 베트남어는 같은 철자라고 하더라도 성조에 따라 의미가 달라지기 때문에 연상 과정에서 같은 철자의 다른 성조를 가진 단어와 헷갈릴 수도 있겠다고 답하였다. 이러한 우려도 있지만 성조에 따라 다른 의미를 가진다는 점은 다양한 핵심어를 발견할 수 있다는 장점도 가지기 때문에 다른 단어와 의미가 혼동되지 않도록 연상 관계를 강화시켜줄 수 있는 시각 자료의 역할이 더 중요하다고 볼 수 있다. 마지막으로 핵심어 기법을 활용한 어휘 수업에 대한 전체적인 소감에 관해 질문하였다. 학습자들은 핵심어 기법을 통해서 기존의 암기식 어휘 학습보다 재미있게 어휘를 외울 수 있었다고 답하였다. 목표 어휘를 보고 핵심어가 떠올라서 의미를 연상시기도 했지만 활동 중에 친구들과 나눈 이야기가 기억에 남아서 의미를 쉽게 떠올릴 수 있었다는 답변을 보아, 핵심어 기법에 상호작용 활동을 더하는 것이 효과적이었다는 것을 알 수 있었다. 본 연구는 핵심어 기법의 적용 방안을 제안하고 적용시켜 실제 실험 수업을 진행하여 효과를 검증하고 설문지와 면접 조사 등 다각적인 각도에서 학습자의 의견을 조사하여 반영하고자 하였다는 점에서 의의가 있다. 하지만 실험 수업에서 표본 집단에 양적 한계가 있으므로 다수의 표본 집단을 대상으로 한 대규모 효과 검증은 후속 연구에서 이어지길 기대한다. 또한 핵심어 기법의 특성상 가지는, 모든 어휘에 평이하게 적용하기 쉽지 않고 베트남어를 구사하지 못 하는 일반적인 교사나 연구자의 경우에는 활용할 수 없다는 한계를 극복하기 위한 방안을 제시하지 못 하였다는 점 역시 추가 논의가 필요할 것이다.
통계 자료에 따르면 2010년부터도 이미 베트남 국적의 외국인 한국 체류자는 중국의 뒤를 이을 정도의 규모로 한국 사회에서 큰 부분을 차지하고 있다. 체류자의 목적은 각기 다를 수 있지만 한국에서 체류하는 한 한국어 능력은 공통적으로 요구된다. 특히 어휘는 모든 의사소통 기능과 아주 밀접한 관계를 가지며, 학습의 처음과 끝이라고 할 수 있다. 하지만 베트남인 학습자를 대상으로 하는 한국어 어휘 교육 연구는 수요에 비해 아직도 미비한 편이다. 어휘는 학습자의 역할이 어느 영역보다도 크다는 점에서 학습자의 부담을 줄이고 흥미를 높이는 것이 매우 중요하다. 어휘 학습 부담을 줄이는 효과적인 방법 중 하나로 다양한 어휘 학습 전략의 활용을 들 수 있다. 또한 학습자의 충분한 흥미 고취를 위하여 학습자 대상의 요구 조사를 바탕으로 어휘 학습 전략을 선택하여 활용해야 한다. 이에 본고는 학습자 요구 조사를 바탕으로 베트남 학습자의 효율적인 어휘 학습에 도움을 줄 수 있는 어휘 기억 강화 전략 중 하나인 핵심어 기법(Keyword Method)의 활용 방안을 제안하고자 한다. 어휘 학습 전략에 대한 인식과 사용 양상을 알아보고자 총 60명의 베트남 학습자를 대상으로 설문조사를 실시하고 이를 바탕으로 10명의 학습자에게 추가 면접 조사를 실시하였다. 설문 조사 대상자는 남·녀 구분 없이 초급 40명, 중급 10명, 고급 10명으로 구성하였다. 먼저 설문 조사에서 가장 자주 사용하는 의미 발견 전략은 ‘한국어-베트남어 사전을 이용한다’로 나타났다. 이밖에 ‘한국어 사전을 이용한다’, ‘함께 나온 삽화를 분석한다’, ‘문맥을 추측한다’와 같은 전략도 ‘자주 사용한다’ 응답이 높게 나타났다. 이들 전략 모두 공통적으로 학습자가 다른 동료 학습자 또는 교사와의 상호작용이 필요 없는 전략이라는 특징이 있다. 이는 어휘 학습을 어떠한 교육 과정을 통해 학습하는 것보다는 개인적으로 해결해야 하는 것으로 인식한 결과라고 볼 수 있다. 반면에 기억 강화 전략에서는 기계적인 반복을 통해 기억을 강화시키는 인지 전략과 조직화를 통한 기억 전략 사용이 두드러졌다. 반면에 사용하지 않는 편에 속하는 기억 강화 전략으로는 그림을 활용한다든지, 의미를 이미지화 시킨다든지, 핵심어나 몸동작, 플래시카드를 활용하는 등의 기억 전략이 조사되었다. 이에 대해 면접 조사에서는 별도의 학습 자료로 인한 학습 부담감과 낯선 방식에 대한 거부감을 이유로 들었다. 하지만 이러한 인식 결과는 별도의 수업을 통해 전략 활용 방법을 배우거나 연습해 본 경험이 없었기 때문으로 보인다. 이에 본고에서는 학습자들의 인식 변화와 핵심어 기법의 효과를 알아보기 위하여 실험 수업을 진행하였다. 실험 수업을 위하여 핵심어 기법의 활용 방안을 수업과 교재 측면에서 제시하였다. 먼저 수업에서의 효과적인 핵심어 기법의 적용을 위한 주의 사항을 바탕으로 구체적인 수업 활동 및 내용을 제안하였다. 각 활동 및 내용은 도입-제시-연습-활용-마무리 교수 절차에 따라 구분하였다. 다음으로 교재 측면에서는 교재 내의 ‘쉬어가기’ 영역의 활용하는 방안과 부교재 형태의 플래시 카드(Flash Card)로 제작해 활용하는 방안이 있다. 특히 플래시 카드로 제작해 활용하면 어휘 학습 전략 교육에 별도의 수업 시간을 할애하기 어려운 교육 현장에서 효율적인 어휘 복습과 기억 강화에 도움을 줄 수 있다. 위의 활용 방안을 바탕으로 TOPIK 2급 수준의 베트남 학습자 10명을 대상으로 실험 수업을 진행하였다. 더불어 핵심어 기법에 대한 인식 변화와 효과를 알아보기 위하여 사전·사후·지연 평가와 면접을 실시하였다. 사전 평가에서는 기존의 학습된 어휘를 피하기 위해서 2급부터 6급까지 다양한 수준의 단어로 구성되었기 때문에 실험 집단과 통제 집단 모두 평균 점수가 2.1점과 1.7점으로 매우 낮게 나타났다. 하지만 실험 수업이 끝난 직후에 실시한 사후 평가에서는 실험 집단이 10.9점, 통제 집단이 9.5점으로 점수가 매우 상승하였다. 2주 후에 실시한 지연 평가에서는 사후 평가보다는 대부분 점수가 떨어지기는 하였으나 실험 집단이 7.8점, 통제 집단이 5.6점으로 나타나, 사전 평가와 비교하면 학습 효과가 전혀 없었다고도 볼 수 없다. 실험 단어와 통제 단어 간의 차이를 보아도, 사전 평가에서는 실험 단어와 통제 단어의 점수에 큰 차이가 없었지만 사후 평가에서는 모든 학습자가 통제 단어 점수보다 실험 단어 점수가 높거나 같았다. 이는 지연 평가에서도 동일하게 나타났다. 사후 평가와 함께 진행된 면접 조사에서 실험 참가 학습자들 모두 핵심어 연결에 이질감을 느끼지 않았다고 답하였다. 다만 베트남어는 같은 철자라고 하더라도 성조에 따라 의미가 달라지기 때문에 연상 과정에서 같은 철자의 다른 성조를 가진 단어와 헷갈릴 수도 있겠다고 답하였다. 이러한 우려도 있지만 성조에 따라 다른 의미를 가진다는 점은 다양한 핵심어를 발견할 수 있다는 장점도 가지기 때문에 다른 단어와 의미가 혼동되지 않도록 연상 관계를 강화시켜줄 수 있는 시각 자료의 역할이 더 중요하다고 볼 수 있다. 마지막으로 핵심어 기법을 활용한 어휘 수업에 대한 전체적인 소감에 관해 질문하였다. 학습자들은 핵심어 기법을 통해서 기존의 암기식 어휘 학습보다 재미있게 어휘를 외울 수 있었다고 답하였다. 목표 어휘를 보고 핵심어가 떠올라서 의미를 연상시기도 했지만 활동 중에 친구들과 나눈 이야기가 기억에 남아서 의미를 쉽게 떠올릴 수 있었다는 답변을 보아, 핵심어 기법에 상호작용 활동을 더하는 것이 효과적이었다는 것을 알 수 있었다. 본 연구는 핵심어 기법의 적용 방안을 제안하고 적용시켜 실제 실험 수업을 진행하여 효과를 검증하고 설문지와 면접 조사 등 다각적인 각도에서 학습자의 의견을 조사하여 반영하고자 하였다는 점에서 의의가 있다. 하지만 실험 수업에서 표본 집단에 양적 한계가 있으므로 다수의 표본 집단을 대상으로 한 대규모 효과 검증은 후속 연구에서 이어지길 기대한다. 또한 핵심어 기법의 특성상 가지는, 모든 어휘에 평이하게 적용하기 쉽지 않고 베트남어를 구사하지 못 하는 일반적인 교사나 연구자의 경우에는 활용할 수 없다는 한계를 극복하기 위한 방안을 제시하지 못 하였다는 점 역시 추가 논의가 필요할 것이다.
According to statistics, among foreign residents of South Korea, Vietnamese people have taken over the 2nd spot following Chinese since 2010. While the purpose of each visitors may vary, their ability to communicate in the Korean language is essential as long as they are planning to stay in Korea. I...
According to statistics, among foreign residents of South Korea, Vietnamese people have taken over the 2nd spot following Chinese since 2010. While the purpose of each visitors may vary, their ability to communicate in the Korean language is essential as long as they are planning to stay in Korea. In particular, ‘vocabulary’ is closely related to all kinds of communication ability, and is widely considered as the most important part of learning a language. However, research on Korean vocabulary education for Vietnamese learners lacks compared to the rising demand. Since the learner has a more significant role compared to other areas when they are learning vocabulary, it is essential to lessen the burden and increase the interest of learners when it comes to teaching vocabulary. One effective way to reduce the burden of vocabulary learning is to utilize various vocabulary learning strategies. In addition, to increase the level of interest of the learners, it is crucial to select an appropriate vocabulary learning strategy based on the needs of the learner. Based on the survey which identified the needs of learners, this study is proposing the use of Keyword Method, which is one of the strategies to enhance vocabulary memory, helping the Vietnamese learners to learn vocabulary more efficiently. To clarify the perception and usage pattern of vocabulary learning strategies, a survey against a total of 60 Vietnamese learners have been conducted. Based on the results, an additional interview was conducted on 10 learners. The survey participants were composed of 40 beginners, 10 intermediates, and 10 high-level students, regardless of gender. First of all, the most frequently used method to learn vocabulary and the meaning of each word was to ‘use the Korean-Vietnamese dictionary.’ Other responses such as ‘use the Korean Dictionary,’ ‘analyze the illustrations presented next to the words’, and ‘read through the context’ were also given. All of these strategies have a common characteristic that learners do not need to interact with fellow learners or teachers. Through this result, we can say that many learners recognized the process of vocabulary learning as a ‘personal, individual learning process’ rather than a process that needs to be learned through an organized curriculum. On the other hand, memory reinforcement strategies such as the use of cognitive strategies and organizational memory strategies that enhance memory by utilizing mechanical repetition have been found to be used often. On the contrary, memory reinforcement strategies such as utilizing drawings, turning the meaning into an image, using keywords or gestures, and memory enhancement through flash cards were found to be rather unused. At the interview, the respondents said that they felt reluctant to use new learning materials and did not feel comfortable to utilize unfamiliar methods of learning. However, this kind of perception seems to be due to the lack of experience in training or learning how to use such new strategies through organized classes. In this note, this study conducted experimental classes to find out the effect of the ‘Keyword Method’ and the perception change of learners. To conduct the experimental class, the keyword method was utilized in both the class and the textbook. First, specific classroom activities and contents were suggested based on the precautions for the effective application of the keyword method in classes. Each activity and its contents were divided into sections of introduction-presentation-practicing-utilizing-conclusion. Next, from the textbook perspective, ways such as utilizing the ‘Take a Break’ section within the textbook, and using a flash card as a secondary material were suggested. Especially, flash cards can help students effectively review the vocabulary they have learned and helped them enhance their memory in a modern learning environment which is having a hard time to spend extra time in teaching appropriate vocabulary learning strategies. Based on the methods mentioned earlier, an experimental class was conducted against 10 Vietnamese students whose Korean ability is at around TOPIK 2nd grade. In addition, to find out the perception change and the effects of the keyword method, pre-evaluation, post-evaluation, delayed evaluation, and an interview was conducted. In the pre-evaluation, the average score for both the experimental (2.1) and control group (1.7) was very low because the question set was consisted of different level of words (from TOPIK 2nd grade to TOPIK 6th grade) to avoid the vocabulary that the students might have learned in the past. However, in the post-evaluation, which was conducted right after the experimental class, the experimental group showed an average score of 10.9, and the control group scored an average of 9.5. In the delayed evaluation, which was conducted after 2 weeks from the post-evaluation, the scores were mostly lower compared to the post-evaluation. But the experimental group scored an average of 7.8, and the control group scored an average of 5.6, which shows that there was a meaningful learning effect comparing to the pre-evaluation. Also, although the score difference between the experimental words and the control words in the pre-evaluation phase, the post-evaluation results showed that all learners had a higher or at least equal score in the experimental words than the control words. The same results were also shown in the delayed evaluation. In an interview that was conducted with the post-evaluation, all participants said that they did not feel any discomfort connecting the keywords. However, since Vietnamese words can change its meaning depending on the tone even if the spelling is the same, some of the respondents stated that they might get confused during the connection process if there were a word that had a different tone, even if the spellings were the same. Although there were some concerns regarding this issue, this also meant that this method had the advantage of making it easier to find various keywords, so it is more important to use visual materials to strengthen the association between the words so that the learner does not confuse the meaning of a word. Finally, questions were asked about the overall impression of vocabulary learning classes using the keyword method. Many participants said that the keyword method allowed them to memorize vocabulary while having more fun compared to the traditional method (repeated memorizing). Some of the participants stated that while they were able to memorize vocabulary easier by talking about it with other fellow learners during the activity, this shows that adding interaction between peers to the whole learning process might help increase the effect of this method. This study is meaningful in a way that it suggested a way to apply the keyword method in practice and verified the effect by conducting an actual experimental class. At the same time, it used questionnaires and interviews to gather feedback from different learners with different perspectives to reflect the learners’ opinions. However, because the sample of the experimental class was small, it is expected for future researches to verify the effect of this method through a large-scale experiment. Also, due to the nature of the keyword method, it is not easy to apply equally on other kinds of language, and it is too hard to be utilized by teachers or researchers who cannot speak or write Vietnamese. Further discussion is needed to overcome these limitations shown in this study.
According to statistics, among foreign residents of South Korea, Vietnamese people have taken over the 2nd spot following Chinese since 2010. While the purpose of each visitors may vary, their ability to communicate in the Korean language is essential as long as they are planning to stay in Korea. In particular, ‘vocabulary’ is closely related to all kinds of communication ability, and is widely considered as the most important part of learning a language. However, research on Korean vocabulary education for Vietnamese learners lacks compared to the rising demand. Since the learner has a more significant role compared to other areas when they are learning vocabulary, it is essential to lessen the burden and increase the interest of learners when it comes to teaching vocabulary. One effective way to reduce the burden of vocabulary learning is to utilize various vocabulary learning strategies. In addition, to increase the level of interest of the learners, it is crucial to select an appropriate vocabulary learning strategy based on the needs of the learner. Based on the survey which identified the needs of learners, this study is proposing the use of Keyword Method, which is one of the strategies to enhance vocabulary memory, helping the Vietnamese learners to learn vocabulary more efficiently. To clarify the perception and usage pattern of vocabulary learning strategies, a survey against a total of 60 Vietnamese learners have been conducted. Based on the results, an additional interview was conducted on 10 learners. The survey participants were composed of 40 beginners, 10 intermediates, and 10 high-level students, regardless of gender. First of all, the most frequently used method to learn vocabulary and the meaning of each word was to ‘use the Korean-Vietnamese dictionary.’ Other responses such as ‘use the Korean Dictionary,’ ‘analyze the illustrations presented next to the words’, and ‘read through the context’ were also given. All of these strategies have a common characteristic that learners do not need to interact with fellow learners or teachers. Through this result, we can say that many learners recognized the process of vocabulary learning as a ‘personal, individual learning process’ rather than a process that needs to be learned through an organized curriculum. On the other hand, memory reinforcement strategies such as the use of cognitive strategies and organizational memory strategies that enhance memory by utilizing mechanical repetition have been found to be used often. On the contrary, memory reinforcement strategies such as utilizing drawings, turning the meaning into an image, using keywords or gestures, and memory enhancement through flash cards were found to be rather unused. At the interview, the respondents said that they felt reluctant to use new learning materials and did not feel comfortable to utilize unfamiliar methods of learning. However, this kind of perception seems to be due to the lack of experience in training or learning how to use such new strategies through organized classes. In this note, this study conducted experimental classes to find out the effect of the ‘Keyword Method’ and the perception change of learners. To conduct the experimental class, the keyword method was utilized in both the class and the textbook. First, specific classroom activities and contents were suggested based on the precautions for the effective application of the keyword method in classes. Each activity and its contents were divided into sections of introduction-presentation-practicing-utilizing-conclusion. Next, from the textbook perspective, ways such as utilizing the ‘Take a Break’ section within the textbook, and using a flash card as a secondary material were suggested. Especially, flash cards can help students effectively review the vocabulary they have learned and helped them enhance their memory in a modern learning environment which is having a hard time to spend extra time in teaching appropriate vocabulary learning strategies. Based on the methods mentioned earlier, an experimental class was conducted against 10 Vietnamese students whose Korean ability is at around TOPIK 2nd grade. In addition, to find out the perception change and the effects of the keyword method, pre-evaluation, post-evaluation, delayed evaluation, and an interview was conducted. In the pre-evaluation, the average score for both the experimental (2.1) and control group (1.7) was very low because the question set was consisted of different level of words (from TOPIK 2nd grade to TOPIK 6th grade) to avoid the vocabulary that the students might have learned in the past. However, in the post-evaluation, which was conducted right after the experimental class, the experimental group showed an average score of 10.9, and the control group scored an average of 9.5. In the delayed evaluation, which was conducted after 2 weeks from the post-evaluation, the scores were mostly lower compared to the post-evaluation. But the experimental group scored an average of 7.8, and the control group scored an average of 5.6, which shows that there was a meaningful learning effect comparing to the pre-evaluation. Also, although the score difference between the experimental words and the control words in the pre-evaluation phase, the post-evaluation results showed that all learners had a higher or at least equal score in the experimental words than the control words. The same results were also shown in the delayed evaluation. In an interview that was conducted with the post-evaluation, all participants said that they did not feel any discomfort connecting the keywords. However, since Vietnamese words can change its meaning depending on the tone even if the spelling is the same, some of the respondents stated that they might get confused during the connection process if there were a word that had a different tone, even if the spellings were the same. Although there were some concerns regarding this issue, this also meant that this method had the advantage of making it easier to find various keywords, so it is more important to use visual materials to strengthen the association between the words so that the learner does not confuse the meaning of a word. Finally, questions were asked about the overall impression of vocabulary learning classes using the keyword method. Many participants said that the keyword method allowed them to memorize vocabulary while having more fun compared to the traditional method (repeated memorizing). Some of the participants stated that while they were able to memorize vocabulary easier by talking about it with other fellow learners during the activity, this shows that adding interaction between peers to the whole learning process might help increase the effect of this method. This study is meaningful in a way that it suggested a way to apply the keyword method in practice and verified the effect by conducting an actual experimental class. At the same time, it used questionnaires and interviews to gather feedback from different learners with different perspectives to reflect the learners’ opinions. However, because the sample of the experimental class was small, it is expected for future researches to verify the effect of this method through a large-scale experiment. Also, due to the nature of the keyword method, it is not easy to apply equally on other kinds of language, and it is too hard to be utilized by teachers or researchers who cannot speak or write Vietnamese. Further discussion is needed to overcome these limitations shown in this study.
주제어
#핵심어 기법, 어휘 학습 전략, 플래시 카드 Vocabulary Learning Strategies, Keyword Method, Flash Card, Vietnam Students
학위논문 정보
저자
김성은
학위수여기관
경희대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
외국어로서의한국어교육전공
지도교수
조현용
발행연도
2019
총페이지
viii, 90 p.
키워드
핵심어 기법, 어휘 학습 전략, 플래시 카드 Vocabulary Learning Strategies, Keyword Method, Flash Card, Vietnam Students
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.