본 연구는 한국어 학습자들이 일상생활에서 자주 듣고 접하게 되는 신어 중에서 한국어 교육에 필요한 한국어 교육용 신어를 선정하여 이를 토대로 주제별로 신어를 분류하여 목록을 제시하고, 이러한 신어 목록을 통해 나타난 한국 현대 사회의 문화적 특성을 분석하여 살펴봄으로써 한국 문화 교육의 기초 자료를 제시하는 것이 목적이다. 제1장에서는 연구의 목적과 필요성, 연구 대상 및 방법을 밝히고 선행 연구의 검토를 통해 앞선 연구의 흐름을 살펴보고 한계점을 정리하였다. 이를 통해 한국어교육용 신어 선정과 신어 교육의 필요성을 밝혔다. 또한 한국어 교육용 신어를 선정하고 주제의 영역별로 신어를 분류하여 신어의 키워드를 통해 한국 현대 문화에 나타난 문화적 특성을 살펴볼 것임을 밝혔다. 제2장에서는 선행 연구에서 언급된 신어의 개념과 범위를 살펴보고 한국어 교육용 신어의 개념과 범위를 정립하였다. 또한 신어 선정 기준에 있어서 선행 연구의 선정 기준을 참고하여 본 연구에서 제시한 신어 선정 기준을 설정하였다. 제3장에서는 신어 선정 기준을 제시하고 선정 기준의 타당성을 살펴보았다. 또한 신어 선정 방법 및 절차를 제시하였는데, 신어의 선정 기준을 바탕으로 국립국어원 신어자료집을 기초 자료로 삼았고 자료집에 수록된 5,557개의 신어를 바탕으로 ‘우리말샘’ 사전의 등재 여부를 조사하여 1,268개의 신어 기초 목록을 추출하고 이를 바탕으로 ...
본 연구는 한국어 학습자들이 일상생활에서 자주 듣고 접하게 되는 신어 중에서 한국어 교육에 필요한 한국어 교육용 신어를 선정하여 이를 토대로 주제별로 신어를 분류하여 목록을 제시하고, 이러한 신어 목록을 통해 나타난 한국 현대 사회의 문화적 특성을 분석하여 살펴봄으로써 한국 문화 교육의 기초 자료를 제시하는 것이 목적이다. 제1장에서는 연구의 목적과 필요성, 연구 대상 및 방법을 밝히고 선행 연구의 검토를 통해 앞선 연구의 흐름을 살펴보고 한계점을 정리하였다. 이를 통해 한국어교육용 신어 선정과 신어 교육의 필요성을 밝혔다. 또한 한국어 교육용 신어를 선정하고 주제의 영역별로 신어를 분류하여 신어의 키워드를 통해 한국 현대 문화에 나타난 문화적 특성을 살펴볼 것임을 밝혔다. 제2장에서는 선행 연구에서 언급된 신어의 개념과 범위를 살펴보고 한국어 교육용 신어의 개념과 범위를 정립하였다. 또한 신어 선정 기준에 있어서 선행 연구의 선정 기준을 참고하여 본 연구에서 제시한 신어 선정 기준을 설정하였다. 제3장에서는 신어 선정 기준을 제시하고 선정 기준의 타당성을 살펴보았다. 또한 신어 선정 방법 및 절차를 제시하였는데, 신어의 선정 기준을 바탕으로 국립국어원 신어자료집을 기초 자료로 삼았고 자료집에 수록된 5,557개의 신어를 바탕으로 ‘우리말샘’ 사전의 등재 여부를 조사하여 1,268개의 신어 기초 목록을 추출하고 이를 바탕으로 포털 사이트 구글과 <물결21> 코퍼스에 검색하였다. 신어의 빈도순, 지속성에 따라 분류하여 신어 목록을 각각 제시하였다. 또한 각각의 목록에서 모두 중복되는 어휘를 추출한 후 신어의 현재 사용 여부를 고려하고 교육적 적합성의 여부를 기준으로 300개의 최종 신어 목록을 선정하였다. 제4장에서는 문화 교육을 위한 최종 주제 목록을 28개로 선정하여 주제별로 신어를 분류하여 문화 교육을 위한 주제별 한국어 신어 목록을 제시하였다. 그 결과, 특히 ‘사회 현상'과 ‘대중문화’ 항목의 주제에 신어가 집중되어 있는 것을 알 수 있었다. 반면 ‘역사’와 ‘종교’ 주제에는 신어가 거의 없다는 것을 알 수 있었다. 주제별로 분류한 신어 목록을 바탕으로 한국 현대 문화 현상을 분석하였다. 제5장에서는 논의의 결과를 요약하고 연구의 의의와 한계점에 대해 정리하였다. 본고가 갖는 의의는 크게 두 가지이다. 첫째, 본 연구는 국립국어원에서 2002년부터 2016년까지 발표한 신어 목록을 바탕으로 신어의 빈도순, 지속성을 기준으로 한 신어 목록을 최초로 제시하였다. 둘째, 주제별로 신어를 분류하고 신어를 통해 나타난 한국 현대 문화 현상을 분석함으로써 문화 교육 자료 개발 및 현장 교수 시 효율적으로 신어가 활용 가능하도록 기초 자료를 제공하였다. 하지만 신어 자료집만을 대상으로 하고 실제적인 구어 말뭉치를 대상으로 하지 못하였고, 실제 교육 현장에서 검증하지 못했다는 점이 한계점으로 남는다.
본 연구는 한국어 학습자들이 일상생활에서 자주 듣고 접하게 되는 신어 중에서 한국어 교육에 필요한 한국어 교육용 신어를 선정하여 이를 토대로 주제별로 신어를 분류하여 목록을 제시하고, 이러한 신어 목록을 통해 나타난 한국 현대 사회의 문화적 특성을 분석하여 살펴봄으로써 한국 문화 교육의 기초 자료를 제시하는 것이 목적이다. 제1장에서는 연구의 목적과 필요성, 연구 대상 및 방법을 밝히고 선행 연구의 검토를 통해 앞선 연구의 흐름을 살펴보고 한계점을 정리하였다. 이를 통해 한국어교육용 신어 선정과 신어 교육의 필요성을 밝혔다. 또한 한국어 교육용 신어를 선정하고 주제의 영역별로 신어를 분류하여 신어의 키워드를 통해 한국 현대 문화에 나타난 문화적 특성을 살펴볼 것임을 밝혔다. 제2장에서는 선행 연구에서 언급된 신어의 개념과 범위를 살펴보고 한국어 교육용 신어의 개념과 범위를 정립하였다. 또한 신어 선정 기준에 있어서 선행 연구의 선정 기준을 참고하여 본 연구에서 제시한 신어 선정 기준을 설정하였다. 제3장에서는 신어 선정 기준을 제시하고 선정 기준의 타당성을 살펴보았다. 또한 신어 선정 방법 및 절차를 제시하였는데, 신어의 선정 기준을 바탕으로 국립국어원 신어자료집을 기초 자료로 삼았고 자료집에 수록된 5,557개의 신어를 바탕으로 ‘우리말샘’ 사전의 등재 여부를 조사하여 1,268개의 신어 기초 목록을 추출하고 이를 바탕으로 포털 사이트 구글과 <물결21> 코퍼스에 검색하였다. 신어의 빈도순, 지속성에 따라 분류하여 신어 목록을 각각 제시하였다. 또한 각각의 목록에서 모두 중복되는 어휘를 추출한 후 신어의 현재 사용 여부를 고려하고 교육적 적합성의 여부를 기준으로 300개의 최종 신어 목록을 선정하였다. 제4장에서는 문화 교육을 위한 최종 주제 목록을 28개로 선정하여 주제별로 신어를 분류하여 문화 교육을 위한 주제별 한국어 신어 목록을 제시하였다. 그 결과, 특히 ‘사회 현상'과 ‘대중문화’ 항목의 주제에 신어가 집중되어 있는 것을 알 수 있었다. 반면 ‘역사’와 ‘종교’ 주제에는 신어가 거의 없다는 것을 알 수 있었다. 주제별로 분류한 신어 목록을 바탕으로 한국 현대 문화 현상을 분석하였다. 제5장에서는 논의의 결과를 요약하고 연구의 의의와 한계점에 대해 정리하였다. 본고가 갖는 의의는 크게 두 가지이다. 첫째, 본 연구는 국립국어원에서 2002년부터 2016년까지 발표한 신어 목록을 바탕으로 신어의 빈도순, 지속성을 기준으로 한 신어 목록을 최초로 제시하였다. 둘째, 주제별로 신어를 분류하고 신어를 통해 나타난 한국 현대 문화 현상을 분석함으로써 문화 교육 자료 개발 및 현장 교수 시 효율적으로 신어가 활용 가능하도록 기초 자료를 제공하였다. 하지만 신어 자료집만을 대상으로 하고 실제적인 구어 말뭉치를 대상으로 하지 못하였고, 실제 교육 현장에서 검증하지 못했다는 점이 한계점으로 남는다.
This study selected neologism for Korean education among which Korean learners often encounter in their daily lives, classified those by subjects, suggest a list, and examined the list of neologism by analyzing cultural characteristics of Korean modern society. the study aims to suggest basic materi...
This study selected neologism for Korean education among which Korean learners often encounter in their daily lives, classified those by subjects, suggest a list, and examined the list of neologism by analyzing cultural characteristics of Korean modern society. the study aims to suggest basic material for Korean cultural education. In chapter 1, it specified the purpose, necessity of study and its subject and method, examined the trend of study by reviewing the previous studies and settled the limitations. Based on this, the necessity of selecting neologism for Korean education and neologism education was verified. Also, neologism for Korean education were selected, categorized by subjects and confirmed to examine the cultural characteristics in Korean modern culture through keywords of neologism. In chapter 2, it examined the concept and scope of neologism referred in previous studies, and established the concept and scope of neologism for Korean education. Also, in selecting the neologism, the standard from previous researches were used as reference to establish specific neologism selection standard for this study. In chapter 3, the standard for selecting neologism and its validity was examined. Also, the selection method and procedure was proposed. Based on the standard, neologism database published by National Institute of the Korean Language as basic material, the study investigated the 5557 neologism to see if they are registered in ‘Woorimalsaem’ dictionary, extracted fundamental list of 1268 neologism, and searched the vocabularies on Google and corpus. The neologism were classified by its frequency and persistency and suggested in each of the neologism list. Also, after extracting the repeated vocabularies in each list, selected final 300 neologism vocabulary lists by considering the current use of the word and educational suitability. In chapter 4, the final 28 subject lists for cultural education was selected, classified neologism by subject, and suggested list of Korean neologism by subject for cultural education. As the result, it was confirmed that neologism were concentrated on ‘social phenomenon’ and ‘popular culture’ category. Meanwhile, there were barely any neologism in ‘history’ and ‘religion’ category. Based on the lists of neologism by category, the Korean modern cultural phenomenon was analyzed. In chapter 5, the result of discussion was summarized and settled the meanings and limitations of the study. The significance of this study can be settled into 2 points. First, based on the list of neologism published from 2002 to 2016 by the National Institute of the Korean Language, this study was the first to suggest list of neologism based on frequency and persistency of neologism. Second, by classifying neologism by subjects, and analyzing the Korean modern cultural phenomenon through neologism, it provided fundamental data to enable efficient utilization of neologism for developing cultural education material and actual teaching. However, as it subjects only the neologism database and not the actual spoken corpus, or conducted verification on actual field of education, there are limits to the study conclusion.
This study selected neologism for Korean education among which Korean learners often encounter in their daily lives, classified those by subjects, suggest a list, and examined the list of neologism by analyzing cultural characteristics of Korean modern society. the study aims to suggest basic material for Korean cultural education. In chapter 1, it specified the purpose, necessity of study and its subject and method, examined the trend of study by reviewing the previous studies and settled the limitations. Based on this, the necessity of selecting neologism for Korean education and neologism education was verified. Also, neologism for Korean education were selected, categorized by subjects and confirmed to examine the cultural characteristics in Korean modern culture through keywords of neologism. In chapter 2, it examined the concept and scope of neologism referred in previous studies, and established the concept and scope of neologism for Korean education. Also, in selecting the neologism, the standard from previous researches were used as reference to establish specific neologism selection standard for this study. In chapter 3, the standard for selecting neologism and its validity was examined. Also, the selection method and procedure was proposed. Based on the standard, neologism database published by National Institute of the Korean Language as basic material, the study investigated the 5557 neologism to see if they are registered in ‘Woorimalsaem’ dictionary, extracted fundamental list of 1268 neologism, and searched the vocabularies on Google and corpus. The neologism were classified by its frequency and persistency and suggested in each of the neologism list. Also, after extracting the repeated vocabularies in each list, selected final 300 neologism vocabulary lists by considering the current use of the word and educational suitability. In chapter 4, the final 28 subject lists for cultural education was selected, classified neologism by subject, and suggested list of Korean neologism by subject for cultural education. As the result, it was confirmed that neologism were concentrated on ‘social phenomenon’ and ‘popular culture’ category. Meanwhile, there were barely any neologism in ‘history’ and ‘religion’ category. Based on the lists of neologism by category, the Korean modern cultural phenomenon was analyzed. In chapter 5, the result of discussion was summarized and settled the meanings and limitations of the study. The significance of this study can be settled into 2 points. First, based on the list of neologism published from 2002 to 2016 by the National Institute of the Korean Language, this study was the first to suggest list of neologism based on frequency and persistency of neologism. Second, by classifying neologism by subjects, and analyzing the Korean modern cultural phenomenon through neologism, it provided fundamental data to enable efficient utilization of neologism for developing cultural education material and actual teaching. However, as it subjects only the neologism database and not the actual spoken corpus, or conducted verification on actual field of education, there are limits to the study conclusion.
주제어
#신어 신어 개념과 범위 한국어 교육용 신어 선정 주제별 한국어 신어 신어 분석 신어 교육 문화 교육 neologism concept and scope of neologism selecting neologism for Korean education Korean neologism by subject neologism analysis neologism education cultural education
학위논문 정보
저자
최은진
학위수여기관
연세대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
한국학협동과정 한국어교육전공
지도교수
강현화
발행연도
2017
총페이지
vi, 167 p.
키워드
신어 신어 개념과 범위 한국어 교육용 신어 선정 주제별 한국어 신어 신어 분석 신어 교육 문화 교육 neologism concept and scope of neologism selecting neologism for Korean education Korean neologism by subject neologism analysis neologism education cultural education
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.