과학기술이 급속도로 발전하고 있는 현대 사회에서 이를 이해하고 표현하는 의사소통 능력은 더욱 더 중요시되고 있다. 교육부는 2015 개정 과학과 교육과정의 5가지 핵심역량 중 하나로 과학적 의사소통 능력을 제시하였고 이에 대한 예시로 글, 그림 등 다양한 양식을 이용한 의사소통 능력, 컴퓨터, 디지털 매체를 이용한 의사소통 능력, 논증을 통한 의사소통 능력을 소개하고 있다. 본 연구의 목적은 2015 개정 교육과정에 따른 화학Ⅰ 교과서...
과학기술이 급속도로 발전하고 있는 현대 사회에서 이를 이해하고 표현하는 의사소통 능력은 더욱 더 중요시되고 있다. 교육부는 2015 개정 과학과 교육과정의 5가지 핵심역량 중 하나로 과학적 의사소통 능력을 제시하였고 이에 대한 예시로 글, 그림 등 다양한 양식을 이용한 의사소통 능력, 컴퓨터, 디지털 매체를 이용한 의사소통 능력, 논증을 통한 의사소통 능력을 소개하고 있다. 본 연구의 목적은 2015 개정 교육과정에 따른 화학Ⅰ 교과서가 과학적 의사소통 유형에 따라 어떻게 구성되어 있는지 2009 개정 교육과정 화학Ⅰ 교과서와 비교하여 그에 대한 특징을 알아보는 것이다. 이 연구를 위하여 선행 연구에서 제시한 의사소통 분석 기준을 바탕으로 과학적 의사소통 유형을 재구성하여 새로운 분석틀을 개발하였으며 과학적 의사소통 유형에 따라 내용을 분류하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 2015 개정 교육과정 화학Ⅰ 교과서와 2009 개정 교육과정 화학Ⅰ 교과서의 과학적 의사소통 유형에 따른 빈도와 그 비율을 비교하였을 때 여전히 글쓰기 유형에 많은 비중을 두고 있고 말하기나 정보 나타내기, 정보 찾기, 신체적 활동하기 유형은 전반적으로 소폭 증가 또는 감소할 뿐 큰 변화가 없었다. 이는 다양한 과학적 의사소통 능력을 강조하고 있는 2015 개정 교육과정의 취지를 적극적으로 반영하지 못하고 있음을 반증하는 것이라 여겨진다. 둘째, 2015 개정 교육과정 화학Ⅰ 교과서와 2009 개정 교육과정 화학Ⅰ 교과서의 과학적 의사소통에 따른 내용을 비교한 결과, 말하기나 글쓰기 유형은 큰 차이를 보이지 않았지만 정보 나타내기, 정보 찾기, 신체적 활동하기 유형은 이전 교육과정보다 다양한 활동을 할 수 있도록 내용이 제시되어 있음을 확인할 수 있었다. 이와 같이 2009 개정 교육과정 화학Ⅰ 교과서와 2015 개정 교육과정 화학Ⅰ 교과서의 과학적 의사소통 유형을 비교한 결과 2015 개정 교육과정 과학과 핵심역량 중 하나인 과학적 의사소통 능력을 함양하기 위하여 학교 현장에서는 학습자가 좀 더 다양한 과학적 의사소통 능력을 증진시킬 수 있도록 해야 하며, 과학적 의사소통 내용 또한 균형 있게 제시되어야 할 필요가 있다.
과학기술이 급속도로 발전하고 있는 현대 사회에서 이를 이해하고 표현하는 의사소통 능력은 더욱 더 중요시되고 있다. 교육부는 2015 개정 과학과 교육과정의 5가지 핵심역량 중 하나로 과학적 의사소통 능력을 제시하였고 이에 대한 예시로 글, 그림 등 다양한 양식을 이용한 의사소통 능력, 컴퓨터, 디지털 매체를 이용한 의사소통 능력, 논증을 통한 의사소통 능력을 소개하고 있다. 본 연구의 목적은 2015 개정 교육과정에 따른 화학Ⅰ 교과서가 과학적 의사소통 유형에 따라 어떻게 구성되어 있는지 2009 개정 교육과정 화학Ⅰ 교과서와 비교하여 그에 대한 특징을 알아보는 것이다. 이 연구를 위하여 선행 연구에서 제시한 의사소통 분석 기준을 바탕으로 과학적 의사소통 유형을 재구성하여 새로운 분석틀을 개발하였으며 과학적 의사소통 유형에 따라 내용을 분류하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 2015 개정 교육과정 화학Ⅰ 교과서와 2009 개정 교육과정 화학Ⅰ 교과서의 과학적 의사소통 유형에 따른 빈도와 그 비율을 비교하였을 때 여전히 글쓰기 유형에 많은 비중을 두고 있고 말하기나 정보 나타내기, 정보 찾기, 신체적 활동하기 유형은 전반적으로 소폭 증가 또는 감소할 뿐 큰 변화가 없었다. 이는 다양한 과학적 의사소통 능력을 강조하고 있는 2015 개정 교육과정의 취지를 적극적으로 반영하지 못하고 있음을 반증하는 것이라 여겨진다. 둘째, 2015 개정 교육과정 화학Ⅰ 교과서와 2009 개정 교육과정 화학Ⅰ 교과서의 과학적 의사소통에 따른 내용을 비교한 결과, 말하기나 글쓰기 유형은 큰 차이를 보이지 않았지만 정보 나타내기, 정보 찾기, 신체적 활동하기 유형은 이전 교육과정보다 다양한 활동을 할 수 있도록 내용이 제시되어 있음을 확인할 수 있었다. 이와 같이 2009 개정 교육과정 화학Ⅰ 교과서와 2015 개정 교육과정 화학Ⅰ 교과서의 과학적 의사소통 유형을 비교한 결과 2015 개정 교육과정 과학과 핵심역량 중 하나인 과학적 의사소통 능력을 함양하기 위하여 학교 현장에서는 학습자가 좀 더 다양한 과학적 의사소통 능력을 증진시킬 수 있도록 해야 하며, 과학적 의사소통 내용 또한 균형 있게 제시되어야 할 필요가 있다.
The purpose of this study is to examine the distribution of the Chemistry I textbooks under the Revised Curriculum of 2015 according to the types of scientific communication by comparing them with their counterparts under the Revised Curriculum of 2009 to figure out their characteristics. For this p...
The purpose of this study is to examine the distribution of the Chemistry I textbooks under the Revised Curriculum of 2015 according to the types of scientific communication by comparing them with their counterparts under the Revised Curriculum of 2009 to figure out their characteristics. For this purpose, the study reorganized the analysis criteria for communication in previous studies and developed a new analysis framework, categorizing and stereotyping the content according to the types of scientific communication. The findings were as follows: First, the study compared the Chemistry I textbooks under the Revised Curriculum of 2015 with their counterparts under the Revised Curriculum of 2009 in terms of frequency and percentage according to the types of scientific communication and found that there was still huge importance put on writing with an overall slightly increasing or similar tendency in speaking, information representation, searching information, and doing a physical activity. These findings indicate that various attempts weren’t made with the curricular revision properly. Secondly, the Chemistry I textbooks were compared in content between the two curriculums according to the types of scientific communication. The results show that there were no big differences in speaking and writing between them, but more creative and diverse activities were encouraged in presenting information, finding information, and doing a physical activity. The analysis results of Chemistry I textbooks between the Revised Curriculums of 2009 and 2015 according to the types of scientific communication raise a need to organize scientific communication in more diverse and active ways in actual lessons so that students will cultivate their scientific communication, one of the core capabilities in Chemistry under the Revised Curriculum of 2015. It is also needed to present scientific communication in a balanced manner. Furthermore, textbook developers and researchers need to present more even and balanced ways of communication.
The purpose of this study is to examine the distribution of the Chemistry I textbooks under the Revised Curriculum of 2015 according to the types of scientific communication by comparing them with their counterparts under the Revised Curriculum of 2009 to figure out their characteristics. For this purpose, the study reorganized the analysis criteria for communication in previous studies and developed a new analysis framework, categorizing and stereotyping the content according to the types of scientific communication. The findings were as follows: First, the study compared the Chemistry I textbooks under the Revised Curriculum of 2015 with their counterparts under the Revised Curriculum of 2009 in terms of frequency and percentage according to the types of scientific communication and found that there was still huge importance put on writing with an overall slightly increasing or similar tendency in speaking, information representation, searching information, and doing a physical activity. These findings indicate that various attempts weren’t made with the curricular revision properly. Secondly, the Chemistry I textbooks were compared in content between the two curriculums according to the types of scientific communication. The results show that there were no big differences in speaking and writing between them, but more creative and diverse activities were encouraged in presenting information, finding information, and doing a physical activity. The analysis results of Chemistry I textbooks between the Revised Curriculums of 2009 and 2015 according to the types of scientific communication raise a need to organize scientific communication in more diverse and active ways in actual lessons so that students will cultivate their scientific communication, one of the core capabilities in Chemistry under the Revised Curriculum of 2015. It is also needed to present scientific communication in a balanced manner. Furthermore, textbook developers and researchers need to present more even and balanced ways of communication.
주제어
#과학적 의사소통 유형, 2015 개정 교육과정 화학Ⅰ 교과서, 2009 개정 교육과정 화학Ⅰ 교과서, 말하기, 쓰기, 정보 나타내기, 정보 찾기, 신체적 활동
학위논문 정보
저자
최진선
학위수여기관
경희대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
화학교육전공
지도교수
강대훈
발행연도
2019
총페이지
viii, 73 p.
키워드
과학적 의사소통 유형, 2015 개정 교육과정 화학Ⅰ 교과서, 2009 개정 교육과정 화학Ⅰ 교과서, 말하기, 쓰기, 정보 나타내기, 정보 찾기, 신체적 활동
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.