의료기관은 의료법에 의해 광고 및 홍보에 많은 제약을 받고 있다. 그러한 제약 속에서도 현재 많은 의료기관에서 의료기관의 홍보 수단으로써 블로그 마케팅을 진행하거나 관심을 갖고 있다. 그것은 현재 국내의 많은 사람이 이용하고 있는 포털사이트 네이버와 다음에서 특정 키워드의 검색 결과에 블로그 영역을 상위에 노출 시켜주고 있는 경우가 많기 때문일 것이다. 하지만 상위노출이 되어있는 블로그의 수는 제한적이고 하루에도 수많은 사람이 블로그를 쓰고 있기 때문에 상위노출에 대한 경쟁은 항상 치열하다. 그러므로 많은 블로그 마케팅을 진행하는 업체나 마케터들은 포털사이트 상위노출에 대부분 초점을 두고 있는 경우가 많다. 하지만 그러한 상위노출만이 가장 효과적인 블로그 마케팅방법일까? 그것에 대한 의문을 풀기 위해서 실제 사람들이 블로그를 통해 의료기관의 정보를 얻고 해당 의료기관을 이용하려고 할 때 어떠한 면을 가장 고려하는지 알고자 연구를 진행하게 되었다. 본 연구는 기존의 온라인서비스 품질에 관한 선행연구들을 조사하여 블로그에 적합한 4가지 요인을 추출하였다. 그 4가지 요인으로는 ...
의료기관은 의료법에 의해 광고 및 홍보에 많은 제약을 받고 있다. 그러한 제약 속에서도 현재 많은 의료기관에서 의료기관의 홍보 수단으로써 블로그 마케팅을 진행하거나 관심을 갖고 있다. 그것은 현재 국내의 많은 사람이 이용하고 있는 포털사이트 네이버와 다음에서 특정 키워드의 검색 결과에 블로그 영역을 상위에 노출 시켜주고 있는 경우가 많기 때문일 것이다. 하지만 상위노출이 되어있는 블로그의 수는 제한적이고 하루에도 수많은 사람이 블로그를 쓰고 있기 때문에 상위노출에 대한 경쟁은 항상 치열하다. 그러므로 많은 블로그 마케팅을 진행하는 업체나 마케터들은 포털사이트 상위노출에 대부분 초점을 두고 있는 경우가 많다. 하지만 그러한 상위노출만이 가장 효과적인 블로그 마케팅방법일까? 그것에 대한 의문을 풀기 위해서 실제 사람들이 블로그를 통해 의료기관의 정보를 얻고 해당 의료기관을 이용하려고 할 때 어떠한 면을 가장 고려하는지 알고자 연구를 진행하게 되었다. 본 연구는 기존의 온라인서비스 품질에 관한 선행연구들을 조사하여 블로그에 적합한 4가지 요인을 추출하였다. 그 4가지 요인으로는 심미성, 이용성, 의료정보 제공성, 반응성이며 이 4가지 요인으로 인해 환자들이 블로그를 신뢰하거나 불신하는지를 확인하고 그것이 의료기관의 이용 의도에 어떻게 영향을 미치는지 조사를 하였다. 조사대상은 전국의 불특정 다수 380명에게 조사를 하였으며 이중 의료기관을 이용하기 전 블로그를 이용하여 정보를 얻는다고 답한 222명을 대상으로 통계 분석을 하였다. 분석 결과를 살펴보면 심미성, 이용성, 의료정보 제공성, 반응성은 블로그에 대한 신뢰와 불신에 영향을 미치는 것을 알 수 있으며, 블로그에 대한 신뢰와 불신은 다시 의료기관 이용 의도에 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 변수 간의 관계를 살펴보면 의료정보 제공성과 반응성은 블로그에 대한 신뢰와 유의한 정의 관련이 있다는 것을 알 수 있으며 블로그에 대한 신뢰는 의료기관 이용 의도와 유의한 정의 관련이 있다는 것을 알 수 있다. 심미성의 경우 저자가 세운 가설과 다르게 블로그에 대한 불신과 정의 관련이 있다는 결과가 나왔다. 마지막으로 블로그에 대한 신뢰는 의료기관 이용 의도에 유의한 정의 관련이 있지만, 블로그에 대한 불신은 유의하지 않다는 결과가 나왔다. 이것은 의료기관을 이용하는 사람들이 블로그를 통해 정보를 수집할 때 고품질의 의료정보를 얻고 빠른 피드백을 받기를 원하고 있다는 것을 알 수 있으며 블로그에 대한 신뢰가 의료기관을 이용하는 데 긍정적인 효과를 주지만 블로그를 믿지 않는다고 해도 의료기관을 이용하는 데 부정적인 효과를 많이 주지 않는다는 것을 알 수 있다.
의료기관은 의료법에 의해 광고 및 홍보에 많은 제약을 받고 있다. 그러한 제약 속에서도 현재 많은 의료기관에서 의료기관의 홍보 수단으로써 블로그 마케팅을 진행하거나 관심을 갖고 있다. 그것은 현재 국내의 많은 사람이 이용하고 있는 포털사이트 네이버와 다음에서 특정 키워드의 검색 결과에 블로그 영역을 상위에 노출 시켜주고 있는 경우가 많기 때문일 것이다. 하지만 상위노출이 되어있는 블로그의 수는 제한적이고 하루에도 수많은 사람이 블로그를 쓰고 있기 때문에 상위노출에 대한 경쟁은 항상 치열하다. 그러므로 많은 블로그 마케팅을 진행하는 업체나 마케터들은 포털사이트 상위노출에 대부분 초점을 두고 있는 경우가 많다. 하지만 그러한 상위노출만이 가장 효과적인 블로그 마케팅방법일까? 그것에 대한 의문을 풀기 위해서 실제 사람들이 블로그를 통해 의료기관의 정보를 얻고 해당 의료기관을 이용하려고 할 때 어떠한 면을 가장 고려하는지 알고자 연구를 진행하게 되었다. 본 연구는 기존의 온라인서비스 품질에 관한 선행연구들을 조사하여 블로그에 적합한 4가지 요인을 추출하였다. 그 4가지 요인으로는 심미성, 이용성, 의료정보 제공성, 반응성이며 이 4가지 요인으로 인해 환자들이 블로그를 신뢰하거나 불신하는지를 확인하고 그것이 의료기관의 이용 의도에 어떻게 영향을 미치는지 조사를 하였다. 조사대상은 전국의 불특정 다수 380명에게 조사를 하였으며 이중 의료기관을 이용하기 전 블로그를 이용하여 정보를 얻는다고 답한 222명을 대상으로 통계 분석을 하였다. 분석 결과를 살펴보면 심미성, 이용성, 의료정보 제공성, 반응성은 블로그에 대한 신뢰와 불신에 영향을 미치는 것을 알 수 있으며, 블로그에 대한 신뢰와 불신은 다시 의료기관 이용 의도에 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 변수 간의 관계를 살펴보면 의료정보 제공성과 반응성은 블로그에 대한 신뢰와 유의한 정의 관련이 있다는 것을 알 수 있으며 블로그에 대한 신뢰는 의료기관 이용 의도와 유의한 정의 관련이 있다는 것을 알 수 있다. 심미성의 경우 저자가 세운 가설과 다르게 블로그에 대한 불신과 정의 관련이 있다는 결과가 나왔다. 마지막으로 블로그에 대한 신뢰는 의료기관 이용 의도에 유의한 정의 관련이 있지만, 블로그에 대한 불신은 유의하지 않다는 결과가 나왔다. 이것은 의료기관을 이용하는 사람들이 블로그를 통해 정보를 수집할 때 고품질의 의료정보를 얻고 빠른 피드백을 받기를 원하고 있다는 것을 알 수 있으며 블로그에 대한 신뢰가 의료기관을 이용하는 데 긍정적인 효과를 주지만 블로그를 믿지 않는다고 해도 의료기관을 이용하는 데 부정적인 효과를 많이 주지 않는다는 것을 알 수 있다.
In South Korea, Medical institutions have many restrictions on advertising and public relation by medical law. Despite these restrictions, many medical institutions are currently interested in blog marketing or have been already using blogs to promote their business. The reason why is th...
In South Korea, Medical institutions have many restrictions on advertising and public relation by medical law. Despite these restrictions, many medical institutions are currently interested in blog marketing or have been already using blogs to promote their business. The reason why is that Korean internet portal sites such as Naver and Daum, almost everyone is using, show a blog section in the upper part of the screen as search results for specific Keyword. However, the number of blogs seen in the upper part is limited and millions of people are too competitive to try to place their blog in the top of the screen. Many blog marketing companies and marketers focus on the upper part of the screen in the portal site where their blog is placed. Is this the best blog marketing at all? To find an answer to the question, the research was started to find out which factor is the most considered when people get information of the medical institutions from the blog before vising them. Four factors suitable for blogs are extracted by researching the previous studies on existing online service quality. The research has been done with the four factors, which are aesthetics, usability, medical information availability, and responsiveness, and whether they make patients trust or distrust blogs and affect patients’ decision for using medical institutions. The subjects of the survey are 380 unspecified persons in the whole country, and 222 persons who answered that they get information from the blog before using the medical institution have been analyzed statistically. The results of the analysis show that four factors, esthetics, usability, medical information availability, and responsiveness, have influence on the trust and distrust in blogs, and trust and distrust in blogs affect the intention to use medical institutions again. Looking into the relations between variables, medical information availability and responsiveness are positively related to the trust in blog and the trust in blog is positively related to the intention to use the medical institution. In the case of aesthetics, unlike the hypothesis of the authors, the result shows it is positively related to the distrust in the blog. The conclusion is that the trust in blogs is positively related to the intention to use medical institutions, but the distrust in blogs is not significant. People want to get high quality of medical information and quick feedback when colleting information from blogs before using the medical institutions, moreover the trust in blogs provides positive effects on the use of medical institutions but the distrust in blogs does not give much negative effect on it.
In South Korea, Medical institutions have many restrictions on advertising and public relation by medical law. Despite these restrictions, many medical institutions are currently interested in blog marketing or have been already using blogs to promote their business. The reason why is that Korean internet portal sites such as Naver and Daum, almost everyone is using, show a blog section in the upper part of the screen as search results for specific Keyword. However, the number of blogs seen in the upper part is limited and millions of people are too competitive to try to place their blog in the top of the screen. Many blog marketing companies and marketers focus on the upper part of the screen in the portal site where their blog is placed. Is this the best blog marketing at all? To find an answer to the question, the research was started to find out which factor is the most considered when people get information of the medical institutions from the blog before vising them. Four factors suitable for blogs are extracted by researching the previous studies on existing online service quality. The research has been done with the four factors, which are aesthetics, usability, medical information availability, and responsiveness, and whether they make patients trust or distrust blogs and affect patients’ decision for using medical institutions. The subjects of the survey are 380 unspecified persons in the whole country, and 222 persons who answered that they get information from the blog before using the medical institution have been analyzed statistically. The results of the analysis show that four factors, esthetics, usability, medical information availability, and responsiveness, have influence on the trust and distrust in blogs, and trust and distrust in blogs affect the intention to use medical institutions again. Looking into the relations between variables, medical information availability and responsiveness are positively related to the trust in blog and the trust in blog is positively related to the intention to use the medical institution. In the case of aesthetics, unlike the hypothesis of the authors, the result shows it is positively related to the distrust in the blog. The conclusion is that the trust in blogs is positively related to the intention to use medical institutions, but the distrust in blogs is not significant. People want to get high quality of medical information and quick feedback when colleting information from blogs before using the medical institutions, moreover the trust in blogs provides positive effects on the use of medical institutions but the distrust in blogs does not give much negative effect on it.
주제어
#의료기관 블로그 마케팅, 블로그 품질, 온라인서비스품질, blog marketing of medical institutions, blog quality, online service quality
학위논문 정보
저자
고종환
학위수여기관
경희대학교 경영대학원
학위구분
국내석사
학과
의료경영학과
지도교수
김상만
발행연도
2019
총페이지
iii, 33 p.
키워드
의료기관 블로그 마케팅, 블로그 품질, 온라인서비스품질, blog marketing of medical institutions, blog quality, online service quality
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