[학위논문]Pagani Cone Test와 소형 FWD 사이의 상관관계를 이용한 흙구조물 탄성계수 추정에 대한 연구 A study of Estimating Elastic Modulus of Subgrade by Correlation between Pagani Cone Test and Light Falling Weight Deflectometer원문보기
공용 중인 철도의 노반에서 허용잔류침하량 이상의 침하가 발생할 경우 유지보수비용의 최소화를 위하여 궤도 및 노반의 정확한 상태 평가와 침하 원인의 규명을 필요로 한다. 그러나 기존의 지반 다짐을 평가하는 시험 기법의 경우 공용 중인 시설에 장비의 크기로 인하여 반입이 어렵고, 반입이 가능한 소형 장비의 경우 조사 가능한 지반의 심도가 충분하지 못하다. 이와 같은 문제를 해결하기 위하여 휴대 가능한 소형 장비이면서 충분한 관입심도와 충격에너지를 갖는 ...
공용 중인 철도의 노반에서 허용잔류침하량 이상의 침하가 발생할 경우 유지보수비용의 최소화를 위하여 궤도 및 노반의 정확한 상태 평가와 침하 원인의 규명을 필요로 한다. 그러나 기존의 지반 다짐을 평가하는 시험 기법의 경우 공용 중인 시설에 장비의 크기로 인하여 반입이 어렵고, 반입이 가능한 소형 장비의 경우 조사 가능한 지반의 심도가 충분하지 못하다. 이와 같은 문제를 해결하기 위하여 휴대 가능한 소형 장비이면서 충분한 관입심도와 충격에너지를 갖는 동적콘관입시험의 한 종류인 Pagani Cone Test가 철도노반에 적용 가능한 지반조사 방법으로 제안되었다. 하지만 이는 지반의 지지력을 평가하는 시험으로, 시험 결과를 통해 흙구조물의 침하와 변형에 대한 평가를 수행하기 위해서는 추가적인 연구수행을 필요로 한다. 따라서 본 논문에서는 Pagani Cone Test를 통해 지반의 침하 가능성과 밀접한 연관이 있는 지반 강성을 추정하는 연구를 수행하였다. 이를 위하여 동일한 위치에서 Pagani Cone Test와 소형 FWD 시험을 수행하고 상관관계를 검토하였다. 이후 기 수행된 연구결과를 참고하여 Pagani Cone Test를 통해 지반 강성을 추정하는 방법에 대해 제안하였다.
공용 중인 철도의 노반에서 허용잔류침하량 이상의 침하가 발생할 경우 유지보수비용의 최소화를 위하여 궤도 및 노반의 정확한 상태 평가와 침하 원인의 규명을 필요로 한다. 그러나 기존의 지반 다짐을 평가하는 시험 기법의 경우 공용 중인 시설에 장비의 크기로 인하여 반입이 어렵고, 반입이 가능한 소형 장비의 경우 조사 가능한 지반의 심도가 충분하지 못하다. 이와 같은 문제를 해결하기 위하여 휴대 가능한 소형 장비이면서 충분한 관입심도와 충격에너지를 갖는 동적콘관입시험의 한 종류인 Pagani Cone Test가 철도노반에 적용 가능한 지반조사 방법으로 제안되었다. 하지만 이는 지반의 지지력을 평가하는 시험으로, 시험 결과를 통해 흙구조물의 침하와 변형에 대한 평가를 수행하기 위해서는 추가적인 연구수행을 필요로 한다. 따라서 본 논문에서는 Pagani Cone Test를 통해 지반의 침하 가능성과 밀접한 연관이 있는 지반 강성을 추정하는 연구를 수행하였다. 이를 위하여 동일한 위치에서 Pagani Cone Test와 소형 FWD 시험을 수행하고 상관관계를 검토하였다. 이후 기 수행된 연구결과를 참고하여 Pagani Cone Test를 통해 지반 강성을 추정하는 방법에 대해 제안하였다.
In case of settlement more than allowable residual settlement on subgrade of railway, It is necessary to evaluate the precise condition of the track and roadbed and to clarify the cause of settlement in order to minimize the maintenance cost. However, in the general test method for evaluating the ex...
In case of settlement more than allowable residual settlement on subgrade of railway, It is necessary to evaluate the precise condition of the track and roadbed and to clarify the cause of settlement in order to minimize the maintenance cost. However, in the general test method for evaluating the existing ground compaction, it is difficult to carry in due to the size of the equipment in the railway, and in the small equipment, the investigable depth is not sufficient. To solve this problem, the Pagani Cone Test has been proposed as the ground test method applicable to railway roadbed. It is a type of compact portable DCPT(dynamic cone penetration test) with sufficient investigable depth and impact energy. But, this test evaluates the bearing capacity of the ground. Therefore, Additional research is required to evaluate the settlement and deformation of the soil structure through the test results. Therefore, in this paper, we conducted a study to estimate the soil stiffness which is closely related to the settlement through Pagani Cone Test. For this purpose Pagani Cone Test and LFWD(light falling weight deflectometer) Test were performed at the same location and the correlation was examined. Then we propose a method to estimate the soil stiffness through Pagani Cone Test.
In case of settlement more than allowable residual settlement on subgrade of railway, It is necessary to evaluate the precise condition of the track and roadbed and to clarify the cause of settlement in order to minimize the maintenance cost. However, in the general test method for evaluating the existing ground compaction, it is difficult to carry in due to the size of the equipment in the railway, and in the small equipment, the investigable depth is not sufficient. To solve this problem, the Pagani Cone Test has been proposed as the ground test method applicable to railway roadbed. It is a type of compact portable DCPT(dynamic cone penetration test) with sufficient investigable depth and impact energy. But, this test evaluates the bearing capacity of the ground. Therefore, Additional research is required to evaluate the settlement and deformation of the soil structure through the test results. Therefore, in this paper, we conducted a study to estimate the soil stiffness which is closely related to the settlement through Pagani Cone Test. For this purpose Pagani Cone Test and LFWD(light falling weight deflectometer) Test were performed at the same location and the correlation was examined. Then we propose a method to estimate the soil stiffness through Pagani Cone Test.
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