비개착공법은 선로하부에 구조물을 건설하기 위한 공법중 하나로 노반을 개착하지 않고 지중작업으로 구조물을 형성한다. 선로하부 구조물의 외벽역할을 할 강관을 압입하고 그 내부를 굴착하여 선로구조물을 형성하는 방식으로 구조물 상부에 영향을 최소화하여 건설이 가능하다. 비개착공법을 위한 최적의 공법을 선정하기 위해서는 주변현황의 분석 및 운행선의 종류, 운행 구간의 여건, 굴착 지반의 구성, 지하 횡단구조물의 구분, 계획고에 의한 선로하부 토피고, 지장물의 존치여부 및 지하구조물 형성 후 유지관리에 따른 이상 유무를 분석하여 최적의 공법을 선정하여야 한다. 철도선로 하부 지하횡단 공사는 선로에 변위가 발생될 수 있어 열차 안전운행에 많은 영향을 미치게 된다. 본 연구에서는 국내 비개착공법 시행시 주로 많이 적용되는 공법인 함체견인공법, 중.소구경 강관공법[D600~1000m/m], 판넬추진공법, 대구경 강관공법[D1000~2000m/m]의 특징, 시공순서, 기 적용사례, 공법별 차이등을 비교분석 하였으며 특히 ○○현장은 1일 300회 이상 ...
비개착공법은 선로하부에 구조물을 건설하기 위한 공법중 하나로 노반을 개착하지 않고 지중작업으로 구조물을 형성한다. 선로하부 구조물의 외벽역할을 할 강관을 압입하고 그 내부를 굴착하여 선로구조물을 형성하는 방식으로 구조물 상부에 영향을 최소화하여 건설이 가능하다. 비개착공법을 위한 최적의 공법을 선정하기 위해서는 주변현황의 분석 및 운행선의 종류, 운행 구간의 여건, 굴착 지반의 구성, 지하 횡단구조물의 구분, 계획고에 의한 선로하부 토피고, 지장물의 존치여부 및 지하구조물 형성 후 유지관리에 따른 이상 유무를 분석하여 최적의 공법을 선정하여야 한다. 철도선로 하부 지하횡단 공사는 선로에 변위가 발생될 수 있어 열차 안전운행에 많은 영향을 미치게 된다. 본 연구에서는 국내 비개착공법 시행시 주로 많이 적용되는 공법인 함체견인공법, 중.소구경 강관공법[D600~1000m/m], 판넬추진공법, 대구경 강관공법[D1000~2000m/m]의 특징, 시공순서, 기 적용사례, 공법별 차이등을 비교분석 하였으며 특히 ○○현장은 1일 300회 이상 고속열차, 일반열차, 화물열차등이 통과하는 곳으로서 철도노반 하부 공사시 침하가 발생되어 기준치를 초과하게 되면 궤도침하가 발생되어 열차 안전운행에 중대한 영향을 미쳐 사회적으로 큰 문제를 일으킬 수 있다. 이에따라 본 연구에서는 ○○현장 비개착공법 시공시 현장여건, 지반조건, 토피조건, 시공단계별 수치해석, 계측기 설치관리, 선로유지보수, 보강레일설치, 인접역과 철도운행 안전협의서 작성, 열차감시원 상시배치, 철도노반 하부 미진동 발파, 철도노반 하부 침하방지 대책등을 기술 하였으며 비개착공법의 시공중 최대 중점 관리사항인 설계시 예측 침하량과 실제 침하량을 비교 검토하였다. 향후 현장여건등을 고려하여 동종의 비개착공법 설계, 시공시 참고가 되리라 판단된다. 40여년 동안 국내에 적용된 철도노반 하부 비개착공법 적용시 토사, 풍화암, 연암등의 노출심도에 따른 지반조건, 지하수의 위치, 직선부, 곡선부, 분기기등의 궤도조건, 1일 열차운행 횟수등을 종합적으로 검토해야 할 것이며, 열차의 안전운행과 정시성 확보를 위해 시행 일수의 최소화 등이 확보되어야 할 것으로 판단된다. 또한 공법의 안정성, 시공성, 품질 및 유지관리의 적정성, 경제성등을 종합적으로 비교 검토하여 철도하부를 통과하는 비개착공법을 선정하여야 할 것이다. 아울러 지속적인 연구과제로 철도노반 침하 최소화 방안과 강관의 강성을 최대한 이용하여 철근 배근의 최소화 설계 기법을 개발하고 효율적인 환기 System 구축 방안과 협소한 공간에서 작업능률이 좋은 장비를 개발하는데 집중적으로 연구를 하여야 할 것으로 판단된다.
비개착공법은 선로하부에 구조물을 건설하기 위한 공법중 하나로 노반을 개착하지 않고 지중작업으로 구조물을 형성한다. 선로하부 구조물의 외벽역할을 할 강관을 압입하고 그 내부를 굴착하여 선로구조물을 형성하는 방식으로 구조물 상부에 영향을 최소화하여 건설이 가능하다. 비개착공법을 위한 최적의 공법을 선정하기 위해서는 주변현황의 분석 및 운행선의 종류, 운행 구간의 여건, 굴착 지반의 구성, 지하 횡단구조물의 구분, 계획고에 의한 선로하부 토피고, 지장물의 존치여부 및 지하구조물 형성 후 유지관리에 따른 이상 유무를 분석하여 최적의 공법을 선정하여야 한다. 철도선로 하부 지하횡단 공사는 선로에 변위가 발생될 수 있어 열차 안전운행에 많은 영향을 미치게 된다. 본 연구에서는 국내 비개착공법 시행시 주로 많이 적용되는 공법인 함체견인공법, 중.소구경 강관공법[D600~1000m/m], 판넬추진공법, 대구경 강관공법[D1000~2000m/m]의 특징, 시공순서, 기 적용사례, 공법별 차이등을 비교분석 하였으며 특히 ○○현장은 1일 300회 이상 고속열차, 일반열차, 화물열차등이 통과하는 곳으로서 철도노반 하부 공사시 침하가 발생되어 기준치를 초과하게 되면 궤도침하가 발생되어 열차 안전운행에 중대한 영향을 미쳐 사회적으로 큰 문제를 일으킬 수 있다. 이에따라 본 연구에서는 ○○현장 비개착공법 시공시 현장여건, 지반조건, 토피조건, 시공단계별 수치해석, 계측기 설치관리, 선로유지보수, 보강레일설치, 인접역과 철도운행 안전협의서 작성, 열차감시원 상시배치, 철도노반 하부 미진동 발파, 철도노반 하부 침하방지 대책등을 기술 하였으며 비개착공법의 시공중 최대 중점 관리사항인 설계시 예측 침하량과 실제 침하량을 비교 검토하였다. 향후 현장여건등을 고려하여 동종의 비개착공법 설계, 시공시 참고가 되리라 판단된다. 40여년 동안 국내에 적용된 철도노반 하부 비개착공법 적용시 토사, 풍화암, 연암등의 노출심도에 따른 지반조건, 지하수의 위치, 직선부, 곡선부, 분기기등의 궤도조건, 1일 열차운행 횟수등을 종합적으로 검토해야 할 것이며, 열차의 안전운행과 정시성 확보를 위해 시행 일수의 최소화 등이 확보되어야 할 것으로 판단된다. 또한 공법의 안정성, 시공성, 품질 및 유지관리의 적정성, 경제성등을 종합적으로 비교 검토하여 철도하부를 통과하는 비개착공법을 선정하여야 할 것이다. 아울러 지속적인 연구과제로 철도노반 침하 최소화 방안과 강관의 강성을 최대한 이용하여 철근 배근의 최소화 설계 기법을 개발하고 효율적인 환기 System 구축 방안과 협소한 공간에서 작업능률이 좋은 장비를 개발하는데 집중적으로 연구를 하여야 할 것으로 판단된다.
The non-subconstruction method is one of the methods for constructing the structure under the line, and the structure is formed by the underground work without opening the roadbed. It is a method that minimizes the influence on the upper part of the structure by inserting the steel pipe which will s...
The non-subconstruction method is one of the methods for constructing the structure under the line, and the structure is formed by the underground work without opening the roadbed. It is a method that minimizes the influence on the upper part of the structure by inserting the steel pipe which will serve as the outer wall of the line substructure and excavating the inside to form the line structure. In order to select the optimal method for the non-subconstruction method, it is necessary to analyze the surrounding situation, the type of service line, the conditions of the service area, the composition of excavation ground, the division of underpass structure, And the maintenance of the underground structure after the formation of anomalies should be analyzed to determine the best method. Underpass construction under the railway line can cause displacement on the railway line, thus affecting the safe operation of the railway line. In this study, the characteristics of the hollow body pulling method, medium and small diameter steel pipe method [D600 ~ 1000m / m], panel propulsion method, large diameter steel pipe method [D1000 ~ 2000m / m] In particular, the ○○ site is a place where high-speed trains, general trains, freight trains pass through more than 300 times per day, and settlement occurs when the railway roadbed is under construction, exceeding the standard value. This can cause a great deal of societal problems due to the occurrence of orbital settlement, which can seriously affect the safe operation of trains. In this study, the field condition, soil condition, toe condition, numerical analysis according to the construction phase, instrument installation management, line maintenance, installation of reinforcing rails, preparation of safety service agreement of adjacent stations and railway stations, Bottom blasted blast, and countermeasures to prevent subgrade settlement on railway roadbed. The comparison of the predicted settlement and the actual settlement at the design stage, which is the most important management point during the construction of the non - In consideration of future site conditions, it will be a reference for designing and construction of the same kind of non-subconstruction method. In the application of the railway bedrock bottom unfolding method applied for 40 years ago, the ground condition according to the depth of exposure of soil, weathered rock, and soft rock, the ground condition, the orbital condition such as straight line, curved line, And the number of days required to ensure safe operation of the train and to ensure timeliness. The maximum measurement value of the railway roadbed under construction is -2.886m / m, which is very low when compared with the maximum vertical displacement of 3.533m / m, which analyzes the ground deformation at the time of design, and the "railway construction track reference [7mm] The construction was carried out stably without interfering with the operation. Considering the stratum condition when applying the large pipe steel pipe method in other places in the future, it is better to avoid the large pipe steel pipe method considering the construction period, work efficiency, and air when weathered rocks and soft rocks are exposed near the surface. In this case, weathering and soft rock were exposed at about 6.0m point, and the blasting work was performed by using the blasting technique such as the wasted work after the work, and the work efficiency was decreased and the construction cost was excessively applied. In addition, it is necessary to comprehensively compare the stability, construction, quality, maintenance and economical efficiency of the construction method, and select the non - subconstruction method passing through the lower part of the railway. In the future, it is necessary to develop a design technique for minimizing reinforcement and to develop an efficient ventilation system and equipment with a good working efficiency in a narrow space by making full use of the minimization of the railroad bedrock settlement and the stiffness of the steel pipe.
The non-subconstruction method is one of the methods for constructing the structure under the line, and the structure is formed by the underground work without opening the roadbed. It is a method that minimizes the influence on the upper part of the structure by inserting the steel pipe which will serve as the outer wall of the line substructure and excavating the inside to form the line structure. In order to select the optimal method for the non-subconstruction method, it is necessary to analyze the surrounding situation, the type of service line, the conditions of the service area, the composition of excavation ground, the division of underpass structure, And the maintenance of the underground structure after the formation of anomalies should be analyzed to determine the best method. Underpass construction under the railway line can cause displacement on the railway line, thus affecting the safe operation of the railway line. In this study, the characteristics of the hollow body pulling method, medium and small diameter steel pipe method [D600 ~ 1000m / m], panel propulsion method, large diameter steel pipe method [D1000 ~ 2000m / m] In particular, the ○○ site is a place where high-speed trains, general trains, freight trains pass through more than 300 times per day, and settlement occurs when the railway roadbed is under construction, exceeding the standard value. This can cause a great deal of societal problems due to the occurrence of orbital settlement, which can seriously affect the safe operation of trains. In this study, the field condition, soil condition, toe condition, numerical analysis according to the construction phase, instrument installation management, line maintenance, installation of reinforcing rails, preparation of safety service agreement of adjacent stations and railway stations, Bottom blasted blast, and countermeasures to prevent subgrade settlement on railway roadbed. The comparison of the predicted settlement and the actual settlement at the design stage, which is the most important management point during the construction of the non - In consideration of future site conditions, it will be a reference for designing and construction of the same kind of non-subconstruction method. In the application of the railway bedrock bottom unfolding method applied for 40 years ago, the ground condition according to the depth of exposure of soil, weathered rock, and soft rock, the ground condition, the orbital condition such as straight line, curved line, And the number of days required to ensure safe operation of the train and to ensure timeliness. The maximum measurement value of the railway roadbed under construction is -2.886m / m, which is very low when compared with the maximum vertical displacement of 3.533m / m, which analyzes the ground deformation at the time of design, and the "railway construction track reference [7mm] The construction was carried out stably without interfering with the operation. Considering the stratum condition when applying the large pipe steel pipe method in other places in the future, it is better to avoid the large pipe steel pipe method considering the construction period, work efficiency, and air when weathered rocks and soft rocks are exposed near the surface. In this case, weathering and soft rock were exposed at about 6.0m point, and the blasting work was performed by using the blasting technique such as the wasted work after the work, and the work efficiency was decreased and the construction cost was excessively applied. In addition, it is necessary to comprehensively compare the stability, construction, quality, maintenance and economical efficiency of the construction method, and select the non - subconstruction method passing through the lower part of the railway. In the future, it is necessary to develop a design technique for minimizing reinforcement and to develop an efficient ventilation system and equipment with a good working efficiency in a narrow space by making full use of the minimization of the railroad bedrock settlement and the stiffness of the steel pipe.
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