주행안전성의 중요내용인 열차 탈선과 관련된 분야는 차량분야, 궤도분야, 운전분야 등이 있다. 차량분야는 차륜형상, 윤중, 현가장치, 차량의 유효높이, 부쉬, 범퍼스톱, 연결기, 차륜구배 등의 다양한 요인이 있다. 또한 궤도분야는 곡선반경, 완화곡선, 캔트, 구배, 궤도틀림, 궤도경좌, 레일형상 등의 요인들이 있으며, 운전분야는 견인성능과 제동성능, 차륜과 레일사이의 ...
주행안전성의 중요내용인 열차 탈선과 관련된 분야는 차량분야, 궤도분야, 운전분야 등이 있다. 차량분야는 차륜형상, 윤중, 현가장치, 차량의 유효높이, 부쉬, 범퍼스톱, 연결기, 차륜구배 등의 다양한 요인이 있다. 또한 궤도분야는 곡선반경, 완화곡선, 캔트, 구배, 궤도틀림, 궤도경좌, 레일형상 등의 요인들이 있으며, 운전분야는 견인성능과 제동성능, 차륜과 레일사이의 마찰계수 등의 요인이 있다. 이처럼 열차 탈선과 관련된 다양한 요인들이 있으며, 열차 탈선이 발생할 경우 사고로 인한 심각도가 클 뿐만 아니라 인간의 생명과 직접적으로 연관되어 있으므로 철도운영기관 및 시설기관에서는 철도교통의 안전성 확보가 매우 중요한 논제로 되고 있다. 또한 수도권 통근시간이 평균 1시간 36분에 달하는 등 수도권 교통 혼잡 문제를 해결하고자 수도권 광역급행열차를 지속 확대하는 방안 등이 제시되고 있다. 급행열차는 주요 역에만 정차하여 열차의 표정속도를 향상시킴으로 승객의 이동시간을 단축시킬 수 있다. 운영 중인 도시철도 대부분은 운행노선의 특성을 고려하여 제작되어 있다. 급행열차는 기존역사를 정차 없이 통과하는 운행패턴 여부를 판단하기 위하여 주행안전성에 대한 사전 검토가 필요하다. 이에 따라 본 논문에서는 기존 노선을 이용하여 속도향상을 시키고자 현재 운영 중인 서울교통공사 3호선 차량의 사양을 바탕으로 주행안전성 해석을 통해 현재 3호선 선로 상황에서의 속도향상을 위한 충무로~약수, 옥수~고속터미널, 양재~도곡, 도곡~수서 구간에 대하여 차량 동특성을 해석을 수행하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 충무로~약수, 양재~도곡 구간은 탈선계수 및 윤중감소율이 속도를 10%, 20%를 향상시켜도 주행안전성에 아무런 이상이 없다는 해석결과를 얻었다. 둘째, 옥수~고속터미널 구간은 탈선계수는 주행안전성 평가기준에 이상이 없었지만, 윤중감소율 경우 급곡선 구간에서 기준보다 높은 값으로 나타난 것으로 판단되며 속도 향상이 가능하지 않다는 해석결과를 얻었다. 셋째, 도곡~수서 구간은 탈선계수는 주행안전성 평가기준에 이상이 없었지만, 윤중감소율 경우 속도를 10% 향상 시킬 때는 기준에 적합하였지만 20% 향상시킬 경우 부적합한 해석결과를 얻었다.
주행안전성의 중요내용인 열차 탈선과 관련된 분야는 차량분야, 궤도분야, 운전분야 등이 있다. 차량분야는 차륜형상, 윤중, 현가장치, 차량의 유효높이, 부쉬, 범퍼스톱, 연결기, 차륜구배 등의 다양한 요인이 있다. 또한 궤도분야는 곡선반경, 완화곡선, 캔트, 구배, 궤도틀림, 궤도경좌, 레일형상 등의 요인들이 있으며, 운전분야는 견인성능과 제동성능, 차륜과 레일사이의 마찰계수 등의 요인이 있다. 이처럼 열차 탈선과 관련된 다양한 요인들이 있으며, 열차 탈선이 발생할 경우 사고로 인한 심각도가 클 뿐만 아니라 인간의 생명과 직접적으로 연관되어 있으므로 철도운영기관 및 시설기관에서는 철도교통의 안전성 확보가 매우 중요한 논제로 되고 있다. 또한 수도권 통근시간이 평균 1시간 36분에 달하는 등 수도권 교통 혼잡 문제를 해결하고자 수도권 광역급행열차를 지속 확대하는 방안 등이 제시되고 있다. 급행열차는 주요 역에만 정차하여 열차의 표정속도를 향상시킴으로 승객의 이동시간을 단축시킬 수 있다. 운영 중인 도시철도 대부분은 운행노선의 특성을 고려하여 제작되어 있다. 급행열차는 기존역사를 정차 없이 통과하는 운행패턴 여부를 판단하기 위하여 주행안전성에 대한 사전 검토가 필요하다. 이에 따라 본 논문에서는 기존 노선을 이용하여 속도향상을 시키고자 현재 운영 중인 서울교통공사 3호선 차량의 사양을 바탕으로 주행안전성 해석을 통해 현재 3호선 선로 상황에서의 속도향상을 위한 충무로~약수, 옥수~고속터미널, 양재~도곡, 도곡~수서 구간에 대하여 차량 동특성을 해석을 수행하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 충무로~약수, 양재~도곡 구간은 탈선계수 및 윤중감소율이 속도를 10%, 20%를 향상시켜도 주행안전성에 아무런 이상이 없다는 해석결과를 얻었다. 둘째, 옥수~고속터미널 구간은 탈선계수는 주행안전성 평가기준에 이상이 없었지만, 윤중감소율 경우 급곡선 구간에서 기준보다 높은 값으로 나타난 것으로 판단되며 속도 향상이 가능하지 않다는 해석결과를 얻었다. 셋째, 도곡~수서 구간은 탈선계수는 주행안전성 평가기준에 이상이 없었지만, 윤중감소율 경우 속도를 10% 향상 시킬 때는 기준에 적합하였지만 20% 향상시킬 경우 부적합한 해석결과를 얻었다.
Traffic congestion in the metropolitan area is a problem, with commuting an average hour and 36 minutes. A measure is being proposed to continue expanding the metropolitan area-wide express train service to solve the problem. Express trains can only stop at major stations, thus reducing passengers' ...
Traffic congestion in the metropolitan area is a problem, with commuting an average hour and 36 minutes. A measure is being proposed to continue expanding the metropolitan area-wide express train service to solve the problem. Express trains can only stop at major stations, thus reducing passengers' travel time by improving the train's scheduled speed. Most of the urban railroads in operation are built considering the characteristics of the routes. The running safety of the express train needs to be reviewed in advance in order to determine if the express train is possible to pass through the existing station without stopping.Accordingly, we intend to speed-up the conventional train of the existing line 3. It is going to analyze running safety based on the R/S specifications of the line 3 of Seoul Transportation Corporation. Vehicle dynamic characteristics were analyzed for Chungmuro-Yaksu, Oksu-Express Bus Terminal, Yangjae-Dogok and Dogok-Suseo sections for speed improvement on Line 3. First, the analysis result of Chungmuro - Yaksu, Yangjae - Dogok section showed that there is no problem in running safety interns of if the coefficient of derailment and unloading ratio even if speed improvement is increased by 10% and 20%.Second, the coefficient of derailment in the section of the Oksu - Express Bus Terminal was found under limit of running safety but unloading ratio is higher than the limit of criterion, and the analysis result showed that speed improvement is not possible.Finally, the coefficient of derailment in the Dogok-Suseo section is within the running safety assessment criteria. In case of unloading ratio, 10% speed-up is within the limit of criterion, but 20% speed-up is out of the limit of criterion.
Traffic congestion in the metropolitan area is a problem, with commuting an average hour and 36 minutes. A measure is being proposed to continue expanding the metropolitan area-wide express train service to solve the problem. Express trains can only stop at major stations, thus reducing passengers' travel time by improving the train's scheduled speed. Most of the urban railroads in operation are built considering the characteristics of the routes. The running safety of the express train needs to be reviewed in advance in order to determine if the express train is possible to pass through the existing station without stopping.Accordingly, we intend to speed-up the conventional train of the existing line 3. It is going to analyze running safety based on the R/S specifications of the line 3 of Seoul Transportation Corporation. Vehicle dynamic characteristics were analyzed for Chungmuro-Yaksu, Oksu-Express Bus Terminal, Yangjae-Dogok and Dogok-Suseo sections for speed improvement on Line 3. First, the analysis result of Chungmuro - Yaksu, Yangjae - Dogok section showed that there is no problem in running safety interns of if the coefficient of derailment and unloading ratio even if speed improvement is increased by 10% and 20%.Second, the coefficient of derailment in the section of the Oksu - Express Bus Terminal was found under limit of running safety but unloading ratio is higher than the limit of criterion, and the analysis result showed that speed improvement is not possible.Finally, the coefficient of derailment in the Dogok-Suseo section is within the running safety assessment criteria. In case of unloading ratio, 10% speed-up is within the limit of criterion, but 20% speed-up is out of the limit of criterion.
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