인적오류 예방을 위한 기관사 안전교육 개선 방안 - 서울교통공사 중심으로 - Safety Training for Train Operater to Prevent Human Error Improvement Measures ? Focusing on Seoul Metro -원문보기
현재 도시철도는 도시교통의 원활한 소통을 위해 가장 대표적으로 자리매김한 교통수단 중 하나이다. 하지만 높은 이용률과는 대비되게 도시철도에서 발생된 안전사고 및 장애로 인해 이용객들로부터 불신과 비난을 얻고 있다. 열차 사고 발생 현황을 살펴보면, 인적오류로 인한 사고가 높은 비율을 차지하는 것을 알 수 있다. 이를 예방하기 위해 회사에서는 기관사 안전교육을 매 분기 실행하고 있다. 하지만 이러한 안전교육에도 불구하고 좀처럼 인적오류로 인한 안전 문제가 개선이 되지 않고 있다. 이런 문제를 개선하기 위해서는 기관사 안전교육의 문제점을 파악하고 인적오류를 예방할 수 있는 안전교육 개선 방안을 도모해야 한다. 본 연구에서는 서울교통공사 기관사 안전교육 체계와 내용 및 방식에 대한 분석을 통해 기관사 안전교육 과정에 대한 문제점을 파악한 후 기관사 설문조사를 통해 철도안전교육에 관한 의견들을 살펴보았다. 이를 기반으로 하여 안전교육에 대한 보완점과 개선방안을 제시했다. 설문조사를 통해 도출해낸 현 철도안전교육의 문제점으로는 첫 번째, 시설의 열악함 두 번째, 현장과 교육의 괴리감 세 번째, 안전교육기간 선택의 자유 부재 네 번째, 기관사 의견 반영도 부족이 있다. 이에 대한 개선방안으로는 첫 번째, 철도 안전교육 시설 · 교안 개선 두 번째, VR을 이용한 철도안전교육 시행 세 번째, 안전교육 기간 선택의 기회 보장 네 번째, Feedback Program 구성이 있다. 그밖에 설문지를 통해 문제점으로 언급되지는 않았지만 근본적인 문제 해결을 위한 개선방안으로 E-LEARNING을 활용한 ...
현재 도시철도는 도시교통의 원활한 소통을 위해 가장 대표적으로 자리매김한 교통수단 중 하나이다. 하지만 높은 이용률과는 대비되게 도시철도에서 발생된 안전사고 및 장애로 인해 이용객들로부터 불신과 비난을 얻고 있다. 열차 사고 발생 현황을 살펴보면, 인적오류로 인한 사고가 높은 비율을 차지하는 것을 알 수 있다. 이를 예방하기 위해 회사에서는 기관사 안전교육을 매 분기 실행하고 있다. 하지만 이러한 안전교육에도 불구하고 좀처럼 인적오류로 인한 안전 문제가 개선이 되지 않고 있다. 이런 문제를 개선하기 위해서는 기관사 안전교육의 문제점을 파악하고 인적오류를 예방할 수 있는 안전교육 개선 방안을 도모해야 한다. 본 연구에서는 서울교통공사 기관사 안전교육 체계와 내용 및 방식에 대한 분석을 통해 기관사 안전교육 과정에 대한 문제점을 파악한 후 기관사 설문조사를 통해 철도안전교육에 관한 의견들을 살펴보았다. 이를 기반으로 하여 안전교육에 대한 보완점과 개선방안을 제시했다. 설문조사를 통해 도출해낸 현 철도안전교육의 문제점으로는 첫 번째, 시설의 열악함 두 번째, 현장과 교육의 괴리감 세 번째, 안전교육기간 선택의 자유 부재 네 번째, 기관사 의견 반영도 부족이 있다. 이에 대한 개선방안으로는 첫 번째, 철도 안전교육 시설 · 교안 개선 두 번째, VR을 이용한 철도안전교육 시행 세 번째, 안전교육 기간 선택의 기회 보장 네 번째, Feedback Program 구성이 있다. 그밖에 설문지를 통해 문제점으로 언급되지는 않았지만 근본적인 문제 해결을 위한 개선방안으로 E-LEARNING을 활용한 자기주도적 학습과 교육 참여 우수 직원 외적 보상이 있다. 이를 통해 열차를 이용하는 시민들의 안전을 도모하고 보다 높은 신뢰성을 얻어 세계적으로 인정받는 도시철도 국가로 나아가는데 일조하고자한다. 하지만 개선된 철도안전교육이 기관사 인적오류 예방에 도움이 되었는지에 관한 이론적, 실증적 연구가 구현되지 않았기 때문에 정량적으로 검증할 수 있는 후속 연구가 필요하다. 차후 관련 연구들은 이와 같은 부분을 보강하여 연구한다면 보다 완성도 높은 기관사를 위한 안전교육 개선 방안 연구에 관한 결론을 도출할 수 있을 것으로 판단된다.
현재 도시철도는 도시교통의 원활한 소통을 위해 가장 대표적으로 자리매김한 교통수단 중 하나이다. 하지만 높은 이용률과는 대비되게 도시철도에서 발생된 안전사고 및 장애로 인해 이용객들로부터 불신과 비난을 얻고 있다. 열차 사고 발생 현황을 살펴보면, 인적오류로 인한 사고가 높은 비율을 차지하는 것을 알 수 있다. 이를 예방하기 위해 회사에서는 기관사 안전교육을 매 분기 실행하고 있다. 하지만 이러한 안전교육에도 불구하고 좀처럼 인적오류로 인한 안전 문제가 개선이 되지 않고 있다. 이런 문제를 개선하기 위해서는 기관사 안전교육의 문제점을 파악하고 인적오류를 예방할 수 있는 안전교육 개선 방안을 도모해야 한다. 본 연구에서는 서울교통공사 기관사 안전교육 체계와 내용 및 방식에 대한 분석을 통해 기관사 안전교육 과정에 대한 문제점을 파악한 후 기관사 설문조사를 통해 철도안전교육에 관한 의견들을 살펴보았다. 이를 기반으로 하여 안전교육에 대한 보완점과 개선방안을 제시했다. 설문조사를 통해 도출해낸 현 철도안전교육의 문제점으로는 첫 번째, 시설의 열악함 두 번째, 현장과 교육의 괴리감 세 번째, 안전교육기간 선택의 자유 부재 네 번째, 기관사 의견 반영도 부족이 있다. 이에 대한 개선방안으로는 첫 번째, 철도 안전교육 시설 · 교안 개선 두 번째, VR을 이용한 철도안전교육 시행 세 번째, 안전교육 기간 선택의 기회 보장 네 번째, Feedback Program 구성이 있다. 그밖에 설문지를 통해 문제점으로 언급되지는 않았지만 근본적인 문제 해결을 위한 개선방안으로 E-LEARNING을 활용한 자기주도적 학습과 교육 참여 우수 직원 외적 보상이 있다. 이를 통해 열차를 이용하는 시민들의 안전을 도모하고 보다 높은 신뢰성을 얻어 세계적으로 인정받는 도시철도 국가로 나아가는데 일조하고자한다. 하지만 개선된 철도안전교육이 기관사 인적오류 예방에 도움이 되었는지에 관한 이론적, 실증적 연구가 구현되지 않았기 때문에 정량적으로 검증할 수 있는 후속 연구가 필요하다. 차후 관련 연구들은 이와 같은 부분을 보강하여 연구한다면 보다 완성도 높은 기관사를 위한 안전교육 개선 방안 연구에 관한 결론을 도출할 수 있을 것으로 판단된다.
Currently, urban railroads are one of the most representative means of transportation for smooth communication of urban transport. However, contrary to the high utilization rates, the safety accidents and obstacles caused by urban railways have drawn distrust and criticism from customers. Looking at...
Currently, urban railroads are one of the most representative means of transportation for smooth communication of urban transport. However, contrary to the high utilization rates, the safety accidents and obstacles caused by urban railways have drawn distrust and criticism from customers. Looking at the status of train accidents, we can see that accidents due to human error account for a high percentage. To prevent this, the company conducts safety training for train operater every quarter. However, despite the safety education, safety problems due to human error are not improving. To address these problems, it is necessary to identify problems in safety education for train operaters and devise ways to improve safety education to prevent human error. In this study, we analyzed the safety education system and contents and methods of the train operaters of the Seoul Metro to identify problems in the train operaters safety education process and examined opinions on railway safety education through the train operaters survey. Based on this, it presented supplementary points and measures for safety education. The current railway safety education problems elicited through the survey include the first, inferiority of facilities the second, separation between the site and education the third, absence of freedom to choose period safety education and the fourth, the lack of train operater's opinion reflection. The improvement measures include first, improvement of railway safety education facilities and education textbook second, improvement of railway safety education using VR third, chance to select safety education period and fourth, the Feedback program configuration. Though not mentioned as a problem through the questionnaire, self-directed learning using E-LEARNING and excellent educational participation are the external rewards of outstanding employees. By doing so, the government aims to promote the safety of citizens who use trains, gain higher credibility, and help the country become a globally recognized city rail country. However, since theoretical and empirical studies have not been implemented on whether improved railway safety education has helped prevent human error in train operaters, further quantitative studies are needed. It is deemed that further studies of this area could draw conclusions on how to improve safety education for the more mature train operaters.
Currently, urban railroads are one of the most representative means of transportation for smooth communication of urban transport. However, contrary to the high utilization rates, the safety accidents and obstacles caused by urban railways have drawn distrust and criticism from customers. Looking at the status of train accidents, we can see that accidents due to human error account for a high percentage. To prevent this, the company conducts safety training for train operater every quarter. However, despite the safety education, safety problems due to human error are not improving. To address these problems, it is necessary to identify problems in safety education for train operaters and devise ways to improve safety education to prevent human error. In this study, we analyzed the safety education system and contents and methods of the train operaters of the Seoul Metro to identify problems in the train operaters safety education process and examined opinions on railway safety education through the train operaters survey. Based on this, it presented supplementary points and measures for safety education. The current railway safety education problems elicited through the survey include the first, inferiority of facilities the second, separation between the site and education the third, absence of freedom to choose period safety education and the fourth, the lack of train operater's opinion reflection. The improvement measures include first, improvement of railway safety education facilities and education textbook second, improvement of railway safety education using VR third, chance to select safety education period and fourth, the Feedback program configuration. Though not mentioned as a problem through the questionnaire, self-directed learning using E-LEARNING and excellent educational participation are the external rewards of outstanding employees. By doing so, the government aims to promote the safety of citizens who use trains, gain higher credibility, and help the country become a globally recognized city rail country. However, since theoretical and empirical studies have not been implemented on whether improved railway safety education has helped prevent human error in train operaters, further quantitative studies are needed. It is deemed that further studies of this area could draw conclusions on how to improve safety education for the more mature train operaters.
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