농산물 공영도매시장은 지난 30여 년간 한국 농산물 유통의 중추적 경로로서 도매시장 건립 당시의 환경에서 공공 유통경로에게 요구되었던 두가지 핵심 목표, 즉 ‘산지의 농산물을 최소한의 비용으로 소비지에 공급한다’와 ‘도매시장을 필요로 하는 모두에게 열려있는 거래제도와 공정한 거래기회를 제공한다’를 달성하는데 나름의 성과를 거둬왔다. 그러나 농산물 소비⋅유통 트랜드 및 사회적⋅기술적 환경 변화에 대응하여 전후방 가치사슬의 변화를 견인하는 중간 유통기구로서의 역할은 상대적으로 제한되어 왔다.
최근 몇 년간 한국 사회의 전 분야에서 진행되고 있는 ‘4차 산업혁명과 지능정보사회 대응’ 논의에 발맞추어 농산물 유통부문에서도 ...
농산물 공영도매시장은 지난 30여 년간 한국 농산물 유통의 중추적 경로로서 도매시장 건립 당시의 환경에서 공공 유통경로에게 요구되었던 두가지 핵심 목표, 즉 ‘산지의 농산물을 최소한의 비용으로 소비지에 공급한다’와 ‘도매시장을 필요로 하는 모두에게 열려있는 거래제도와 공정한 거래기회를 제공한다’를 달성하는데 나름의 성과를 거둬왔다. 그러나 농산물 소비⋅유통 트랜드 및 사회적⋅기술적 환경 변화에 대응하여 전후방 가치사슬의 변화를 견인하는 중간 유통기구로서의 역할은 상대적으로 제한되어 왔다.
최근 몇 년간 한국 사회의 전 분야에서 진행되고 있는 ‘4차 산업혁명과 지능정보사회 대응’ 논의에 발맞추어 농산물 유통부문에서도 4차 산업혁명 기술의 융합을 통한 유통효율화 논의가 대두되고 있으며, 특히 발전된 정보통신기술(ICT)의 융합을 통한 도매시장 기능 재정립 및 유통효율성 강화의 필요성이 제기되고 있다. ICT 융합을 통한 도매시장의 정보화는 ‘생산자-산지유통-도매유통-소비지 유통’으로 이어지는 농산물 가치사슬 내 상호 의존적인 협업 활동을 보다 효율적으로 수행하도록 함으로써 농식품 산업 전체의 효율화를 유도하는 효과를 발생시킨다.
본 연구에서는 먼저 농산물 유통환경의 변화와 도매시장 정책변화 등을 살펴보고 농산물 도매시장 정보화의 개념과 범위, 현황과 문제점, 기대효과 등을 종합적으로 검토하여 농산물 도매시장 정보화를 위한 8가지의 주요 전략요인들을 선정하였다. 이어 ‘최고-최저 조정법(BWS : Best-Worst Scaling)'을 적용해 관련 전문가 그룹에 대한 실증 조사와 전략요인 간 우선순위 분석을 실시하여 성공적인 도매시장 정보화 전략 수립을 위한 시사점을 도출하였다.
도매시장 전문가들에 대한 조사 및 분석 결과, ‘도매시장 유통정보의 품질개선’이 가장 중요한 전략요인으로 나타났으며, ‘기존 거래방식의 고도화 및 다양한 거래방식의 도입’, ‘도매시장 통합거래 플랫폼 구축’ 등이 주요한 전략요인으로 나타났다. 상위 3개 전략요인에 대해서는 전체 응답자가 비슷한 우선순위를 나타냈으나 상대적 중요도에서 차이를 보였고, 나머지 전략요인에 대해서는 전문가 그룹별로 전략요인의 우선순위와 상대적 중요도가 모두 차이를 보였다. 학계의 경우는 ‘도매시장 경유 농산물의 양방향 Information Chain 구축’과 ‘유통주체의 지능경영화’ 요인에 대해 전체 응답자에 비해 매우 높은 상대적 중요도를 부여하였다. 이에 비해 업계(도매시장 유통인) 전문가들은 ‘시장 관리⋅운영⋅지원 업무의 스마트화’와 ‘도매시장 유통주체들의 ICT 활용역량 강화’ 요인에 대해 전체 응답자에 비해 높은 상대적 중요도를 나타냈다.
이러한 분석결과를 토대로 본 연구에서는 도매시장 정보화 추진전략과 이에 따른 두가지 추진방안을 제시하였다. ‘도매시장 유통정보의 품질개선’을 시작점으로 순차적으로 도매시장 정보화를 추진하는 단일 발전경로 방식과 ‘도매시장 유통정보의 품질개선’과 ‘도매시장 거래방식의 고도화와 다양한 거래방식의 추가’를 동시에 추진하는 투트랙 발전경로 방식이 그것이다. 두가지 추진방안 모두 각각의 장단점을 가지고 있기 때문에 도매시장 정보화의 시급성에 대한 정책적 판단과 사업추진여건 그리고 다양한 도매시장 이해당사자들의 추진의지 등을 종합적으로 고려하여 추진방안을 채택할 것을 제안하였다.
마지막으로 정보화를 통한 유통효율화를 위해서는 무엇보다 사용자를 가치 공동창출자(value co-creator)로 받아들이는 관점 전환과 유통주체들과의 거버넌스를 통한 추진방식으로의 전환이 선행되어야 한다는 점과 이러한 인식 전환을 바탕으로 도매시장 정보화 발전경로를 설정하고 현장의 요구를 반영하여 정보시스템 활용을 지속적으로 증가시켜 나가는 것이 ‘효율화⋅지능화된 미래도매시장’으로 진화하기 위한 도매시장 정보화의 성공적인 추진방안이 될 것임을 주장하였다.
농산물 공영도매시장은 지난 30여 년간 한국 농산물 유통의 중추적 경로로서 도매시장 건립 당시의 환경에서 공공 유통경로에게 요구되었던 두가지 핵심 목표, 즉 ‘산지의 농산물을 최소한의 비용으로 소비지에 공급한다’와 ‘도매시장을 필요로 하는 모두에게 열려있는 거래제도와 공정한 거래기회를 제공한다’를 달성하는데 나름의 성과를 거둬왔다. 그러나 농산물 소비⋅유통 트랜드 및 사회적⋅기술적 환경 변화에 대응하여 전후방 가치사슬의 변화를 견인하는 중간 유통기구로서의 역할은 상대적으로 제한되어 왔다.
최근 몇 년간 한국 사회의 전 분야에서 진행되고 있는 ‘4차 산업혁명과 지능정보사회 대응’ 논의에 발맞추어 농산물 유통부문에서도 4차 산업혁명 기술의 융합을 통한 유통효율화 논의가 대두되고 있으며, 특히 발전된 정보통신기술(ICT)의 융합을 통한 도매시장 기능 재정립 및 유통효율성 강화의 필요성이 제기되고 있다. ICT 융합을 통한 도매시장의 정보화는 ‘생산자-산지유통-도매유통-소비지 유통’으로 이어지는 농산물 가치사슬 내 상호 의존적인 협업 활동을 보다 효율적으로 수행하도록 함으로써 농식품 산업 전체의 효율화를 유도하는 효과를 발생시킨다.
본 연구에서는 먼저 농산물 유통환경의 변화와 도매시장 정책변화 등을 살펴보고 농산물 도매시장 정보화의 개념과 범위, 현황과 문제점, 기대효과 등을 종합적으로 검토하여 농산물 도매시장 정보화를 위한 8가지의 주요 전략요인들을 선정하였다. 이어 ‘최고-최저 조정법(BWS : Best-Worst Scaling)'을 적용해 관련 전문가 그룹에 대한 실증 조사와 전략요인 간 우선순위 분석을 실시하여 성공적인 도매시장 정보화 전략 수립을 위한 시사점을 도출하였다.
도매시장 전문가들에 대한 조사 및 분석 결과, ‘도매시장 유통정보의 품질개선’이 가장 중요한 전략요인으로 나타났으며, ‘기존 거래방식의 고도화 및 다양한 거래방식의 도입’, ‘도매시장 통합거래 플랫폼 구축’ 등이 주요한 전략요인으로 나타났다. 상위 3개 전략요인에 대해서는 전체 응답자가 비슷한 우선순위를 나타냈으나 상대적 중요도에서 차이를 보였고, 나머지 전략요인에 대해서는 전문가 그룹별로 전략요인의 우선순위와 상대적 중요도가 모두 차이를 보였다. 학계의 경우는 ‘도매시장 경유 농산물의 양방향 Information Chain 구축’과 ‘유통주체의 지능경영화’ 요인에 대해 전체 응답자에 비해 매우 높은 상대적 중요도를 부여하였다. 이에 비해 업계(도매시장 유통인) 전문가들은 ‘시장 관리⋅운영⋅지원 업무의 스마트화’와 ‘도매시장 유통주체들의 ICT 활용역량 강화’ 요인에 대해 전체 응답자에 비해 높은 상대적 중요도를 나타냈다.
이러한 분석결과를 토대로 본 연구에서는 도매시장 정보화 추진전략과 이에 따른 두가지 추진방안을 제시하였다. ‘도매시장 유통정보의 품질개선’을 시작점으로 순차적으로 도매시장 정보화를 추진하는 단일 발전경로 방식과 ‘도매시장 유통정보의 품질개선’과 ‘도매시장 거래방식의 고도화와 다양한 거래방식의 추가’를 동시에 추진하는 투트랙 발전경로 방식이 그것이다. 두가지 추진방안 모두 각각의 장단점을 가지고 있기 때문에 도매시장 정보화의 시급성에 대한 정책적 판단과 사업추진여건 그리고 다양한 도매시장 이해당사자들의 추진의지 등을 종합적으로 고려하여 추진방안을 채택할 것을 제안하였다.
마지막으로 정보화를 통한 유통효율화를 위해서는 무엇보다 사용자를 가치 공동창출자(value co-creator)로 받아들이는 관점 전환과 유통주체들과의 거버넌스를 통한 추진방식으로의 전환이 선행되어야 한다는 점과 이러한 인식 전환을 바탕으로 도매시장 정보화 발전경로를 설정하고 현장의 요구를 반영하여 정보시스템 활용을 지속적으로 증가시켜 나가는 것이 ‘효율화⋅지능화된 미래도매시장’으로 진화하기 위한 도매시장 정보화의 성공적인 추진방안이 될 것임을 주장하였다.
A Study on Informatization of Public Wholesale Market for Efficiency of Agricultural Products Distribution
Public wholesale market for agricultural products has been the pivotal channel in the distribution of agricultural products in Korea for the past 30 years. It has made achievements of ...
A Study on Informatization of Public Wholesale Market for Efficiency of Agricultural Products Distribution
Public wholesale market for agricultural products has been the pivotal channel in the distribution of agricultural products in Korea for the past 30 years. It has made achievements of its own such as the two key goals that were demanded for the public distribution channel when the wholesale market was constructed, i.e. ‘Supplying the agricultural products from producer to consumer at the minimum cost’ and ‘Providing an open trade system and fair trade opportunities to everyone who needs wholesale market. However, its role as the intermediate distribution system to lead the changes in front and back value chain against the consumption and distribution trend for agricultural products as well as social and technical environment has been relatively limited.
Following the discussion on the ‘Forth Industrial Revolution and Response of Intelligence Information Society’ which has been around in all sectors of Korean society for a few years recently, there are discussions about increasing the efficiency of distribution through the integration with the technologies of the Fourth Industrial Revolution in the field of agricultural product distribution and particularly the reestablishment of the functions of wholesale market through the integration with advanced information and communication technology (ICT) and the necessity for intensification of distribution efficiency have emerged. The informatization of wholesale market through the integration with ICT has the effect of leading the efficiency of the entire agricultural and food industry by raising efficiency of the interdependent collaboration activities within the agricultural product value chain of ‘producer - distribution in producing region – wholesale distribution – distribution in consuming region.
This study examined the changes in the agricultural product distribution, changes in policies for wholesale market, and so forth, comprehensively reviewed the concept and scope of the informatization of agricultural product wholesale market, current status and issues, and expected effect and derived eight major strategic factors for the informatization of agricultural wholesale market. Also, this study empirically analyzed related expert groups and the order of priority between strategic factors by applying the ‘Best-Worst Scaling (BWS)' to derive implications for the establishment of successful wholesale market informatization strategy.
The survey and analysis of wholesale market experts showed that ‘Improving the quality of wholesale market distribution information’ appeared as the most important strategic factor and ‘Sophistication of existing trading method and introduction of various trading methods’ and ‘Developing integrated trade platform for wholesale market’ also appeared as important strategic factors. All respondents showed similar order of priority for the top three strategic points, however, showed differences for relative importance. As for other strategic factors, expert groups showed different order of priority and relative importance. Respondents from academic circles gave very high relative importance to the ‘Development of bidirectional information chain for agricultural products supplied through wholesale market’ compared with all respondents. On the contrary, the experts of the industry (wholesale market distributors) gave high relative importance to the ‘Smartification of market management, operation, and support’ and the ‘Intensification of ICT utilization competence by wholesale market distributors.’
Based on the results of analysis above, this study proposed the wholesale market informatization promotion strategy and the two implementation schemes. First method is the single-track development scheme which starts from the ‘improvement of the quality of the wholesale market distribution information’ and subsequently promotes the informatization of the wholesale market and the second method is the two-track development scheme which executes both ‘sophistication of trade methods in the wholesale market and addition of various trade methods.’ It was suggested that one of these schemes shall be selected by taking full account of the policy decisions regarding the urgency of the informatization of wholesale market, conditions to promote the scheme, and the will to promote the scheme of various interested parties of the wholesale market as both schemes have advantages and disadvantages.
Lastly, this study claimed that changes such as the viewpoint that accepts user as value co-creator and the system that executes operations through the governance with distributors shall take place first in order to increase efficiency in distribution through informatization and setting the direction for the informatization of wholesale market based on such changes of perception and reflecting the demands from the field to continuously increase the use of information system would promote the informatization of the wholesale market successfully to evolve into the ‘more efficient and intellectual future wholesale market’
A Study on Informatization of Public Wholesale Market for Efficiency of Agricultural Products Distribution
Public wholesale market for agricultural products has been the pivotal channel in the distribution of agricultural products in Korea for the past 30 years. It has made achievements of its own such as the two key goals that were demanded for the public distribution channel when the wholesale market was constructed, i.e. ‘Supplying the agricultural products from producer to consumer at the minimum cost’ and ‘Providing an open trade system and fair trade opportunities to everyone who needs wholesale market. However, its role as the intermediate distribution system to lead the changes in front and back value chain against the consumption and distribution trend for agricultural products as well as social and technical environment has been relatively limited.
Following the discussion on the ‘Forth Industrial Revolution and Response of Intelligence Information Society’ which has been around in all sectors of Korean society for a few years recently, there are discussions about increasing the efficiency of distribution through the integration with the technologies of the Fourth Industrial Revolution in the field of agricultural product distribution and particularly the reestablishment of the functions of wholesale market through the integration with advanced information and communication technology (ICT) and the necessity for intensification of distribution efficiency have emerged. The informatization of wholesale market through the integration with ICT has the effect of leading the efficiency of the entire agricultural and food industry by raising efficiency of the interdependent collaboration activities within the agricultural product value chain of ‘producer - distribution in producing region – wholesale distribution – distribution in consuming region.
This study examined the changes in the agricultural product distribution, changes in policies for wholesale market, and so forth, comprehensively reviewed the concept and scope of the informatization of agricultural product wholesale market, current status and issues, and expected effect and derived eight major strategic factors for the informatization of agricultural wholesale market. Also, this study empirically analyzed related expert groups and the order of priority between strategic factors by applying the ‘Best-Worst Scaling (BWS)' to derive implications for the establishment of successful wholesale market informatization strategy.
The survey and analysis of wholesale market experts showed that ‘Improving the quality of wholesale market distribution information’ appeared as the most important strategic factor and ‘Sophistication of existing trading method and introduction of various trading methods’ and ‘Developing integrated trade platform for wholesale market’ also appeared as important strategic factors. All respondents showed similar order of priority for the top three strategic points, however, showed differences for relative importance. As for other strategic factors, expert groups showed different order of priority and relative importance. Respondents from academic circles gave very high relative importance to the ‘Development of bidirectional information chain for agricultural products supplied through wholesale market’ compared with all respondents. On the contrary, the experts of the industry (wholesale market distributors) gave high relative importance to the ‘Smartification of market management, operation, and support’ and the ‘Intensification of ICT utilization competence by wholesale market distributors.’
Based on the results of analysis above, this study proposed the wholesale market informatization promotion strategy and the two implementation schemes. First method is the single-track development scheme which starts from the ‘improvement of the quality of the wholesale market distribution information’ and subsequently promotes the informatization of the wholesale market and the second method is the two-track development scheme which executes both ‘sophistication of trade methods in the wholesale market and addition of various trade methods.’ It was suggested that one of these schemes shall be selected by taking full account of the policy decisions regarding the urgency of the informatization of wholesale market, conditions to promote the scheme, and the will to promote the scheme of various interested parties of the wholesale market as both schemes have advantages and disadvantages.
Lastly, this study claimed that changes such as the viewpoint that accepts user as value co-creator and the system that executes operations through the governance with distributors shall take place first in order to increase efficiency in distribution through informatization and setting the direction for the informatization of wholesale market based on such changes of perception and reflecting the demands from the field to continuously increase the use of information system would promote the informatization of the wholesale market successfully to evolve into the ‘more efficient and intellectual future wholesale market’
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