본 연구는 임상심리전공 석사교육과정의 교육 방향성을 모색하기 위한 예비연구로 임상심리전문가에게 요구되는 역량을 파악하기 위해 실시되었다. 이를 위해 임상심리전문가가 재직하는 기관을 조사한 후 각 기관에서 임상심리전문가를 선발하고 평가할 수 있는 직급의 조직 내부 전문가 10명을 선발하여 포커스 그룹인터뷰를 실시하였다. 포커스 그룹 인터뷰를 통해 얻어진 자료는...
본 연구는 임상심리전공 석사교육과정의 교육 방향성을 모색하기 위한 예비연구로 임상심리전문가에게 요구되는 역량을 파악하기 위해 실시되었다. 이를 위해 임상심리전문가가 재직하는 기관을 조사한 후 각 기관에서 임상심리전문가를 선발하고 평가할 수 있는 직급의 조직 내부 전문가 10명을 선발하여 포커스 그룹인터뷰를 실시하였다. 포커스 그룹 인터뷰를 통해 얻어진 자료는 모두 전사한 후 근거이론에 기반하여 질적분석을 지원하는 소프트웨어인 Nvivo 12를 사용하여 분석을 실시하였다. 그 결과 7개의 역량과 11개의 하위역량이 도출되었다. 7개의 역량에는 연구, 윤리 및 직업적 가치와 태도, 개인적 및 문화적 다양성, 심리평가, 개입, 교육 및 감독능력, 다학제간 다영역간 협력으로 나타났다. 이러한 연구결과를 중심으로 임상심리전문가에게 요구되는 역량을 정의하고 임상심리전공 교육의 표준화를 위한 방향성을 제언하였다.
본 연구는 임상심리전공 석사교육과정의 교육 방향성을 모색하기 위한 예비연구로 임상심리전문가에게 요구되는 역량을 파악하기 위해 실시되었다. 이를 위해 임상심리전문가가 재직하는 기관을 조사한 후 각 기관에서 임상심리전문가를 선발하고 평가할 수 있는 직급의 조직 내부 전문가 10명을 선발하여 포커스 그룹인터뷰를 실시하였다. 포커스 그룹 인터뷰를 통해 얻어진 자료는 모두 전사한 후 근거이론에 기반하여 질적분석을 지원하는 소프트웨어인 Nvivo 12를 사용하여 분석을 실시하였다. 그 결과 7개의 역량과 11개의 하위역량이 도출되었다. 7개의 역량에는 연구, 윤리 및 직업적 가치와 태도, 개인적 및 문화적 다양성, 심리평가, 개입, 교육 및 감독능력, 다학제간 다영역간 협력으로 나타났다. 이러한 연구결과를 중심으로 임상심리전문가에게 요구되는 역량을 정의하고 임상심리전공 교육의 표준화를 위한 방향성을 제언하였다.
This study was conducted to investigate the educational direction of the master 's curriculum in Clinical Psychology. To do this, we investigated the institutions in which clinical psychologists were employed, and selected 10 internal experts in the organization who were able to select and evaluate ...
This study was conducted to investigate the educational direction of the master 's curriculum in Clinical Psychology. To do this, we investigated the institutions in which clinical psychologists were employed, and selected 10 internal experts in the organization who were able to select and evaluate clinical psychologists. All the data obtained through focus group interviews were analyzed using Nvivo 12 software, which supports qualitative analysis based on the grounded theory after all the transcription. As a result, 7 competencies and 11 sub - competencies were derived. The seven competencies included research, ethics and professional values and attitudes, personal and cultural diversity, psychological assessment, intervention, education and supervisory skills, and interdisciplinary multidisciplinary collaboration. Based on the results of this study, we defined the competencies required for clinical psychologists and suggested the direction for standardization of clinical psychology major.
This study was conducted to investigate the educational direction of the master 's curriculum in Clinical Psychology. To do this, we investigated the institutions in which clinical psychologists were employed, and selected 10 internal experts in the organization who were able to select and evaluate clinical psychologists. All the data obtained through focus group interviews were analyzed using Nvivo 12 software, which supports qualitative analysis based on the grounded theory after all the transcription. As a result, 7 competencies and 11 sub - competencies were derived. The seven competencies included research, ethics and professional values and attitudes, personal and cultural diversity, psychological assessment, intervention, education and supervisory skills, and interdisciplinary multidisciplinary collaboration. Based on the results of this study, we defined the competencies required for clinical psychologists and suggested the direction for standardization of clinical psychology major.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.