본 연구는 대학생의 자기주도학습과 핵심역량 간의 관계를 살펴보고, 그 과정에서 학습몰입, 학업적 자기효능감, 진로결정 자기효능감의 매개효과는 어떠한지 검증하고자 하였다. 연구의 목적을 위해 설정한 연구문제는 첫째. 대학생의 자기주도학습, 학습몰입, 학업적 ...
본 연구는 대학생의 자기주도학습과 핵심역량 간의 관계를 살펴보고, 그 과정에서 학습몰입, 학업적 자기효능감, 진로결정 자기효능감의 매개효과는 어떠한지 검증하고자 하였다. 연구의 목적을 위해 설정한 연구문제는 첫째. 대학생의 자기주도학습, 학습몰입, 학업적 자기효능감, 진로결정 자기효능감, 핵심역량 간의 관계는 어떠한가? 둘째, 대학생의 자기주도학습과 핵심역량의 관계에서 학습몰입, 학업적 자기효능감, 진로결정 자기효능감의 매개효과는 어떠한가? 이다. 연구문제를 검증하기 위한 자료수집은 경기도 소재 A대학의 재학생 670명을 임의표집한 후 2018년 3월 26일부터 4월 9일까지 온·오프라인을 병행하여 설문을 실시하였다. 수집된 자료 중 불성실한 응답을 제외한 656명의 설문지를 대상으로 SPSS 24.0 프로그램을 사용하여 기초통계 분석을 하였고, 가설 검증 및 변인들 간의 영향 관계, 매개효과 검증은 AMOS 24.0을 활용한 구조방정식 분석을 하였다. 측정도구는 자기주도학습준비도 검사, 학습몰입 척도, 학업적 자기효능감 척도, 진로결정 자기효능감 척도, 대학생 핵심역량 진단 검사를 활용하였으며, 측정도구의 타당도와 신뢰도를 검증을 위해 확인적 요인분석과 신뢰도분석을 실시하였다. 연구결과, 첫째, 대학생의 자기주도학습, 학습몰입, 학업적 자기효능감, 진로결정 자기효능감, 핵심역량 간의 관계에서 대학생의 자기주도학습과 학업적 자기효능감은 핵심역량에 직접적인 영향을 미쳤으나, 진로결정 자기효능감은 핵심역량에 직접적인 영향을 미치지 않았다. 둘째, 자기주도학습은 학습몰입과 학업적 자기효능감에 직접적인 영향을 미쳤고, 학습몰입은 학업적 자기효능감에 직접적인 영향을 미쳤다. 셋째, 대학생의 자기주도학습과 핵심역량의 관계에서 학습몰입과 학업적 자기효능감은 간접적인 영향을 미치지만, 진로결정 자기효능감은 영향이 없었다. 이는, 대학생의 자기주도학습능력과 학습몰입, 학업적 자기효능감을 높여 궁극적으로는 대학기간 동안 핵심역량을 함양하도록 하는 교육이 필요함을 시사한다. 본 연구의 결과에 바탕을 둔 결론은 다음과 같다. 첫째, 대학의 교육과정이 역량기반 교육과정으로 변화해야 한다. 둘째, 대학 차원의 체계적인 핵심역량 강화 및 질관리 시스템이 마련되어야 한다. 셋째, 각 대학생들의 신입생 때부터 졸업에 이르는 전 과정에 대한 학습이력 관리 시스템이 필요하다. 넷째. 학생들의 자기주도학습능력을 향상시킬 수 있는 교수․학습전략을 적극적으로 활용해야 한다. 다섯째, 학습자 중심의 교수․학습방법을 통해 학습자들이 자기주도학습과 학습몰입을 할 수 있도록 해야 한다. 여섯째, 대학생의 핵심역량 함양을 위한 비교과 프로그램이 활성화되어야 하며, 비교과 프로그램의 운영결과에 대한 성과분석 측면을 다양하게 해야 한다. 본 연구는 핵심역량과 관련한 여러 변인들 간의 관계를 보다 통합적이고 심층적으로 이해하고, 교과과정과 비교과과정의 개발 및 운영을 위한 보다 바람직한 방안을 모색하는데 필요한 기초자료를 제공해 줄 수 있다는 점에 그 의의가 있다.
본 연구는 대학생의 자기주도학습과 핵심역량 간의 관계를 살펴보고, 그 과정에서 학습몰입, 학업적 자기효능감, 진로결정 자기효능감의 매개효과는 어떠한지 검증하고자 하였다. 연구의 목적을 위해 설정한 연구문제는 첫째. 대학생의 자기주도학습, 학습몰입, 학업적 자기효능감, 진로결정 자기효능감, 핵심역량 간의 관계는 어떠한가? 둘째, 대학생의 자기주도학습과 핵심역량의 관계에서 학습몰입, 학업적 자기효능감, 진로결정 자기효능감의 매개효과는 어떠한가? 이다. 연구문제를 검증하기 위한 자료수집은 경기도 소재 A대학의 재학생 670명을 임의표집한 후 2018년 3월 26일부터 4월 9일까지 온·오프라인을 병행하여 설문을 실시하였다. 수집된 자료 중 불성실한 응답을 제외한 656명의 설문지를 대상으로 SPSS 24.0 프로그램을 사용하여 기초통계 분석을 하였고, 가설 검증 및 변인들 간의 영향 관계, 매개효과 검증은 AMOS 24.0을 활용한 구조방정식 분석을 하였다. 측정도구는 자기주도학습준비도 검사, 학습몰입 척도, 학업적 자기효능감 척도, 진로결정 자기효능감 척도, 대학생 핵심역량 진단 검사를 활용하였으며, 측정도구의 타당도와 신뢰도를 검증을 위해 확인적 요인분석과 신뢰도분석을 실시하였다. 연구결과, 첫째, 대학생의 자기주도학습, 학습몰입, 학업적 자기효능감, 진로결정 자기효능감, 핵심역량 간의 관계에서 대학생의 자기주도학습과 학업적 자기효능감은 핵심역량에 직접적인 영향을 미쳤으나, 진로결정 자기효능감은 핵심역량에 직접적인 영향을 미치지 않았다. 둘째, 자기주도학습은 학습몰입과 학업적 자기효능감에 직접적인 영향을 미쳤고, 학습몰입은 학업적 자기효능감에 직접적인 영향을 미쳤다. 셋째, 대학생의 자기주도학습과 핵심역량의 관계에서 학습몰입과 학업적 자기효능감은 간접적인 영향을 미치지만, 진로결정 자기효능감은 영향이 없었다. 이는, 대학생의 자기주도학습능력과 학습몰입, 학업적 자기효능감을 높여 궁극적으로는 대학기간 동안 핵심역량을 함양하도록 하는 교육이 필요함을 시사한다. 본 연구의 결과에 바탕을 둔 결론은 다음과 같다. 첫째, 대학의 교육과정이 역량기반 교육과정으로 변화해야 한다. 둘째, 대학 차원의 체계적인 핵심역량 강화 및 질관리 시스템이 마련되어야 한다. 셋째, 각 대학생들의 신입생 때부터 졸업에 이르는 전 과정에 대한 학습이력 관리 시스템이 필요하다. 넷째. 학생들의 자기주도학습능력을 향상시킬 수 있는 교수․학습전략을 적극적으로 활용해야 한다. 다섯째, 학습자 중심의 교수․학습방법을 통해 학습자들이 자기주도학습과 학습몰입을 할 수 있도록 해야 한다. 여섯째, 대학생의 핵심역량 함양을 위한 비교과 프로그램이 활성화되어야 하며, 비교과 프로그램의 운영결과에 대한 성과분석 측면을 다양하게 해야 한다. 본 연구는 핵심역량과 관련한 여러 변인들 간의 관계를 보다 통합적이고 심층적으로 이해하고, 교과과정과 비교과과정의 개발 및 운영을 위한 보다 바람직한 방안을 모색하는데 필요한 기초자료를 제공해 줄 수 있다는 점에 그 의의가 있다.
This study examines the relationship between self-directed learning and key competencies of university students and aims at verifying the mediating effects of learning flow, academic self-efficacy, and career decision self-efficacy during the course of this. There are two research problems set to ac...
This study examines the relationship between self-directed learning and key competencies of university students and aims at verifying the mediating effects of learning flow, academic self-efficacy, and career decision self-efficacy during the course of this. There are two research problems set to achieve the goal of this study. The first is what is the relationship between self-directed learning, learning flow, academic self-efficacy, career decision self-efficacy and key competencies? The second is, what is the mediating effects of learning flow, academic self-efficacy and career decision self-efficacy in the relationship of self-directed learning and key competencies of university students. For collection of materials to verify the research problem, 670 students at A University located in Gyeonggi-do were randomly sampled and surveys were conducted both online and offline from March 26 to April 9, 2018. Excluding those with insincere responses, SPSS 24.0 program was used for 656 questionnaires for basic statistical analysis, and the impact relations and mediating effect verification of hypothesis verification and variables were analyzed using the structural equation using AMOS 24.0. The measurement tools used were SDLRS (Self-Directed Learning Readiness Scale), learning flow scale, academic self-efficacy scale, CDMSES-SF (Career Decision Making Self Efficacy Scale-Short Form), and university student key competency diagnosis tests. Confirmatory factor analysis and reliability analysis were performed to verify the feasibility and reliability of measurement tools. Research results showed that in the relationship of self-directed learning, learning flow, academic self-efficacy, career decision self-efficacy and key competencies of university students, self-directed learning and academic self-efficacy of university students had a direct impact on key competencies, but career decision self-efficacy did not have direct impact on key competencies. Second, self-directed learning had direct impact on learning flow and academic self-efficacy, while learning flow had a direct impact on academic self-efficacy. Third, in the relationship of self-directed learning and key competencies of university students, learning flow and academic self-efficacy had indirect impacts, but it did not affect career decision self-efficacy. This implies that it is necessary to provide education that enhances self-directed learning, learning flow and academic self-efficacy of university students to ultimately improve key competitions while attending university. The conclusions based on the results of this study are as follows. First, the educational course of colleges should change to a competency-based educational program. Second, the university should provide a systematic key competency enhancement and quality management system. Third, a learning history management system for the entire process of each university student from enrollment to graduation is needed. Fourth, teaching/learning strategies that can improve the self-directed learning competencies of students should be fully utilized. Fifth, learners should be allowed to engage in self-directed learning and learning flow through teaching/learning methods focused on learners. Sixth, non-curricular programs to enhance the key competencies of college students should be activated and performance analysis should be conducted in various ways for the results of operating non-curricular programs. This study is significant in that it offers basic materials needed for searching for better plans to gain comprehensive and in-depth understanding on the relationships of different variables related to key competencies, and to develop and operate curriculum and non-curriculum courses.
Keywords: Key competencies of university students, Self-directed learning, Learning flow, Academic self-efficacy, Career decision self-efficacy
This study examines the relationship between self-directed learning and key competencies of university students and aims at verifying the mediating effects of learning flow, academic self-efficacy, and career decision self-efficacy during the course of this. There are two research problems set to achieve the goal of this study. The first is what is the relationship between self-directed learning, learning flow, academic self-efficacy, career decision self-efficacy and key competencies? The second is, what is the mediating effects of learning flow, academic self-efficacy and career decision self-efficacy in the relationship of self-directed learning and key competencies of university students. For collection of materials to verify the research problem, 670 students at A University located in Gyeonggi-do were randomly sampled and surveys were conducted both online and offline from March 26 to April 9, 2018. Excluding those with insincere responses, SPSS 24.0 program was used for 656 questionnaires for basic statistical analysis, and the impact relations and mediating effect verification of hypothesis verification and variables were analyzed using the structural equation using AMOS 24.0. The measurement tools used were SDLRS (Self-Directed Learning Readiness Scale), learning flow scale, academic self-efficacy scale, CDMSES-SF (Career Decision Making Self Efficacy Scale-Short Form), and university student key competency diagnosis tests. Confirmatory factor analysis and reliability analysis were performed to verify the feasibility and reliability of measurement tools. Research results showed that in the relationship of self-directed learning, learning flow, academic self-efficacy, career decision self-efficacy and key competencies of university students, self-directed learning and academic self-efficacy of university students had a direct impact on key competencies, but career decision self-efficacy did not have direct impact on key competencies. Second, self-directed learning had direct impact on learning flow and academic self-efficacy, while learning flow had a direct impact on academic self-efficacy. Third, in the relationship of self-directed learning and key competencies of university students, learning flow and academic self-efficacy had indirect impacts, but it did not affect career decision self-efficacy. This implies that it is necessary to provide education that enhances self-directed learning, learning flow and academic self-efficacy of university students to ultimately improve key competitions while attending university. The conclusions based on the results of this study are as follows. First, the educational course of colleges should change to a competency-based educational program. Second, the university should provide a systematic key competency enhancement and quality management system. Third, a learning history management system for the entire process of each university student from enrollment to graduation is needed. Fourth, teaching/learning strategies that can improve the self-directed learning competencies of students should be fully utilized. Fifth, learners should be allowed to engage in self-directed learning and learning flow through teaching/learning methods focused on learners. Sixth, non-curricular programs to enhance the key competencies of college students should be activated and performance analysis should be conducted in various ways for the results of operating non-curricular programs. This study is significant in that it offers basic materials needed for searching for better plans to gain comprehensive and in-depth understanding on the relationships of different variables related to key competencies, and to develop and operate curriculum and non-curriculum courses.
Keywords: Key competencies of university students, Self-directed learning, Learning flow, Academic self-efficacy, Career decision self-efficacy
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.