본 논문은 석사과정 이수를 위한 독주회 프로그램 중 하나였던 루트비히 반 베토벤(Ludwig van Beethoven, 1770-1827)의 바이올린 소나타 제1번을 연구 분석한 것이다. 그는 모차르트와 하이든의 전통적인 소나타 특징 및 양식의 전통을 이어받으면서도 자신만의 독자적인 음악어법을 만들어 이 후 많은 작곡가들에게 크게 영향을 끼쳤다. 제1번 바이올린 소나타의 이해를 돕기 위해 먼저 베토벤의 생애와 시기별 음악특징, 바이올린 소나타 10곡의 특징을 살펴볼 것이다. 베토벤의 시기별 음악특징은 프랑스의 작곡가이자 이론가인 ...
본 논문은 석사과정 이수를 위한 독주회 프로그램 중 하나였던 루트비히 반 베토벤(Ludwig van Beethoven, 1770-1827)의 바이올린 소나타 제1번을 연구 분석한 것이다. 그는 모차르트와 하이든의 전통적인 소나타 특징 및 양식의 전통을 이어받으면서도 자신만의 독자적인 음악어법을 만들어 이 후 많은 작곡가들에게 크게 영향을 끼쳤다. 제1번 바이올린 소나타의 이해를 돕기 위해 먼저 베토벤의 생애와 시기별 음악특징, 바이올린 소나타 10곡의 특징을 살펴볼 것이다. 베토벤의 시기별 음악특징은 프랑스의 작곡가이자 이론가인 뱅상 댕디(Vincent d'Indy, 1851-1931)가 제시한 구별법을 참고 하였다. 그러나 이러한 통상적인 시기 구분은 바이올린 소나타에 적용하는 것에 한계가 있다. 따라서 본 논문에서는 바이올린 소나타 10곡의 시기구분을 창작년도에 기준으로 두지 않고 베토벤 각 작품에 담긴 음악 특징을 기준으로 구분했다. 그 결과 10곡의 바이올린 소나타는 초기, 중기, 후기 3시기로 나누어지며 바이올린 소나타 제1번부터 제3번까지는 베토벤의 초기작품, 제4번부터 제9번 소나타까지는 중기작품, 그리고 후기에는 창작년도 상 바이올린 소나타를 작곡하지 않았지만 제10번 소나타에 담긴 음악 특징으로 후기에 속하는 것을 발견했다. 본문에서 중심적으로 다루게 될 바이올린 소나타 제1번은 베토벤의 초기작품으로 총 3개의 악장들로 구성되어 있으며, 제1악장은 제시부-발전부-재현부로 고전적인 소나타 악장 형식이다. 제2악장은 주제와 4개의 변형이 나타나는 변주곡, 그리고 제3악장은 소나타 론도형식이다. 베토벤 각 작품에 담긴 음악 특징으로 시기구분을 한 뒤, 초기 바이올린 소나타 제1번을 중심으로 악장별 형식 및 구조, 선율 및 리듬, 조성을 분석하고 연구해보고자 한다.
본 논문은 석사과정 이수를 위한 독주회 프로그램 중 하나였던 루트비히 반 베토벤(Ludwig van Beethoven, 1770-1827)의 바이올린 소나타 제1번을 연구 분석한 것이다. 그는 모차르트와 하이든의 전통적인 소나타 특징 및 양식의 전통을 이어받으면서도 자신만의 독자적인 음악어법을 만들어 이 후 많은 작곡가들에게 크게 영향을 끼쳤다. 제1번 바이올린 소나타의 이해를 돕기 위해 먼저 베토벤의 생애와 시기별 음악특징, 바이올린 소나타 10곡의 특징을 살펴볼 것이다. 베토벤의 시기별 음악특징은 프랑스의 작곡가이자 이론가인 뱅상 댕디(Vincent d'Indy, 1851-1931)가 제시한 구별법을 참고 하였다. 그러나 이러한 통상적인 시기 구분은 바이올린 소나타에 적용하는 것에 한계가 있다. 따라서 본 논문에서는 바이올린 소나타 10곡의 시기구분을 창작년도에 기준으로 두지 않고 베토벤 각 작품에 담긴 음악 특징을 기준으로 구분했다. 그 결과 10곡의 바이올린 소나타는 초기, 중기, 후기 3시기로 나누어지며 바이올린 소나타 제1번부터 제3번까지는 베토벤의 초기작품, 제4번부터 제9번 소나타까지는 중기작품, 그리고 후기에는 창작년도 상 바이올린 소나타를 작곡하지 않았지만 제10번 소나타에 담긴 음악 특징으로 후기에 속하는 것을 발견했다. 본문에서 중심적으로 다루게 될 바이올린 소나타 제1번은 베토벤의 초기작품으로 총 3개의 악장들로 구성되어 있으며, 제1악장은 제시부-발전부-재현부로 고전적인 소나타 악장 형식이다. 제2악장은 주제와 4개의 변형이 나타나는 변주곡, 그리고 제3악장은 소나타 론도형식이다. 베토벤 각 작품에 담긴 음악 특징으로 시기구분을 한 뒤, 초기 바이올린 소나타 제1번을 중심으로 악장별 형식 및 구조, 선율 및 리듬, 조성을 분석하고 연구해보고자 한다.
This thesis focuses on analysis of Beethoven's Violin Sonata No.1 which was part of recital program for master's degree. While Beethoven took over Mozart and Haydn's traditional sonata characteristics and traditions of the form, he also created personal musical expression and significantly influence...
This thesis focuses on analysis of Beethoven's Violin Sonata No.1 which was part of recital program for master's degree. While Beethoven took over Mozart and Haydn's traditional sonata characteristics and traditions of the form, he also created personal musical expression and significantly influenced many composers. This thesis follows standards for Beethoven's work according to musical expressions shown in his work, rather than composition year. The division is according to the period classification suggested by Vincent d'Indy. It can be divided into three periods, the early(1782-1802), the middle(1803-1816) and the late period(1817-1827). As a result, Beethoven Violin Sonata from No.1 to No.3 is included in early period and from No.4 to No.9 belong to middle period. Although No.10 was composed in the middle period, I confirm that it is included in the late period due to the musical characteristics shown in the late period.
The analysis of Beethoven Sonata No.1 is as follows. It has classic form due to the influence of Mozart and Haydn.
Even then Beethoven shows innovative musical expressions. Sonata No.1 is composed of three movements, and first movement is Allegro con brio with 4/4 meter in D major. The classical sonata form consists of exposition-development-recapitulation, and the length became shorter in development and recapitulation compared to exposition. The second movement, Andante con moto with 2/4 meter is in variation form. In here, he tries some of his own ideas which was fresh and new at that time. The third movement is Sonata Rondo form in Allegro with 6/8 meter. Beethoven showed imitations, rhythmic reduction, expansion in melody with equal weight between violin and piano. He also uses dramatic dynamic, partial use of chromatic scale and location of accent in the weak beat in this sonata. One can see his early musical characteristics in this sonata.
This thesis focuses on analysis of Beethoven's Violin Sonata No.1 which was part of recital program for master's degree. While Beethoven took over Mozart and Haydn's traditional sonata characteristics and traditions of the form, he also created personal musical expression and significantly influenced many composers. This thesis follows standards for Beethoven's work according to musical expressions shown in his work, rather than composition year. The division is according to the period classification suggested by Vincent d'Indy. It can be divided into three periods, the early(1782-1802), the middle(1803-1816) and the late period(1817-1827). As a result, Beethoven Violin Sonata from No.1 to No.3 is included in early period and from No.4 to No.9 belong to middle period. Although No.10 was composed in the middle period, I confirm that it is included in the late period due to the musical characteristics shown in the late period.
The analysis of Beethoven Sonata No.1 is as follows. It has classic form due to the influence of Mozart and Haydn.
Even then Beethoven shows innovative musical expressions. Sonata No.1 is composed of three movements, and first movement is Allegro con brio with 4/4 meter in D major. The classical sonata form consists of exposition-development-recapitulation, and the length became shorter in development and recapitulation compared to exposition. The second movement, Andante con moto with 2/4 meter is in variation form. In here, he tries some of his own ideas which was fresh and new at that time. The third movement is Sonata Rondo form in Allegro with 6/8 meter. Beethoven showed imitations, rhythmic reduction, expansion in melody with equal weight between violin and piano. He also uses dramatic dynamic, partial use of chromatic scale and location of accent in the weak beat in this sonata. One can see his early musical characteristics in this sonata.
주제어
#베토벤 바이올린소나타 No.1 제1번
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.