본 논문은 영유아교사의 인성함양을 위한 코칭프로그램을 개발하고 이를 적용하여 그 효과를 확인하고, 향후 영유아교사의 인성함양이 실현되는데 실증적 자료를 제공하기 위한 목적으로 수행된 연구이다.
본 연구의 목적에 따른 연구문제는 다음과 같다
1.영유아교사의 인성함양을 위한 코칭프로그램의 구성은 어떠한가? 2.영유아교사의 인성함양을 위한 코칭프로그램의 적용효과는 어떠한가?
본 연구에서는 문헌 고찰, 영유아교사 인성의 인식 및 요구도 조사, 전문가를 대상으로 한 포커스 그룹 인터뷰 등 다양한 방법을 통해 프로그램 1차 시안을 개발하였고, 전문가 적절성 검토 및 예비연구를 거쳐 프로그램 최종안을 개발하였다. 개발된 프로그램은 도입, 전개, 마무리의 단계 12회기로 구성되어 있으며, 인성 요인으로는 자기이해, 긍정적 자아수용, 인간관계, 전문성을 기반으로 한 활동들로 구성하였다. 교육내용은 영유아교사들의 인성사고를 돕는 인성요인을 스케치북 토의, 강의, ...
본 논문은 영유아교사의 인성함양을 위한 코칭프로그램을 개발하고 이를 적용하여 그 효과를 확인하고, 향후 영유아교사의 인성함양이 실현되는데 실증적 자료를 제공하기 위한 목적으로 수행된 연구이다.
본 연구의 목적에 따른 연구문제는 다음과 같다
1.영유아교사의 인성함양을 위한 코칭프로그램의 구성은 어떠한가? 2.영유아교사의 인성함양을 위한 코칭프로그램의 적용효과는 어떠한가?
본 연구에서는 문헌 고찰, 영유아교사 인성의 인식 및 요구도 조사, 전문가를 대상으로 한 포커스 그룹 인터뷰 등 다양한 방법을 통해 프로그램 1차 시안을 개발하였고, 전문가 적절성 검토 및 예비연구를 거쳐 프로그램 최종안을 개발하였다. 개발된 프로그램은 도입, 전개, 마무리의 단계 12회기로 구성되어 있으며, 인성 요인으로는 자기이해, 긍정적 자아수용, 인간관계, 전문성을 기반으로 한 활동들로 구성하였다. 교육내용은 영유아교사들의 인성사고를 돕는 인성요인을 스케치북 토의, 강의, 모델링, 코칭실습 등 다양한 기법들과 매 회기 한국코칭학회의 ACTIVE 코칭대화모델 6단계를 적용하여 구성하였으며, 코칭기술을 세부 내용에 맞게 적용하였다. 영유아교사의 인성함양을 위한 코칭프로그램의 적용효과를 알아보기 위해 영유아교사 중 실험집단에는 15명, 통제집단에는 15명을 선정하여 본 연구에서 개발한 코칭프로그램을 적용하였다. 프로그램의 효과 검증을 위해 ‘유아교사 인성자기평가(전재선, 2011)’와 사후 인터뷰 및 설문지를 실시하였다. 영유아교사 인성요인의 변화와 차이를 알아보기 위해 각각의 사전과 사후의 점수에 대한 빈도분석, 독립표본 t-검증, 공변량 분석을 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 본 프로그램을 적용하여 효과를 분석한 결과 실험집단 의 평균은 통제집단의 평균에 비해 높게 나타났으며 실험집단과 통제집단 간 인성수준에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 질적 분석 결과에서도 프로그램에 참여한 교사들이 자기이해, 긍정적 자아수용을 통해 인간관계가 편안해지고 현장에서 전문성을 함양 할 수 있었다고 보고하였다. 이를 통해 본 연구에서 개발된 영유아교사 인성함양 코칭프로그램이 영유아교사의 인성함양에 효과가 있음이 입증되었다. 이상의 연구 결과를 토대로 볼 때 영유아교사의 인성함양을 위한 코칭프로그램은 영유아교사의 인성함양에 효과가 있는 것으로 나타났다. 따라서 영유아교사의 인성함양을 위한 교육 내용 및 방법의 기초연구로서, 코칭기술과 코칭대화모델을 접목하여 코칭프로그램을 개발하여 인성함양의 지평을 확대해 보고자했다는 점에서 의의가 있다. 본 연구는 영유아교사의 인성함양 프로그램의 개발과 적용을 정부 또는 상위기관이나 해당교육기관 주도에 의한 것이 아닌 영유아교사가 요구하는 인성 요인과 어려움을 어린이집이나 유치원 현장 속으로 들어가 실제 그들의 목소리를 담았다는 점에서 영유아교사 인성함양을 위한 코칭프로그램의 개발에 의미를 제시하고 영유아를 교육하는 현장에서 인성함양에 대한 기초자료를 제공하고자 한다.
본 논문은 영유아교사의 인성함양을 위한 코칭프로그램을 개발하고 이를 적용하여 그 효과를 확인하고, 향후 영유아교사의 인성함양이 실현되는데 실증적 자료를 제공하기 위한 목적으로 수행된 연구이다.
본 연구의 목적에 따른 연구문제는 다음과 같다
1.영유아교사의 인성함양을 위한 코칭프로그램의 구성은 어떠한가? 2.영유아교사의 인성함양을 위한 코칭프로그램의 적용효과는 어떠한가?
본 연구에서는 문헌 고찰, 영유아교사 인성의 인식 및 요구도 조사, 전문가를 대상으로 한 포커스 그룹 인터뷰 등 다양한 방법을 통해 프로그램 1차 시안을 개발하였고, 전문가 적절성 검토 및 예비연구를 거쳐 프로그램 최종안을 개발하였다. 개발된 프로그램은 도입, 전개, 마무리의 단계 12회기로 구성되어 있으며, 인성 요인으로는 자기이해, 긍정적 자아수용, 인간관계, 전문성을 기반으로 한 활동들로 구성하였다. 교육내용은 영유아교사들의 인성사고를 돕는 인성요인을 스케치북 토의, 강의, 모델링, 코칭실습 등 다양한 기법들과 매 회기 한국코칭학회의 ACTIVE 코칭대화모델 6단계를 적용하여 구성하였으며, 코칭기술을 세부 내용에 맞게 적용하였다. 영유아교사의 인성함양을 위한 코칭프로그램의 적용효과를 알아보기 위해 영유아교사 중 실험집단에는 15명, 통제집단에는 15명을 선정하여 본 연구에서 개발한 코칭프로그램을 적용하였다. 프로그램의 효과 검증을 위해 ‘유아교사 인성자기평가(전재선, 2011)’와 사후 인터뷰 및 설문지를 실시하였다. 영유아교사 인성요인의 변화와 차이를 알아보기 위해 각각의 사전과 사후의 점수에 대한 빈도분석, 독립표본 t-검증, 공변량 분석을 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 본 프로그램을 적용하여 효과를 분석한 결과 실험집단 의 평균은 통제집단의 평균에 비해 높게 나타났으며 실험집단과 통제집단 간 인성수준에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 질적 분석 결과에서도 프로그램에 참여한 교사들이 자기이해, 긍정적 자아수용을 통해 인간관계가 편안해지고 현장에서 전문성을 함양 할 수 있었다고 보고하였다. 이를 통해 본 연구에서 개발된 영유아교사 인성함양 코칭프로그램이 영유아교사의 인성함양에 효과가 있음이 입증되었다. 이상의 연구 결과를 토대로 볼 때 영유아교사의 인성함양을 위한 코칭프로그램은 영유아교사의 인성함양에 효과가 있는 것으로 나타났다. 따라서 영유아교사의 인성함양을 위한 교육 내용 및 방법의 기초연구로서, 코칭기술과 코칭대화모델을 접목하여 코칭프로그램을 개발하여 인성함양의 지평을 확대해 보고자했다는 점에서 의의가 있다. 본 연구는 영유아교사의 인성함양 프로그램의 개발과 적용을 정부 또는 상위기관이나 해당교육기관 주도에 의한 것이 아닌 영유아교사가 요구하는 인성 요인과 어려움을 어린이집이나 유치원 현장 속으로 들어가 실제 그들의 목소리를 담았다는 점에서 영유아교사 인성함양을 위한 코칭프로그램의 개발에 의미를 제시하고 영유아를 교육하는 현장에서 인성함양에 대한 기초자료를 제공하고자 한다.
The purpose of this study is to develop a coaching program for improving the personality of early of childhood teachers, to confirm the effectiveness of the coaching program, and to provide empirical data for realizing early of childhood education.
The research problems of this study are as...
The purpose of this study is to develop a coaching program for improving the personality of early of childhood teachers, to confirm the effectiveness of the coaching program, and to provide empirical data for realizing early of childhood education.
The research problems of this study are as follows. 1. What is the structure of the coaching program for nurturing the character of early childhood teachers? 2. What is the effect of applying the coaching program to nurture early of childhood teachers?
In this study, we developed the first program of the program through a variety of methods such as review of literature, recognition and demand of infants and toddlers, and focus group interview for experts. Developed programs consist of 12 stages of introduction, development, and ending. Personality factors consist of activities based on self - understanding, positive self - acceptance, human relations, and professionalism.
The contents of the training consisted of various techniques such as sketchbook discussion, lecture, modeling, 1:1 coaching and 6 stages of ACTIVE coaching conversation model of Korean Coaching Institute at each session. The details were applied. In order to investigate the effect of coaching program for improving the character of infants and toddlers, 15 students were selected for the experimental group and 15 students for the control group, and the coaching program developed in this study was applied. In order to verify the effectiveness of the program, 'Toddler Teacher Self-Evaluation (Jeon Jae-sun, 2011)' and post interviews and questionnaires were conducted. To investigate the difference of the change of the early of childhood teachers, we performed the frequency analysis, independent sample t-test, and covariance analysis for the score of each dictionary and post-test. The results of the study are as follows. As a result of analyzing the effects of applying the program, the average of the experimental group was higher than the control group, and there was a significant difference between the experimental group and the control group. The results of the qualitative analysis also show that the teachers who participated in the program were able to improve the human relationship through the self- understanding and the positive self-acceptance and cultivate professionalism in the field. Through this study, it was proved that the coaching program for the improvement of the infant teachers, which was developed in this study, is effective in improving the personality of early of childhood teachers. Based on the above results, it was shown that the coaching program for improving the personality of early of childhood teachers is effective in improving the personality of early of childhood teachers Therefore, it is meaningful to develop the coaching program by combining coaching technique and coaching conversation model as a basic study of educational content and method for improving the personality of early of childhood teachers. The purpose of this study was to examine the development and application of the human resource development program for infants and toddlers by introducing the factors and difficulties required by infants and toddlers, The purpose of this study is to provide a basic data on the development of personality in the field of education for infants and toddlers.
Key word : early of childhood teacher, improving the personality, coaching program, self - understanding, positive self - acceptance, human relations, professionalism, ACTIVE coaching conversation model, coaching technique
The purpose of this study is to develop a coaching program for improving the personality of early of childhood teachers, to confirm the effectiveness of the coaching program, and to provide empirical data for realizing early of childhood education.
The research problems of this study are as follows. 1. What is the structure of the coaching program for nurturing the character of early childhood teachers? 2. What is the effect of applying the coaching program to nurture early of childhood teachers?
In this study, we developed the first program of the program through a variety of methods such as review of literature, recognition and demand of infants and toddlers, and focus group interview for experts. Developed programs consist of 12 stages of introduction, development, and ending. Personality factors consist of activities based on self - understanding, positive self - acceptance, human relations, and professionalism.
The contents of the training consisted of various techniques such as sketchbook discussion, lecture, modeling, 1:1 coaching and 6 stages of ACTIVE coaching conversation model of Korean Coaching Institute at each session. The details were applied. In order to investigate the effect of coaching program for improving the character of infants and toddlers, 15 students were selected for the experimental group and 15 students for the control group, and the coaching program developed in this study was applied. In order to verify the effectiveness of the program, 'Toddler Teacher Self-Evaluation (Jeon Jae-sun, 2011)' and post interviews and questionnaires were conducted. To investigate the difference of the change of the early of childhood teachers, we performed the frequency analysis, independent sample t-test, and covariance analysis for the score of each dictionary and post-test. The results of the study are as follows. As a result of analyzing the effects of applying the program, the average of the experimental group was higher than the control group, and there was a significant difference between the experimental group and the control group. The results of the qualitative analysis also show that the teachers who participated in the program were able to improve the human relationship through the self- understanding and the positive self-acceptance and cultivate professionalism in the field. Through this study, it was proved that the coaching program for the improvement of the infant teachers, which was developed in this study, is effective in improving the personality of early of childhood teachers. Based on the above results, it was shown that the coaching program for improving the personality of early of childhood teachers is effective in improving the personality of early of childhood teachers Therefore, it is meaningful to develop the coaching program by combining coaching technique and coaching conversation model as a basic study of educational content and method for improving the personality of early of childhood teachers. The purpose of this study was to examine the development and application of the human resource development program for infants and toddlers by introducing the factors and difficulties required by infants and toddlers, The purpose of this study is to provide a basic data on the development of personality in the field of education for infants and toddlers.
Key word : early of childhood teacher, improving the personality, coaching program, self - understanding, positive self - acceptance, human relations, professionalism, ACTIVE coaching conversation model, coaching technique
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