본 연구는 임상 치과위생사들의 갈등 경험에 대한 의미와 본질을 탐색하고자 심층면접을 이용하여 연구 참여자의 경험을 현상학적으로 파악하고자 하는 질적 연구이다. 자료수집 기간은 2016년 6월부터 9월까지이며, 갈등 경험이 있는 임상 치과위생사 총 13명을 대상으로 연구를 진행하였다. 심층면접을 통해 자료를 수집하였으며, 모든 면담 내용은 참여자의 동의하에 녹음을 하였다. 심층 면접을 거쳐 전사된 자료는 Giorgi의 분석 과정에 따라 진행하였다.
분석한 결과 총 203개의 의미단위를 도출되었고, 이를 토대로 43개의 주제묶음과 15개의 하위범주가 도출되었다. 최종적으로 임상 치과위생사의 갈등 경험은 업무 갈등, 대인 갈등, 조직환경 갈등, 갈등 대처 총 4개의 중심의미로 범주화하였다. 첫 번째 업무 갈등에는 업무 역량 부족, 부당한 업무/과도한 업무, 업무의 한계, 업무의 정체성으로 도출되었다. 두 번째 대인 갈등에는 직원과의 갈등, 환자와의 갈등, 의사와의 갈등으로 도출되었다. 세 번째 조직환경 갈등에는 임신과 육아에 대한 이해가 부족한 조직문화, 근무환경과 승진, 경직된 조직문화, 매출에 대한 부담으로 도출되었다. 네 번째 갈등 대처에는 주위의 지지로 이겨내기, 능동적으로 해결하기, 회피하기, 떠나기로 도출되었다.
본 연구에서 참여자들은 업무보다 사람들의 태도나 대우에 민감하게 반응하며 힘들어 하였다. 임상 치과위생사의 갈등 경험에 대한 다각적 접근의 연구가 이루어져야 하며, 임상 치과위생사들의 갈등을 정량적으로 측정할 수 있는 도구의 개발과 갈등과 스트레스를 예방하고 감소시키기 위한 대인관계 훈련 프로그램에 대한 후속 연구가 필요하다.
Key word: 갈등 경험, 치과위생사, ...
본 연구는 임상 치과위생사들의 갈등 경험에 대한 의미와 본질을 탐색하고자 심층면접을 이용하여 연구 참여자의 경험을 현상학적으로 파악하고자 하는 질적 연구이다. 자료수집 기간은 2016년 6월부터 9월까지이며, 갈등 경험이 있는 임상 치과위생사 총 13명을 대상으로 연구를 진행하였다. 심층면접을 통해 자료를 수집하였으며, 모든 면담 내용은 참여자의 동의하에 녹음을 하였다. 심층 면접을 거쳐 전사된 자료는 Giorgi의 분석 과정에 따라 진행하였다.
분석한 결과 총 203개의 의미단위를 도출되었고, 이를 토대로 43개의 주제묶음과 15개의 하위범주가 도출되었다. 최종적으로 임상 치과위생사의 갈등 경험은 업무 갈등, 대인 갈등, 조직환경 갈등, 갈등 대처 총 4개의 중심의미로 범주화하였다. 첫 번째 업무 갈등에는 업무 역량 부족, 부당한 업무/과도한 업무, 업무의 한계, 업무의 정체성으로 도출되었다. 두 번째 대인 갈등에는 직원과의 갈등, 환자와의 갈등, 의사와의 갈등으로 도출되었다. 세 번째 조직환경 갈등에는 임신과 육아에 대한 이해가 부족한 조직문화, 근무환경과 승진, 경직된 조직문화, 매출에 대한 부담으로 도출되었다. 네 번째 갈등 대처에는 주위의 지지로 이겨내기, 능동적으로 해결하기, 회피하기, 떠나기로 도출되었다.
본 연구에서 참여자들은 업무보다 사람들의 태도나 대우에 민감하게 반응하며 힘들어 하였다. 임상 치과위생사의 갈등 경험에 대한 다각적 접근의 연구가 이루어져야 하며, 임상 치과위생사들의 갈등을 정량적으로 측정할 수 있는 도구의 개발과 갈등과 스트레스를 예방하고 감소시키기 위한 대인관계 훈련 프로그램에 대한 후속 연구가 필요하다.
Key word: 갈등 경험, 치과위생사, 질적 연구
본 연구는 임상 치과위생사들의 갈등 경험에 대한 의미와 본질을 탐색하고자 심층면접을 이용하여 연구 참여자의 경험을 현상학적으로 파악하고자 하는 질적 연구이다. 자료수집 기간은 2016년 6월부터 9월까지이며, 갈등 경험이 있는 임상 치과위생사 총 13명을 대상으로 연구를 진행하였다. 심층면접을 통해 자료를 수집하였으며, 모든 면담 내용은 참여자의 동의하에 녹음을 하였다. 심층 면접을 거쳐 전사된 자료는 Giorgi의 분석 과정에 따라 진행하였다.
분석한 결과 총 203개의 의미단위를 도출되었고, 이를 토대로 43개의 주제묶음과 15개의 하위범주가 도출되었다. 최종적으로 임상 치과위생사의 갈등 경험은 업무 갈등, 대인 갈등, 조직환경 갈등, 갈등 대처 총 4개의 중심의미로 범주화하였다. 첫 번째 업무 갈등에는 업무 역량 부족, 부당한 업무/과도한 업무, 업무의 한계, 업무의 정체성으로 도출되었다. 두 번째 대인 갈등에는 직원과의 갈등, 환자와의 갈등, 의사와의 갈등으로 도출되었다. 세 번째 조직환경 갈등에는 임신과 육아에 대한 이해가 부족한 조직문화, 근무환경과 승진, 경직된 조직문화, 매출에 대한 부담으로 도출되었다. 네 번째 갈등 대처에는 주위의 지지로 이겨내기, 능동적으로 해결하기, 회피하기, 떠나기로 도출되었다.
본 연구에서 참여자들은 업무보다 사람들의 태도나 대우에 민감하게 반응하며 힘들어 하였다. 임상 치과위생사의 갈등 경험에 대한 다각적 접근의 연구가 이루어져야 하며, 임상 치과위생사들의 갈등을 정량적으로 측정할 수 있는 도구의 개발과 갈등과 스트레스를 예방하고 감소시키기 위한 대인관계 훈련 프로그램에 대한 후속 연구가 필요하다.
This study is a qualitative one which aims to conduct a phenomenological examination of participants' experiences by using depth interviews, in order to explore meanings and the essence of clinical dental hygienists' conflict experiences. The data have been collected from June to September 2016, and...
This study is a qualitative one which aims to conduct a phenomenological examination of participants' experiences by using depth interviews, in order to explore meanings and the essence of clinical dental hygienists' conflict experiences. The data have been collected from June to September 2016, and subjects include a total of 13 clinical dental hygienists. They have been collected through the depth interviews and all contents of the interviews were recorded with their consent. Giorgi's analysis of the data transcribed through the depth interviews was conducted.
A total of 203 meaningful units, 43 subject groupings and 15 sub-categories are derived from the findings. Finally, clinical dental hygienists' conflict experiences are categorized into four main meanings, such as task, interpersonal, organizational environment conflicts and conflict management style. First, task conflicts are related with lack of capability, unfair/excessive task, limitation of task and identity of task. Second, interpersonal conflicts are associated with conflict with employees, patients and physicians. Third, organizational environment conflicts are linked to organizational culture in which pregnancy and parenting are not sufficiently understood, working environments and promotion, rigid organizational culture and burden of sales. Fourth, conflict management style is involved with overcoming with supports of people around me, actively solving, avoidance and turnover.
In this study participants suffer from conflicts, because they more acutely respond to people's attitudes and treatments toward them, than to their works. Clinical dental hygienists' conflict experiences should be approached from more diversified perspectives, and follow-up studies on the development of tools which can quantitatively measure their conflicts and the interpersonal relationship training program for reducing and preventing conflicts and stress.
Key Words: Conflict experience, Dental hygienists, Qualitative research
This study is a qualitative one which aims to conduct a phenomenological examination of participants' experiences by using depth interviews, in order to explore meanings and the essence of clinical dental hygienists' conflict experiences. The data have been collected from June to September 2016, and subjects include a total of 13 clinical dental hygienists. They have been collected through the depth interviews and all contents of the interviews were recorded with their consent. Giorgi's analysis of the data transcribed through the depth interviews was conducted.
A total of 203 meaningful units, 43 subject groupings and 15 sub-categories are derived from the findings. Finally, clinical dental hygienists' conflict experiences are categorized into four main meanings, such as task, interpersonal, organizational environment conflicts and conflict management style. First, task conflicts are related with lack of capability, unfair/excessive task, limitation of task and identity of task. Second, interpersonal conflicts are associated with conflict with employees, patients and physicians. Third, organizational environment conflicts are linked to organizational culture in which pregnancy and parenting are not sufficiently understood, working environments and promotion, rigid organizational culture and burden of sales. Fourth, conflict management style is involved with overcoming with supports of people around me, actively solving, avoidance and turnover.
In this study participants suffer from conflicts, because they more acutely respond to people's attitudes and treatments toward them, than to their works. Clinical dental hygienists' conflict experiences should be approached from more diversified perspectives, and follow-up studies on the development of tools which can quantitatively measure their conflicts and the interpersonal relationship training program for reducing and preventing conflicts and stress.
Key Words: Conflict experience, Dental hygienists, Qualitative research
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