PRECEDE-PROCEED Model을 적용한 북한이탈주민 구강건강증진 프로그램 개발 Development of Oral Health Promotion Program for North Korean Defector Using the PRECEDE-PROCEED Model원문보기
본 연구는 PRECEDE-PROCEED모형을 이용하여 북한이탈주민을 위한 맞춤형 구강건강증진 프로그램을 개발하고 적용하여 그 효과를 확인하여 북한이탈주민의 구강건강을 개선하고 삶의 질을 향상시키는 것을 목적으로 한다. 보건프로그램 개발모형인 PRECEDE-PROCEED모형을 이용하여 총 1-4단계의 사전측정을 시행하였다. 1단계 사회적 진단으로 대상자의 일반적인 특성, 구강건강관련 삶의 질, 2단계 역학적 진단으로는 주관적 구강건강와 객관적 구강건강을 조사하였다. 3단계 행위, 환경적 진단에서는 다음과 같다. 행위요인으로 구강건강실천행태를, 환경요인으로는 문화적 차이장애와 요구도를 조사하였다. 4단계 교육, 조직적 진단에서 성향요인으로는 구강건강신념을, 실현요인으로는 구강보건지식을 조사하였다. 사전 조사의 내용을 바탕으로 북한이탈주민을 위한 맞춤형구강증진 프로그램을 제작하였다. 프로그램의 구성은 구강보건교육과 개별상담으로 구성하였으며 총 7주 동안 시행했다. 1주에 1회씩, 총 4회의 구강보건교육을 진행하고, 2주 후에 사후 조사를 시행하였다. 사전과 사후 설문 시 구강상담을 진행했다. 구강보건교육은 30-50분의 시간이 소요되었다. 실험군은 64명(여 44명, 남20명)과 대조군 총 65명(여 46명, 남 19명)으로 각각 배정하여 총 129명을 대상으로 하였다. 중재 후 7단계 과정평가에서 대상자의 프로그램 만족도의 경우 총 3점 중 2.89±0.29을 나타내 높은 프로그램 만족도를 나타냈다. 8단계 영향평가에서는 교육 전, 후 집단 내 평균차이에서 실험군은 구강건강신념과 구강보건지식이 실험 전, 후에 유의하게 개선시켰다. 구강건강신념의 하위요인으로는 중요성과 유익성을, 구강건강지식의 하위요인으로는 예방에 대한 지식을 상승시켰다. 9단계인 결과평가로 교육 전, 후 집단 내 평균차이에서는 OHB, O'leary ...
본 연구는 PRECEDE-PROCEED모형을 이용하여 북한이탈주민을 위한 맞춤형 구강건강증진 프로그램을 개발하고 적용하여 그 효과를 확인하여 북한이탈주민의 구강건강을 개선하고 삶의 질을 향상시키는 것을 목적으로 한다. 보건프로그램 개발모형인 PRECEDE-PROCEED모형을 이용하여 총 1-4단계의 사전측정을 시행하였다. 1단계 사회적 진단으로 대상자의 일반적인 특성, 구강건강관련 삶의 질, 2단계 역학적 진단으로는 주관적 구강건강와 객관적 구강건강을 조사하였다. 3단계 행위, 환경적 진단에서는 다음과 같다. 행위요인으로 구강건강실천행태를, 환경요인으로는 문화적 차이장애와 요구도를 조사하였다. 4단계 교육, 조직적 진단에서 성향요인으로는 구강건강신념을, 실현요인으로는 구강보건지식을 조사하였다. 사전 조사의 내용을 바탕으로 북한이탈주민을 위한 맞춤형구강증진 프로그램을 제작하였다. 프로그램의 구성은 구강보건교육과 개별상담으로 구성하였으며 총 7주 동안 시행했다. 1주에 1회씩, 총 4회의 구강보건교육을 진행하고, 2주 후에 사후 조사를 시행하였다. 사전과 사후 설문 시 구강상담을 진행했다. 구강보건교육은 30-50분의 시간이 소요되었다. 실험군은 64명(여 44명, 남20명)과 대조군 총 65명(여 46명, 남 19명)으로 각각 배정하여 총 129명을 대상으로 하였다. 중재 후 7단계 과정평가에서 대상자의 프로그램 만족도의 경우 총 3점 중 2.89±0.29을 나타내 높은 프로그램 만족도를 나타냈다. 8단계 영향평가에서는 교육 전, 후 집단 내 평균차이에서 실험군은 구강건강신념과 구강보건지식이 실험 전, 후에 유의하게 개선시켰다. 구강건강신념의 하위요인으로는 중요성과 유익성을, 구강건강지식의 하위요인으로는 예방에 대한 지식을 상승시켰다. 9단계인 결과평가로 교육 전, 후 집단 내 평균차이에서는 OHB, O'leary index CPITNx에서 유의한 차이를 나타내 구강보건프로그램 후 OHB와 O'leary index, CPITNx가 개선된 것을 알 수 있다. 집단 간의 차이에서도 교육 후 OHB, O'leary index, CPITNx가 유의하게 개선되었다. 결론적으로 개발된 구강건강증진 프로그램은 북한이탈주민의 구강건강상태를 개선시키고 구강관련 삶의 질을 향상시키는데 긍정적인 기여도를 나타냈다.
본 연구는 PRECEDE-PROCEED모형을 이용하여 북한이탈주민을 위한 맞춤형 구강건강증진 프로그램을 개발하고 적용하여 그 효과를 확인하여 북한이탈주민의 구강건강을 개선하고 삶의 질을 향상시키는 것을 목적으로 한다. 보건프로그램 개발모형인 PRECEDE-PROCEED모형을 이용하여 총 1-4단계의 사전측정을 시행하였다. 1단계 사회적 진단으로 대상자의 일반적인 특성, 구강건강관련 삶의 질, 2단계 역학적 진단으로는 주관적 구강건강와 객관적 구강건강을 조사하였다. 3단계 행위, 환경적 진단에서는 다음과 같다. 행위요인으로 구강건강실천행태를, 환경요인으로는 문화적 차이장애와 요구도를 조사하였다. 4단계 교육, 조직적 진단에서 성향요인으로는 구강건강신념을, 실현요인으로는 구강보건지식을 조사하였다. 사전 조사의 내용을 바탕으로 북한이탈주민을 위한 맞춤형구강증진 프로그램을 제작하였다. 프로그램의 구성은 구강보건교육과 개별상담으로 구성하였으며 총 7주 동안 시행했다. 1주에 1회씩, 총 4회의 구강보건교육을 진행하고, 2주 후에 사후 조사를 시행하였다. 사전과 사후 설문 시 구강상담을 진행했다. 구강보건교육은 30-50분의 시간이 소요되었다. 실험군은 64명(여 44명, 남20명)과 대조군 총 65명(여 46명, 남 19명)으로 각각 배정하여 총 129명을 대상으로 하였다. 중재 후 7단계 과정평가에서 대상자의 프로그램 만족도의 경우 총 3점 중 2.89±0.29을 나타내 높은 프로그램 만족도를 나타냈다. 8단계 영향평가에서는 교육 전, 후 집단 내 평균차이에서 실험군은 구강건강신념과 구강보건지식이 실험 전, 후에 유의하게 개선시켰다. 구강건강신념의 하위요인으로는 중요성과 유익성을, 구강건강지식의 하위요인으로는 예방에 대한 지식을 상승시켰다. 9단계인 결과평가로 교육 전, 후 집단 내 평균차이에서는 OHB, O'leary index CPITNx에서 유의한 차이를 나타내 구강보건프로그램 후 OHB와 O'leary index, CPITNx가 개선된 것을 알 수 있다. 집단 간의 차이에서도 교육 후 OHB, O'leary index, CPITNx가 유의하게 개선되었다. 결론적으로 개발된 구강건강증진 프로그램은 북한이탈주민의 구강건강상태를 개선시키고 구강관련 삶의 질을 향상시키는데 긍정적인 기여도를 나타냈다.
The current study is one that integrates nonequivalent control-group pretest-posttest quasi-experimental designs using the PRECEDE-PROCEED model to build and implement a customized oral health promotion program for North Korean defectors (“NKDs”). Phase 1 concerning social diagnosis dealt with ...
The current study is one that integrates nonequivalent control-group pretest-posttest quasi-experimental designs using the PRECEDE-PROCEED model to build and implement a customized oral health promotion program for North Korean defectors (“NKDs”). Phase 1 concerning social diagnosis dealt with the general characteristics and the quality of life of NKDs. Phase 2 concerning epidemiological diagnosis dealt with surveying oral hygiene status, both subjective and objective (O’leary index, DMFT index, DMFT rate and CPITNx). Phase 3 concerning behavioral and environmental diagnosis dealt with surveying the status of oral health practices for the former and mental disorder arising from cultural difference and the level of demand for the latter. Phase 4 concerning educational and ecological diagnosis dealt with oral health belief as a predisposing factor and oral health knowledge as an enabling factor. Phase 5 concerning administrative and policy diagnosis was not assessed in this study. Based on the content of the pre-survey, a customized oral health promotion program was created. It was structured with education on oral health promotion and individual interviews for which a total of seven weeks was consumed. The subject totaling 129 NKDs was allocated to the experimental group (n=64; 44 females and 20 males) and the control group (n=65; 46 females and 19 males). After the implementation of interventions, Phases 7 to 9 of the PRECEDE-PROCEED model were executed to determine the effect of the program. Phase 7 concerning the process evaluation was used to identify the degree of satisfaction on the program being implemented, the result of which revealed that the program is highly satisfied with 2.89 ± 0.29 out of 3 points. From Phase 8 concerning the impact evaluation it was found that oral health belief and oral health knowledge were improved with statistical significance between before and after the experiment. The result of Phase 9 concerning the outcome evaluation showed that there exist statistically significant differences in average within groups before and after the education in OHB, O’leary index and CPITNx, whereby OHB, O’leary index and CPITNx were improved after the implementation of the oral health promotion program. In terms of the difference between the groups, OHB, O’leary index and CPITNx were improved with statistical significance after the education. In conclusion, the oral health promotion program developed has made a positive contribution to improve the oral health status of NKDs and make better their quality of life.
Keywords ; North korea defector, Oral health, Oral health promotion program, PRECEDE-PROCEED
The current study is one that integrates nonequivalent control-group pretest-posttest quasi-experimental designs using the PRECEDE-PROCEED model to build and implement a customized oral health promotion program for North Korean defectors (“NKDs”). Phase 1 concerning social diagnosis dealt with the general characteristics and the quality of life of NKDs. Phase 2 concerning epidemiological diagnosis dealt with surveying oral hygiene status, both subjective and objective (O’leary index, DMFT index, DMFT rate and CPITNx). Phase 3 concerning behavioral and environmental diagnosis dealt with surveying the status of oral health practices for the former and mental disorder arising from cultural difference and the level of demand for the latter. Phase 4 concerning educational and ecological diagnosis dealt with oral health belief as a predisposing factor and oral health knowledge as an enabling factor. Phase 5 concerning administrative and policy diagnosis was not assessed in this study. Based on the content of the pre-survey, a customized oral health promotion program was created. It was structured with education on oral health promotion and individual interviews for which a total of seven weeks was consumed. The subject totaling 129 NKDs was allocated to the experimental group (n=64; 44 females and 20 males) and the control group (n=65; 46 females and 19 males). After the implementation of interventions, Phases 7 to 9 of the PRECEDE-PROCEED model were executed to determine the effect of the program. Phase 7 concerning the process evaluation was used to identify the degree of satisfaction on the program being implemented, the result of which revealed that the program is highly satisfied with 2.89 ± 0.29 out of 3 points. From Phase 8 concerning the impact evaluation it was found that oral health belief and oral health knowledge were improved with statistical significance between before and after the experiment. The result of Phase 9 concerning the outcome evaluation showed that there exist statistically significant differences in average within groups before and after the education in OHB, O’leary index and CPITNx, whereby OHB, O’leary index and CPITNx were improved after the implementation of the oral health promotion program. In terms of the difference between the groups, OHB, O’leary index and CPITNx were improved with statistical significance after the education. In conclusion, the oral health promotion program developed has made a positive contribution to improve the oral health status of NKDs and make better their quality of life.
Keywords ; North korea defector, Oral health, Oral health promotion program, PRECEDE-PROCEED
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.