중국 조선족 부모 별거 아동과 부모 동거 아동의 모래놀이치료 이야기 표현과 상징성 표현 비교 Comparison of story expressions and symbolic expressions of sand play therapy between Korean Chinese parents separated children and living with their parents원문보기
본 연구는 중국에 거주하는 조선족 부모 별거 아동과 부모 동거 아동의 모래놀이치료에서 나타난 이야기 표현과 상징성 표현의 차이 비교를 통해 조선족 부모 별거 아동과 부모 동거 아동의 차이점에 대한 자료를 제시하고 이를 통해 조선족 부모 별거 아동과 부모 동거 아동에 대한 이해를 높이기 위한 모래놀이치료의 필요성에 대한 기초 자료를 마련하기 위한 것이다. 이러한 연구 목적에 따라 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다.
연구문제1. 모래놀이치료에서 조선족 부모 별거 아동과 부모동거가족 아동의 이야기 표현에 차이가 있는가? 연구문제2. 모래놀이치료에서 조선족 부모 별거 아동과 부모 동거 아동의 상징성 표현에 차이가 있는가?
위의 연구문제를 검증하기 위해 중국 연변에 거주하는 조선족 부모별거가족 아동 10명과 부모동거가족 아동 10명을 선정하여 모래놀이치료를 실시하였다. 모래놀이치료는 주 2~3회 진행되어 총 8회기를 진행하였고 자료는 ...
본 연구는 중국에 거주하는 조선족 부모 별거 아동과 부모 동거 아동의 모래놀이치료에서 나타난 이야기 표현과 상징성 표현의 차이 비교를 통해 조선족 부모 별거 아동과 부모 동거 아동의 차이점에 대한 자료를 제시하고 이를 통해 조선족 부모 별거 아동과 부모 동거 아동에 대한 이해를 높이기 위한 모래놀이치료의 필요성에 대한 기초 자료를 마련하기 위한 것이다. 이러한 연구 목적에 따라 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다.
연구문제1. 모래놀이치료에서 조선족 부모 별거 아동과 부모동거가족 아동의 이야기 표현에 차이가 있는가? 연구문제2. 모래놀이치료에서 조선족 부모 별거 아동과 부모 동거 아동의 상징성 표현에 차이가 있는가?
위의 연구문제를 검증하기 위해 중국 연변에 거주하는 조선족 부모별거가족 아동 10명과 부모동거가족 아동 10명을 선정하여 모래놀이치료를 실시하였다. 모래놀이치료는 주 2~3회 진행되어 총 8회기를 진행하였고 자료는 사전 동의를 구한 녹화, 사진 및 기록지를 작성하여 과정을 기록하였다. 이야기 표현 차이를 비교하기 위하여 각 범주의 평균 사용 횟수를 산출하였으며 객관적인 자료처리를 위해 3명의 평정자간의 일치도를 산출하였다. 본 연구를 위해 수집된 자료는 SPSS Statisics V 24 프로그램을 이용하여 분석을 하였다. 분석방법으로는 8회기 동안 구성된 모래상자를 초기, 중기, 말기로 나누어 상자의 모래놀이에 대한 이야기 표현을 빈도와 백분율을 산출하여 비모수 통계 방법인 Mann-Whitney의 U검정을 실시하였다. 상징성 표현의 차이를 비교하기 위하여 가족별로 분류하였으며 분류된 자료를 중심으로 축어록과 모래상자 사진과 대조하여 사용한 상징물을 장미경(2017)이 제안한 범주에 따라 나누고 최종 분류하였다. 모래 상자에 나타난 상징물은 같은 종류를 여러 개 사용했을 경우에도 하나의 종류를 사용한 것으로 간주하였다.
본 연구의 주요 결과는 다음과 같다.
첫째, 부모 별거 아동과 부모 동거 아동의 모래놀이치료에서 이야기 표현을 분석한 결과 부모 별거 아동이 부모 동거 아동에 비해 실수, 불안, 슬픔, 자기비난과 같은 자기 부정적인 표현을 많이 나타냈다. 타인 표현의 경우 부모 동거 아동의 경우 관심, 감사, 존경과 같은 타인에 대한 긍정적인 표현을 많이 한 반면에 부모 별거 아동의 경우 반대, 무시, 짜증, 경쟁, 불신 등의 부정적인 타인에 대한 부정적인 표현을 많이 나타냈다. 둘째, ‘사람’ 범주는 부모 동거 아동이 부모 별거 아동보다 더 많이 사용하는 것으로 나타났다. 부모 별거 아동이 많이 사용한 것은 아기와 어린이였고 부모 동거 아동이 많이 사용한 것은 어른과 부부 그리고 가족인 것으로 나타났다. ‘집안도구’ 피겨 사용에서 부모 별거 아동이 부모 동거 아동보다 많이 사용한 것은 가구와 주방도구였고 부모 동거 아동이 부모 별거 아동보다 많이 사용한 것은 화장실/욕실인 것으로 나타났다. ‘건축물’ 피겨 사용에서는 부모 동거 아동이 부모 별거 아동보다 많이 사용한 것은 집과 타워 둘 다인 것으로 나타났다. 특히 집의 경우 부모 동거 아동이 부모 별거 아동 보다 상대적으로 많이 사용한 것으로 나타났다. ‘운송수단’ 피겨 사용에서 부모 별거 아동이 부모 동거 아동보다 많이 사용한 것은 소방차, 경찰차, 군용차이었고 부모 동거 아동이 부모 별거 아동보다 많이 사용한 것은 도로, 해상, 하늘, 건설장비인 것으로 나타났다. ‘군인과 무기’ 피겨 사용에서 부모 별거 아동이 부모 동거 아동보다 두 피겨 모두 더 많이 사용한 것으로 나타났다. ‘동물’ 피겨 사용에서 부모 별거 아동이 부모 동거 아동보다 많이 사용한 것은 바다동물, 야생동물, 멸종동물이었고 부모 동거 아동이 부모 별거 아동보다 많이 사용한 것은 육지동물, 조류, 가축인 것으로 나타났다. ‘상상 및 원형적 존재’ 피겨 사용에서 부모 별거 아동이 부모 동거 아동보다 많이 사용한 것은 상상 동물, 상상인물, 신화적 존재, 사람이었고 부모 동거 아동이 부모 별거 아동보다 많이 사용한 것은 물건인 것으로 나타났다. ‘자연물’ 피겨 사용에서 부모 동거 아동이 부모 별거 아동보다 많이 사용한 것으로 나타났다. ‘자연구조물’ 피겨 사용에서 부모 별거 아동이 부모 동거 아동보다 많이 사용한 것은 동굴, 화산이었고 부모 동거 아동이 부모 별거 아동보다 많이 사용한 것은 산, 강, 돌인 것으로 나타났다. ‘모래놀이치료 과정’ 비교에서 부모 별거 아동이 부모 동거 아동보다 피겨를 가주 바꾸는, 피겨 위치를 자주 바꾸는, 작업하는 위치를 자주 바꾸는, 장면을 완전히 다시 시작하는, 상담자에게 계속 말을 거는 표현을 많이 했고 부모 동거 아동이 부모 별거 아동보다 신중한, 몰입하는, 흥분된, 흥미진진한, 서두르는, 주저함 없는 표현을 많이 하는 것으로 나타났다. ‘모래의 사용’ 표현에서 부모 별거 아동이 부모 동거 아동보다 주로 모래를 만짐, 모래를 파거나 피겨를 묻음, 모래를 일부 또는 모두 다른 곳에 덜어냄 표현을 많이 했고 부모 동거 아동이 부모 별거 아동보다 모래를 만지지 않으려함, 모래 위에 피겨를 올려놓기만 하는 표현을 많이 하는 것으로 나타났다. ‘공간의 사용’ 표현에서 부모 별거 아동이 부모 동거 아동보다 꽉 찬, 드문드문한, 두드러진 빈 공간이 있는, 상자 바깥까지 피겨가 놓인, 중심이 비어 있는, 피겨가 심하게 많이 놓인 표현을 많이 했고 부모 동거 아동이 부모 별거 아동보다 적절히 사용된 표현을 많이 하는 것으로 나타났다.
본 연구에서는 조선족 부모 별거 아동의 심리적인 특성을 고려하여 비언어적이고 비지시적인 자신의 감정을 더 잘 표현하고 자신에게 집중 할 수 있는 모래놀이치료 기법을 사용하였다. 이에 본 연구가 조선족 부모 별거 아동과 부모 동거 아동의 차이에 대해 이해하는 기초연구가 되었다고 할 수 있다.
키워드 : 중국 조선족, 부모 별거 아동, 부모 동거 아동, 모래놀이치료, 이야기 표현, 상징성 표현
본 연구는 중국에 거주하는 조선족 부모 별거 아동과 부모 동거 아동의 모래놀이치료에서 나타난 이야기 표현과 상징성 표현의 차이 비교를 통해 조선족 부모 별거 아동과 부모 동거 아동의 차이점에 대한 자료를 제시하고 이를 통해 조선족 부모 별거 아동과 부모 동거 아동에 대한 이해를 높이기 위한 모래놀이치료의 필요성에 대한 기초 자료를 마련하기 위한 것이다. 이러한 연구 목적에 따라 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다.
연구문제1. 모래놀이치료에서 조선족 부모 별거 아동과 부모동거가족 아동의 이야기 표현에 차이가 있는가? 연구문제2. 모래놀이치료에서 조선족 부모 별거 아동과 부모 동거 아동의 상징성 표현에 차이가 있는가?
위의 연구문제를 검증하기 위해 중국 연변에 거주하는 조선족 부모별거가족 아동 10명과 부모동거가족 아동 10명을 선정하여 모래놀이치료를 실시하였다. 모래놀이치료는 주 2~3회 진행되어 총 8회기를 진행하였고 자료는 사전 동의를 구한 녹화, 사진 및 기록지를 작성하여 과정을 기록하였다. 이야기 표현 차이를 비교하기 위하여 각 범주의 평균 사용 횟수를 산출하였으며 객관적인 자료처리를 위해 3명의 평정자간의 일치도를 산출하였다. 본 연구를 위해 수집된 자료는 SPSS Statisics V 24 프로그램을 이용하여 분석을 하였다. 분석방법으로는 8회기 동안 구성된 모래상자를 초기, 중기, 말기로 나누어 상자의 모래놀이에 대한 이야기 표현을 빈도와 백분율을 산출하여 비모수 통계 방법인 Mann-Whitney의 U검정을 실시하였다. 상징성 표현의 차이를 비교하기 위하여 가족별로 분류하였으며 분류된 자료를 중심으로 축어록과 모래상자 사진과 대조하여 사용한 상징물을 장미경(2017)이 제안한 범주에 따라 나누고 최종 분류하였다. 모래 상자에 나타난 상징물은 같은 종류를 여러 개 사용했을 경우에도 하나의 종류를 사용한 것으로 간주하였다.
본 연구의 주요 결과는 다음과 같다.
첫째, 부모 별거 아동과 부모 동거 아동의 모래놀이치료에서 이야기 표현을 분석한 결과 부모 별거 아동이 부모 동거 아동에 비해 실수, 불안, 슬픔, 자기비난과 같은 자기 부정적인 표현을 많이 나타냈다. 타인 표현의 경우 부모 동거 아동의 경우 관심, 감사, 존경과 같은 타인에 대한 긍정적인 표현을 많이 한 반면에 부모 별거 아동의 경우 반대, 무시, 짜증, 경쟁, 불신 등의 부정적인 타인에 대한 부정적인 표현을 많이 나타냈다. 둘째, ‘사람’ 범주는 부모 동거 아동이 부모 별거 아동보다 더 많이 사용하는 것으로 나타났다. 부모 별거 아동이 많이 사용한 것은 아기와 어린이였고 부모 동거 아동이 많이 사용한 것은 어른과 부부 그리고 가족인 것으로 나타났다. ‘집안도구’ 피겨 사용에서 부모 별거 아동이 부모 동거 아동보다 많이 사용한 것은 가구와 주방도구였고 부모 동거 아동이 부모 별거 아동보다 많이 사용한 것은 화장실/욕실인 것으로 나타났다. ‘건축물’ 피겨 사용에서는 부모 동거 아동이 부모 별거 아동보다 많이 사용한 것은 집과 타워 둘 다인 것으로 나타났다. 특히 집의 경우 부모 동거 아동이 부모 별거 아동 보다 상대적으로 많이 사용한 것으로 나타났다. ‘운송수단’ 피겨 사용에서 부모 별거 아동이 부모 동거 아동보다 많이 사용한 것은 소방차, 경찰차, 군용차이었고 부모 동거 아동이 부모 별거 아동보다 많이 사용한 것은 도로, 해상, 하늘, 건설장비인 것으로 나타났다. ‘군인과 무기’ 피겨 사용에서 부모 별거 아동이 부모 동거 아동보다 두 피겨 모두 더 많이 사용한 것으로 나타났다. ‘동물’ 피겨 사용에서 부모 별거 아동이 부모 동거 아동보다 많이 사용한 것은 바다동물, 야생동물, 멸종동물이었고 부모 동거 아동이 부모 별거 아동보다 많이 사용한 것은 육지동물, 조류, 가축인 것으로 나타났다. ‘상상 및 원형적 존재’ 피겨 사용에서 부모 별거 아동이 부모 동거 아동보다 많이 사용한 것은 상상 동물, 상상인물, 신화적 존재, 사람이었고 부모 동거 아동이 부모 별거 아동보다 많이 사용한 것은 물건인 것으로 나타났다. ‘자연물’ 피겨 사용에서 부모 동거 아동이 부모 별거 아동보다 많이 사용한 것으로 나타났다. ‘자연구조물’ 피겨 사용에서 부모 별거 아동이 부모 동거 아동보다 많이 사용한 것은 동굴, 화산이었고 부모 동거 아동이 부모 별거 아동보다 많이 사용한 것은 산, 강, 돌인 것으로 나타났다. ‘모래놀이치료 과정’ 비교에서 부모 별거 아동이 부모 동거 아동보다 피겨를 가주 바꾸는, 피겨 위치를 자주 바꾸는, 작업하는 위치를 자주 바꾸는, 장면을 완전히 다시 시작하는, 상담자에게 계속 말을 거는 표현을 많이 했고 부모 동거 아동이 부모 별거 아동보다 신중한, 몰입하는, 흥분된, 흥미진진한, 서두르는, 주저함 없는 표현을 많이 하는 것으로 나타났다. ‘모래의 사용’ 표현에서 부모 별거 아동이 부모 동거 아동보다 주로 모래를 만짐, 모래를 파거나 피겨를 묻음, 모래를 일부 또는 모두 다른 곳에 덜어냄 표현을 많이 했고 부모 동거 아동이 부모 별거 아동보다 모래를 만지지 않으려함, 모래 위에 피겨를 올려놓기만 하는 표현을 많이 하는 것으로 나타났다. ‘공간의 사용’ 표현에서 부모 별거 아동이 부모 동거 아동보다 꽉 찬, 드문드문한, 두드러진 빈 공간이 있는, 상자 바깥까지 피겨가 놓인, 중심이 비어 있는, 피겨가 심하게 많이 놓인 표현을 많이 했고 부모 동거 아동이 부모 별거 아동보다 적절히 사용된 표현을 많이 하는 것으로 나타났다.
본 연구에서는 조선족 부모 별거 아동의 심리적인 특성을 고려하여 비언어적이고 비지시적인 자신의 감정을 더 잘 표현하고 자신에게 집중 할 수 있는 모래놀이치료 기법을 사용하였다. 이에 본 연구가 조선족 부모 별거 아동과 부모 동거 아동의 차이에 대해 이해하는 기초연구가 되었다고 할 수 있다.
키워드 : 중국 조선족, 부모 별거 아동, 부모 동거 아동, 모래놀이치료, 이야기 표현, 상징성 표현
The purpose of this study was to compare the differences of story expression and symbolism used in sand play therapy between Korean – Chinese parents separated children and parents – The purpose of this study is to provide basic data on the necessity of sand play therapy to improve understanding of ...
The purpose of this study was to compare the differences of story expression and symbolism used in sand play therapy between Korean – Chinese parents separated children and parents – The purpose of this study is to provide basic data on the necessity of sand play therapy to improve understanding of children with parents living together. The following research questions were set up according to the purpose of this study.
Research problem one. Is there any difference in story expression between Korean-Chinese parents separated children and parents living together in sand play therapy? Research problem two. Is there any difference in the symbolic expression of Korean-Chinese parent-separated children and parents living together in sand play therapy?
In order to verify the above research problem, ten children of Korean – American separated parents and ten children living with their parents living in Yanbian, China were selected and treated with sand play. Sand play therapy was conducted 2 or 3 times a week for a total of 8 sessions. The data were recorded by recording, photographs and recording sheets obtained prior consent. In order to compare the differences of story expressions, the average frequency of use of each category was calculated and the agreement between the three evaluators was calculated for objective data processing. Data collected for this study were analyzed using the SPSS Statisics V 24 program. As a method of analysis, sandboxes constructed during 8 sessions were divided into early, middle, and late periods, and frequency and percentage of story expression about sand play of boxes were calculated and Mann-Whitney U test was performed. In order to compare the differences of symbolic expressions, they were classified by family. The symbols used in comparison with the photographs of the sandboxes were classified according to the category of the flower arrangement (2017) and finally classified. Symbols shown in the sand box were considered to be of one kind even when several same kinds were used.
The main results of this study are as follows.
First, as a result of analyzing story expressions in sand play therapy of parents separated children and parents living together, parents separated children showed more negative expressions such as mistakes, anxiety, sadness, self – blame than parents living together. In the case of other expressions, the cohabiting children have a lot of positive expressions about others such as interest, appreciation, and respect, whereas negative expressions about negative others such as opposition, neglect, irritation, competition, I showed a lot. Second, the 'person' category showed more use of parents 'cohabiting children than parents' separated children. It was found that parents and separated children were mostly children and children. In the use of 'Household tool' figures, parents separated children showed more use of furniture and kitchen tools than parents living together. In the use of 'building' figure, it was found that both the house and the tower were more used by the parents living together than the parents separated children. Especially in the case of the house, it was found that the children living with the parents were relatively more used than the children separated by the parents. In the use of 'transportation means' figure, parents separated children were more likely to use fire trucks, police cars, and military vehicles than parents living alone. In the use of 'soldiers and weapons' figures, parents separated children showed more use of both figures than parents living together. In the use of 'animal' figure, parental separation children were more abundant than married animals, wild animals, and extinct animals. In the use of 'imagination and prototype' figure, parents separated children more than parents living together were imaginary animals, imaginary figures, mythical beings, and people. In the use of 'natural object' figures, it was found that the children living with parents were more used than the children separated by parents. In the use of 'natural structure' figures, the parents separated children were more often used in caves and volcanoes than the parents living together. In the expression "made-in-the-process", the parent-separated child is more likely to change the figure than the parent-child, change the figure position frequently, change the working position frequently, restart the scene completely, The cohabiting children showed more cautious, immersive, excited, exciting, rushing, and hesitant expressions than the parents separated children. In terms of 'use of sand', parents separated children mainly touch the sand, dig sand or figure, and relieve some or all of the sand. To avoid touching it, and to put a figure on the sand. In the expression of 'use of space', the parents separated children were filled with a lot of space, sparse, prominent empty space, a figure outside the box, empty center, It was found that the cohabiting children were more appropriately used than the parent separated children.
In this study, we used the sand play therapy technique which expresses the non-verbal and non-verbal feelings of self better and concentrate on oneself considering the psychological characteristics of the separated children of Korean-Chinese parents. The results of this study are as follows.
Key word : Chinese Korean, Parents separated children, Parents living together children, Sand play, Story expressions, Symbolic expressions
The purpose of this study was to compare the differences of story expression and symbolism used in sand play therapy between Korean – Chinese parents separated children and parents – The purpose of this study is to provide basic data on the necessity of sand play therapy to improve understanding of children with parents living together. The following research questions were set up according to the purpose of this study.
Research problem one. Is there any difference in story expression between Korean-Chinese parents separated children and parents living together in sand play therapy? Research problem two. Is there any difference in the symbolic expression of Korean-Chinese parent-separated children and parents living together in sand play therapy?
In order to verify the above research problem, ten children of Korean – American separated parents and ten children living with their parents living in Yanbian, China were selected and treated with sand play. Sand play therapy was conducted 2 or 3 times a week for a total of 8 sessions. The data were recorded by recording, photographs and recording sheets obtained prior consent. In order to compare the differences of story expressions, the average frequency of use of each category was calculated and the agreement between the three evaluators was calculated for objective data processing. Data collected for this study were analyzed using the SPSS Statisics V 24 program. As a method of analysis, sandboxes constructed during 8 sessions were divided into early, middle, and late periods, and frequency and percentage of story expression about sand play of boxes were calculated and Mann-Whitney U test was performed. In order to compare the differences of symbolic expressions, they were classified by family. The symbols used in comparison with the photographs of the sandboxes were classified according to the category of the flower arrangement (2017) and finally classified. Symbols shown in the sand box were considered to be of one kind even when several same kinds were used.
The main results of this study are as follows.
First, as a result of analyzing story expressions in sand play therapy of parents separated children and parents living together, parents separated children showed more negative expressions such as mistakes, anxiety, sadness, self – blame than parents living together. In the case of other expressions, the cohabiting children have a lot of positive expressions about others such as interest, appreciation, and respect, whereas negative expressions about negative others such as opposition, neglect, irritation, competition, I showed a lot. Second, the 'person' category showed more use of parents 'cohabiting children than parents' separated children. It was found that parents and separated children were mostly children and children. In the use of 'Household tool' figures, parents separated children showed more use of furniture and kitchen tools than parents living together. In the use of 'building' figure, it was found that both the house and the tower were more used by the parents living together than the parents separated children. Especially in the case of the house, it was found that the children living with the parents were relatively more used than the children separated by the parents. In the use of 'transportation means' figure, parents separated children were more likely to use fire trucks, police cars, and military vehicles than parents living alone. In the use of 'soldiers and weapons' figures, parents separated children showed more use of both figures than parents living together. In the use of 'animal' figure, parental separation children were more abundant than married animals, wild animals, and extinct animals. In the use of 'imagination and prototype' figure, parents separated children more than parents living together were imaginary animals, imaginary figures, mythical beings, and people. In the use of 'natural object' figures, it was found that the children living with parents were more used than the children separated by parents. In the use of 'natural structure' figures, the parents separated children were more often used in caves and volcanoes than the parents living together. In the expression "made-in-the-process", the parent-separated child is more likely to change the figure than the parent-child, change the figure position frequently, change the working position frequently, restart the scene completely, The cohabiting children showed more cautious, immersive, excited, exciting, rushing, and hesitant expressions than the parents separated children. In terms of 'use of sand', parents separated children mainly touch the sand, dig sand or figure, and relieve some or all of the sand. To avoid touching it, and to put a figure on the sand. In the expression of 'use of space', the parents separated children were filled with a lot of space, sparse, prominent empty space, a figure outside the box, empty center, It was found that the cohabiting children were more appropriately used than the parent separated children.
In this study, we used the sand play therapy technique which expresses the non-verbal and non-verbal feelings of self better and concentrate on oneself considering the psychological characteristics of the separated children of Korean-Chinese parents. The results of this study are as follows.
Key word : Chinese Korean, Parents separated children, Parents living together children, Sand play, Story expressions, Symbolic expressions
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.