본 연구는 의료사회복지사의 윤리적 민감성과 직무만족에 영향을 미치는 요인에 대해서 알아보고 의료사회복지 현장에 도움이 되는 실천적 제언을 하고자 하는데 목적이 있다. 이를 바탕으로 의료사회복지사의 윤리적 민감성과 직무만족을 높히고 궁극적으로 클라이언트에게 제공되는 서비스의 질 향상에 기여하고자 한다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 대한의료사회복지사협회의 회원(의료사회복지사)을 대상으로 비확률 의도적 표집방법을 이용하여 대상자를 선정 후, 회수된 설문지 117부를 최종분석에 사용되었으며 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 의료사회복지사의 윤리적 민감성, 직무만족 수준은 모두 평균이상의 긍정적인 수준이다. 윤리적 민감성의 경우 5점 만점에 평균3.68점 보통이상의 높은 수준을 보였으며 직무만족의 경우 5점 만점에 평균3.52점으로 나타난다. 둘째, 의료사회복지사의 일반적 특성에 따른 윤리적 민감성과 직무만족의 차이를 분석한 결과, 윤리적 민감성은 연령, 최종학력, 직위에서 유의한 차이가 있었으며 직무만족은 연령, 지역, 최종학력, 직위, 근무경력에 유의한 차이가 있다. 셋째, 윤리적 민감성과 직무만족의 상관관계를 살펴본 결과, 윤리적 민감성의 하위요인 관계지향성과 자율성은 직무만족과 정적(+)상관관계가 있었고 윤리적 민감성과 윤리적 민감성의 하위요인 자율성, 도덕적 갈등, 도덕적 의미구조, 선행표현은 직무만족의 하위요인 업무요구와 정적(+)상관관계가 있었다. 또한 직무만족의 하위요인 상호작용과 윤리적 민감성의 하위요인 자율성, 직무만족의 하위요인 전문적 위치와 윤리적 민감성의 하위요인 관계지향성, 직무만족의 하위요인 의사-의료사회복지사의 관계와 윤리적 민감성의 하위요인 관계지향성은 정적(+) 상관관계가 있다. 반면 직무만족의 하위요인 의사-의료사회복지사와의 관계와 윤리적 민감성의 하위요인 도덕적 갈등, 직무만족의 하위요인 보수와 윤리적 민감성의 하위요인 도덕적 갈등은 부적(-)상관관계를 가진다. 즉 의사와 의료사회복지사와의 관계가 나쁠수록 도덕적 갈등이 발생하며 보수가 낮을수록 도덕적 갈등이 발생한다는 것이다. 넷째, 의료사회복지사의 윤리적 민감성과 직무만족에 영향을 미치는 요인을 확인한 결과, 윤리적 민감성에 영향을 미치는 요인은 윤리강령 인지와 연령으로 나타났고 직무만족에 영향을 미치는 요인은 윤리교육 이수와 연령이 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 연령이 높아질수록 의료현장의 다양한 윤리적 상황 속에서 윤리적 민감성이 자연스럽게 훈련되고 교육되어지며, 윤리강령 인지가 높고 윤리교육을 이수 받은 사람이 그렇지 않은 사람보다 더 윤리적 민감성과 직무만족이 높아지는 것을 알 수 있었다. 이와 같은 결과를 바탕으로 도출할 수 있는 연구의 실천적 함의는 다음과 같다. 첫째, 윤리강령에 대한 인지가 높은 의료사회복지사가 윤리적 민감성이 높은 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 바탕으로 윤리강령 및 윤리교육을 일회성이 아닌 지속적인 교육으로 보다 강화하고 실무에 적용할 수 있도록 사례별 접근방법이나 표준화된 교육 프로그램을 마련할 필요성이 있다. 또한 사회복지 윤리강령을 포함한 별도의 의료사회 복지사의 윤리강령 제정을 통해 다수의 의료사회복지사들이 윤리적 상황에 맞는 ...
본 연구는 의료사회복지사의 윤리적 민감성과 직무만족에 영향을 미치는 요인에 대해서 알아보고 의료사회복지 현장에 도움이 되는 실천적 제언을 하고자 하는데 목적이 있다. 이를 바탕으로 의료사회복지사의 윤리적 민감성과 직무만족을 높히고 궁극적으로 클라이언트에게 제공되는 서비스의 질 향상에 기여하고자 한다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 대한의료사회복지사협회의 회원(의료사회복지사)을 대상으로 비확률 의도적 표집방법을 이용하여 대상자를 선정 후, 회수된 설문지 117부를 최종분석에 사용되었으며 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 의료사회복지사의 윤리적 민감성, 직무만족 수준은 모두 평균이상의 긍정적인 수준이다. 윤리적 민감성의 경우 5점 만점에 평균3.68점 보통이상의 높은 수준을 보였으며 직무만족의 경우 5점 만점에 평균3.52점으로 나타난다. 둘째, 의료사회복지사의 일반적 특성에 따른 윤리적 민감성과 직무만족의 차이를 분석한 결과, 윤리적 민감성은 연령, 최종학력, 직위에서 유의한 차이가 있었으며 직무만족은 연령, 지역, 최종학력, 직위, 근무경력에 유의한 차이가 있다. 셋째, 윤리적 민감성과 직무만족의 상관관계를 살펴본 결과, 윤리적 민감성의 하위요인 관계지향성과 자율성은 직무만족과 정적(+)상관관계가 있었고 윤리적 민감성과 윤리적 민감성의 하위요인 자율성, 도덕적 갈등, 도덕적 의미구조, 선행표현은 직무만족의 하위요인 업무요구와 정적(+)상관관계가 있었다. 또한 직무만족의 하위요인 상호작용과 윤리적 민감성의 하위요인 자율성, 직무만족의 하위요인 전문적 위치와 윤리적 민감성의 하위요인 관계지향성, 직무만족의 하위요인 의사-의료사회복지사의 관계와 윤리적 민감성의 하위요인 관계지향성은 정적(+) 상관관계가 있다. 반면 직무만족의 하위요인 의사-의료사회복지사와의 관계와 윤리적 민감성의 하위요인 도덕적 갈등, 직무만족의 하위요인 보수와 윤리적 민감성의 하위요인 도덕적 갈등은 부적(-)상관관계를 가진다. 즉 의사와 의료사회복지사와의 관계가 나쁠수록 도덕적 갈등이 발생하며 보수가 낮을수록 도덕적 갈등이 발생한다는 것이다. 넷째, 의료사회복지사의 윤리적 민감성과 직무만족에 영향을 미치는 요인을 확인한 결과, 윤리적 민감성에 영향을 미치는 요인은 윤리강령 인지와 연령으로 나타났고 직무만족에 영향을 미치는 요인은 윤리교육 이수와 연령이 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 연령이 높아질수록 의료현장의 다양한 윤리적 상황 속에서 윤리적 민감성이 자연스럽게 훈련되고 교육되어지며, 윤리강령 인지가 높고 윤리교육을 이수 받은 사람이 그렇지 않은 사람보다 더 윤리적 민감성과 직무만족이 높아지는 것을 알 수 있었다. 이와 같은 결과를 바탕으로 도출할 수 있는 연구의 실천적 함의는 다음과 같다. 첫째, 윤리강령에 대한 인지가 높은 의료사회복지사가 윤리적 민감성이 높은 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 바탕으로 윤리강령 및 윤리교육을 일회성이 아닌 지속적인 교육으로 보다 강화하고 실무에 적용할 수 있도록 사례별 접근방법이나 표준화된 교육 프로그램을 마련할 필요성이 있다. 또한 사회복지 윤리강령을 포함한 별도의 의료사회 복지사의 윤리강령 제정을 통해 다수의 의료사회복지사들이 윤리적 상황에 맞는 의사결정을 할 수 있도록 조직적·협회차원의 노력이 필요하다. 둘째, 윤리교육을 이수한 의료사회복지사가 직무만족이 향상되는 것으로 나타났다. 이는 의료사회복지사가 윤리교육을 받고 윤리기준을 잘 지키려 노력하며 전문직의 역할을 잘 수행하는 것이 직무만족 향상에 역할을 한다는 것이다. 따라서 의료사회복지사의 직무만족에 영향을 주는 적절한 윤리교육과 훈련이 필요하며 관련 프로그램 수립이 필요하다. 더욱이 의료사회복지사는 윤리적 상황 속에서 적절한 윤리적 실천을 통해 소외된 클라이언트를 적절히 원조함으로써 의료사회복지사의 직무만족 뿐 아니라, 사회복지의 질 향상에도 좋은 영향을 미칠 것으로 생각된다.
본 연구는 의료사회복지사의 윤리적 민감성과 직무만족에 영향을 미치는 요인에 대해서 알아보고 의료사회복지 현장에 도움이 되는 실천적 제언을 하고자 하는데 목적이 있다. 이를 바탕으로 의료사회복지사의 윤리적 민감성과 직무만족을 높히고 궁극적으로 클라이언트에게 제공되는 서비스의 질 향상에 기여하고자 한다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 대한의료사회복지사협회의 회원(의료사회복지사)을 대상으로 비확률 의도적 표집방법을 이용하여 대상자를 선정 후, 회수된 설문지 117부를 최종분석에 사용되었으며 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 의료사회복지사의 윤리적 민감성, 직무만족 수준은 모두 평균이상의 긍정적인 수준이다. 윤리적 민감성의 경우 5점 만점에 평균3.68점 보통이상의 높은 수준을 보였으며 직무만족의 경우 5점 만점에 평균3.52점으로 나타난다. 둘째, 의료사회복지사의 일반적 특성에 따른 윤리적 민감성과 직무만족의 차이를 분석한 결과, 윤리적 민감성은 연령, 최종학력, 직위에서 유의한 차이가 있었으며 직무만족은 연령, 지역, 최종학력, 직위, 근무경력에 유의한 차이가 있다. 셋째, 윤리적 민감성과 직무만족의 상관관계를 살펴본 결과, 윤리적 민감성의 하위요인 관계지향성과 자율성은 직무만족과 정적(+)상관관계가 있었고 윤리적 민감성과 윤리적 민감성의 하위요인 자율성, 도덕적 갈등, 도덕적 의미구조, 선행표현은 직무만족의 하위요인 업무요구와 정적(+)상관관계가 있었다. 또한 직무만족의 하위요인 상호작용과 윤리적 민감성의 하위요인 자율성, 직무만족의 하위요인 전문적 위치와 윤리적 민감성의 하위요인 관계지향성, 직무만족의 하위요인 의사-의료사회복지사의 관계와 윤리적 민감성의 하위요인 관계지향성은 정적(+) 상관관계가 있다. 반면 직무만족의 하위요인 의사-의료사회복지사와의 관계와 윤리적 민감성의 하위요인 도덕적 갈등, 직무만족의 하위요인 보수와 윤리적 민감성의 하위요인 도덕적 갈등은 부적(-)상관관계를 가진다. 즉 의사와 의료사회복지사와의 관계가 나쁠수록 도덕적 갈등이 발생하며 보수가 낮을수록 도덕적 갈등이 발생한다는 것이다. 넷째, 의료사회복지사의 윤리적 민감성과 직무만족에 영향을 미치는 요인을 확인한 결과, 윤리적 민감성에 영향을 미치는 요인은 윤리강령 인지와 연령으로 나타났고 직무만족에 영향을 미치는 요인은 윤리교육 이수와 연령이 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 연령이 높아질수록 의료현장의 다양한 윤리적 상황 속에서 윤리적 민감성이 자연스럽게 훈련되고 교육되어지며, 윤리강령 인지가 높고 윤리교육을 이수 받은 사람이 그렇지 않은 사람보다 더 윤리적 민감성과 직무만족이 높아지는 것을 알 수 있었다. 이와 같은 결과를 바탕으로 도출할 수 있는 연구의 실천적 함의는 다음과 같다. 첫째, 윤리강령에 대한 인지가 높은 의료사회복지사가 윤리적 민감성이 높은 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 바탕으로 윤리강령 및 윤리교육을 일회성이 아닌 지속적인 교육으로 보다 강화하고 실무에 적용할 수 있도록 사례별 접근방법이나 표준화된 교육 프로그램을 마련할 필요성이 있다. 또한 사회복지 윤리강령을 포함한 별도의 의료사회 복지사의 윤리강령 제정을 통해 다수의 의료사회복지사들이 윤리적 상황에 맞는 의사결정을 할 수 있도록 조직적·협회차원의 노력이 필요하다. 둘째, 윤리교육을 이수한 의료사회복지사가 직무만족이 향상되는 것으로 나타났다. 이는 의료사회복지사가 윤리교육을 받고 윤리기준을 잘 지키려 노력하며 전문직의 역할을 잘 수행하는 것이 직무만족 향상에 역할을 한다는 것이다. 따라서 의료사회복지사의 직무만족에 영향을 주는 적절한 윤리교육과 훈련이 필요하며 관련 프로그램 수립이 필요하다. 더욱이 의료사회복지사는 윤리적 상황 속에서 적절한 윤리적 실천을 통해 소외된 클라이언트를 적절히 원조함으로써 의료사회복지사의 직무만족 뿐 아니라, 사회복지의 질 향상에도 좋은 영향을 미칠 것으로 생각된다.
The purpose of this study is to learn about factors that affect the ethical sensitivity and job satisfaction of medical social workers and to make practical suggestions to help the medical social welfare sector. It aims to enhance ethical sensitivity and job satisfaction of the medical social worker...
The purpose of this study is to learn about factors that affect the ethical sensitivity and job satisfaction of medical social workers and to make practical suggestions to help the medical social welfare sector. It aims to enhance ethical sensitivity and job satisfaction of the medical social workers and ultimately to improve the quality of service provided to clients. In order to achieve the purpose of the study, the subjects were selected using the non-probability purposive sampling method for the medical social worker who is a member of the Korean Association Of Medical Social Workers and 117 questionnaires were used for the final analysis. The research results are summarized as follows. First, the ethical sensitivity and job satisfaction level of the medical social worker are all positive above average. For ethical sensitivity, the average score was 3.68 out of a five-point scale, and for job satisfaction, the average score was 3.52 out of five. Second, based on the analysis of differences in ethical sensitivity and job satisfaction according to general characteristics of medical social worker, ethical sensitivity has been significantly different in age, final education and position, and job satisfaction is significantly different in age, region, final education, position and work experience. Third, when we looked at the correlation between ethical sensitivity and job satisfaction, It shows that a sub—factors of ethical sensitivity (relational orientation and autonomy) has a positive(+) effect on job satisfaction. It shows that ethical sensitivity and a sub--factors of ethical sensitivity ethical sensitivity (self-reliability, moral conflict, moral meaning structure, and prior expression) have positive(+) effects a sub--factors of job satisfaction (business demand). It also shows that sub-factors of job satisfaction (interactions) and ethical sensitivity (self-reliability), sub-factor of job satisfaction (professional location), sub-factor of ethical sensitivity (relational orientation), sub-factor of job satisfaction (relationship of physician-medical social workers) and sub-factor of ethical sensitivity (relational orientation) have a positive(+) effect. On the other hand, sub-factors of job satisfaction (relationship with doctors-medical social workers), sub-factors of ethical sensitivity (moral conflict), sub-factors of job satisfaction (conservative) and sub-factors of ethical sensitivity (moral conflict) have negative(-) effects. In other words, the worse the relationship between doctors and medical social workers, the more moral conflict occurs, and the lower the pay, the more moral conflict occurs. Fourth, Fourth, the factors that affect the ethical sensitivity and job satisfaction of medical social workers are ethical code and age, and the factors that affect job satisfaction are ethics education and age. The higher the age, the more ethical sensitivity is naturally trained and educated in various ethical situations in the medical field, and the more ethical sensitivity and job satisfaction the person who has received the ethics code recognition and ethical training is more experienced than the person who did not. The practical implications of research that can be derived based on these results are as follows. First, medical social workers who are well aware of the code of ethics are ethically sensitive. Based on these findings, it is necessary to develop a case-by-case approach or standardized education program that can be applied consistently and in practice rather than one-off education. In addition, institutional efforts should be made so that a number of medical social workers can make decisions based on ethical situations through the enactment of the ethics code of a separate medical social, including the social welfare ethics. Second, the level of job satisfaction for those in the medical social workers who have received ethical training will increase. This means that the medical social workers is trained in ethics education and tries to keep the ethical standards, and that it performs the role of a professional worker, increasing job satisfaction. Therefore, appropriate ethical training and training are required that affect the task satisfaction of the health care worker and the associated program are needed By properly supporting underprivileged customers through this proper ethical practice, the medical social workers will enhance job satisfaction and have a good impact on the quality of social welfare.
The purpose of this study is to learn about factors that affect the ethical sensitivity and job satisfaction of medical social workers and to make practical suggestions to help the medical social welfare sector. It aims to enhance ethical sensitivity and job satisfaction of the medical social workers and ultimately to improve the quality of service provided to clients. In order to achieve the purpose of the study, the subjects were selected using the non-probability purposive sampling method for the medical social worker who is a member of the Korean Association Of Medical Social Workers and 117 questionnaires were used for the final analysis. The research results are summarized as follows. First, the ethical sensitivity and job satisfaction level of the medical social worker are all positive above average. For ethical sensitivity, the average score was 3.68 out of a five-point scale, and for job satisfaction, the average score was 3.52 out of five. Second, based on the analysis of differences in ethical sensitivity and job satisfaction according to general characteristics of medical social worker, ethical sensitivity has been significantly different in age, final education and position, and job satisfaction is significantly different in age, region, final education, position and work experience. Third, when we looked at the correlation between ethical sensitivity and job satisfaction, It shows that a sub—factors of ethical sensitivity (relational orientation and autonomy) has a positive(+) effect on job satisfaction. It shows that ethical sensitivity and a sub--factors of ethical sensitivity ethical sensitivity (self-reliability, moral conflict, moral meaning structure, and prior expression) have positive(+) effects a sub--factors of job satisfaction (business demand). It also shows that sub-factors of job satisfaction (interactions) and ethical sensitivity (self-reliability), sub-factor of job satisfaction (professional location), sub-factor of ethical sensitivity (relational orientation), sub-factor of job satisfaction (relationship of physician-medical social workers) and sub-factor of ethical sensitivity (relational orientation) have a positive(+) effect. On the other hand, sub-factors of job satisfaction (relationship with doctors-medical social workers), sub-factors of ethical sensitivity (moral conflict), sub-factors of job satisfaction (conservative) and sub-factors of ethical sensitivity (moral conflict) have negative(-) effects. In other words, the worse the relationship between doctors and medical social workers, the more moral conflict occurs, and the lower the pay, the more moral conflict occurs. Fourth, Fourth, the factors that affect the ethical sensitivity and job satisfaction of medical social workers are ethical code and age, and the factors that affect job satisfaction are ethics education and age. The higher the age, the more ethical sensitivity is naturally trained and educated in various ethical situations in the medical field, and the more ethical sensitivity and job satisfaction the person who has received the ethics code recognition and ethical training is more experienced than the person who did not. The practical implications of research that can be derived based on these results are as follows. First, medical social workers who are well aware of the code of ethics are ethically sensitive. Based on these findings, it is necessary to develop a case-by-case approach or standardized education program that can be applied consistently and in practice rather than one-off education. In addition, institutional efforts should be made so that a number of medical social workers can make decisions based on ethical situations through the enactment of the ethics code of a separate medical social, including the social welfare ethics. Second, the level of job satisfaction for those in the medical social workers who have received ethical training will increase. This means that the medical social workers is trained in ethics education and tries to keep the ethical standards, and that it performs the role of a professional worker, increasing job satisfaction. Therefore, appropriate ethical training and training are required that affect the task satisfaction of the health care worker and the associated program are needed By properly supporting underprivileged customers through this proper ethical practice, the medical social workers will enhance job satisfaction and have a good impact on the quality of social welfare.
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