본 연구는 유치원교사가 수업을 성찰하는 과정이 수업에 어떠한 변화를 가져오는지 밝히는 데 목적을 두고, 나 자신이 연구자가 되어 교사와 한 인간으로서의 자신을 깊이 있게 탐구하는 동시에 수업을 성찰해나가는 과정을 통해 수업에 어떠한 변화가 있는지 구체적으로 조명해보고자 한 자기연구이다.
본 연구의 목적에 따른 연구문제는 다음과 같다.
1. 유치원교사의 수업성찰을 통한 자기연구는 수업에 어떠한 변화를 가져오는가?
본 연구의 연구자인 나는 수업성찰 자기연구의 실행 주체이자 연구 대상이며, 또 다른 연구 대상은 S시에 위치한 S유치원 P반 유아들이다. 본 연구는 2018년 3월부터 10월까지 8개월간 실시하였다. 수업성찰 자기연구는 지속적인 수업성찰 및 계획·실행의 순환적인 과정 속에서 이루어졌고 연구기간 동안 수집한 자료로는 수업일지, 교사의 자기 이야기 쓰기, 이전 자기 기록, 반성적 저널, 수업녹화 및 분석자료, 전문가 조언 및 동료와의 대화 기록, 자기 및 동료교사 면담기록, 연수기록, 서적연구, 발전적 ...
본 연구는 유치원교사가 수업을 성찰하는 과정이 수업에 어떠한 변화를 가져오는지 밝히는 데 목적을 두고, 나 자신이 연구자가 되어 교사와 한 인간으로서의 자신을 깊이 있게 탐구하는 동시에 수업을 성찰해나가는 과정을 통해 수업에 어떠한 변화가 있는지 구체적으로 조명해보고자 한 자기연구이다.
본 연구의 목적에 따른 연구문제는 다음과 같다.
1. 유치원교사의 수업성찰을 통한 자기연구는 수업에 어떠한 변화를 가져오는가?
본 연구의 연구자인 나는 수업성찰 자기연구의 실행 주체이자 연구 대상이며, 또 다른 연구 대상은 S시에 위치한 S유치원 P반 유아들이다. 본 연구는 2018년 3월부터 10월까지 8개월간 실시하였다. 수업성찰 자기연구는 지속적인 수업성찰 및 계획·실행의 순환적인 과정 속에서 이루어졌고 연구기간 동안 수집한 자료로는 수업일지, 교사의 자기 이야기 쓰기, 이전 자기 기록, 반성적 저널, 수업녹화 및 분석자료, 전문가 조언 및 동료와의 대화 기록, 자기 및 동료교사 면담기록, 연수기록, 서적연구, 발전적 포트폴리오 등이다. 자료분석은 연구기간 동안 자료수집과 병행하여 수업, 성찰, 자료수집 및 연구, 자료 분석 및 해석의 순환적인 과정 속에서 지속적으로 이루어졌고 이에 연구종료 후 수집자료를 총해석할 때 보다 더 크고 넓은 시야로 바라볼 수 있었다.
본 연구의 연구결과는 다음과 같다.
첫째, 나는 수업을 통해 유아들과 함께 성장하는 것이 중요하다는 것을 발견하였다. 또한, 이러한 이해의 과정 속에서 나는 나의 교육철학과 사명을 더 명확히 인식하게 되었고 수업에서 가장 중요한 것이 무엇인지 알고 지속해나가는 것, 수업 속 질서 세우기를 통해 수업과 질서의 균형을 맞추는 것이 중요하다는 것을 깨달았다.
둘째, 수업을 통해 유아의 배움이 변화하고 그 배움이 자연스럽게 삶으로 이어질 때 내가 추구하는 진정한 수업이 완성된다는 것을 깨달았다.
셋째, 그리고 이러한 모든 고민과 실천 과정 속에서 얻은 실천적 지식들이 귀한 선물로 다가왔다. 나만의 살아있는 수업지식들은 그다음 수업에서의 더 나은 변화와 발전을 가져다주었다.
넷째, 그러나 수업성찰을 통해 나와 유아가 긍정적인 방향으로 성장한다고 느끼던 나에게 어느 순간, 때때로 수업에 혼란이 찾아왔다. 이때 나는 혼란을 직접 마주하고 혼란의 원인을 찾아 해결하고자 노력하였으며 나의 신념을 굳건히 지켜나갔다. 이에 오히려 혼란은 교사의 신념이 굳건히 잘 자리 잡고 있음을 알려주는 고마운 존재임을 깨달았다.
다섯째, 이러한 연구 과정들을 돌아보면서 나는 나 자신의 모든 연구과정과 결과를 긍정적인 시각으로 수용하게 되었고, 수업을 실천해온 나의 과거를 밑거름 삼아 내가 나아가고자 하는 목표를 명확히 하여 매일의 수업을 최선을 다해 살아갈 것을 다짐하였다.
본 연구는 유치원교사가 수업을 성찰하는 과정이 수업에 어떠한 변화를 가져오는지 밝히는 데 목적을 두고, 나 자신이 연구자가 되어 교사와 한 인간으로서의 자신을 깊이 있게 탐구하는 동시에 수업을 성찰해나가는 과정을 통해 수업에 어떠한 변화가 있는지 구체적으로 조명해보고자 한 자기연구이다.
본 연구의 목적에 따른 연구문제는 다음과 같다.
1. 유치원교사의 수업성찰을 통한 자기연구는 수업에 어떠한 변화를 가져오는가?
본 연구의 연구자인 나는 수업성찰 자기연구의 실행 주체이자 연구 대상이며, 또 다른 연구 대상은 S시에 위치한 S유치원 P반 유아들이다. 본 연구는 2018년 3월부터 10월까지 8개월간 실시하였다. 수업성찰 자기연구는 지속적인 수업성찰 및 계획·실행의 순환적인 과정 속에서 이루어졌고 연구기간 동안 수집한 자료로는 수업일지, 교사의 자기 이야기 쓰기, 이전 자기 기록, 반성적 저널, 수업녹화 및 분석자료, 전문가 조언 및 동료와의 대화 기록, 자기 및 동료교사 면담기록, 연수기록, 서적연구, 발전적 포트폴리오 등이다. 자료분석은 연구기간 동안 자료수집과 병행하여 수업, 성찰, 자료수집 및 연구, 자료 분석 및 해석의 순환적인 과정 속에서 지속적으로 이루어졌고 이에 연구종료 후 수집자료를 총해석할 때 보다 더 크고 넓은 시야로 바라볼 수 있었다.
본 연구의 연구결과는 다음과 같다.
첫째, 나는 수업을 통해 유아들과 함께 성장하는 것이 중요하다는 것을 발견하였다. 또한, 이러한 이해의 과정 속에서 나는 나의 교육철학과 사명을 더 명확히 인식하게 되었고 수업에서 가장 중요한 것이 무엇인지 알고 지속해나가는 것, 수업 속 질서 세우기를 통해 수업과 질서의 균형을 맞추는 것이 중요하다는 것을 깨달았다.
둘째, 수업을 통해 유아의 배움이 변화하고 그 배움이 자연스럽게 삶으로 이어질 때 내가 추구하는 진정한 수업이 완성된다는 것을 깨달았다.
셋째, 그리고 이러한 모든 고민과 실천 과정 속에서 얻은 실천적 지식들이 귀한 선물로 다가왔다. 나만의 살아있는 수업지식들은 그다음 수업에서의 더 나은 변화와 발전을 가져다주었다.
넷째, 그러나 수업성찰을 통해 나와 유아가 긍정적인 방향으로 성장한다고 느끼던 나에게 어느 순간, 때때로 수업에 혼란이 찾아왔다. 이때 나는 혼란을 직접 마주하고 혼란의 원인을 찾아 해결하고자 노력하였으며 나의 신념을 굳건히 지켜나갔다. 이에 오히려 혼란은 교사의 신념이 굳건히 잘 자리 잡고 있음을 알려주는 고마운 존재임을 깨달았다.
다섯째, 이러한 연구 과정들을 돌아보면서 나는 나 자신의 모든 연구과정과 결과를 긍정적인 시각으로 수용하게 되었고, 수업을 실천해온 나의 과거를 밑거름 삼아 내가 나아가고자 하는 목표를 명확히 하여 매일의 수업을 최선을 다해 살아갈 것을 다짐하였다.
This study course is a kindergarten teacher aims to illuminate come bring any change in the process of teaching to reflect on the lessons or going to own the researchers reflect on the lesson at the same time to explore in depth a teacher and a human being himself It is a self-study that aims to ill...
This study course is a kindergarten teacher aims to illuminate come bring any change in the process of teaching to reflect on the lessons or going to own the researchers reflect on the lesson at the same time to explore in depth a teacher and a human being himself It is a self-study that aims to illuminate the changes in the class in detail.
The purpose of this study is as follows. 1. What kind of change does self-study through kindergarten teachers' reflection of class have on class?
As a researcher of this study, I was the subject and research subject of self - reflection study, and another research subject is S kindergarten P - This study was conducted for 8 months from March to October, 2018. This study was conducted during the course of continuous reflection, planning and execution. The data collected during the study include classroom log, teacher's self-story writing, previous self-record, reflective journal, Professional advice and records of conversations with peers, records of self and peer interviews, training records, book research, and developmental portfolios. Data analysis was conducted continuously in the course of the cycle of class, reflection, data collection and research, data analysis and interpretation in parallel with the data collection during the research period, and the larger and wider field of view .
The results are summarized as follows:
First, I found that it is important to grow with the children through the lessons. Also, in the course of this understanding, I became more aware of my educational philosophy and mission, and realized that it is important to balance class and order through continuing to know what is most important in class, and ordering in class.
Second, I realized that the real lesson that I pursue is completed when the lessons change and the learning naturally leads to life through class.
Third, And all these troubles and practical knowledge gained in the process of practice came to be a precious gift. My own living lesson knowledge then led to better change and development in the classroom.
Fourth, However, at the moment when I felt that I and the infant grew in a positive direction through class reflection, confusion sometimes came to the class. At this time, I faced confusion, tried to find the cause of confusion, and kept my faith firmly. On the contrary, I realized that confusion is a thankful presence that shows that the teacher 's belief is firmly established.
Fifth, As I look back on these research processes, I have accepted all of my research processes and results with a positive outlook. Based on my past practice of teaching, I will clarify the goals I want to pursue, I promised.
This study course is a kindergarten teacher aims to illuminate come bring any change in the process of teaching to reflect on the lessons or going to own the researchers reflect on the lesson at the same time to explore in depth a teacher and a human being himself It is a self-study that aims to illuminate the changes in the class in detail.
The purpose of this study is as follows. 1. What kind of change does self-study through kindergarten teachers' reflection of class have on class?
As a researcher of this study, I was the subject and research subject of self - reflection study, and another research subject is S kindergarten P - This study was conducted for 8 months from March to October, 2018. This study was conducted during the course of continuous reflection, planning and execution. The data collected during the study include classroom log, teacher's self-story writing, previous self-record, reflective journal, Professional advice and records of conversations with peers, records of self and peer interviews, training records, book research, and developmental portfolios. Data analysis was conducted continuously in the course of the cycle of class, reflection, data collection and research, data analysis and interpretation in parallel with the data collection during the research period, and the larger and wider field of view .
The results are summarized as follows:
First, I found that it is important to grow with the children through the lessons. Also, in the course of this understanding, I became more aware of my educational philosophy and mission, and realized that it is important to balance class and order through continuing to know what is most important in class, and ordering in class.
Second, I realized that the real lesson that I pursue is completed when the lessons change and the learning naturally leads to life through class.
Third, And all these troubles and practical knowledge gained in the process of practice came to be a precious gift. My own living lesson knowledge then led to better change and development in the classroom.
Fourth, However, at the moment when I felt that I and the infant grew in a positive direction through class reflection, confusion sometimes came to the class. At this time, I faced confusion, tried to find the cause of confusion, and kept my faith firmly. On the contrary, I realized that confusion is a thankful presence that shows that the teacher 's belief is firmly established.
Fifth, As I look back on these research processes, I have accepted all of my research processes and results with a positive outlook. Based on my past practice of teaching, I will clarify the goals I want to pursue, I promised.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.