지역 발전과 인재 개발은 긴밀하게 연결되어 있다. 수많은 선진국은 지역의 발전을 위하여 세계 각지에 퍼져있는 우수 인재들을 유치하려고 노력하고 있다. 지역과 인재간의 관계를 긍정적인 공생관계로 보고 인재 개발과 육성은 지역의 개발과 함께 지속적으로 노력해야 한다. 인재는 지역의 발전과 성장을 위해 매우 중요한 전략적 자원으로 많은 국가와 지역에서 인식되고 있다. 급변하는 21세기에는 국가의 발전과 성장을 위해서 국가 간에 다방면에서 치열한 경쟁이 일어나고 있다. 이렇게 치열한 경쟁에 대한 한 방편으로 국가는 우수 인재를 유치한다. 많은 국가들은 우수 인재를 유치하기 위해 다양한 혜택을 홍보하고, 해외 우수 인재를 모집한다. 뿐만 아니라, 거액의 자본은 투자하여 최첨단 과학 기술을 가진 우수 인재를 지원하는 등 다양한 물적, 인적 자원을 투입하여 해외 우수 인재를 유치한다. 그러므로 국가 간의 치열한 경쟁에서 다수의 유능한 우수 인재를 유치하는 것은 향후 그 국가의 국력이 될 것임이 자명하다. 중국은 ‘인구 대국’이지만, ‘인재 대국’은 아니며 ‘인재 강국’은 더욱이 아니다. 인적 자원은 풍부하지만, 고급 인적 자원이 상대적으로 부족한 것이 중국의 실정이다. 구체적으로 중국은 풍부한 저가의 노동력은 보유하고 있지만, 우수한 값비싼 노동력은 부족하다. 이는 중국이 향후 국제 경쟁에서 뒤쳐질 수 있으며 우수한 고급 인력의 부족은 중국의 발전을 저해하는 중요한 원인이 될 수 있다. 따라서 고급 인적 자원의 유치, 개발 및 활용하는 정책 연구는 국제 경쟁에서 중국을 상대적 우위에 오를 수 있게 하는 매우 중요한 연구임에 틀림없다. 본 논문은 비교 연구, ...
지역 발전과 인재 개발은 긴밀하게 연결되어 있다. 수많은 선진국은 지역의 발전을 위하여 세계 각지에 퍼져있는 우수 인재들을 유치하려고 노력하고 있다. 지역과 인재간의 관계를 긍정적인 공생관계로 보고 인재 개발과 육성은 지역의 개발과 함께 지속적으로 노력해야 한다. 인재는 지역의 발전과 성장을 위해 매우 중요한 전략적 자원으로 많은 국가와 지역에서 인식되고 있다. 급변하는 21세기에는 국가의 발전과 성장을 위해서 국가 간에 다방면에서 치열한 경쟁이 일어나고 있다. 이렇게 치열한 경쟁에 대한 한 방편으로 국가는 우수 인재를 유치한다. 많은 국가들은 우수 인재를 유치하기 위해 다양한 혜택을 홍보하고, 해외 우수 인재를 모집한다. 뿐만 아니라, 거액의 자본은 투자하여 최첨단 과학 기술을 가진 우수 인재를 지원하는 등 다양한 물적, 인적 자원을 투입하여 해외 우수 인재를 유치한다. 그러므로 국가 간의 치열한 경쟁에서 다수의 유능한 우수 인재를 유치하는 것은 향후 그 국가의 국력이 될 것임이 자명하다. 중국은 ‘인구 대국’이지만, ‘인재 대국’은 아니며 ‘인재 강국’은 더욱이 아니다. 인적 자원은 풍부하지만, 고급 인적 자원이 상대적으로 부족한 것이 중국의 실정이다. 구체적으로 중국은 풍부한 저가의 노동력은 보유하고 있지만, 우수한 값비싼 노동력은 부족하다. 이는 중국이 향후 국제 경쟁에서 뒤쳐질 수 있으며 우수한 고급 인력의 부족은 중국의 발전을 저해하는 중요한 원인이 될 수 있다. 따라서 고급 인적 자원의 유치, 개발 및 활용하는 정책 연구는 국제 경쟁에서 중국을 상대적 우위에 오를 수 있게 하는 매우 중요한 연구임에 틀림없다. 본 논문은 비교 연구, 자료 분석, 정책 분석 등의 방법으로 중국, 홍콩, 그리고 대만에서의 해외인재 정책을 비교하고, 중국의 인적 자원 개발의 현황 평가를 통한 인재 강국을 목표로 하는 중국만의 독자적인 길을 모색하려고 한다. 또한 중국의 인재 정책과 관련하여 향후 나아갈 방향과 인적 자원 개발 및 활용에 유리한 적합한 방안을 제시할 것이다. 본 논문은 먼저 중국, 홍콩과 대만을 중심으로 해외인재 정책에 있어서 유치 · 개발 · 활용 전략을 시행하는 세 가지 전략적 관점에서 분석하였다. 구체적으로 각 지역에서의 해외인재 정책에 있어서 유치·개발·활용하는 세 가지 전략을 살펴보고 사례를 제시한 뒤 각 정책의 시사점을 도출하였다. 유치·개발·활용 전략의 세 가지 전략적 측면의 분석함에 있어 각 지역을 수평적으로 비교하여 정책 간의 전략적 차이를 규명하고 정책적 성과를 도출하였다. 마지막으로 중국, 홍콩과 대만의 정세 및 인재 개발의 현황을 조합해 발견된 문제점에 대하여 해결할 구체적 방안을 제시하였다. 본 연구의 비교분석 결과, 홍콩의 인재 정책은 유치·개발·활용 전략의 전반적인 면에서 매우 우수하다는 점이 발견되었다. 홍콩의 경우, 교육에 대한 투자가 활발하고, 고등 교육의 질이 우수하였으며, 직업 전문 교육이 체계적이고 지속적으로 이루어지고 있었다. 또한 이민 시장이 매우 개방적이었고 유동적이었다. 대만의 경우, 해외인재 정책이 매우 특색이 있었다. 구체적으로 직업 교육을 중시하였으며 우수 인재 개발에 중점을 두고 있었다. 특히, 해외인재 채용 허가제를 완화하였고, 일련의 인재 유치 계획을 제시하였다. 또 다양한 국제적 학술회의를 개최하여 해외인재 정보를 확보하고 최첨단 과학 기술 산업 단지를 조성하는 등의 매우 적극적인 정책을 시행하였다. 반면, 중국의 해외인재 정책은 상대적으로 매우 낙후된 수준이었다. 중국은 인재 정책에 있어 매우 정부 주도적 정책을 시행하고 있었다. 예를 들자면 고등 교육과 중등 직업 교육, 이민 정책, 농촌의 인적 자원 개발 등을 정부가 주도적으로 실시하여 좋은 성과를 거두고 있었다. 하지만, 해외인재 개발 시스템이 제대로 갖추어져 있지 않았다. 자금이 부족하여 고등 교육의 형식화·표면화 현상이 심각하였는데, 구체적으로 고등 교육 기관에 대한 행정적인 관리의 수준은 높은 반면 고등 교육 질의 수준은 매우 취약하였다. 또한 인적 자원의 구조가 매우 단순하였고 인적 자원의 배치와 시스템이 미비하다는 문제점이 있었다. 결론적으로 중국, 홍콩, 그리고 대만에서 해외인재 정책을 발전시키기 위해서 다음과 같은 과제가 필수적으로 요구된다. (1) 인재 개발에 대한 투입 증가, (2) 고등 교육 시스템의 개혁 추진, (3) 국제적 시각을 바탕으로 한 인재 역량 강화, (3) 산학 연구의 융합을 목표로 하고, 인재의 양적·질적 증대를 통하여 인재 개발, 인재 개발 패턴과 그 성과에 대한 변화를 모색, (5) 인재의 정착 및 적응 환경의 최적화, (6) 인재 개발 시스템 구축. 이처럼 치열한 인재 유치 경쟁 상황 속에서 정책적 실패를 방지하기 위해서 이 연구는 중국, 홍콩, 대만에서의 인재 개발 시스템을 체계적으로 구축하여 ‘인재 강국’을 실현한다는 현실적인 목표에 기여하고자 한다.
지역 발전과 인재 개발은 긴밀하게 연결되어 있다. 수많은 선진국은 지역의 발전을 위하여 세계 각지에 퍼져있는 우수 인재들을 유치하려고 노력하고 있다. 지역과 인재간의 관계를 긍정적인 공생관계로 보고 인재 개발과 육성은 지역의 개발과 함께 지속적으로 노력해야 한다. 인재는 지역의 발전과 성장을 위해 매우 중요한 전략적 자원으로 많은 국가와 지역에서 인식되고 있다. 급변하는 21세기에는 국가의 발전과 성장을 위해서 국가 간에 다방면에서 치열한 경쟁이 일어나고 있다. 이렇게 치열한 경쟁에 대한 한 방편으로 국가는 우수 인재를 유치한다. 많은 국가들은 우수 인재를 유치하기 위해 다양한 혜택을 홍보하고, 해외 우수 인재를 모집한다. 뿐만 아니라, 거액의 자본은 투자하여 최첨단 과학 기술을 가진 우수 인재를 지원하는 등 다양한 물적, 인적 자원을 투입하여 해외 우수 인재를 유치한다. 그러므로 국가 간의 치열한 경쟁에서 다수의 유능한 우수 인재를 유치하는 것은 향후 그 국가의 국력이 될 것임이 자명하다. 중국은 ‘인구 대국’이지만, ‘인재 대국’은 아니며 ‘인재 강국’은 더욱이 아니다. 인적 자원은 풍부하지만, 고급 인적 자원이 상대적으로 부족한 것이 중국의 실정이다. 구체적으로 중국은 풍부한 저가의 노동력은 보유하고 있지만, 우수한 값비싼 노동력은 부족하다. 이는 중국이 향후 국제 경쟁에서 뒤쳐질 수 있으며 우수한 고급 인력의 부족은 중국의 발전을 저해하는 중요한 원인이 될 수 있다. 따라서 고급 인적 자원의 유치, 개발 및 활용하는 정책 연구는 국제 경쟁에서 중국을 상대적 우위에 오를 수 있게 하는 매우 중요한 연구임에 틀림없다. 본 논문은 비교 연구, 자료 분석, 정책 분석 등의 방법으로 중국, 홍콩, 그리고 대만에서의 해외인재 정책을 비교하고, 중국의 인적 자원 개발의 현황 평가를 통한 인재 강국을 목표로 하는 중국만의 독자적인 길을 모색하려고 한다. 또한 중국의 인재 정책과 관련하여 향후 나아갈 방향과 인적 자원 개발 및 활용에 유리한 적합한 방안을 제시할 것이다. 본 논문은 먼저 중국, 홍콩과 대만을 중심으로 해외인재 정책에 있어서 유치 · 개발 · 활용 전략을 시행하는 세 가지 전략적 관점에서 분석하였다. 구체적으로 각 지역에서의 해외인재 정책에 있어서 유치·개발·활용하는 세 가지 전략을 살펴보고 사례를 제시한 뒤 각 정책의 시사점을 도출하였다. 유치·개발·활용 전략의 세 가지 전략적 측면의 분석함에 있어 각 지역을 수평적으로 비교하여 정책 간의 전략적 차이를 규명하고 정책적 성과를 도출하였다. 마지막으로 중국, 홍콩과 대만의 정세 및 인재 개발의 현황을 조합해 발견된 문제점에 대하여 해결할 구체적 방안을 제시하였다. 본 연구의 비교분석 결과, 홍콩의 인재 정책은 유치·개발·활용 전략의 전반적인 면에서 매우 우수하다는 점이 발견되었다. 홍콩의 경우, 교육에 대한 투자가 활발하고, 고등 교육의 질이 우수하였으며, 직업 전문 교육이 체계적이고 지속적으로 이루어지고 있었다. 또한 이민 시장이 매우 개방적이었고 유동적이었다. 대만의 경우, 해외인재 정책이 매우 특색이 있었다. 구체적으로 직업 교육을 중시하였으며 우수 인재 개발에 중점을 두고 있었다. 특히, 해외인재 채용 허가제를 완화하였고, 일련의 인재 유치 계획을 제시하였다. 또 다양한 국제적 학술회의를 개최하여 해외인재 정보를 확보하고 최첨단 과학 기술 산업 단지를 조성하는 등의 매우 적극적인 정책을 시행하였다. 반면, 중국의 해외인재 정책은 상대적으로 매우 낙후된 수준이었다. 중국은 인재 정책에 있어 매우 정부 주도적 정책을 시행하고 있었다. 예를 들자면 고등 교육과 중등 직업 교육, 이민 정책, 농촌의 인적 자원 개발 등을 정부가 주도적으로 실시하여 좋은 성과를 거두고 있었다. 하지만, 해외인재 개발 시스템이 제대로 갖추어져 있지 않았다. 자금이 부족하여 고등 교육의 형식화·표면화 현상이 심각하였는데, 구체적으로 고등 교육 기관에 대한 행정적인 관리의 수준은 높은 반면 고등 교육 질의 수준은 매우 취약하였다. 또한 인적 자원의 구조가 매우 단순하였고 인적 자원의 배치와 시스템이 미비하다는 문제점이 있었다. 결론적으로 중국, 홍콩, 그리고 대만에서 해외인재 정책을 발전시키기 위해서 다음과 같은 과제가 필수적으로 요구된다. (1) 인재 개발에 대한 투입 증가, (2) 고등 교육 시스템의 개혁 추진, (3) 국제적 시각을 바탕으로 한 인재 역량 강화, (3) 산학 연구의 융합을 목표로 하고, 인재의 양적·질적 증대를 통하여 인재 개발, 인재 개발 패턴과 그 성과에 대한 변화를 모색, (5) 인재의 정착 및 적응 환경의 최적화, (6) 인재 개발 시스템 구축. 이처럼 치열한 인재 유치 경쟁 상황 속에서 정책적 실패를 방지하기 위해서 이 연구는 중국, 홍콩, 대만에서의 인재 개발 시스템을 체계적으로 구축하여 ‘인재 강국’을 실현한다는 현실적인 목표에 기여하고자 한다.
The region and human resources are closely linked. As seen in the present edition, the international metropolises of developed countries are gathering special things to capture the first-class talent in all parts of the world with a perfect foundation. Subsequently, we entered the positive cycle of ...
The region and human resources are closely linked. As seen in the present edition, the international metropolises of developed countries are gathering special things to capture the first-class talent in all parts of the world with a perfect foundation. Subsequently, we entered the positive cycle of 'the area is gathering talent, and the talents are developing the city'. These talents are the most important strategic resource and are recognized by many countries and regions around the world. In the 21st century, almost all the factors of production should be broader and participate in global competition at a higher level. As a result, we are taking countermeasures to counter the talent competition in the world. The education and training system will recruit talented people from abroad through reforms, pursue the mass media as effective means such as high-tech immigration reform, and develop talented people with high grades in their own countries through the input of a lot of manpower and power. In a wide range of international competition situations, the comprehensive national power of the region will be enhanced, owning a large number of talented and talented human resources and satisfying all the quality dimensions. Mainland China is a 'population big country', but it is not a 'talented person' and it is not a 'talented person'.Population resources are abundant, but the lack of talent resources is the basic situation in Mainland China. Mainland China has a large number of low-cost labor resources, but lacks talented human resources. This has been an important factor in Mainland China's lagging international competition and constraining Mainland China's developmental state. Therefore, research on attracting, developing, and utilizing human resources is an objective requirement for securing relative superiority in new international competition in each region. In this paper, we compare the use of human resources in Mainland China, Hong Kong and Taiwan by means of comparative research, data analysis and policy research, and evaluate human resource development in Mainland China. We are trying to find our own unique way of Mainland China. In addition, we will provide rational advice in favor of human resources development and utilization in the new era of Mainland China and the direction to go about talent strategy. This paper first describes the foreign talent resource policies of Hong Kong, Taiwan and Mainland China on the basis of region, from the viewpoint of attracting, developing and utilizing. In addition, the relevant strategies used in each area in the three regions were introduced, and the cases were presented and the main points were finalized. Next, comparing the regions horizontally in terms of attracting, developing, and utilizing is effective in identifying the strategic differences and in deriving the strategic effects. Finally, the present state of the national government and talent resource development of each country are combined to identify problems and propose solution policies. In particular, through the contrast, we found that the talent strategies of Hong Kong are the most perfect in terms of attracting, developing and utilizing. The input to education is high, the quality of higher education is high, the education related to the job is systematic and continuous, and the talent that is marketed because the immigration policy is open is also in flux. Taiwan's overseas talent strategy is very distinctive, and it focuses on vocational education and develops talented people with excellent qualities. After alleviating the work permit for foreign personnel and presenting a series of talent attraction plans, he has carried out international conferences and has done various things such as building overseas talent information and high-tech technology industrial park. On the other hand, Mainland China is still relatively underdeveloped. We have achieved good results in leadership programs and policies of the talented business, higher education institutions, secondary vocational education, immigration policy, and rural talent development, but the talented person development and construction system is not equipped properly, Formalization 'and' surfacing 'are serious. In addition, there is a problem that the level of management of higher education institutions is high, the education is poor, the talent structure is single, the talent placement and the flow system are insufficient. Overall, the following tasks are essential for developing talent in each region.①Increased input to human resource development; ②Promotion of reform of higher education system;③ Strengthening talent capacity based on international perspective; ④Expanding the breadth of human resources to broaden the channel and develop talent Seeking change in patterns and achievements; ⑤Optimization of talent environment; ⑥Creation of a system to develop human resources. In order to prevent failures in the face of accelerating human resource competition, this study aims to contribute to the realistic goal of realizing a talent powerhouse by establishing a human resource development system for each region.
The region and human resources are closely linked. As seen in the present edition, the international metropolises of developed countries are gathering special things to capture the first-class talent in all parts of the world with a perfect foundation. Subsequently, we entered the positive cycle of 'the area is gathering talent, and the talents are developing the city'. These talents are the most important strategic resource and are recognized by many countries and regions around the world. In the 21st century, almost all the factors of production should be broader and participate in global competition at a higher level. As a result, we are taking countermeasures to counter the talent competition in the world. The education and training system will recruit talented people from abroad through reforms, pursue the mass media as effective means such as high-tech immigration reform, and develop talented people with high grades in their own countries through the input of a lot of manpower and power. In a wide range of international competition situations, the comprehensive national power of the region will be enhanced, owning a large number of talented and talented human resources and satisfying all the quality dimensions. Mainland China is a 'population big country', but it is not a 'talented person' and it is not a 'talented person'.Population resources are abundant, but the lack of talent resources is the basic situation in Mainland China. Mainland China has a large number of low-cost labor resources, but lacks talented human resources. This has been an important factor in Mainland China's lagging international competition and constraining Mainland China's developmental state. Therefore, research on attracting, developing, and utilizing human resources is an objective requirement for securing relative superiority in new international competition in each region. In this paper, we compare the use of human resources in Mainland China, Hong Kong and Taiwan by means of comparative research, data analysis and policy research, and evaluate human resource development in Mainland China. We are trying to find our own unique way of Mainland China. In addition, we will provide rational advice in favor of human resources development and utilization in the new era of Mainland China and the direction to go about talent strategy. This paper first describes the foreign talent resource policies of Hong Kong, Taiwan and Mainland China on the basis of region, from the viewpoint of attracting, developing and utilizing. In addition, the relevant strategies used in each area in the three regions were introduced, and the cases were presented and the main points were finalized. Next, comparing the regions horizontally in terms of attracting, developing, and utilizing is effective in identifying the strategic differences and in deriving the strategic effects. Finally, the present state of the national government and talent resource development of each country are combined to identify problems and propose solution policies. In particular, through the contrast, we found that the talent strategies of Hong Kong are the most perfect in terms of attracting, developing and utilizing. The input to education is high, the quality of higher education is high, the education related to the job is systematic and continuous, and the talent that is marketed because the immigration policy is open is also in flux. Taiwan's overseas talent strategy is very distinctive, and it focuses on vocational education and develops talented people with excellent qualities. After alleviating the work permit for foreign personnel and presenting a series of talent attraction plans, he has carried out international conferences and has done various things such as building overseas talent information and high-tech technology industrial park. On the other hand, Mainland China is still relatively underdeveloped. We have achieved good results in leadership programs and policies of the talented business, higher education institutions, secondary vocational education, immigration policy, and rural talent development, but the talented person development and construction system is not equipped properly, Formalization 'and' surfacing 'are serious. In addition, there is a problem that the level of management of higher education institutions is high, the education is poor, the talent structure is single, the talent placement and the flow system are insufficient. Overall, the following tasks are essential for developing talent in each region.①Increased input to human resource development; ②Promotion of reform of higher education system;③ Strengthening talent capacity based on international perspective; ④Expanding the breadth of human resources to broaden the channel and develop talent Seeking change in patterns and achievements; ⑤Optimization of talent environment; ⑥Creation of a system to develop human resources. In order to prevent failures in the face of accelerating human resource competition, this study aims to contribute to the realistic goal of realizing a talent powerhouse by establishing a human resource development system for each region.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.