초등학교 고학년의 대인관계능력 향상을 위한 상담도구 활용 집단상담 프로그램 개발 Development of a collective counseling program to improve the interpersonal skills of senior in elementary school원문보기
본 연구의 목적은 초등학교 고학년의 대인관계능력 향상을 위한 상담도구 활용 집단상담 프로그램을 구안하고, 그 효과를 검증하는데 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 초등학교 고학년의 대인관계능력 향상을 위한 상담도구 활용 집단상담 프로그램은 어떻게 구안되어야 하는가? 둘째, 초등학교 고학년의 대인관계능력 향상을 위한 상담도구 활용 집단상담 프로그램의 효과는 어떠한가? 본 연구의 대상은 충청북도 소재의 B초등학교 5학년 2개 학급의 44명이며 대인관계를 사전 검사를 실시하여 점수가 낮게 나온 1개의 학급 22명은 실험집단으로 선정하였고 점수가 상대적으로 높게 나온 나머지 1개의 학급 22명을 통제집단으로 배치하였다. 집단상담 프로그램은 박인우(1995)의 집단상담 프로그램 개발 모형을 바탕으로 총 12회기로 구안하였으며, 주 2회 40분씩 6주에 걸쳐 실시하였다. 검사 도구는 이형득과 문선모(1980)가 Schlein과 Guerey의 ‘관계성 변화 척도’를 우리 현실에 맞게 번안한 것을 본 연구자가 초등학교 고학년의 수준에 맞게 재수정한 척도를 사용하였다. 자료처리는 SPSS/Windows 22.0의 혼합변량분석(Mixed ...
본 연구의 목적은 초등학교 고학년의 대인관계능력 향상을 위한 상담도구 활용 집단상담 프로그램을 구안하고, 그 효과를 검증하는데 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 초등학교 고학년의 대인관계능력 향상을 위한 상담도구 활용 집단상담 프로그램은 어떻게 구안되어야 하는가? 둘째, 초등학교 고학년의 대인관계능력 향상을 위한 상담도구 활용 집단상담 프로그램의 효과는 어떠한가? 본 연구의 대상은 충청북도 소재의 B초등학교 5학년 2개 학급의 44명이며 대인관계를 사전 검사를 실시하여 점수가 낮게 나온 1개의 학급 22명은 실험집단으로 선정하였고 점수가 상대적으로 높게 나온 나머지 1개의 학급 22명을 통제집단으로 배치하였다. 집단상담 프로그램은 박인우(1995)의 집단상담 프로그램 개발 모형을 바탕으로 총 12회기로 구안하였으며, 주 2회 40분씩 6주에 걸쳐 실시하였다. 검사 도구는 이형득과 문선모(1980)가 Schlein과 Guerey의 ‘관계성 변화 척도’를 우리 현실에 맞게 번안한 것을 본 연구자가 초등학교 고학년의 수준에 맞게 재수정한 척도를 사용하였다. 자료처리는 SPSS/Windows 22.0의 혼합변량분석(Mixed ANOVA)을 사용하였으며, 연구결과에 따른 양적 연구의 한계를 보완하기 위하여 집단원이 작성한 경험보고서와 인터뷰 내용, 상담자의 관찰내용을 분석하여 제시하였다. 본 연구를 통해 얻어진 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 초등학교 고학년의 대인관계능력 향상을 위한 상담도구 활용 집단상담 프로그램에 참여한 실험집단의 대인관계능력이 통제집단의 대인관계능력 보다 유의한 수준에서 향상을 보였다. 둘째, 대인관계능력의 7가지 하위 영역인 만족감, 이해성, 신뢰감, 친근감, 민감성, 개방성, 의사소통이 통제집단보다 실험집단에서 유의한 향상을 보였다. 셋째, 회기별 수집된 상담자의 관찰내용과 학생들의 경험보고서를 분석한 결과 본 연구에서 개발된 프로그램이 초등학교 고학년의 대인관계능력 향상에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 바탕으로, 본 프로그램은 대인관계능력 향상에 효과가 있다고 결론 내릴 수 있다. 이 연구의 시사점은 초등학교 고학년의 발달 및 대인관계에 적합한 상담도구를 선정하고 이에 주안점을 두어 활용할 수 있도록 하였다. 또한, 일반 교사들의 현장적용 가능성을 증대시키기 위해 프로그램 운영의 한계를 최소화 하며 회기별로 자세한 안내와 활동지를 제시하였다. 이를 통하여 초등학교 현장에서의 적용과 유용성이 높은 프로그램이란 점에도 가치를 둘 수 있다. 이상의 연구결과를 바탕으로 후속 연구를 위한 제언을 하면 다음과 같다. 첫째, 대인관계능력 향상에 좀 더 효과적으로 활용할 수 있는 상담도구만을 선정한 프로그램 선행연구는 거의 없어 다른 연구들과 비교하여 논의하기 힘든 점이 있었다. 따라서 이 연구 결과에서 나타난 효과가 후속 연구들의 효과와 연속해서 비교되고 논의될 수 있는 연구가 필요하다. 둘째, 본 연구는 집단상담 프로그램을 큰 틀로 이론이나 활동, 상담도구 중심으로 구분하여 분석하였는데, 구분할 수 있는 기준이 모호하여 연구에 어려움이 있었다. 따라서 이 연구의 후속 연구에는 집단상담 프로그램의 큰 틀이 모호하지 않고 객관적으로 구분할 수 있는 기준이 형성될 연구가 필요하다. 셋째, 본 프로그램은 연구자와 상담자가 동일인으로 진행 되었기에 후속연구에서는 연구자 변인을 배제할 수 있도록 연구자가 아닌 다른 상담자가 본 프로그램을 실시한 후에 결과를 비교하고 분석하여 이를 바탕으로 프로그램을 수정하고 보완할 필요가 있다. 넷째, 프로그램의 효과 검증에서 측정 도구를 자기보고식 평가에만 의존하였기에 객관적 평정을 할 수 있는 방법이 필요하다.
본 연구의 목적은 초등학교 고학년의 대인관계능력 향상을 위한 상담도구 활용 집단상담 프로그램을 구안하고, 그 효과를 검증하는데 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 초등학교 고학년의 대인관계능력 향상을 위한 상담도구 활용 집단상담 프로그램은 어떻게 구안되어야 하는가? 둘째, 초등학교 고학년의 대인관계능력 향상을 위한 상담도구 활용 집단상담 프로그램의 효과는 어떠한가? 본 연구의 대상은 충청북도 소재의 B초등학교 5학년 2개 학급의 44명이며 대인관계를 사전 검사를 실시하여 점수가 낮게 나온 1개의 학급 22명은 실험집단으로 선정하였고 점수가 상대적으로 높게 나온 나머지 1개의 학급 22명을 통제집단으로 배치하였다. 집단상담 프로그램은 박인우(1995)의 집단상담 프로그램 개발 모형을 바탕으로 총 12회기로 구안하였으며, 주 2회 40분씩 6주에 걸쳐 실시하였다. 검사 도구는 이형득과 문선모(1980)가 Schlein과 Guerey의 ‘관계성 변화 척도’를 우리 현실에 맞게 번안한 것을 본 연구자가 초등학교 고학년의 수준에 맞게 재수정한 척도를 사용하였다. 자료처리는 SPSS/Windows 22.0의 혼합변량분석(Mixed ANOVA)을 사용하였으며, 연구결과에 따른 양적 연구의 한계를 보완하기 위하여 집단원이 작성한 경험보고서와 인터뷰 내용, 상담자의 관찰내용을 분석하여 제시하였다. 본 연구를 통해 얻어진 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 초등학교 고학년의 대인관계능력 향상을 위한 상담도구 활용 집단상담 프로그램에 참여한 실험집단의 대인관계능력이 통제집단의 대인관계능력 보다 유의한 수준에서 향상을 보였다. 둘째, 대인관계능력의 7가지 하위 영역인 만족감, 이해성, 신뢰감, 친근감, 민감성, 개방성, 의사소통이 통제집단보다 실험집단에서 유의한 향상을 보였다. 셋째, 회기별 수집된 상담자의 관찰내용과 학생들의 경험보고서를 분석한 결과 본 연구에서 개발된 프로그램이 초등학교 고학년의 대인관계능력 향상에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 바탕으로, 본 프로그램은 대인관계능력 향상에 효과가 있다고 결론 내릴 수 있다. 이 연구의 시사점은 초등학교 고학년의 발달 및 대인관계에 적합한 상담도구를 선정하고 이에 주안점을 두어 활용할 수 있도록 하였다. 또한, 일반 교사들의 현장적용 가능성을 증대시키기 위해 프로그램 운영의 한계를 최소화 하며 회기별로 자세한 안내와 활동지를 제시하였다. 이를 통하여 초등학교 현장에서의 적용과 유용성이 높은 프로그램이란 점에도 가치를 둘 수 있다. 이상의 연구결과를 바탕으로 후속 연구를 위한 제언을 하면 다음과 같다. 첫째, 대인관계능력 향상에 좀 더 효과적으로 활용할 수 있는 상담도구만을 선정한 프로그램 선행연구는 거의 없어 다른 연구들과 비교하여 논의하기 힘든 점이 있었다. 따라서 이 연구 결과에서 나타난 효과가 후속 연구들의 효과와 연속해서 비교되고 논의될 수 있는 연구가 필요하다. 둘째, 본 연구는 집단상담 프로그램을 큰 틀로 이론이나 활동, 상담도구 중심으로 구분하여 분석하였는데, 구분할 수 있는 기준이 모호하여 연구에 어려움이 있었다. 따라서 이 연구의 후속 연구에는 집단상담 프로그램의 큰 틀이 모호하지 않고 객관적으로 구분할 수 있는 기준이 형성될 연구가 필요하다. 셋째, 본 프로그램은 연구자와 상담자가 동일인으로 진행 되었기에 후속연구에서는 연구자 변인을 배제할 수 있도록 연구자가 아닌 다른 상담자가 본 프로그램을 실시한 후에 결과를 비교하고 분석하여 이를 바탕으로 프로그램을 수정하고 보완할 필요가 있다. 넷째, 프로그램의 효과 검증에서 측정 도구를 자기보고식 평가에만 의존하였기에 객관적 평정을 할 수 있는 방법이 필요하다.
The purpose of this study is to devise use of consultation tools group counseling program to improve interpersonal competence ability when developed and applied in the upper grades of elementary school. The research questions to achieve such a research objective are as follows. First, how should...
The purpose of this study is to devise use of consultation tools group counseling program to improve interpersonal competence ability when developed and applied in the upper grades of elementary school. The research questions to achieve such a research objective are as follows. First, how should such a group counseling program be designed? Second, is such a program effective in improving interpersonal competence ability in the upper grades of elementary school? The sample selected for this study was from two 5th grade classes(44students total) at “B”elementary school located in “C”city. One class of 22 students did not participate in the “Use Of Consultation Tools Group Counseling Program” and as a control group. This study conducted the group counseling program twice a week from Aug. 22 to Oct. 8 for a total of 22 sessions to improve interpersonal competence ability based on the counseling program development model by In-Woo Park(1995). This study used the conflict resolution ability test made by Sun-mo Moon(1980) as pre·post-test instrument. In order to investigate the efficacy of the program, the data was analyzed statistically in the Mixed ANOVA method using SPSS/Window 22.0, and in order to reinforce the reliability of the quantitative results, the group members' experience reports collected from each session and the observation by the counselors were also analyzed. The findings from this study are as follows. There was a significant difference in the changes in the interpersonal competence ability between the experimental group and the control group, and the content analysis also verified the effectiveness of the program regarding improvement of interpersonal competence ability. The implications in this study are to develop a group counseling program Using Consultation Tools which can integrate individual changes and peer relations that affect improvement in Interpersonal Competence Ability. The proposals for follow-up study through the research findings above are as follows. We selected counseling tools suitable for the development and interpersonal relationship of the upper grades of elementary school. In order to increase the applicability of the general teachers to the field, the limit of program operation was minimized and detailed guides and activities were presented for each session. It is also valuable in terms of application and usefulness in elementary schools. Based on the above results, suggestions for future research are as follows. First, there were few prior studies of the program that selected only counseling tools that could be used more effectively to improve interpersonal abilities. Therefore, there is a need for research that can be continuously compared and discussed with the effects of subsequent studies. Second, this study divided the group counseling program into a large framework based on theories, activities, and counseling tools. Therefore, in the follow-up study of this study, it is necessary to carry out studies in which the large frame of the group counseling program is not ambiguous but the criteria that can be distinguished objectively are formed. Third, since the researcher and the counselor were the same person in the follow-up study, the other program was conducted by a counselor other than the researcher so as to exclude the researcher's variables and then the program should be corrected and supplemented. Fourth, a method of objectively evaluating the effectiveness of the program is needed because it relies solely on self-report evaluation.
The purpose of this study is to devise use of consultation tools group counseling program to improve interpersonal competence ability when developed and applied in the upper grades of elementary school. The research questions to achieve such a research objective are as follows. First, how should such a group counseling program be designed? Second, is such a program effective in improving interpersonal competence ability in the upper grades of elementary school? The sample selected for this study was from two 5th grade classes(44students total) at “B”elementary school located in “C”city. One class of 22 students did not participate in the “Use Of Consultation Tools Group Counseling Program” and as a control group. This study conducted the group counseling program twice a week from Aug. 22 to Oct. 8 for a total of 22 sessions to improve interpersonal competence ability based on the counseling program development model by In-Woo Park(1995). This study used the conflict resolution ability test made by Sun-mo Moon(1980) as pre·post-test instrument. In order to investigate the efficacy of the program, the data was analyzed statistically in the Mixed ANOVA method using SPSS/Window 22.0, and in order to reinforce the reliability of the quantitative results, the group members' experience reports collected from each session and the observation by the counselors were also analyzed. The findings from this study are as follows. There was a significant difference in the changes in the interpersonal competence ability between the experimental group and the control group, and the content analysis also verified the effectiveness of the program regarding improvement of interpersonal competence ability. The implications in this study are to develop a group counseling program Using Consultation Tools which can integrate individual changes and peer relations that affect improvement in Interpersonal Competence Ability. The proposals for follow-up study through the research findings above are as follows. We selected counseling tools suitable for the development and interpersonal relationship of the upper grades of elementary school. In order to increase the applicability of the general teachers to the field, the limit of program operation was minimized and detailed guides and activities were presented for each session. It is also valuable in terms of application and usefulness in elementary schools. Based on the above results, suggestions for future research are as follows. First, there were few prior studies of the program that selected only counseling tools that could be used more effectively to improve interpersonal abilities. Therefore, there is a need for research that can be continuously compared and discussed with the effects of subsequent studies. Second, this study divided the group counseling program into a large framework based on theories, activities, and counseling tools. Therefore, in the follow-up study of this study, it is necessary to carry out studies in which the large frame of the group counseling program is not ambiguous but the criteria that can be distinguished objectively are formed. Third, since the researcher and the counselor were the same person in the follow-up study, the other program was conducted by a counselor other than the researcher so as to exclude the researcher's variables and then the program should be corrected and supplemented. Fourth, a method of objectively evaluating the effectiveness of the program is needed because it relies solely on self-report evaluation.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.