자존감 향상 프로그램이 지역아동센터 초등학생의 자존감과 사회적 기술에 미치는 효과 The effects of the program for the improvement of the self-esteem on the self-esteem and the social skills of the elementary school students at the local children's centers원문보기
본 연구는 지역아동센터 초등학생을 대상으로 자존감 향상 프로그램을 실시하여 아동의 자존감과 사회적 기술 능력에 어떠한 효과가 있는지 알아보고자 하였다. 본 연구의 연구대상은 충남 천안시에 위치한 지역아동센터의 세 곳에서 초등학교 아동을 대상으로 24명의 실험집단과 24명의 통제집단을 구성하였고, 사전검사 이 후 매 회 60분씩 총 8회기의 자존감 향상 프로그램을 실험집단을 대상으로 진행하였으며 통제집단은 동일기간 아무런 처치가 이루어지지 않았다. 본 연구의 자료처리는 SPSS for Win 24.0을 사용하여 통계처리를 진행하였으며, 실험집단 및 통제집단의 ...
본 연구는 지역아동센터 초등학생을 대상으로 자존감 향상 프로그램을 실시하여 아동의 자존감과 사회적 기술 능력에 어떠한 효과가 있는지 알아보고자 하였다. 본 연구의 연구대상은 충남 천안시에 위치한 지역아동센터의 세 곳에서 초등학교 아동을 대상으로 24명의 실험집단과 24명의 통제집단을 구성하였고, 사전검사 이 후 매 회 60분씩 총 8회기의 자존감 향상 프로그램을 실험집단을 대상으로 진행하였으며 통제집단은 동일기간 아무런 처치가 이루어지지 않았다. 본 연구의 자료처리는 SPSS for Win 24.0을 사용하여 통계처리를 진행하였으며, 실험집단 및 통제집단의 t-test검증 방법을 사용하여 연구결과를 분석하였다. 자존감 향상 프로그램이 지역아동센터 초등학생의 자존감과 사회적 기술 능력에 미치는 효과에 대한 결과는 다음과 같다. 첫째, 자존감 향상 프로그램은 지역아동센터 초등학생의 자존감 향상에 효과적이며 자존감 검사의 하위영역 모두에서 매우 유의미한 효과가 있었음을 알 수 있었다. 둘째, 자존감 향상 프로그램은 지역아동센터 초등학생의 사회적 기술 향상에 효과적이며 사회적 기술의 하위영역 모두에서 유의미한 효과가 있었음을 알 수 있었다. 이 연구는 정서적으로 지지가 필요한 지역아동센터 초등학생 아동을 대상으로 다양한 정서를 자유롭게 표현할 수 있는 공간에서 프로그램이 이루어진 것에 의의가 있다고 보며 아동의 자존감 및 사회적 기술 증진을 위한 다양한 프로그램 개발이 필요함을 보여준다고 하겠다.
주제어 : 자존감 향상 프로그램, 자존감, 사회적 기술, 지역아동센터 초등학생
본 연구는 지역아동센터 초등학생을 대상으로 자존감 향상 프로그램을 실시하여 아동의 자존감과 사회적 기술 능력에 어떠한 효과가 있는지 알아보고자 하였다. 본 연구의 연구대상은 충남 천안시에 위치한 지역아동센터의 세 곳에서 초등학교 아동을 대상으로 24명의 실험집단과 24명의 통제집단을 구성하였고, 사전검사 이 후 매 회 60분씩 총 8회기의 자존감 향상 프로그램을 실험집단을 대상으로 진행하였으며 통제집단은 동일기간 아무런 처치가 이루어지지 않았다. 본 연구의 자료처리는 SPSS for Win 24.0을 사용하여 통계처리를 진행하였으며, 실험집단 및 통제집단의 t-test 검증 방법을 사용하여 연구결과를 분석하였다. 자존감 향상 프로그램이 지역아동센터 초등학생의 자존감과 사회적 기술 능력에 미치는 효과에 대한 결과는 다음과 같다. 첫째, 자존감 향상 프로그램은 지역아동센터 초등학생의 자존감 향상에 효과적이며 자존감 검사의 하위영역 모두에서 매우 유의미한 효과가 있었음을 알 수 있었다. 둘째, 자존감 향상 프로그램은 지역아동센터 초등학생의 사회적 기술 향상에 효과적이며 사회적 기술의 하위영역 모두에서 유의미한 효과가 있었음을 알 수 있었다. 이 연구는 정서적으로 지지가 필요한 지역아동센터 초등학생 아동을 대상으로 다양한 정서를 자유롭게 표현할 수 있는 공간에서 프로그램이 이루어진 것에 의의가 있다고 보며 아동의 자존감 및 사회적 기술 증진을 위한 다양한 프로그램 개발이 필요함을 보여준다고 하겠다.
By carrying out a self-esteem improvement program with the elementary school students at the local children's centers as the subjects, this research had intended to find out what effects it has on the self-esteem and the social skills capabilities of the children. With the elementary school chil...
By carrying out a self-esteem improvement program with the elementary school students at the local children's centers as the subjects, this research had intended to find out what effects it has on the self-esteem and the social skills capabilities of the children. With the elementary school children at the three local children's centers located in Cheonan City, Chungnam, as the subjects, the experimental group with the 24 persons and the control group with the 24 persons had been organized. And the self-esteem improvement program had been proceeded with the experimental group at 60 minutes for each time for a total of 8 sessions. And, regarding the control group, no handling took place. Regarding the data processing in this research, the statistical processing had been proceeded with by using the SPSS for Win 24.0. And the research results had been analyzed by using the method of the t-test verifications of the experimental group and the control group. The results regarding the effects of the self-esteem improvement program on the self-esteem and the social skills capability of the elementary school students at the local children's centers are the following: Firstly, it was possible to know that the self-esteem improvement program had been effective in enhancing the self-esteem of the elementary school students at the local, children's centers and that it had the very significant effects on all of the lower-ranking domains of the self-esteem inspection. Secondly, it was possible to know that the self-esteem improvement program had been effective in improving the social skills of the elementary school students at the local children's centers and that there had been the significant effects in all of the lower-ranking domains of the social skills. I consider that there was the meaning because the program had taken place in a space in which the children, who had needed the emotional support, could freely express their diverse emotions. And it can be said that the developments of the diverse programs for promoting the self-esteem and the social skills of the children are needed.
Keywords: The self-esteem improvement program, self-esteem, social skills, local children's center, and elementary school students.
By carrying out a self-esteem improvement program with the elementary school students at the local children's centers as the subjects, this research had intended to find out what effects it has on the self-esteem and the social skills capabilities of the children. With the elementary school children at the three local children's centers located in Cheonan City, Chungnam, as the subjects, the experimental group with the 24 persons and the control group with the 24 persons had been organized. And the self-esteem improvement program had been proceeded with the experimental group at 60 minutes for each time for a total of 8 sessions. And, regarding the control group, no handling took place. Regarding the data processing in this research, the statistical processing had been proceeded with by using the SPSS for Win 24.0. And the research results had been analyzed by using the method of the t-test verifications of the experimental group and the control group. The results regarding the effects of the self-esteem improvement program on the self-esteem and the social skills capability of the elementary school students at the local children's centers are the following: Firstly, it was possible to know that the self-esteem improvement program had been effective in enhancing the self-esteem of the elementary school students at the local, children's centers and that it had the very significant effects on all of the lower-ranking domains of the self-esteem inspection. Secondly, it was possible to know that the self-esteem improvement program had been effective in improving the social skills of the elementary school students at the local children's centers and that there had been the significant effects in all of the lower-ranking domains of the social skills. I consider that there was the meaning because the program had taken place in a space in which the children, who had needed the emotional support, could freely express their diverse emotions. And it can be said that the developments of the diverse programs for promoting the self-esteem and the social skills of the children are needed.
Keywords: The self-esteem improvement program, self-esteem, social skills, local children's center, and elementary school students.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.