본 연구는 환대산업에 있어서 고객의 니즈를 파악하고, 고객에게 질 좋은 서비스를 제공하여 경쟁기업 보다 성공적으로 기업의 성장에 기여하기 위해선, 우수한 서비스역량을 갖춘 인재의 확보와 육성을 연구의 시작점으로 한다. 이를 통해 환대산업 종사자가 지각한 멘토링 기능이 고객지향성에 미치는 영향에 있어 멘토링 참여도의 조절효과가 있는지를 규명하였다. 환대산업(외식업, 관광업, 호텔업) 300부의 설문지를 배부 하여 283부를 회수되었다. 선행연구를 기반으로 멘토링 참여도를 ...
본 연구는 환대산업에 있어서 고객의 니즈를 파악하고, 고객에게 질 좋은 서비스를 제공하여 경쟁기업 보다 성공적으로 기업의 성장에 기여하기 위해선, 우수한 서비스역량을 갖춘 인재의 확보와 육성을 연구의 시작점으로 한다. 이를 통해 환대산업 종사자가 지각한 멘토링 기능이 고객지향성에 미치는 영향에 있어 멘토링 참여도의 조절효과가 있는지를 규명하였다. 환대산업(외식업, 관광업, 호텔업) 300부의 설문지를 배부 하여 283부를 회수되었다. 선행연구를 기반으로 멘토링 참여도를 조절변수로 설정해 조절회귀분석을 통한 실증조사를 하였다. 실증분석을 통해 검증된 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 환대산업 종사원이 지각한 모든 멘토링 기능(사회심리기능, 경력개발기능, 역할모형 기능)은 고객지향성에 유의한 양(+)의 영향을 미쳤다. 둘째, 환대산업 종사원이 지각한 멘토링 기능이 고객지향성에 미치는 영향에 있어 멘토링 참여도는 멘토링 기능 중 사회심리기능이 고객지향성에 미치는 영향에 차이를 보였다. 이러한 연구 결과를 통해 환대산업 종사자가 지각한 멘토링 기능이 멘토링 참여도의 조절효과를 가지고 고객지향성에 양(+)의 효과를 주기 위해서는 멘토와 멘티 사이의 상호작용이 중요한 것으로 보이며 멘토링 프로그램을 통해서 업무로서만이 아닌 멘티의 개인적 이야기나 고민, 의견을 공유하는 유대관계를 가지게 되었을 때 많은 영향을 주어, 환대산업에서 보다 나은 서비스를 제공할 수 있을 것으로 여겨지어 경쟁기업 보다 성공적으로 기업의 성장에 기여할 수 있게 된다.
본 연구는 환대산업에 있어서 고객의 니즈를 파악하고, 고객에게 질 좋은 서비스를 제공하여 경쟁기업 보다 성공적으로 기업의 성장에 기여하기 위해선, 우수한 서비스역량을 갖춘 인재의 확보와 육성을 연구의 시작점으로 한다. 이를 통해 환대산업 종사자가 지각한 멘토링 기능이 고객지향성에 미치는 영향에 있어 멘토링 참여도의 조절효과가 있는지를 규명하였다. 환대산업(외식업, 관광업, 호텔업) 300부의 설문지를 배부 하여 283부를 회수되었다. 선행연구를 기반으로 멘토링 참여도를 조절변수로 설정해 조절회귀분석을 통한 실증조사를 하였다. 실증분석을 통해 검증된 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 환대산업 종사원이 지각한 모든 멘토링 기능(사회심리기능, 경력개발기능, 역할모형 기능)은 고객지향성에 유의한 양(+)의 영향을 미쳤다. 둘째, 환대산업 종사원이 지각한 멘토링 기능이 고객지향성에 미치는 영향에 있어 멘토링 참여도는 멘토링 기능 중 사회심리기능이 고객지향성에 미치는 영향에 차이를 보였다. 이러한 연구 결과를 통해 환대산업 종사자가 지각한 멘토링 기능이 멘토링 참여도의 조절효과를 가지고 고객지향성에 양(+)의 효과를 주기 위해서는 멘토와 멘티 사이의 상호작용이 중요한 것으로 보이며 멘토링 프로그램을 통해서 업무로서만이 아닌 멘티의 개인적 이야기나 고민, 의견을 공유하는 유대관계를 가지게 되었을 때 많은 영향을 주어, 환대산업에서 보다 나은 서비스를 제공할 수 있을 것으로 여겨지어 경쟁기업 보다 성공적으로 기업의 성장에 기여할 수 있게 된다.
The provided analysis shows the importance of achieving the company’s vision by reserving the right talents and build up the knowledge by providing the tools just so the employees in the hospitality industry can identify what the client’s needs. This is the first start point and clarifies whether th...
The provided analysis shows the importance of achieving the company’s vision by reserving the right talents and build up the knowledge by providing the tools just so the employees in the hospitality industry can identify what the client’s needs. This is the first start point and clarifies whether the mentoring function perceived by the hospitality industry employees has an influence on the customer orientation through the moderating effect of mentoring involvement.
Survey papers have been handed out to the workers in food service, tourism and hotel business, and 283 out of 300 papers have been taken. Based on the preceding research, mentoring involvement is used as themoderating variable. The result of the research shows two beneficial effects.
First, the mentoring function perceived by the hospitality industry employees shows a positive effect on the customer orientation. Second, by the degree of the involvement in the mentoring program, only psychological society function, which is one of the mentoring functions perceived by the hospitality industry employees, displays a positive effect on the customer orientation.
Accordingly, the interaction between a mentor and mentee is significant to the mentoring function perceived by the hospitality industry employees to have positive influence on the customer orientation with the moderating effect of mentoring involvement. Sharing not only the things about the mentee’s work but also its private stories, concerns, opinions is significant to get good effects on the customer orientation. Therefore, a company can offer better service to its clients and, thus, flourish more than the other competitive companies in the hospitality industry.
The provided analysis shows the importance of achieving the company’s vision by reserving the right talents and build up the knowledge by providing the tools just so the employees in the hospitality industry can identify what the client’s needs. This is the first start point and clarifies whether the mentoring function perceived by the hospitality industry employees has an influence on the customer orientation through the moderating effect of mentoring involvement.
Survey papers have been handed out to the workers in food service, tourism and hotel business, and 283 out of 300 papers have been taken. Based on the preceding research, mentoring involvement is used as themoderating variable. The result of the research shows two beneficial effects.
First, the mentoring function perceived by the hospitality industry employees shows a positive effect on the customer orientation. Second, by the degree of the involvement in the mentoring program, only psychological society function, which is one of the mentoring functions perceived by the hospitality industry employees, displays a positive effect on the customer orientation.
Accordingly, the interaction between a mentor and mentee is significant to the mentoring function perceived by the hospitality industry employees to have positive influence on the customer orientation with the moderating effect of mentoring involvement. Sharing not only the things about the mentee’s work but also its private stories, concerns, opinions is significant to get good effects on the customer orientation. Therefore, a company can offer better service to its clients and, thus, flourish more than the other competitive companies in the hospitality industry.
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