본 논문은 한국과 중국의 동몽교육을 위한 동몽교재를 연구대상으로 비교한 연구이다. 동몽교재는 중국과 한국의 전통시대에서 아동을 가르치기 위하여 편찬된 기록몰이다. 동몽교재의 연구를 통하여 중국과 한국의 동몽교육의 구체적인 내용과 방법, 아동개념에 대한 시대적인 변화의 흐름을 파악할 수 있다.
중국과 한국의 교육전통은 유학에 기반을 두었다. 유학이 중국과 한국의 교육에게 지배적인 위치에 차지한 시기는 중국의 宋元明清 시기와 한국의 조선시기이다. 이에 본 연구에서는 중국의 宋元明清 시기에 편찬된 동몽교재와 조선시대에 편찬된 동몽교재를 선정하여 비교하고자 하였다. 이러한 비교를 통하여 양국의 동몽교재가 각기 가진 특징과 연관성을 살펴보고자 하였다.
이 글에서는 동몽교재를 字書教材, 道德修養教材, 博物知識教材로 대별하고, 이를 근거로 한⦁중 교재를 상호 바고, 분석하였다. 분석 기준은 '교재의 형태'와 '교재의 성격'이 두 가지 법주로 나누었다. '교재의 형태'는 교재의 체제와 형식, 내용구성, 언어 표현 이 세 가지 항목을 비교의 기준으로 삼았고, '교재의 성격'은 교재재용에 대한 내적 분석을 함으로서 교육방법을 살펴하는 것이다.
이와 같은 한⦁중 동몽교재가 드러낸 교육적 의미를 더 전면적으로 이해하기 위하여 본 논문은 우선 한⦁중 아동 개념 즉 '童蒙'이란 개념의 역사적 변천과정을 간락하게 다룬 다음, 한⦁중 동몽교육이 가진 교육철학의 기반이 무엇인지를 밝히고자 하였다. 이를 통해 한⦁중 동몽교육 간에 나타난 세부적인 차이와 교재의 질적인 차별성을 이해할 수 있을 것이다.
한⦁중 교재에 대한 상호 비교를 통해 다음과 같은 교육학적 의미를 확인하였다. 우선 동몽교재는 한국과 중국의 아동 개념의 형성 및 아동교육에 가장 결정적인 영향을 준 요인이 되었다는 사실이다. 또한 중국과 한국의 동몽교육은 ...
본 논문은 한국과 중국의 동몽교육을 위한 동몽교재를 연구대상으로 비교한 연구이다. 동몽교재는 중국과 한국의 전통시대에서 아동을 가르치기 위하여 편찬된 기록몰이다. 동몽교재의 연구를 통하여 중국과 한국의 동몽교육의 구체적인 내용과 방법, 아동개념에 대한 시대적인 변화의 흐름을 파악할 수 있다.
중국과 한국의 교육전통은 유학에 기반을 두었다. 유학이 중국과 한국의 교육에게 지배적인 위치에 차지한 시기는 중국의 宋元明清 시기와 한국의 조선시기이다. 이에 본 연구에서는 중국의 宋元明清 시기에 편찬된 동몽교재와 조선시대에 편찬된 동몽교재를 선정하여 비교하고자 하였다. 이러한 비교를 통하여 양국의 동몽교재가 각기 가진 특징과 연관성을 살펴보고자 하였다.
이 글에서는 동몽교재를 字書教材, 道德修養教材, 博物知識教材로 대별하고, 이를 근거로 한⦁중 교재를 상호 바고, 분석하였다. 분석 기준은 '교재의 형태'와 '교재의 성격'이 두 가지 법주로 나누었다. '교재의 형태'는 교재의 체제와 형식, 내용구성, 언어 표현 이 세 가지 항목을 비교의 기준으로 삼았고, '교재의 성격'은 교재재용에 대한 내적 분석을 함으로서 교육방법을 살펴하는 것이다.
이와 같은 한⦁중 동몽교재가 드러낸 교육적 의미를 더 전면적으로 이해하기 위하여 본 논문은 우선 한⦁중 아동 개념 즉 '童蒙'이란 개념의 역사적 변천과정을 간락하게 다룬 다음, 한⦁중 동몽교육이 가진 교육철학의 기반이 무엇인지를 밝히고자 하였다. 이를 통해 한⦁중 동몽교육 간에 나타난 세부적인 차이와 교재의 질적인 차별성을 이해할 수 있을 것이다.
한⦁중 교재에 대한 상호 비교를 통해 다음과 같은 교육학적 의미를 확인하였다. 우선 동몽교재는 한국과 중국의 아동 개념의 형성 및 아동교육에 가장 결정적인 영향을 준 요인이 되었다는 사실이다. 또한 중국과 한국의 동몽교육은 주자학과 성리학이 공통적으로 다루고자 하는 궁극적인 문제 즉 인간의 본질과 인생의 의미를 추구하는 대전제와 밀접한 관련성을 지니고 있다는 점이다. 즉 인간 성장의 의미와 교육이 인간 성장에 이루는 효과를 늘 탐색하였고 실천방법을 적극적으로 시도하는 경향을 보여주었다는 것이다.
본 논문은 한국과 중국의 동몽교육을 위한 동몽교재를 연구대상으로 비교한 연구이다. 동몽교재는 중국과 한국의 전통시대에서 아동을 가르치기 위하여 편찬된 기록몰이다. 동몽교재의 연구를 통하여 중국과 한국의 동몽교육의 구체적인 내용과 방법, 아동개념에 대한 시대적인 변화의 흐름을 파악할 수 있다.
중국과 한국의 교육전통은 유학에 기반을 두었다. 유학이 중국과 한국의 교육에게 지배적인 위치에 차지한 시기는 중국의 宋元明清 시기와 한국의 조선시기이다. 이에 본 연구에서는 중국의 宋元明清 시기에 편찬된 동몽교재와 조선시대에 편찬된 동몽교재를 선정하여 비교하고자 하였다. 이러한 비교를 통하여 양국의 동몽교재가 각기 가진 특징과 연관성을 살펴보고자 하였다.
이 글에서는 동몽교재를 字書教材, 道德修養教材, 博物知識教材로 대별하고, 이를 근거로 한⦁중 교재를 상호 바고, 분석하였다. 분석 기준은 '교재의 형태'와 '교재의 성격'이 두 가지 법주로 나누었다. '교재의 형태'는 교재의 체제와 형식, 내용구성, 언어 표현 이 세 가지 항목을 비교의 기준으로 삼았고, '교재의 성격'은 교재재용에 대한 내적 분석을 함으로서 교육방법을 살펴하는 것이다.
이와 같은 한⦁중 동몽교재가 드러낸 교육적 의미를 더 전면적으로 이해하기 위하여 본 논문은 우선 한⦁중 아동 개념 즉 '童蒙'이란 개념의 역사적 변천과정을 간락하게 다룬 다음, 한⦁중 동몽교육이 가진 교육철학의 기반이 무엇인지를 밝히고자 하였다. 이를 통해 한⦁중 동몽교육 간에 나타난 세부적인 차이와 교재의 질적인 차별성을 이해할 수 있을 것이다.
한⦁중 교재에 대한 상호 비교를 통해 다음과 같은 교육학적 의미를 확인하였다. 우선 동몽교재는 한국과 중국의 아동 개념의 형성 및 아동교육에 가장 결정적인 영향을 준 요인이 되었다는 사실이다. 또한 중국과 한국의 동몽교육은 주자학과 성리학이 공통적으로 다루고자 하는 궁극적인 문제 즉 인간의 본질과 인생의 의미를 추구하는 대전제와 밀접한 관련성을 지니고 있다는 점이다. 즉 인간 성장의 의미와 교육이 인간 성장에 이루는 효과를 늘 탐색하였고 실천방법을 적극적으로 시도하는 경향을 보여주었다는 것이다.
通過上述比較和分析可得知,兩國童蒙教材的發展歷史總體上反映了兩國童蒙教育的如下特征。第一,兩國的童蒙教材對兩國傳統兒童觀的形成和兒童教育方法即理念的實踐起到了決定性的作用。第二,兩國的童蒙教育主要受到了程朱理學與性理學的影響,本文中比較的三種教材類型都直接或間接地涉及到了人之本性,人生的終極意義等哲學議題,兩國的童蒙教材具都有鮮明的人文教育特質。第三,通過兩國童蒙教材在各個時代所經歷的發展變化,可以看到兩國的童蒙教育一直都在不斷探索人的成長之意義,教育對人的成長有何影響并積極創建了諸多童蒙教育方法。This article is about comparing and analyzing the teaching materials from both countries and focusing on finding out more about children's education. By taking a look at the methods, comparing common ground and differences in child concepts, and clarifying the historical development of the children's education system in both countries.
As is well-known, the traditional education of both Korea and China are based on Confucianism. Confucianism had occupied the dominant place of education theories since the Korean Era and Song dynasty in Korea and China respectively. It kept this role until the modern era. According to the above background, this article has selected the teaching materials from the Korean Era of Korea and the dynasties of Song, Yuan, Ming and Qing of China, to analyze features and relativities of the teaching materials used for children's education in both countries.
Based on the research purpose and literature review this article has applied classified comparison as the researching method. This article has used the children's education teaching materials as Letter Book, as well as the Ethic and Moral Book and Book of Knowledge of Natural History as reference. These resources were used to compare the teaching materials of each category with teaching material forms and teaching material features. The teaching material forms refer to stylistics, structure and language features. The teaching material features include the contents of the teaching materials, teaching methods and the educational ideas reflected in the content and redaction purpose.
In order to completely analyze the results from the comparison of the children’s education teaching materials from a perspective of pedagogy this article investigated the traditional views on children and the stage characteristics of the children’s education of Korea and China in order to establish the general cognition of the children’s education Ideas of both countries and understand the over all the representative and essential differences of the children’s education teaching materials of both countries.
With the comparison and analysis mentioned above, this article concluded that the teaching materials have proved the following characteristics:
1. The teaching materials of both countries have been decisive on the formation of views of children and the practice of both the methods and ideas of children’s education.
2. The children’s education of both countries have been influenced mainly by the Cheng-Zhu Neo-Confucianism and the Korean Neo-Confucianism. This article has mentioned the human nature while comparing the three categories directly and indirectly and discussed the philosophical topic of the ultimate meaning of human. Teaching materials of both countries have manifested humanistic characteristics.
3. By comparing the development of the teaching materials of both countries along with the history to find that the children’s education of both countries have been continuing to explore the meaning of human development and the effect of education on human development, along with creating many different children’s education methods.
通過上述比較和分析可得知,兩國童蒙教材的發展歷史總體上反映了兩國童蒙教育的如下特征。第一,兩國的童蒙教材對兩國傳統兒童觀的形成和兒童教育方法即理念的實踐起到了決定性的作用。第二,兩國的童蒙教育主要受到了程朱理學與性理學的影響,本文中比較的三種教材類型都直接或間接地涉及到了人之本性,人生的終極意義等哲學議題,兩國的童蒙教材具都有鮮明的人文教育特質。第三,通過兩國童蒙教材在各個時代所經歷的發展變化,可以看到兩國的童蒙教育一直都在不斷探索人的成長之意義,教育對人的成長有何影響并積極創建了諸多童蒙教育方法。This article is about comparing and analyzing the teaching materials from both countries and focusing on finding out more about children's education. By taking a look at the methods, comparing common ground and differences in child concepts, and clarifying the historical development of the children's education system in both countries.
As is well-known, the traditional education of both Korea and China are based on Confucianism. Confucianism had occupied the dominant place of education theories since the Korean Era and Song dynasty in Korea and China respectively. It kept this role until the modern era. According to the above background, this article has selected the teaching materials from the Korean Era of Korea and the dynasties of Song, Yuan, Ming and Qing of China, to analyze features and relativities of the teaching materials used for children's education in both countries.
Based on the research purpose and literature review this article has applied classified comparison as the researching method. This article has used the children's education teaching materials as Letter Book, as well as the Ethic and Moral Book and Book of Knowledge of Natural History as reference. These resources were used to compare the teaching materials of each category with teaching material forms and teaching material features. The teaching material forms refer to stylistics, structure and language features. The teaching material features include the contents of the teaching materials, teaching methods and the educational ideas reflected in the content and redaction purpose.
In order to completely analyze the results from the comparison of the children’s education teaching materials from a perspective of pedagogy this article investigated the traditional views on children and the stage characteristics of the children’s education of Korea and China in order to establish the general cognition of the children’s education Ideas of both countries and understand the over all the representative and essential differences of the children’s education teaching materials of both countries.
With the comparison and analysis mentioned above, this article concluded that the teaching materials have proved the following characteristics:
1. The teaching materials of both countries have been decisive on the formation of views of children and the practice of both the methods and ideas of children’s education.
2. The children’s education of both countries have been influenced mainly by the Cheng-Zhu Neo-Confucianism and the Korean Neo-Confucianism. This article has mentioned the human nature while comparing the three categories directly and indirectly and discussed the philosophical topic of the ultimate meaning of human. Teaching materials of both countries have manifested humanistic characteristics.
3. By comparing the development of the teaching materials of both countries along with the history to find that the children’s education of both countries have been continuing to explore the meaning of human development and the effect of education on human development, along with creating many different children’s education methods.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.