음악요소 중심의 새노래 부르기 활동이 유아의 음악적 태도와 정서지능에 미치는 영향 Effects of Activities Singing New Songs Centering Around Musical Elements on Children’s Musical Attitude and Emotional Intelligence원문보기
본 연구는 음악요소 중심의 새노래부르기 활동이 유아의 음악적 태도와 정서지능에 미치는 영향을 알아보는데 목적이 있다. 이에 본 연구에서는 음악요소 중심의 새노래부르기 활동이 유아의 음악적 태도와 정서지능에 미치는 영향을 알아보고자 한다. 또한 본 연구의 결과를 토대로 유아교육 현장에서 활용할 수 있는 음악교육 활동 중 하나로 음악요소 중심의 새노래부르기 활동을 제시하고 유아의 음악적 태도와 정서지능에 효과적인 음악교수방안을 마련해보고자 한다. 본 연구의 목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 음악요소 중심의 새노래부르기 활동이 유아의 음악적 태도에 미치는 영향은 어떠한가?
연구문제 2. 음악요소 중심의 새노래부르기 활동이 유아의 정서지능에 미치는 영향은 어떠한가?
이러한 연구문제에 대한 검증을 위해 연구대상은 C시에 위치한 S어린이집 만 3세반 유아 총 24명 중 11명을 실험집단, 13명을 비교집단으로 선정하였다. 연구대상 유아의 평균 월령은 실험집단 48.72개월, 비교집단 49.61개월(2018년 8월 기준)로 두 집단은 동질집단임을 알 수 있다. 연구도구는 음악요소 중심의 새노래부르기 활동이 유아의 음악적태도와 정서지능에 미치는 영향을 알아보기위해 박은영(2012)의 ‘유아 음악적 태도 검사 도구’와 Mayer와 Salovey(1996)의 정서지능 모형에 기초하여 이병래(1997)가 개발한 ‘정서지능 체크리스트’를 사용하였다. ...
본 연구는 음악요소 중심의 새노래부르기 활동이 유아의 음악적 태도와 정서지능에 미치는 영향을 알아보는데 목적이 있다. 이에 본 연구에서는 음악요소 중심의 새노래부르기 활동이 유아의 음악적 태도와 정서지능에 미치는 영향을 알아보고자 한다. 또한 본 연구의 결과를 토대로 유아교육 현장에서 활용할 수 있는 음악교육 활동 중 하나로 음악요소 중심의 새노래부르기 활동을 제시하고 유아의 음악적 태도와 정서지능에 효과적인 음악교수방안을 마련해보고자 한다. 본 연구의 목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 음악요소 중심의 새노래부르기 활동이 유아의 음악적 태도에 미치는 영향은 어떠한가?
연구문제 2. 음악요소 중심의 새노래부르기 활동이 유아의 정서지능에 미치는 영향은 어떠한가?
이러한 연구문제에 대한 검증을 위해 연구대상은 C시에 위치한 S어린이집 만 3세반 유아 총 24명 중 11명을 실험집단, 13명을 비교집단으로 선정하였다. 연구대상 유아의 평균 월령은 실험집단 48.72개월, 비교집단 49.61개월(2018년 8월 기준)로 두 집단은 동질집단임을 알 수 있다. 연구도구는 음악요소 중심의 새노래부르기 활동이 유아의 음악적태도와 정서지능에 미치는 영향을 알아보기위해 박은영(2012)의 ‘유아 음악적 태도 검사 도구’와 Mayer와 Salovey(1996)의 정서지능 모형에 기초하여 이병래(1997)가 개발한 ‘정서지능 체크리스트’를 사용하였다. 자료분석은 음악 요소 중심의 새노래부르기 활동이 유아의 음악적 태도와 정서지능에 미치는 영향을 검증하기 위하여 실험집단과 비교집단의 사전·사후검사결과를 SPSS 18.0.0프로그램을 이용하여 분석하였다. 실험집단과 비교집단 간 사전 검사의 차이를 알아보기 위해 실험집단과 비교집단의 사전점수에 대해 독립표본 t검증을 실시한 결과, 실험집단과 비교집단의 사전점수에 이미 유의미한 차이가 존재함을 알 수 있었다. 그러므로 본 연구는 실험 전에 존재할 수 있는 집단 간의 오차를 최소화하기 위해 사전검사를 공변인으로 통제한 후 사후검사 점수가 집단 간 유의미한 차이를 나타내는지 살펴보기 위해 공변량 분석(ANCOVA)을 실시하였다.
본 연구의 결과를 요약, 정리하면 다음과 같다. 첫째, 음악요소 중심의 새노래부르기 활동을 실시한 실험집단 유아들의 음악적 태도는 전체적으로 비교집단 유아들보다 유의미하게 증가하였다. 음악적 태도의 하위요소 별로 개방성, 적극성, 주의집중, 표현력, 호기심, 흥미에서 실험집단의 점수가 비교집단의 점수에 비해 높게 나타났다. 따라서 음악요소 중심의 새노래부르기 활동은 유아의 음악적 태도 증진에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 알 수 있다. 둘째, 음악요소 중심의 새노래부르기 활동을 실시한 실험집단 유아들의 정서지능은 전체적으로 비교집단 유아들보다 유의미하게 증가하였다. 정서지능의 하위요소 별로 자기인식 능력, 자기조절 능력, 타인조절 능력에서는 실험집단의 점수가 비교집단의 점수에 비해 높게나타났다. 그러나 정서지능의 하위요소 중 타인인식 능력에서는 유의미한 결과가 나타나지 않았다. 따라서 음악요소 중심의 새노래부르기 활동은 유아의 정서지능에 전체적으로는 긍정적인 영향을 미쳤으나 하위요소 중 타인인식 능력에는 긍정적인 영향을 미치지 않았음을 알 수 있다. 이와 같은 결과를 종합해보면 음악요소 중심의 새노래부르기 활동은 유아의 음악적 태도와 정서지능에 긍정적인 영향을 주는 활동임을 알 수 있다.
본 연구는 음악요소 중심의 새노래부르기 활동이 유아의 음악적 태도와 정서지능에 미치는 영향을 알아보는데 목적이 있다. 이에 본 연구에서는 음악요소 중심의 새노래부르기 활동이 유아의 음악적 태도와 정서지능에 미치는 영향을 알아보고자 한다. 또한 본 연구의 결과를 토대로 유아교육 현장에서 활용할 수 있는 음악교육 활동 중 하나로 음악요소 중심의 새노래부르기 활동을 제시하고 유아의 음악적 태도와 정서지능에 효과적인 음악교수방안을 마련해보고자 한다. 본 연구의 목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 음악요소 중심의 새노래부르기 활동이 유아의 음악적 태도에 미치는 영향은 어떠한가?
연구문제 2. 음악요소 중심의 새노래부르기 활동이 유아의 정서지능에 미치는 영향은 어떠한가?
이러한 연구문제에 대한 검증을 위해 연구대상은 C시에 위치한 S어린이집 만 3세반 유아 총 24명 중 11명을 실험집단, 13명을 비교집단으로 선정하였다. 연구대상 유아의 평균 월령은 실험집단 48.72개월, 비교집단 49.61개월(2018년 8월 기준)로 두 집단은 동질집단임을 알 수 있다. 연구도구는 음악요소 중심의 새노래부르기 활동이 유아의 음악적태도와 정서지능에 미치는 영향을 알아보기위해 박은영(2012)의 ‘유아 음악적 태도 검사 도구’와 Mayer와 Salovey(1996)의 정서지능 모형에 기초하여 이병래(1997)가 개발한 ‘정서지능 체크리스트’를 사용하였다. 자료분석은 음악 요소 중심의 새노래부르기 활동이 유아의 음악적 태도와 정서지능에 미치는 영향을 검증하기 위하여 실험집단과 비교집단의 사전·사후검사결과를 SPSS 18.0.0프로그램을 이용하여 분석하였다. 실험집단과 비교집단 간 사전 검사의 차이를 알아보기 위해 실험집단과 비교집단의 사전점수에 대해 독립표본 t검증을 실시한 결과, 실험집단과 비교집단의 사전점수에 이미 유의미한 차이가 존재함을 알 수 있었다. 그러므로 본 연구는 실험 전에 존재할 수 있는 집단 간의 오차를 최소화하기 위해 사전검사를 공변인으로 통제한 후 사후검사 점수가 집단 간 유의미한 차이를 나타내는지 살펴보기 위해 공변량 분석(ANCOVA)을 실시하였다.
본 연구의 결과를 요약, 정리하면 다음과 같다. 첫째, 음악요소 중심의 새노래부르기 활동을 실시한 실험집단 유아들의 음악적 태도는 전체적으로 비교집단 유아들보다 유의미하게 증가하였다. 음악적 태도의 하위요소 별로 개방성, 적극성, 주의집중, 표현력, 호기심, 흥미에서 실험집단의 점수가 비교집단의 점수에 비해 높게 나타났다. 따라서 음악요소 중심의 새노래부르기 활동은 유아의 음악적 태도 증진에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 알 수 있다. 둘째, 음악요소 중심의 새노래부르기 활동을 실시한 실험집단 유아들의 정서지능은 전체적으로 비교집단 유아들보다 유의미하게 증가하였다. 정서지능의 하위요소 별로 자기인식 능력, 자기조절 능력, 타인조절 능력에서는 실험집단의 점수가 비교집단의 점수에 비해 높게나타났다. 그러나 정서지능의 하위요소 중 타인인식 능력에서는 유의미한 결과가 나타나지 않았다. 따라서 음악요소 중심의 새노래부르기 활동은 유아의 정서지능에 전체적으로는 긍정적인 영향을 미쳤으나 하위요소 중 타인인식 능력에는 긍정적인 영향을 미치지 않았음을 알 수 있다. 이와 같은 결과를 종합해보면 음악요소 중심의 새노래부르기 활동은 유아의 음악적 태도와 정서지능에 긍정적인 영향을 주는 활동임을 알 수 있다.
This study aims at investigating effects of activities singing new songs centering around musical elements on children’s musical attitude and emotional intelligence. It also offers activities singing new songs which can be used in the field of children’s education based on the results of this s...
This study aims at investigating effects of activities singing new songs centering around musical elements on children’s musical attitude and emotional intelligence. It also offers activities singing new songs which can be used in the field of children’s education based on the results of this study, and suggests effective music education methodology affecting musical attitude and emotional intelligence of children. The research problems set according to the study purpose are as follows.
Research Problem 1. What effects can activities singing new songs centering around musical elements exert on children’s musical attitude?
Research Problem 2. What effects can activities singing new songs centering around musical elements exert on children’s emotional intelligence?
For verification of these research problems, the study surveys 11 children as an experimental group and 13 children as a comparative group out of 24 children in class of 3-year-old children of S child care center located in the city C. Their average age is 48.72 months in an experimental group, and 49.61 months in a comparative group(August, 2018), which shows that the two groups are homogeneous. ‘Children’s Musical Attitude Test Tools’ by Park Eun Young(2012) and ‘Emotional Intelligence Check Lists’ developed by Lee Byung rae(1997) based on emotional intelligence model by Mayer and Salovey(1996) as research tools are used to investigate effects of activities singing new songs centering around musical elements on children’s musical attitude and emotional intelligence. Data analysis is done using SPSS 18.0.0 program with the data of preliminary and post test results of both experimental group and comparative group. The result of Independent two-sample t-test in oder to investigate the difference between the preliminary test results of both experimental group and comparative group shows that there are significant differences in the preliminary test results of both experimental and comparative groups. Therefore, this study, in order to minimize the errors between groups which can occur before the test, controls preliminary test with covariate and then conducts analysis of covariance(ANCOVA) to investigate that there are significant differences between groups in post test results.
The results of this study is summarized as follows. First, musical attitudes of children doing activities singing new songs centering around musical elements show a significant increase, compared with children in a comparative group. The scores of an experimental group in the sub-aspects of musical attitude such as openness, activeness, attention, expressive power, curiosity, and interest are shown higher than those of a comparative group. Thus, it can be argued that activities singing new songs centering around musical elements can affect musical attitude of children positively. Second, emotional intelligence of children doing activities singing new songs centering around musical elements shows a significant increase, compared with children in a comparative group. The scores of an experimental group in the sub-aspects of emotional intelligence such as self-awareness ability, self-control ability, and other-control ability are shown higher than those of a comparative group. However, in the sub-aspect of other-awareness ability, there are no significant results. Thus, the study shows that activities singing new songs centering around musical elements exert a positive influence on children’s emotional intelligence generally, but does not exert a positive on other-awareness ability. To sum up these results, activities singing new songs centering around musical elements influence children’s musical attitude and emotional intelligence positively.
This study aims at investigating effects of activities singing new songs centering around musical elements on children’s musical attitude and emotional intelligence. It also offers activities singing new songs which can be used in the field of children’s education based on the results of this study, and suggests effective music education methodology affecting musical attitude and emotional intelligence of children. The research problems set according to the study purpose are as follows.
Research Problem 1. What effects can activities singing new songs centering around musical elements exert on children’s musical attitude?
Research Problem 2. What effects can activities singing new songs centering around musical elements exert on children’s emotional intelligence?
For verification of these research problems, the study surveys 11 children as an experimental group and 13 children as a comparative group out of 24 children in class of 3-year-old children of S child care center located in the city C. Their average age is 48.72 months in an experimental group, and 49.61 months in a comparative group(August, 2018), which shows that the two groups are homogeneous. ‘Children’s Musical Attitude Test Tools’ by Park Eun Young(2012) and ‘Emotional Intelligence Check Lists’ developed by Lee Byung rae(1997) based on emotional intelligence model by Mayer and Salovey(1996) as research tools are used to investigate effects of activities singing new songs centering around musical elements on children’s musical attitude and emotional intelligence. Data analysis is done using SPSS 18.0.0 program with the data of preliminary and post test results of both experimental group and comparative group. The result of Independent two-sample t-test in oder to investigate the difference between the preliminary test results of both experimental group and comparative group shows that there are significant differences in the preliminary test results of both experimental and comparative groups. Therefore, this study, in order to minimize the errors between groups which can occur before the test, controls preliminary test with covariate and then conducts analysis of covariance(ANCOVA) to investigate that there are significant differences between groups in post test results.
The results of this study is summarized as follows. First, musical attitudes of children doing activities singing new songs centering around musical elements show a significant increase, compared with children in a comparative group. The scores of an experimental group in the sub-aspects of musical attitude such as openness, activeness, attention, expressive power, curiosity, and interest are shown higher than those of a comparative group. Thus, it can be argued that activities singing new songs centering around musical elements can affect musical attitude of children positively. Second, emotional intelligence of children doing activities singing new songs centering around musical elements shows a significant increase, compared with children in a comparative group. The scores of an experimental group in the sub-aspects of emotional intelligence such as self-awareness ability, self-control ability, and other-control ability are shown higher than those of a comparative group. However, in the sub-aspect of other-awareness ability, there are no significant results. Thus, the study shows that activities singing new songs centering around musical elements exert a positive influence on children’s emotional intelligence generally, but does not exert a positive on other-awareness ability. To sum up these results, activities singing new songs centering around musical elements influence children’s musical attitude and emotional intelligence positively.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.