일터학습에서 학습자의 특성과 교수자의 교수능력이 학습전이와 성과에 미치는 영향 : 중소기업 일학습병행제 종사자의 마인드셋 및 그릿의 조절효과를 중심으로 The Effects of Educational Training Characteristics for Performance and Training Transfer in Workplace learning원문보기
모든 것이 훨씬 빠르게, 동시다발적으로 변화할 것이라는 제4차 산업혁명 시대에 기업은 경쟁기업 보다 더 빨리 변화하고, 학습하고, 인재를 양성하고, 능동적으로 행동하는 조직을 구축해야만 성공할 수 있게 되었다. 이러한 급변하는 경영상황에 대처할 수 있는 기업 적합형 인재양성을 위해 최근에는 일터학습의 중요성과 필요성이 커지고 있다. 본 연구는 2013년부터 청년층의 노동시장 이행(school to work) 문제를 해결하기 위한 대안으로 정부에서는 독일·스위스식 도제제도를 우리나라 현실에 맞추어 재 설계한 ‘일학습병행제’참여 기업을 대상으로 일터학습인 일학습병행제에서 중요한 위치를 점하고 있는 학습자, 교수자, 교육현장인 일터의 특성을 중심으로, 학습자 개인성격유형과 마음가짐, 교수자인 기업현장교사의 교수특성과 리더십, 조직지원 등의 변수가 학습성과와 조직성과에 미치는 영향 등을 밝히고자 한다. 연구 대상은 전국적으로 일터학습인 일학습병행제 참여기업 중 6개 지역(전라남도, 전라북도, 경상남도, 광주광역시, 부산광역시, 울산광역시) 소재 일학습병행제 참여 기업체를 대상으로 2017.12월 초순부터 2018.3월 말까지 449개 기업체에 설문지를 배부하여 165개 기업 430부가 회수되어 그 중 401부가 분석에 활용되었다. 주요 연구결과를 살펴보면, 첫째, 주 효과 분석결과로는 개인성격 유형중 ...
모든 것이 훨씬 빠르게, 동시다발적으로 변화할 것이라는 제4차 산업혁명 시대에 기업은 경쟁기업 보다 더 빨리 변화하고, 학습하고, 인재를 양성하고, 능동적으로 행동하는 조직을 구축해야만 성공할 수 있게 되었다. 이러한 급변하는 경영상황에 대처할 수 있는 기업 적합형 인재양성을 위해 최근에는 일터학습의 중요성과 필요성이 커지고 있다. 본 연구는 2013년부터 청년층의 노동시장 이행(school to work) 문제를 해결하기 위한 대안으로 정부에서는 독일·스위스식 도제제도를 우리나라 현실에 맞추어 재 설계한 ‘일학습병행제’참여 기업을 대상으로 일터학습인 일학습병행제에서 중요한 위치를 점하고 있는 학습자, 교수자, 교육현장인 일터의 특성을 중심으로, 학습자 개인성격유형과 마음가짐, 교수자인 기업현장교사의 교수특성과 리더십, 조직지원 등의 변수가 학습성과와 조직성과에 미치는 영향 등을 밝히고자 한다. 연구 대상은 전국적으로 일터학습인 일학습병행제 참여기업 중 6개 지역(전라남도, 전라북도, 경상남도, 광주광역시, 부산광역시, 울산광역시) 소재 일학습병행제 참여 기업체를 대상으로 2017.12월 초순부터 2018.3월 말까지 449개 기업체에 설문지를 배부하여 165개 기업 430부가 회수되어 그 중 401부가 분석에 활용되었다. 주요 연구결과를 살펴보면, 첫째, 주 효과 분석결과로는 개인성격 유형중 외향성, 친화성, 성실성은 학습전이에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 교수특성(교육내용, 교수능력), 조직지원, 교수자의 변혁적리더십과 학습전이 관계에서는 각각 학습전이에 정(+)의 영향을 미치며, 학습전이와 조직유효성(직무만족, 조직몰입) 관계에서는 학습전이가 조직유효성에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째 매개효과 분석결과로는 학습전이는 개인성격유형과 조직유효성(직무만족, 조직몰입)간의 관계에서 개인성격 유형중 친화성, 성실성은 직무만족 및 조직몰입에 정(+)의 영향을 미치고, 외향성은 조직몰입에만 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 학습전이는 교수특성(교육내용, 교수능력), 조직지원, 교수자의 변혁적리더십 간의 관계에서 각각은 모두 다 조직유효성(직무만족, 조직몰입)에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 조절효과 분석결과로는 마인드셋의 성장형은 학습전이와 직무만족 및 조직몰입의 관계에서 각각 정(+)의 영향을 미치며 마인드셋의 고정형은 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 그릿은 지속성 및 일관성 모두 학습전이와 조직유효성(직무만족, 조직몰입)의 관계에 영향을 미치지 않는 것으로 확인되었다. 본 연구 결과의 학문적 시사점은 일터학습인 일학습병행제 참여 중소기업근로자를 대상으로 학습근로자의 개인성격유형, 학습근로자를 지도하는 기업현장교사의 특성이 학습전이와 성과에 미치는 주요 변수의 영향에 대한 찿아 보기 힘든 실증연구이고, 성격유형(Big 5)을 중소기업의 인재 선발 및 배치에 활용 가능성을 확인하였으며, 마인드셋, 그릿 등 기존의 선행연구결과를 통해 밝혀진 변수간의 관계를 일터학습인 일학습병행제 참여 중소기업 학습근로자를 대상으로 실증적으로 검증하고 적용 가능성을 확인하였다. 실무적 시사점으로는 성장마인드셋이 학습전이와 직무만족과 조직몰입에 영향을 미치는 변수로 확인됨에 따라 마인드셋 향상 관련 교육프로그램을 고려할 필요가 있고, 학습근로자에 대한 조직의 지원, 상사나 동료의 지원과 배려가 학습전이에 미치는 영향이 크며, 특히 조직에 영향을 미칠 수 있는 최고경영자 층의 적극적인 관심과 배려가 매우 중요함을 확인하였다. 향후 연구방향으로는 기업단위, 기업수준의 일터학습에 대한 연구와 시간적 흐름에 따라 인과성을 밝히는 종단연구, 심층적 사례연구 등이 필요하다.
모든 것이 훨씬 빠르게, 동시다발적으로 변화할 것이라는 제4차 산업혁명 시대에 기업은 경쟁기업 보다 더 빨리 변화하고, 학습하고, 인재를 양성하고, 능동적으로 행동하는 조직을 구축해야만 성공할 수 있게 되었다. 이러한 급변하는 경영상황에 대처할 수 있는 기업 적합형 인재양성을 위해 최근에는 일터학습의 중요성과 필요성이 커지고 있다. 본 연구는 2013년부터 청년층의 노동시장 이행(school to work) 문제를 해결하기 위한 대안으로 정부에서는 독일·스위스식 도제제도를 우리나라 현실에 맞추어 재 설계한 ‘일학습병행제’참여 기업을 대상으로 일터학습인 일학습병행제에서 중요한 위치를 점하고 있는 학습자, 교수자, 교육현장인 일터의 특성을 중심으로, 학습자 개인성격유형과 마음가짐, 교수자인 기업현장교사의 교수특성과 리더십, 조직지원 등의 변수가 학습성과와 조직성과에 미치는 영향 등을 밝히고자 한다. 연구 대상은 전국적으로 일터학습인 일학습병행제 참여기업 중 6개 지역(전라남도, 전라북도, 경상남도, 광주광역시, 부산광역시, 울산광역시) 소재 일학습병행제 참여 기업체를 대상으로 2017.12월 초순부터 2018.3월 말까지 449개 기업체에 설문지를 배부하여 165개 기업 430부가 회수되어 그 중 401부가 분석에 활용되었다. 주요 연구결과를 살펴보면, 첫째, 주 효과 분석결과로는 개인성격 유형중 외향성, 친화성, 성실성은 학습전이에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 교수특성(교육내용, 교수능력), 조직지원, 교수자의 변혁적리더십과 학습전이 관계에서는 각각 학습전이에 정(+)의 영향을 미치며, 학습전이와 조직유효성(직무만족, 조직몰입) 관계에서는 학습전이가 조직유효성에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째 매개효과 분석결과로는 학습전이는 개인성격유형과 조직유효성(직무만족, 조직몰입)간의 관계에서 개인성격 유형중 친화성, 성실성은 직무만족 및 조직몰입에 정(+)의 영향을 미치고, 외향성은 조직몰입에만 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 학습전이는 교수특성(교육내용, 교수능력), 조직지원, 교수자의 변혁적리더십 간의 관계에서 각각은 모두 다 조직유효성(직무만족, 조직몰입)에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 조절효과 분석결과로는 마인드셋의 성장형은 학습전이와 직무만족 및 조직몰입의 관계에서 각각 정(+)의 영향을 미치며 마인드셋의 고정형은 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 그릿은 지속성 및 일관성 모두 학습전이와 조직유효성(직무만족, 조직몰입)의 관계에 영향을 미치지 않는 것으로 확인되었다. 본 연구 결과의 학문적 시사점은 일터학습인 일학습병행제 참여 중소기업근로자를 대상으로 학습근로자의 개인성격유형, 학습근로자를 지도하는 기업현장교사의 특성이 학습전이와 성과에 미치는 주요 변수의 영향에 대한 찿아 보기 힘든 실증연구이고, 성격유형(Big 5)을 중소기업의 인재 선발 및 배치에 활용 가능성을 확인하였으며, 마인드셋, 그릿 등 기존의 선행연구결과를 통해 밝혀진 변수간의 관계를 일터학습인 일학습병행제 참여 중소기업 학습근로자를 대상으로 실증적으로 검증하고 적용 가능성을 확인하였다. 실무적 시사점으로는 성장마인드셋이 학습전이와 직무만족과 조직몰입에 영향을 미치는 변수로 확인됨에 따라 마인드셋 향상 관련 교육프로그램을 고려할 필요가 있고, 학습근로자에 대한 조직의 지원, 상사나 동료의 지원과 배려가 학습전이에 미치는 영향이 크며, 특히 조직에 영향을 미칠 수 있는 최고경영자 층의 적극적인 관심과 배려가 매우 중요함을 확인하였다. 향후 연구방향으로는 기업단위, 기업수준의 일터학습에 대한 연구와 시간적 흐름에 따라 인과성을 밝히는 종단연구, 심층적 사례연구 등이 필요하다.
As the Fourth Industrial Revolution reshapes the future of work, businesses must prepare their people for the new world that lies ahead. This often means an increased focus on continual learning, building more on-ramps to new types of jobs, and a commitment to diversity. Adapting to ...
As the Fourth Industrial Revolution reshapes the future of work, businesses must prepare their people for the new world that lies ahead. This often means an increased focus on continual learning, building more on-ramps to new types of jobs, and a commitment to diversity. Adapting to rapid changes in a business environment these days, importance and necessity of workplace learning is getting bigger. Since 2013, this research targeted companies which participated in ‘Work-Learning Dual System’originating from the redesigned German & Swiss apprenticeship system suitable for Korean situation. Also the ‘Work-Learning Dual System’ is an alternative to tackle Korea’s youth labour market challenges. And then we try to figure out influence of variables such as learner’s personality types and mind-set, feature of instructor and leadership, and organizational support to the learning result and organizational performance. Especially, focused on features of learner, characteristics of instructor and workplace as education scene. Research target groups are all companies participated in Work-Learning Dual System, located in Jeollanam-do, Jeollabuk-do, Gyeongsangnam-do, Gwangju, Busan, Ulsan. December 2017 to March 2018, we distributed questionnaires to 449 companies and we retrieved 430 questionnaires from 165 companies. And 401 questionnaires are used for research. The results of this research are as follows. First, as main influence analyzing result, among the individual personality types, extraversion, agreeableness and conscientiousness affect to transfer of learning. In relationship between feature of instructor (education contents, instructor’s ability), organizational support, transformational leadership and transfer of learning, the transfer of learning affect to organizational effectiveness(job satisfaction and organizational commitment). Second, as an analyzing result of mediated influence, in the relation between transfer of learning and individual personality traits and organizational effectiveness, among individual personality types, agreeableness and conscientiousness affect to job satisfaction and organizational commitment. And, extraversion only affects to organizational commitment. Also, in relation between transfer of learning and features of instructor (education contents, ability of instructor), organizational support and transformational leadership of instructor, all of relations affect to organizational effectiveness (job satisfaction and organizational commitment). Third, as an analyzing result of moderating effect in growth mindset transfer of learning affect to each job satisfaction and organizational commitment. But in fixed mindset, transfer of learning didn’t affect to both of thing. Under Grit’s moderating Effect, both of sustainability and consistency didn’t affect to transfer of learning and organizational effectiveness. The implications from this study are summarized as follows. It’s a rare substantiation research which targeted worker participated in Work-Learning Dual System. And it handled impact of major variables like worker’s personality traits and feature of instructor to the transfer of learning and result. We verified that we can use Big5 for recruitment of talented person and arrangement. Also, we verified the possibility of its application and relationship of variables which proved through the mindset and Grit’s prior research targeted learners who participated in Work-Learning Dual System As a practical point, growth mind-set was verified as a variable which affects to job satisfaction and organizational commitment. Therefore we should consider about education program related to the mind-set improvement, organizational support, CEO and coworker’s support & care affect to transfer of learning deeply. And we especially figured out that CEO’s passion & care which can affect to organization extremely. For future research, it is necessary that longitudinal study clarifying causal through time and research about workplace learning at company status and deeper case study as research direction for future.
As the Fourth Industrial Revolution reshapes the future of work, businesses must prepare their people for the new world that lies ahead. This often means an increased focus on continual learning, building more on-ramps to new types of jobs, and a commitment to diversity. Adapting to rapid changes in a business environment these days, importance and necessity of workplace learning is getting bigger. Since 2013, this research targeted companies which participated in ‘Work-Learning Dual System’originating from the redesigned German & Swiss apprenticeship system suitable for Korean situation. Also the ‘Work-Learning Dual System’ is an alternative to tackle Korea’s youth labour market challenges. And then we try to figure out influence of variables such as learner’s personality types and mind-set, feature of instructor and leadership, and organizational support to the learning result and organizational performance. Especially, focused on features of learner, characteristics of instructor and workplace as education scene. Research target groups are all companies participated in Work-Learning Dual System, located in Jeollanam-do, Jeollabuk-do, Gyeongsangnam-do, Gwangju, Busan, Ulsan. December 2017 to March 2018, we distributed questionnaires to 449 companies and we retrieved 430 questionnaires from 165 companies. And 401 questionnaires are used for research. The results of this research are as follows. First, as main influence analyzing result, among the individual personality types, extraversion, agreeableness and conscientiousness affect to transfer of learning. In relationship between feature of instructor (education contents, instructor’s ability), organizational support, transformational leadership and transfer of learning, the transfer of learning affect to organizational effectiveness(job satisfaction and organizational commitment). Second, as an analyzing result of mediated influence, in the relation between transfer of learning and individual personality traits and organizational effectiveness, among individual personality types, agreeableness and conscientiousness affect to job satisfaction and organizational commitment. And, extraversion only affects to organizational commitment. Also, in relation between transfer of learning and features of instructor (education contents, ability of instructor), organizational support and transformational leadership of instructor, all of relations affect to organizational effectiveness (job satisfaction and organizational commitment). Third, as an analyzing result of moderating effect in growth mindset transfer of learning affect to each job satisfaction and organizational commitment. But in fixed mindset, transfer of learning didn’t affect to both of thing. Under Grit’s moderating Effect, both of sustainability and consistency didn’t affect to transfer of learning and organizational effectiveness. The implications from this study are summarized as follows. It’s a rare substantiation research which targeted worker participated in Work-Learning Dual System. And it handled impact of major variables like worker’s personality traits and feature of instructor to the transfer of learning and result. We verified that we can use Big5 for recruitment of talented person and arrangement. Also, we verified the possibility of its application and relationship of variables which proved through the mindset and Grit’s prior research targeted learners who participated in Work-Learning Dual System As a practical point, growth mind-set was verified as a variable which affects to job satisfaction and organizational commitment. Therefore we should consider about education program related to the mind-set improvement, organizational support, CEO and coworker’s support & care affect to transfer of learning deeply. And we especially figured out that CEO’s passion & care which can affect to organization extremely. For future research, it is necessary that longitudinal study clarifying causal through time and research about workplace learning at company status and deeper case study as research direction for future.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.