미국의 비행기 제작자이자 항공계의 개척자 형제, 오빌(Orville) 라이트와 윌버(Wilbur) 라이트 형제에 의해 1903년 역사상 처음으로 동력비행기를 조종하여 지속적인 비행에 성공한 이후 항공기는 많은 발전이 계속적으로 이루어지고 있고, 최근에 개발되는 항공기들의 경우 다양한 기능을 수행하기 위한 각종 장치들로 인하여 매우 복잡하게 구성되어 있으며 이를 조종하고 관리하는 조종사의 업무가 점차 가중되고 있다. 현대의 항공기가 매우 빠른 속도로 발전함에 따라서 조종사는 높은 수준의 지식과 능력을 필요로 하고 이러한 능력을 보유...
미국의 비행기 제작자이자 항공계의 개척자 형제, 오빌(Orville) 라이트와 윌버(Wilbur) 라이트 형제에 의해 1903년 역사상 처음으로 동력비행기를 조종하여 지속적인 비행에 성공한 이후 항공기는 많은 발전이 계속적으로 이루어지고 있고, 최근에 개발되는 항공기들의 경우 다양한 기능을 수행하기 위한 각종 장치들로 인하여 매우 복잡하게 구성되어 있으며 이를 조종하고 관리하는 조종사의 업무가 점차 가중되고 있다. 현대의 항공기가 매우 빠른 속도로 발전함에 따라서 조종사는 높은 수준의 지식과 능력을 필요로 하고 이러한 능력을 보유한 조종사의 선발 및 교육과 양성은 항공사의 운영에 있어 더욱 중요한 부분이 되어가고 있다. 그러나 인간은 개개인마다 서로 다른 일반 및 특수성을 가지고 있으며, 특히 비행적성의 경우 어떠한 인지적 입력이 들어오면 두뇌에서 적절히 해석한 후 이에 대한 결과론적 반응을 보내야 하는 적성이 요구된다. 많은 사람들의 궁금증은 학생조종사에서부터 운송용 조종사에 이르기 까지 이루어지는 비행훈련 과정에 대해 과연 어떠한 적성과 성격을 가지고 있는 사람이 비행훈련을 행하는데 있는 더 높은 성취도를 이루고, 이 성취도를 바탕으로 더욱 우수한 조종사가 되는가에 있다. 성공적인 비행훈련 결과를 이루어 내기 위해 조종적성에 대한 다양한 연구는 지속적으로 이루어지고 있으며 교사 적성검사 도구를 활용하여 조종사들에 대한 적성을 파악해보았다. 본 연구에 참여한 학생조종사들은 적성 연구 결과 항공 훈련을 수행하기에 적합한 높은 적성 점수를 보이는 것으로 나타났다. 이는 학생조종사 선발 과정에서 이미 적성에 대한 부분이 고려될 수도 있으나, 이미 교육이 진행중인 학생조종사들 이기 때문에, 교육을 받으며 이러한 습성이 생긴 것으로 추측도 가능하다. 성격적인 측면에 있어 특정한 성격집단을 가진 조종사들이 많다는 것은 경험적으로 알 수가 있다. 모든 조종사에게 공통적으로 적용될 수는 없지만, 많은 기계를 다루고 조종해야하며, 복잡한 절차를 준수하고 따라야 하는 직업적 특성상 조종사들은 선천적으로 그리고 후천적으로 특정한 성격을 갖는 경우가 많다. 이러한 성격적인 부분을 연구도구는 Jenkins 활동척도 통하여 A/B성격유형 행동양식을 통해 조사해 보았다. 연구결과 본 연구에 참여한 학생조종사들 에게는 A형 성격유형이 압도적으로 많은 것으로 나타났다. A형 성격유형의 경우 일상과 업무에 있어 행동이 빠르고, 동시에 여러 가지 업무처리가 가능하고, 심미적인 대상이나 관조적인 일은 잊거나 간과하는 성향을 갖는다. 이는 기존의 기성 조종사들이 갖는 유사한 모습이다. 역시 이번 연구에 참여한 학생조종사들은 후천적으로 또는 이미 학생조종사로 선발 될 당시부터 이러한 성향을 가지고 분류된 것으로 생각된다. 학생조종사를 선발할 때부터 기성 조종사들과 유사한 적성과 성격을 보유한 훈련생을 선발한다면, 비행훈련 시간이 단축되고 효율이 올라감으로써 비행훈련 성취도는 더욱 좋아질 것으로 예측되어 진다. 학생조종사의 학습만족도는 교육대학원에서 사용되는 학습만족도 관련 설문지를 이용하여, 1. 교육내용에 대한 만족도 2. 교육방법에 대한 만족도 3. 교육환경 및 시설에 대한 만족도 4. 비행교관에 대한 만족도 네 가지 사항으로 분류하여 연구를 진행하였다. 연구결과 네 가지의 요인 중 비행교관에 대한 만족도가 비행성취도를 높이는 큰 요인으로 작용한다는 것으로 나타났다. 다른 요인들 역시 모두 중요하지만 교관의 중요성이 학습만족도를 이루는데 있어 가장 큰 요인으로 작용함을 할 수 있었다.
비행훈련 성취도는 솔로비행시간과 자가용 자격증 취득 시간을 기준으로 성격, 적성, 만족도가 각각 또는 유기적으로 어떠한 상관관계를 가지고 있는지를 연구하였다.
본 연구는 종단적 검증을 하지 않았기 때문에 추가적인 연구가 필요하고, 연구를 위한 한기관의 교육생을 대상으로 하지 못하고 다양한 교육기관에서 교육중인 학생조종사에 대해 연구를 진행함으로써 일관된 환경에서의 조건을 제시하지 못하였다. 하지만, 학생 조종사에 대한 연구가 많이 미약하므로 향후 발전을 위한 초석으로 큰 의의를 가지고 있다.
미국의 비행기 제작자이자 항공계의 개척자 형제, 오빌(Orville) 라이트와 윌버(Wilbur) 라이트 형제에 의해 1903년 역사상 처음으로 동력비행기를 조종하여 지속적인 비행에 성공한 이후 항공기는 많은 발전이 계속적으로 이루어지고 있고, 최근에 개발되는 항공기들의 경우 다양한 기능을 수행하기 위한 각종 장치들로 인하여 매우 복잡하게 구성되어 있으며 이를 조종하고 관리하는 조종사의 업무가 점차 가중되고 있다. 현대의 항공기가 매우 빠른 속도로 발전함에 따라서 조종사는 높은 수준의 지식과 능력을 필요로 하고 이러한 능력을 보유한 조종사의 선발 및 교육과 양성은 항공사의 운영에 있어 더욱 중요한 부분이 되어가고 있다. 그러나 인간은 개개인마다 서로 다른 일반 및 특수성을 가지고 있으며, 특히 비행적성의 경우 어떠한 인지적 입력이 들어오면 두뇌에서 적절히 해석한 후 이에 대한 결과론적 반응을 보내야 하는 적성이 요구된다. 많은 사람들의 궁금증은 학생조종사에서부터 운송용 조종사에 이르기 까지 이루어지는 비행훈련 과정에 대해 과연 어떠한 적성과 성격을 가지고 있는 사람이 비행훈련을 행하는데 있는 더 높은 성취도를 이루고, 이 성취도를 바탕으로 더욱 우수한 조종사가 되는가에 있다. 성공적인 비행훈련 결과를 이루어 내기 위해 조종적성에 대한 다양한 연구는 지속적으로 이루어지고 있으며 교사 적성검사 도구를 활용하여 조종사들에 대한 적성을 파악해보았다. 본 연구에 참여한 학생조종사들은 적성 연구 결과 항공 훈련을 수행하기에 적합한 높은 적성 점수를 보이는 것으로 나타났다. 이는 학생조종사 선발 과정에서 이미 적성에 대한 부분이 고려될 수도 있으나, 이미 교육이 진행중인 학생조종사들 이기 때문에, 교육을 받으며 이러한 습성이 생긴 것으로 추측도 가능하다. 성격적인 측면에 있어 특정한 성격집단을 가진 조종사들이 많다는 것은 경험적으로 알 수가 있다. 모든 조종사에게 공통적으로 적용될 수는 없지만, 많은 기계를 다루고 조종해야하며, 복잡한 절차를 준수하고 따라야 하는 직업적 특성상 조종사들은 선천적으로 그리고 후천적으로 특정한 성격을 갖는 경우가 많다. 이러한 성격적인 부분을 연구도구는 Jenkins 활동척도 통하여 A/B성격유형 행동양식을 통해 조사해 보았다. 연구결과 본 연구에 참여한 학생조종사들 에게는 A형 성격유형이 압도적으로 많은 것으로 나타났다. A형 성격유형의 경우 일상과 업무에 있어 행동이 빠르고, 동시에 여러 가지 업무처리가 가능하고, 심미적인 대상이나 관조적인 일은 잊거나 간과하는 성향을 갖는다. 이는 기존의 기성 조종사들이 갖는 유사한 모습이다. 역시 이번 연구에 참여한 학생조종사들은 후천적으로 또는 이미 학생조종사로 선발 될 당시부터 이러한 성향을 가지고 분류된 것으로 생각된다. 학생조종사를 선발할 때부터 기성 조종사들과 유사한 적성과 성격을 보유한 훈련생을 선발한다면, 비행훈련 시간이 단축되고 효율이 올라감으로써 비행훈련 성취도는 더욱 좋아질 것으로 예측되어 진다. 학생조종사의 학습만족도는 교육대학원에서 사용되는 학습만족도 관련 설문지를 이용하여, 1. 교육내용에 대한 만족도 2. 교육방법에 대한 만족도 3. 교육환경 및 시설에 대한 만족도 4. 비행교관에 대한 만족도 네 가지 사항으로 분류하여 연구를 진행하였다. 연구결과 네 가지의 요인 중 비행교관에 대한 만족도가 비행성취도를 높이는 큰 요인으로 작용한다는 것으로 나타났다. 다른 요인들 역시 모두 중요하지만 교관의 중요성이 학습만족도를 이루는데 있어 가장 큰 요인으로 작용함을 할 수 있었다.
비행훈련 성취도는 솔로비행시간과 자가용 자격증 취득 시간을 기준으로 성격, 적성, 만족도가 각각 또는 유기적으로 어떠한 상관관계를 가지고 있는지를 연구하였다.
본 연구는 종단적 검증을 하지 않았기 때문에 추가적인 연구가 필요하고, 연구를 위한 한기관의 교육생을 대상으로 하지 못하고 다양한 교육기관에서 교육중인 학생조종사에 대해 연구를 진행함으로써 일관된 환경에서의 조건을 제시하지 못하였다. 하지만, 학생 조종사에 대한 연구가 많이 미약하므로 향후 발전을 위한 초석으로 큰 의의를 가지고 있다.
After a successful first US plane maker and pioneer of brothers, Orville Wright and Wilbur Wright brothers continued flight to fly the first powered airplane in history in 1903 by aircraft and it has made this much progress continuously. Recently developed aircraft are very complicated due to variou...
After a successful first US plane maker and pioneer of brothers, Orville Wright and Wilbur Wright brothers continued flight to fly the first powered airplane in history in 1903 by aircraft and it has made this much progress continuously. Recently developed aircraft are very complicated due to various devices to perform various functions, and pilots are working to control and manage increasingly. As recently aircraft develop at very high speeds, pilots require a high level of knowledge and skills, and training and training with these capabilities is becoming an increasingly important part of the operation of airlines. However, human beings have different generalities and specificities, and in particular, in the case of flight suitability, when a certain cognitive input comes in, it is required to have a proper ability to interpret the brain properly and to send an outcome response. Curiosity of many people achieve a higher performance in to the people who have aptitude and personality for the flight training process, ranging from student pilot to transport pilot performing flight training, the better the pilot based on the achievement. A variety of studies on control aptitude have been carried out continuously in order to achieve successful flight training results, and pilot aptitude tests have been used to determine the aptitude of pilots. The pilots who participated in this study showed that the aptitude test showed a high aptitude score suitable for carrying out aeronautical training. This can be considered as a part of the aptitude already in the student pilot selection process, but since it is the student pilots who are already in the process of training, it is possible to assume that this kind of behavior has occurred. It is empirical to know that there are many pilots with specific personality groups in the personality side. You can not commonly applied to all pilots, the covers have to fly a lot of machines, and professional nature of the pilots to comply with the complex procedures are followed in many cases by nature and having acquired a specific character. This personality aspect was investigated through A / B Personality Type Behavior Style through Jenkins activity scale. As a result of this study, it was found that A type personality type was overwhelming to pilot students participating in this study. A type personality type has a tendency to be quick in daily life and work, to handle various tasks at the same time, and to tend to forget or overlook an aesthetic object or contemplative work. This is similar to that of existing pilots. The students pilots participating in this study are considered to have been classified with this tendency since they were acquired or already selected as student pilots. If starting from when the student pilot selected the trainees have a similar aptitude and personality and the older pilots, flight training, flight training performance by shortening the time and efficiency is expected to ascend becomes even better. The results of this study were as follows: 1. Satisfaction with educational content 2. Satisfaction with education method 3. Satisfaction with educational environment and facility 4. Satisfaction with flight instructor. Among the four factors, satisfaction with flight instructors was found to be a significant factor in improving flight performance. Other factors are also important, but the importance of instructors is the most important factor in achieving learning satisfaction.
The performance of flight training was investigated in terms of personality, aptitude, and satisfaction in terms of solo flight time and personal qualification acquisition time.
This study is to present the conditions in a consistent environment by forward longitudinal validation of research Additional research is needed, and does not target the only one trainees for research into education student pilots but, that are in various educational institutions. However, research on student pilots is very weak and has a great significance as a basis for future development.
After a successful first US plane maker and pioneer of brothers, Orville Wright and Wilbur Wright brothers continued flight to fly the first powered airplane in history in 1903 by aircraft and it has made this much progress continuously. Recently developed aircraft are very complicated due to various devices to perform various functions, and pilots are working to control and manage increasingly. As recently aircraft develop at very high speeds, pilots require a high level of knowledge and skills, and training and training with these capabilities is becoming an increasingly important part of the operation of airlines. However, human beings have different generalities and specificities, and in particular, in the case of flight suitability, when a certain cognitive input comes in, it is required to have a proper ability to interpret the brain properly and to send an outcome response. Curiosity of many people achieve a higher performance in to the people who have aptitude and personality for the flight training process, ranging from student pilot to transport pilot performing flight training, the better the pilot based on the achievement. A variety of studies on control aptitude have been carried out continuously in order to achieve successful flight training results, and pilot aptitude tests have been used to determine the aptitude of pilots. The pilots who participated in this study showed that the aptitude test showed a high aptitude score suitable for carrying out aeronautical training. This can be considered as a part of the aptitude already in the student pilot selection process, but since it is the student pilots who are already in the process of training, it is possible to assume that this kind of behavior has occurred. It is empirical to know that there are many pilots with specific personality groups in the personality side. You can not commonly applied to all pilots, the covers have to fly a lot of machines, and professional nature of the pilots to comply with the complex procedures are followed in many cases by nature and having acquired a specific character. This personality aspect was investigated through A / B Personality Type Behavior Style through Jenkins activity scale. As a result of this study, it was found that A type personality type was overwhelming to pilot students participating in this study. A type personality type has a tendency to be quick in daily life and work, to handle various tasks at the same time, and to tend to forget or overlook an aesthetic object or contemplative work. This is similar to that of existing pilots. The students pilots participating in this study are considered to have been classified with this tendency since they were acquired or already selected as student pilots. If starting from when the student pilot selected the trainees have a similar aptitude and personality and the older pilots, flight training, flight training performance by shortening the time and efficiency is expected to ascend becomes even better. The results of this study were as follows: 1. Satisfaction with educational content 2. Satisfaction with education method 3. Satisfaction with educational environment and facility 4. Satisfaction with flight instructor. Among the four factors, satisfaction with flight instructors was found to be a significant factor in improving flight performance. Other factors are also important, but the importance of instructors is the most important factor in achieving learning satisfaction.
The performance of flight training was investigated in terms of personality, aptitude, and satisfaction in terms of solo flight time and personal qualification acquisition time.
This study is to present the conditions in a consistent environment by forward longitudinal validation of research Additional research is needed, and does not target the only one trainees for research into education student pilots but, that are in various educational institutions. However, research on student pilots is very weak and has a great significance as a basis for future development.
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