본 연구는 성인독자의 회복탄력성과 독서성숙도 수준을 파악하고, 독서성숙도와 회복탄력성과의 상관관계를 분석하는 데 목적이 있다. 이를 위해 직장인 성인독자 209명을 대상으로 회복탄력성과 독서성숙도를 검사했다. 검사도구로는 Thomas(2001)의 독서성숙도 척도(Reading Maturity Survey)와 김주환(2011)의 한국형 회복탄력성 척도인 KRQ-53(Korean Resilience Quotient)을 활용하여 자료를 수집하였다.
본 연구의 목적을 위해 설정된 연구 문제는 다음과 같다.
첫째, 성인독자들의 회복탄력성 수준은 어떠한가? 둘째, 성인독자들의 독서성숙도 수준은 어떠한가? 셋째, 성인독자들의 독서성숙도와 회복탄력성은 어떤 상관관계가 있는가?
수집된 자료는 ...
본 연구는 성인독자의 회복탄력성과 독서성숙도 수준을 파악하고, 독서성숙도와 회복탄력성과의 상관관계를 분석하는 데 목적이 있다. 이를 위해 직장인 성인독자 209명을 대상으로 회복탄력성과 독서성숙도를 검사했다. 검사도구로는 Thomas(2001)의 독서성숙도 척도(Reading Maturity Survey)와 김주환(2011)의 한국형 회복탄력성 척도인 KRQ-53(Korean Resilience Quotient)을 활용하여 자료를 수집하였다.
본 연구의 목적을 위해 설정된 연구 문제는 다음과 같다.
첫째, 성인독자들의 회복탄력성 수준은 어떠한가? 둘째, 성인독자들의 독서성숙도 수준은 어떠한가? 셋째, 성인독자들의 독서성숙도와 회복탄력성은 어떤 상관관계가 있는가?
수집된 자료는 SPSS 22.0을 사용하여 빈도분석을 통해 인구 통계학적 변인에 대한 현황을 분석하였고, 주요 변인들의 기술통계 분석과 변인 간 관련성을 살펴보기 위해 상관계수 분석 및 T검정, ANOVA 분석을 실시하였다. 본 연구의 주요결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구의 성인독자들의 회복탄력성은 우리나라 평균점수보다는 낮은 수치였다. 특히 회복탄력성의 구성요소 중 ‘대인관계능력’과 ‘긍정성’ 점수가 많이 낮았는데, 각각의 항목을 높이기 위한 별도의 노력이 필요하다고 본다. 둘째, 본 연구의 성인독자들의 독서성숙도 수준은 보통이었다. 성인들이 독서행위의 중요성은 인지하지만, ‘독서흥미’, ‘독서태도’ 등 독서의 정의적 측면은 낮은 것을 알 수 있었다. 셋째, 본연구의 성인독자의 독서성숙도 역량은 회복탄력성과 유의미한 상관관계를 보여주었다. 성숙한 독자로서의 역량은 삶을 위한 회복탄력성의 구성요소인 자기조절능력, 대인관계능력, 긍정성 모두와 상관관계가 있었다. 본 연구결과를 통해 성인독자들의 회복탄력성은 우리나라 평균보다 낮은 수치로 별도의 노력이 필요하며, 독서의 중요성은 인지하고 있지만, ‘독서흥미’, ‘독서태도’ 등 독서의 정의적 측면은 약화되는 추세임을 알 수 있었다. 아울러 성숙한 독자는 인생의 역경과 고난에도 스스로를 컨트롤 할 수 있는 회복탄력성을 갖췄음을 알 수 있었다. 본 연구는 성인독자의 다양한 독서역량에 관한 연구가 희박한 상황에서 추후 활용 가능한 기초적인 자료를 제공하고, 삶과 독서라는 맥락에서 보다 실질적인 관점으로 독서의 유용성을 살펴보는 데 의의가 있다.
본 연구는 성인독자의 회복탄력성과 독서성숙도 수준을 파악하고, 독서성숙도와 회복탄력성과의 상관관계를 분석하는 데 목적이 있다. 이를 위해 직장인 성인독자 209명을 대상으로 회복탄력성과 독서성숙도를 검사했다. 검사도구로는 Thomas(2001)의 독서성숙도 척도(Reading Maturity Survey)와 김주환(2011)의 한국형 회복탄력성 척도인 KRQ-53(Korean Resilience Quotient)을 활용하여 자료를 수집하였다.
본 연구의 목적을 위해 설정된 연구 문제는 다음과 같다.
첫째, 성인독자들의 회복탄력성 수준은 어떠한가? 둘째, 성인독자들의 독서성숙도 수준은 어떠한가? 셋째, 성인독자들의 독서성숙도와 회복탄력성은 어떤 상관관계가 있는가?
수집된 자료는 SPSS 22.0을 사용하여 빈도분석을 통해 인구 통계학적 변인에 대한 현황을 분석하였고, 주요 변인들의 기술통계 분석과 변인 간 관련성을 살펴보기 위해 상관계수 분석 및 T검정, ANOVA 분석을 실시하였다. 본 연구의 주요결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구의 성인독자들의 회복탄력성은 우리나라 평균점수보다는 낮은 수치였다. 특히 회복탄력성의 구성요소 중 ‘대인관계능력’과 ‘긍정성’ 점수가 많이 낮았는데, 각각의 항목을 높이기 위한 별도의 노력이 필요하다고 본다. 둘째, 본 연구의 성인독자들의 독서성숙도 수준은 보통이었다. 성인들이 독서행위의 중요성은 인지하지만, ‘독서흥미’, ‘독서태도’ 등 독서의 정의적 측면은 낮은 것을 알 수 있었다. 셋째, 본연구의 성인독자의 독서성숙도 역량은 회복탄력성과 유의미한 상관관계를 보여주었다. 성숙한 독자로서의 역량은 삶을 위한 회복탄력성의 구성요소인 자기조절능력, 대인관계능력, 긍정성 모두와 상관관계가 있었다. 본 연구결과를 통해 성인독자들의 회복탄력성은 우리나라 평균보다 낮은 수치로 별도의 노력이 필요하며, 독서의 중요성은 인지하고 있지만, ‘독서흥미’, ‘독서태도’ 등 독서의 정의적 측면은 약화되는 추세임을 알 수 있었다. 아울러 성숙한 독자는 인생의 역경과 고난에도 스스로를 컨트롤 할 수 있는 회복탄력성을 갖췄음을 알 수 있었다. 본 연구는 성인독자의 다양한 독서역량에 관한 연구가 희박한 상황에서 추후 활용 가능한 기초적인 자료를 제공하고, 삶과 독서라는 맥락에서 보다 실질적인 관점으로 독서의 유용성을 살펴보는 데 의의가 있다.
The purpose of this study was to identify the level of resilience and reading maturity of adult readers, and to analyze the correlation between reading maturity and resilience. To this end, 209 adult readers were tested for resilience and reading maturity. Data were collected using Thomas (2001)'s R...
The purpose of this study was to identify the level of resilience and reading maturity of adult readers, and to analyze the correlation between reading maturity and resilience. To this end, 209 adult readers were tested for resilience and reading maturity. Data were collected using Thomas (2001)'s Reading Maturity Survey and Kim Joo-hwan (2011)'s Korean Resilience Quotient. The research issues established for the purpose of this study are as follows. First, what is the level of resilience in adult readers? Second, what is the reading proficiency level of adult readers? Third, what is the correlation between adult readers' reading maturity and resilience? The collected data analyzed the current state of demographic variables through frequency analysis using SPSS 22.0 and performed correlation coefficient analysis, T test, and ANOVA analysis to examine the technical statistical analysis and metamorphosis of key variables. In summary, the main results of this study are as follows: First, the resilience of adult readers of this study was lower than our average score. In particular, we believe that separate efforts are needed to enhance each item, as the scores of 'relationship skills' and 'positive' among the components of resilience were lower. Second, the reading maturity level of adult readers in this study was moderate. Adults are aware of the importance of reading behavior, but the definition of reading such as interest in reading‘ and ’purpose for reading’ is low. Third, the reading proficiency of the adult readers in this study showed a significant correlation with resilience. Capabilities as a mature reader were correlated with both self-control, interpersonal skills and positivity, which were sub-factors of resilience for life. The results of this study show that the resilience of adult readers is lower than the average of Korea, and that although the importance of reading is recognized, the defining aspects of reading such as ‘interest in reading’ and ‘purpose for reading’ are weakening. In addition, mature readers were able to control themselves despite the suffering and hardships of life. This study is intended to provide basic data that can be used later in the context of life and reading, and to examine the usefulness of reading from a more practical perspective in the context of life and reading, when there is little research on various reading capacities of adult readers.
The purpose of this study was to identify the level of resilience and reading maturity of adult readers, and to analyze the correlation between reading maturity and resilience. To this end, 209 adult readers were tested for resilience and reading maturity. Data were collected using Thomas (2001)'s Reading Maturity Survey and Kim Joo-hwan (2011)'s Korean Resilience Quotient. The research issues established for the purpose of this study are as follows. First, what is the level of resilience in adult readers? Second, what is the reading proficiency level of adult readers? Third, what is the correlation between adult readers' reading maturity and resilience? The collected data analyzed the current state of demographic variables through frequency analysis using SPSS 22.0 and performed correlation coefficient analysis, T test, and ANOVA analysis to examine the technical statistical analysis and metamorphosis of key variables. In summary, the main results of this study are as follows: First, the resilience of adult readers of this study was lower than our average score. In particular, we believe that separate efforts are needed to enhance each item, as the scores of 'relationship skills' and 'positive' among the components of resilience were lower. Second, the reading maturity level of adult readers in this study was moderate. Adults are aware of the importance of reading behavior, but the definition of reading such as interest in reading‘ and ’purpose for reading’ is low. Third, the reading proficiency of the adult readers in this study showed a significant correlation with resilience. Capabilities as a mature reader were correlated with both self-control, interpersonal skills and positivity, which were sub-factors of resilience for life. The results of this study show that the resilience of adult readers is lower than the average of Korea, and that although the importance of reading is recognized, the defining aspects of reading such as ‘interest in reading’ and ‘purpose for reading’ are weakening. In addition, mature readers were able to control themselves despite the suffering and hardships of life. This study is intended to provide basic data that can be used later in the context of life and reading, and to examine the usefulness of reading from a more practical perspective in the context of life and reading, when there is little research on various reading capacities of adult readers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.