본 연구는 한국어능력시험(Test Of Proficiency In Korean, 이하 TOPIK)에 출현한 표현 문형 중 연결표현과 종결표현을 중심으로 출현 양상을 파악하고 국립국어원의『국제 통용 한국어 표준 교육과정 적용 연구』에서 제시한 문법 평정 목록을 기준으로 숙달도별 일치도를 확인하는 데에 목적이 있다. 또한 국립국어원에서 제공한 표현 문형을 기능별로 범주화하여 기능별 편중도와 유사 기능을 가진 여러 표현 문형들의 다양도 또한 분석하였...
본 연구는 한국어능력시험(Test Of Proficiency In Korean, 이하 TOPIK)에 출현한 표현 문형 중 연결표현과 종결표현을 중심으로 출현 양상을 파악하고 국립국어원의『국제 통용 한국어 표준 교육과정 적용 연구』에서 제시한 문법 평정 목록을 기준으로 숙달도별 일치도를 확인하는 데에 목적이 있다. 또한 국립국어원에서 제공한 표현 문형을 기능별로 범주화하여 기능별 편중도와 유사 기능을 가진 여러 표현 문형들의 다양도 또한 분석하였다. 이를 통해 향후 TOPIK에 응시하고자 하는 학습자들에게 도움을 주고자 하였다. 1장에서는 표현 문형 연구의 필요성과 교육의 중요성을 제기하였고 연구의 방향을 제시하였다. 또한 연구 대상을 확인하고 선행연구를 통해 한국어교육에서의 표현 문형과 관련된 연구 동향을 파악하였으며, 표현 문형을 대상으로 한 TOPIK 관련 연구의 특징과 한계점을 살펴보았다. 2장에서는 TOPIK의 기본 이론인 한국어 평가에 대한 개념 및 한국어능력에서의 등급별 평가 기준을 살펴보고 TOPIK의 목적, 발전 과정, 응시 대상, 등급별 점수기준 등 시험의 전반적인 내용과 한국어교육에서의 표현 문형에 관한 학자별 다양한 관점을 알아보았다. 3장에서는 TOPIK에 출현한 표현 문형 중 연결표현과 종결표현의 출현 양상을 살펴보았다. 분류는 초급과 중·고급에 해당하는 TOPIK Ⅰ과 TOPIK Ⅱ로 나누었으며 각 표현 문형별 출현 빈도 순위를 분석하였다. 뿐만 아니라『국제 통용 한국어 표준 교육과정 적용 연구』에서 제시한 항목별 제시 급수와 실제 TOPIK에서 출현한 표현 문형 중 숙달도가 불일치하는 항목을 정리하여 문제점을 분석하였다. 4장에서는 출현한 표현 문형을 기능별로 범주화하여 기능별 출현 빈도수를 살펴본 후 유사 기능을 가진 여러 표현 문형들이 다양하게 출현하는지 다양도 및 편중도를 중심으로 살펴보았다. 마지막 5장에서는 분석한 내용을 종합하여 결론으로 마무리하고 본 연구가 가지는 의미와 한계를 알아보았다. 본 연구는 한국어의 표현 문형의 사용 양상을 TOPIK을 중심으로 살펴보았다. 이를 위해 국립국어원의『국제 통용 한국어 표준 교육과정 적용 연구』에서 제시한 표현 문형별 급수와 TOPIK에 출현한 표현 문형의 난이도 간 일치도를 분석하고 표현 문형을 기능별로 범주화하여 유사한 의미·기능을 가진 항목들의 출현 다양도 및 편중도를 살펴보았다는 점에서 의의가 있다.
핵심어: 한국어 평가, 한국어능력시험, 표현 문형, 담화 기능
본 연구는 한국어능력시험(Test Of Proficiency In Korean, 이하 TOPIK)에 출현한 표현 문형 중 연결표현과 종결표현을 중심으로 출현 양상을 파악하고 국립국어원의『국제 통용 한국어 표준 교육과정 적용 연구』에서 제시한 문법 평정 목록을 기준으로 숙달도별 일치도를 확인하는 데에 목적이 있다. 또한 국립국어원에서 제공한 표현 문형을 기능별로 범주화하여 기능별 편중도와 유사 기능을 가진 여러 표현 문형들의 다양도 또한 분석하였다. 이를 통해 향후 TOPIK에 응시하고자 하는 학습자들에게 도움을 주고자 하였다. 1장에서는 표현 문형 연구의 필요성과 교육의 중요성을 제기하였고 연구의 방향을 제시하였다. 또한 연구 대상을 확인하고 선행연구를 통해 한국어교육에서의 표현 문형과 관련된 연구 동향을 파악하였으며, 표현 문형을 대상으로 한 TOPIK 관련 연구의 특징과 한계점을 살펴보았다. 2장에서는 TOPIK의 기본 이론인 한국어 평가에 대한 개념 및 한국어능력에서의 등급별 평가 기준을 살펴보고 TOPIK의 목적, 발전 과정, 응시 대상, 등급별 점수기준 등 시험의 전반적인 내용과 한국어교육에서의 표현 문형에 관한 학자별 다양한 관점을 알아보았다. 3장에서는 TOPIK에 출현한 표현 문형 중 연결표현과 종결표현의 출현 양상을 살펴보았다. 분류는 초급과 중·고급에 해당하는 TOPIK Ⅰ과 TOPIK Ⅱ로 나누었으며 각 표현 문형별 출현 빈도 순위를 분석하였다. 뿐만 아니라『국제 통용 한국어 표준 교육과정 적용 연구』에서 제시한 항목별 제시 급수와 실제 TOPIK에서 출현한 표현 문형 중 숙달도가 불일치하는 항목을 정리하여 문제점을 분석하였다. 4장에서는 출현한 표현 문형을 기능별로 범주화하여 기능별 출현 빈도수를 살펴본 후 유사 기능을 가진 여러 표현 문형들이 다양하게 출현하는지 다양도 및 편중도를 중심으로 살펴보았다. 마지막 5장에서는 분석한 내용을 종합하여 결론으로 마무리하고 본 연구가 가지는 의미와 한계를 알아보았다. 본 연구는 한국어의 표현 문형의 사용 양상을 TOPIK을 중심으로 살펴보았다. 이를 위해 국립국어원의『국제 통용 한국어 표준 교육과정 적용 연구』에서 제시한 표현 문형별 급수와 TOPIK에 출현한 표현 문형의 난이도 간 일치도를 분석하고 표현 문형을 기능별로 범주화하여 유사한 의미·기능을 가진 항목들의 출현 다양도 및 편중도를 살펴보았다는 점에서 의의가 있다.
The purpose of this study is identify appearance patterns of the expression patterns appearing in the TOPIK(Test Of Proficiency In Korean) are centered on the connection expression and the termination expression, and confirm the dgree of agreement according to proficiency based on the grammar rating...
The purpose of this study is identify appearance patterns of the expression patterns appearing in the TOPIK(Test Of Proficiency In Korean) are centered on the connection expression and the termination expression, and confirm the dgree of agreement according to proficiency based on the grammar rating list presented by National Institute of Korean Language Applied Research for 『 the International Standard Curriculum of Korean Language』. In addition, the expression patterns provided by the National Language Institute were categorized by function, and the diversity of expression patterns with similar functions and similar functions was also analyzed. Through this, I wanted to help learners who want to take the TOPIK in the future.In the first chapter, emphasized the necessity of studying expression patterns and the importance of education and suggested directions of research. In addition, examined the research trends related to expression patterns in korean language education by confirming the subjects of study and examined the features and limitations of TOPIK-related research on expression patterns. In chapter 2, examined the concept of the TOPIK and the evaluation criteria for the korean language ability, and examine the overall contents of the test such as the purpose of the TOPIK, the development process, examined various perspectives of scholars. In chapter 3, investigated the appearance of connection expression and termination expressions among the expression patterns that appeared in TOPIK. The classification is divided into TOPIK Ⅰ and TOPIK Ⅱ which are beginner, intermediate and advanved, and the frequency ranking of each expression type is analyzed. In addition, I analyze the problems of disagreement among the submissions of the items presented in the 『Applied Research for the International Standard Curriculum of Korean Language』 and expression patterns that appeared in the actual TOPIK. In chapter 4, looked at the appearance frequency of each function by categorizing the expression patterns by functions, and thenexamined the diversity variability of various expression patterns with similar functions. In the last chapter 5, summarize the results of the analysis and conclude the conclusions. This study examined the use patterns of expression patterns in korean by focusing on TOPIK. To this end, I analyzed the corespondence between the difficulty levels of expression patterns that appeared in the TOPIK and the series of expression patterns suggested in the Applied Research for the International Standard 『 Curriculum of Korean Language』 and categorized the expression patterns into functions, and the degree of diversity and biases.
The purpose of this study is identify appearance patterns of the expression patterns appearing in the TOPIK(Test Of Proficiency In Korean) are centered on the connection expression and the termination expression, and confirm the dgree of agreement according to proficiency based on the grammar rating list presented by National Institute of Korean Language Applied Research for 『 the International Standard Curriculum of Korean Language』. In addition, the expression patterns provided by the National Language Institute were categorized by function, and the diversity of expression patterns with similar functions and similar functions was also analyzed. Through this, I wanted to help learners who want to take the TOPIK in the future.In the first chapter, emphasized the necessity of studying expression patterns and the importance of education and suggested directions of research. In addition, examined the research trends related to expression patterns in korean language education by confirming the subjects of study and examined the features and limitations of TOPIK-related research on expression patterns. In chapter 2, examined the concept of the TOPIK and the evaluation criteria for the korean language ability, and examine the overall contents of the test such as the purpose of the TOPIK, the development process, examined various perspectives of scholars. In chapter 3, investigated the appearance of connection expression and termination expressions among the expression patterns that appeared in TOPIK. The classification is divided into TOPIK Ⅰ and TOPIK Ⅱ which are beginner, intermediate and advanved, and the frequency ranking of each expression type is analyzed. In addition, I analyze the problems of disagreement among the submissions of the items presented in the 『Applied Research for the International Standard Curriculum of Korean Language』 and expression patterns that appeared in the actual TOPIK. In chapter 4, looked at the appearance frequency of each function by categorizing the expression patterns by functions, and thenexamined the diversity variability of various expression patterns with similar functions. In the last chapter 5, summarize the results of the analysis and conclude the conclusions. This study examined the use patterns of expression patterns in korean by focusing on TOPIK. To this end, I analyzed the corespondence between the difficulty levels of expression patterns that appeared in the TOPIK and the series of expression patterns suggested in the Applied Research for the International Standard 『 Curriculum of Korean Language』 and categorized the expression patterns into functions, and the degree of diversity and biases.
주제어
#한국어 평가 한국어능력시험 표현 문형 담화 기능 Test Of Proficiency In Korean(TOPIK) Expression Patterns discourse function Korean evaluation
학위논문 정보
저자
김한근
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
외국어로서의 한국어교육 전공
지도교수
원미진
발행연도
2019
총페이지
vii, 134 p.
키워드
한국어 평가 한국어능력시험 표현 문형 담화 기능 Test Of Proficiency In Korean(TOPIK) Expression Patterns discourse function Korean evaluation
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.