그림책을 활용한 해결중심 집단상담 프로그램이 초등학생의 학습동기 및 자기효능감에 미치는 효과 The effects of a solution focused group counseling program using picture book on learning motivation and the self-efficacy of elementary school students원문보기
본 연구의 목적은 초등학생을 대상으로 한 그림책을 활용한 해결중심 집단 상담 프로그램이 이들의 학습동기 및 자기효능감에 미치는 효과를 확인하는데 있다. 본 연구의 가설은 다음과 같다. 첫째, 그림책을 활용한 해결중심 집단 상담 프로그램은 초등학생의 학습동기를 향상시킬 수 있다. 세부적으로, 해결중심 집단 상담 프로그램에 적합한 그림책을 선정하여 해결중심 기법을 적용시키면 초등학생의 학습에 대한 동기를 향상시킬 것이다. 둘째, 그림책을 활용한 해결중심 집단 상담 프로그램은 초등학생의 자기 ...
본 연구의 목적은 초등학생을 대상으로 한 그림책을 활용한 해결중심 집단 상담 프로그램이 이들의 학습동기 및 자기효능감에 미치는 효과를 확인하는데 있다. 본 연구의 가설은 다음과 같다. 첫째, 그림책을 활용한 해결중심 집단 상담 프로그램은 초등학생의 학습동기를 향상시킬 수 있다. 세부적으로, 해결중심 집단 상담 프로그램에 적합한 그림책을 선정하여 해결중심 기법을 적용시키면 초등학생의 학습에 대한 동기를 향상시킬 것이다. 둘째, 그림책을 활용한 해결중심 집단 상담 프로그램은 초등학생의 자기 효능 감을 향상시킬 수 있다. 세부적으로, 해결중심 집단 상담 프로그램에 적합한 그림책을 선정하여 해결중심 기법을 적용시키면 초등학생의 자기 효능감을 향상시킬 것이다. 이러한 가설을 검증하기 위하여 초등학생 30명을 선정하여 그림책을 활용한 해결중심 집단상담 프로그램을 적용하였고, 학습동기 및 자기효능감에 대한 사전-사후 검사를 실시하였다. 이와 같은 연구 과정을 통해 얻어진 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 그림책을 활용한 해결중심 집단 상담 프로그램을 실시한 실험집단의 초등학생은 통제집단의 초등학생에 비해 학습동기의 네 가지 하위 요인 중 외적원인과 부과원인은 통계적으로 유의하게 하락하였고, 확인원인과 내적원인에서는 통계적으로 유의하게 상승하였다. 둘째, 그림책을 활용한 해결중심 집단 상담 프로그램을 실시한 실험집단의 초등학생이 통제집단의 초등학생 보다 자기효능감(자신감, 자기조절감, 과제선호도)이 통계적으로 유의하게 향상되었다. 이상의 연구 결과를 통해 그림책을 활용한 해결중심 집단 상담 프로그램은 초등학생의 학습동기 및 자기효능감 향상으로 프로그램이 효과적임을 확인할 수 있었다. 또한 상담현장에서도 효과적으로 활용할 수 있다는 것을 제언한다.
본 연구의 목적은 초등학생을 대상으로 한 그림책을 활용한 해결중심 집단 상담 프로그램이 이들의 학습동기 및 자기효능감에 미치는 효과를 확인하는데 있다. 본 연구의 가설은 다음과 같다. 첫째, 그림책을 활용한 해결중심 집단 상담 프로그램은 초등학생의 학습동기를 향상시킬 수 있다. 세부적으로, 해결중심 집단 상담 프로그램에 적합한 그림책을 선정하여 해결중심 기법을 적용시키면 초등학생의 학습에 대한 동기를 향상시킬 것이다. 둘째, 그림책을 활용한 해결중심 집단 상담 프로그램은 초등학생의 자기 효능 감을 향상시킬 수 있다. 세부적으로, 해결중심 집단 상담 프로그램에 적합한 그림책을 선정하여 해결중심 기법을 적용시키면 초등학생의 자기 효능감을 향상시킬 것이다. 이러한 가설을 검증하기 위하여 초등학생 30명을 선정하여 그림책을 활용한 해결중심 집단상담 프로그램을 적용하였고, 학습동기 및 자기효능감에 대한 사전-사후 검사를 실시하였다. 이와 같은 연구 과정을 통해 얻어진 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 그림책을 활용한 해결중심 집단 상담 프로그램을 실시한 실험집단의 초등학생은 통제집단의 초등학생에 비해 학습동기의 네 가지 하위 요인 중 외적원인과 부과원인은 통계적으로 유의하게 하락하였고, 확인원인과 내적원인에서는 통계적으로 유의하게 상승하였다. 둘째, 그림책을 활용한 해결중심 집단 상담 프로그램을 실시한 실험집단의 초등학생이 통제집단의 초등학생 보다 자기효능감(자신감, 자기조절감, 과제선호도)이 통계적으로 유의하게 향상되었다. 이상의 연구 결과를 통해 그림책을 활용한 해결중심 집단 상담 프로그램은 초등학생의 학습동기 및 자기효능감 향상으로 프로그램이 효과적임을 확인할 수 있었다. 또한 상담현장에서도 효과적으로 활용할 수 있다는 것을 제언한다.
The purpose of this study is to confirm the effects of a solution-focused group counseling program using elementary school children’s picture book on their learning motivation and self-efficacy. The hypotheses of this study is as follows; First, a solution-focused group counseling program u...
The purpose of this study is to confirm the effects of a solution-focused group counseling program using elementary school children’s picture book on their learning motivation and self-efficacy. The hypotheses of this study is as follows; First, a solution-focused group counseling program using picture book can improve the learning motivation of elementary school students. In detail, we will improve the learning motivation of elementary school students by applying solution-focused technique to select a picture book suitable for in solution-focused group counseling program. Second, a solution-focused group counseling program using picture book can improve the self-effects of elementary school students. In detail, we will improve the self-efficacy of elementary school students by applying solution-focused technique to select a picture book suitable for th solution-focused counseling group program. In order to verify these hypothesis, 30 elementary school students were selected and pre and post test was conducted on learning motivation and self-efficacy. The results from this studies are the followings. First, There was a significant difference on the scores of learning motive between the experiment group and control group. The solution-focused group counseling program using picture book had a improve the learning motivation of elementary school students. Second, There was a significant difference on the scores of the self-efficacy between the experiment group and control group. The solution-focused group counseling program using picture book had a improve the self-efficacy (self-confidence, self-control, and task preference) of elementary school students. The above research results confirm that the solution-focused group counseling program using picture book is effective for elementary school students by improving their learning motivation and self-efficacy. It also suggested that it can be used effectively at the psychology consultation.
The purpose of this study is to confirm the effects of a solution-focused group counseling program using elementary school children’s picture book on their learning motivation and self-efficacy. The hypotheses of this study is as follows; First, a solution-focused group counseling program using picture book can improve the learning motivation of elementary school students. In detail, we will improve the learning motivation of elementary school students by applying solution-focused technique to select a picture book suitable for in solution-focused group counseling program. Second, a solution-focused group counseling program using picture book can improve the self-effects of elementary school students. In detail, we will improve the self-efficacy of elementary school students by applying solution-focused technique to select a picture book suitable for th solution-focused counseling group program. In order to verify these hypothesis, 30 elementary school students were selected and pre and post test was conducted on learning motivation and self-efficacy. The results from this studies are the followings. First, There was a significant difference on the scores of learning motive between the experiment group and control group. The solution-focused group counseling program using picture book had a improve the learning motivation of elementary school students. Second, There was a significant difference on the scores of the self-efficacy between the experiment group and control group. The solution-focused group counseling program using picture book had a improve the self-efficacy (self-confidence, self-control, and task preference) of elementary school students. The above research results confirm that the solution-focused group counseling program using picture book is effective for elementary school students by improving their learning motivation and self-efficacy. It also suggested that it can be used effectively at the psychology consultation.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.