본 연구는 긍정심리 집단상담 프로그램이 저소득층 아동의 자아탄력성과 또래관계, 학습태도에 미치는 효과를 알아보기 위해 실시되었다. 학교장과 교사, 부모로부터 연구동의를 받은 부산광역시 저소득밀집지역에 소재한 A초등학교 4학년 1개 학급을 실험집단으로 인근 B초등학교의 4학년 1개 학급을 무처치 통제집단으로 선정하였고, 구성인원은 각 20명으로 하였다. 실험집단은 일주일에 두 번씩 회기 당 40분 총 8회기에 걸쳐 긍정심리 집단상담 프로그램에 참여하였다. 본 연구는 ...
본 연구는 긍정심리 집단상담 프로그램이 저소득층 아동의 자아탄력성과 또래관계, 학습태도에 미치는 효과를 알아보기 위해 실시되었다. 학교장과 교사, 부모로부터 연구동의를 받은 부산광역시 저소득밀집지역에 소재한 A초등학교 4학년 1개 학급을 실험집단으로 인근 B초등학교의 4학년 1개 학급을 무처치 통제집단으로 선정하였고, 구성인원은 각 20명으로 하였다. 실험집단은 일주일에 두 번씩 회기 당 40분 총 8회기에 걸쳐 긍정심리 집단상담 프로그램에 참여하였다. 본 연구는 긍정심리학 이론을 바탕으로 긍정심리학과 관련 서적 및 선행연구에서 검증된 긍정심리 집단상담 프로그램 기법을 참고하여 재구성하였다. 프로그램 종결 후, 집단 간 자아탄력성과 또래관계, 학습태도 검사의 사전ㆍ사후 검사 결과를 분석하였다. 연구결과 첫째, 긍정심리 집단상담 프로그램은 저소득층 아동의 자아탄력성 전체와 그 하위요인 중 감정통제, 호기심, 낙관성 향상에 유의미한 효과가 있었으나, 대인관계, 활력성에서는 유의미한 효과가 나타나지 않았다. 둘째, 긍정심리 집단상담 프로그램은 또래관계 전체와 그 하위요인 중 사회적지지, 처벌주도권, 친밀, 대립 향상에 유의미한 효과가 있었으나, 우의(友誼)에서는 유의미한 효과가 나타나지 않았다. 셋째, 긍정심리 집단상담 프로그램은 학습태도 전체와 그 하위요인 중 학교공부에 대한 태도, 교우관계에 대한 태도 향상에 유의미한 효과가 있었으나, 교사에 대한 태도에서는 유의미한 효과가 나타나지 않았다. 본 연구 결과를 바탕으로 연구의 시사점을 논의하였고, 제한점과 후속연구의 필요성을 제안하였다.
본 연구는 긍정심리 집단상담 프로그램이 저소득층 아동의 자아탄력성과 또래관계, 학습태도에 미치는 효과를 알아보기 위해 실시되었다. 학교장과 교사, 부모로부터 연구동의를 받은 부산광역시 저소득밀집지역에 소재한 A초등학교 4학년 1개 학급을 실험집단으로 인근 B초등학교의 4학년 1개 학급을 무처치 통제집단으로 선정하였고, 구성인원은 각 20명으로 하였다. 실험집단은 일주일에 두 번씩 회기 당 40분 총 8회기에 걸쳐 긍정심리 집단상담 프로그램에 참여하였다. 본 연구는 긍정심리학 이론을 바탕으로 긍정심리학과 관련 서적 및 선행연구에서 검증된 긍정심리 집단상담 프로그램 기법을 참고하여 재구성하였다. 프로그램 종결 후, 집단 간 자아탄력성과 또래관계, 학습태도 검사의 사전ㆍ사후 검사 결과를 분석하였다. 연구결과 첫째, 긍정심리 집단상담 프로그램은 저소득층 아동의 자아탄력성 전체와 그 하위요인 중 감정통제, 호기심, 낙관성 향상에 유의미한 효과가 있었으나, 대인관계, 활력성에서는 유의미한 효과가 나타나지 않았다. 둘째, 긍정심리 집단상담 프로그램은 또래관계 전체와 그 하위요인 중 사회적지지, 처벌주도권, 친밀, 대립 향상에 유의미한 효과가 있었으나, 우의(友誼)에서는 유의미한 효과가 나타나지 않았다. 셋째, 긍정심리 집단상담 프로그램은 학습태도 전체와 그 하위요인 중 학교공부에 대한 태도, 교우관계에 대한 태도 향상에 유의미한 효과가 있었으나, 교사에 대한 태도에서는 유의미한 효과가 나타나지 않았다. 본 연구 결과를 바탕으로 연구의 시사점을 논의하였고, 제한점과 후속연구의 필요성을 제안하였다.
This study was to identify the effect of group counseling program in positive psychology on ego resiliency, peer relationship, and learning attitude of children from low-income families. One fourth grade class at an elementary school in low-income area in Busan Metropolitan City was selected as an e...
This study was to identify the effect of group counseling program in positive psychology on ego resiliency, peer relationship, and learning attitude of children from low-income families. One fourth grade class at an elementary school in low-income area in Busan Metropolitan City was selected as an experimental group, the other fourth grade class at B elementary school nearby was selected as a untreated control group. Each group consisted of 20 students. The experimental group participated in a group counseling program in positive psychology for 40 minutes for two a week for 8 weeks. To overcome the limitations of previous researches, the study is based on theories in positive psychology and referred to the related literature and previously qualified methods of counseling program in positive psychology. After finishing the program, the data was analyzed and compared with ego resiliency, peer relationship, learning attitude, and pre- and post-test results of two groups. The results were as follows. First, there was a significant effect of the program on the entire ego resiliency of the children from low-income families and on some of its factors, controlling emotions, curiosity, and improvement in optimism. However, the factors, personal relationship and vitality were not influenced significantly. Second, the program showed a significant influence on the entire peer relationship and some of its factors, social support, punishment leadership, intimacy, and improvement in conflict. However, friendship was not significantly influenced. Third, the program also showed a significant effect on the entire learning attitude and some of its factors, attitude toward schoolwork, and improvement in attitude toward peers. However, the factor, attitude toward teachers was not significantly influenced. Based on the results, the study discussed implications of the research and suggested its limitations and necessity of further related researches.
This study was to identify the effect of group counseling program in positive psychology on ego resiliency, peer relationship, and learning attitude of children from low-income families. One fourth grade class at an elementary school in low-income area in Busan Metropolitan City was selected as an experimental group, the other fourth grade class at B elementary school nearby was selected as a untreated control group. Each group consisted of 20 students. The experimental group participated in a group counseling program in positive psychology for 40 minutes for two a week for 8 weeks. To overcome the limitations of previous researches, the study is based on theories in positive psychology and referred to the related literature and previously qualified methods of counseling program in positive psychology. After finishing the program, the data was analyzed and compared with ego resiliency, peer relationship, learning attitude, and pre- and post-test results of two groups. The results were as follows. First, there was a significant effect of the program on the entire ego resiliency of the children from low-income families and on some of its factors, controlling emotions, curiosity, and improvement in optimism. However, the factors, personal relationship and vitality were not influenced significantly. Second, the program showed a significant influence on the entire peer relationship and some of its factors, social support, punishment leadership, intimacy, and improvement in conflict. However, friendship was not significantly influenced. Third, the program also showed a significant effect on the entire learning attitude and some of its factors, attitude toward schoolwork, and improvement in attitude toward peers. However, the factor, attitude toward teachers was not significantly influenced. Based on the results, the study discussed implications of the research and suggested its limitations and necessity of further related researches.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.