개별화 학습과 협동 학습의 장점을 결합한 팀 보조 개별화 학습(TAI) 모형은 기존 강의식 모형의 대안으로 국내 학자들에게 많은 관심을 받았으나 전체적인 개념 학습 등의 지도에 단점이 있다. 기존 연구는 다양한 교육 환경에 TAI모형을 적용하는 탐색 연구가 주를 이루고 있으나 지금까지 단점을 반영한 연구는 없었다. 이에 본 연구는 교사 중심인 강의식 모형과 학생 중심인 TAI 모형을 혼합한 '강의식 TAI모형'을 제시하고 이를 수학 교과에 적용하여 그에 따른 영향을 알아보는 것을 목적으로 한다. 본 연구는 새로운 모형의 심도 있는 분석을 위해 소수의 학생을 대상으로 ...
개별화 학습과 협동 학습의 장점을 결합한 팀 보조 개별화 학습(TAI) 모형은 기존 강의식 모형의 대안으로 국내 학자들에게 많은 관심을 받았으나 전체적인 개념 학습 등의 지도에 단점이 있다. 기존 연구는 다양한 교육 환경에 TAI모형을 적용하는 탐색 연구가 주를 이루고 있으나 지금까지 단점을 반영한 연구는 없었다. 이에 본 연구는 교사 중심인 강의식 모형과 학생 중심인 TAI 모형을 혼합한 '강의식 TAI모형'을 제시하고 이를 수학 교과에 적용하여 그에 따른 영향을 알아보는 것을 목적으로 한다. 본 연구는 새로운 모형의 심도 있는 분석을 위해 소수의 학생을 대상으로 질적 연구를 수행하였다. 구체적으로 연구 참여자 11명을 대상으로 6명은 기존 TAI모형, 5명은 강의식 TAI모형으로 구분하여 순열과 조합 단원을 중심으로 총 14차시의 수업을 실시한 후 설문지, 면담, 참여 관찰을 통해 각 모형의 효과를 비교 분석하였다. 평가 기준으로는 활발한 상호작용, 학습 동기, 개념 수업의 필요성, 유익성 등 4가지 요소를 설정하였다. 연구 결과를 정리하자면 다음과 같다. 첫째, 기존 TAI와 강의식 TAI는 협동학습 과정에서 나타나는 상호 작용 측면에서 긍정적인 모습과 부정적인 모습이 모두 나타났다. 둘째, 개인의 학습능력을 기반으로 한 TAI모형의 개별 학습지를 통해 학생들의 학업 성취욕구가 전체적으로 증가한 것이 관찰되었다. 셋째, 새로운 단원을 도입할 시 기존 TAI 모형보다 강의식 TAI 모형이 수학 개념 확립에 효과적이었다. 이상의 연구 결과를 종합해 보면 기존 TAI모형과 강의식 TAI모형은 공통적으로 개별 학습지를 통해 긍정적인 효과를 보였지만 수학 개념 확립에서 차이점이 발견되었다. 또한 강의식 TAI모형은 기존 TAI모형에 비해 효율적으로 시간을 관리할 수 있다는 장점이 있었지만 기존 강의식 모형과 마찬가지로 교사 중심의 문제 풀이 방법에 의존하는 단점을 보이고 있었다. 이는 TAI모형과 강의식 모형이 상호 동등하게 혼합되는 방식보다는 강의식 모형이 TAI모형을 보완(supplementary)하는 방식이 강의식 TAI모형으로 적절함을 시사한다.
개별화 학습과 협동 학습의 장점을 결합한 팀 보조 개별화 학습(TAI) 모형은 기존 강의식 모형의 대안으로 국내 학자들에게 많은 관심을 받았으나 전체적인 개념 학습 등의 지도에 단점이 있다. 기존 연구는 다양한 교육 환경에 TAI모형을 적용하는 탐색 연구가 주를 이루고 있으나 지금까지 단점을 반영한 연구는 없었다. 이에 본 연구는 교사 중심인 강의식 모형과 학생 중심인 TAI 모형을 혼합한 '강의식 TAI모형'을 제시하고 이를 수학 교과에 적용하여 그에 따른 영향을 알아보는 것을 목적으로 한다. 본 연구는 새로운 모형의 심도 있는 분석을 위해 소수의 학생을 대상으로 질적 연구를 수행하였다. 구체적으로 연구 참여자 11명을 대상으로 6명은 기존 TAI모형, 5명은 강의식 TAI모형으로 구분하여 순열과 조합 단원을 중심으로 총 14차시의 수업을 실시한 후 설문지, 면담, 참여 관찰을 통해 각 모형의 효과를 비교 분석하였다. 평가 기준으로는 활발한 상호작용, 학습 동기, 개념 수업의 필요성, 유익성 등 4가지 요소를 설정하였다. 연구 결과를 정리하자면 다음과 같다. 첫째, 기존 TAI와 강의식 TAI는 협동학습 과정에서 나타나는 상호 작용 측면에서 긍정적인 모습과 부정적인 모습이 모두 나타났다. 둘째, 개인의 학습능력을 기반으로 한 TAI모형의 개별 학습지를 통해 학생들의 학업 성취욕구가 전체적으로 증가한 것이 관찰되었다. 셋째, 새로운 단원을 도입할 시 기존 TAI 모형보다 강의식 TAI 모형이 수학 개념 확립에 효과적이었다. 이상의 연구 결과를 종합해 보면 기존 TAI모형과 강의식 TAI모형은 공통적으로 개별 학습지를 통해 긍정적인 효과를 보였지만 수학 개념 확립에서 차이점이 발견되었다. 또한 강의식 TAI모형은 기존 TAI모형에 비해 효율적으로 시간을 관리할 수 있다는 장점이 있었지만 기존 강의식 모형과 마찬가지로 교사 중심의 문제 풀이 방법에 의존하는 단점을 보이고 있었다. 이는 TAI모형과 강의식 모형이 상호 동등하게 혼합되는 방식보다는 강의식 모형이 TAI모형을 보완(supplementary)하는 방식이 강의식 TAI모형으로 적절함을 시사한다.
The Team Assisted Individualization (TAI) model has attracted a great deal of attention among domestic scholars as an alternative to the existing lecture-based models due to its combined advantages of both individualized learning and cooperative learning. However, it comes with some draw...
The Team Assisted Individualization (TAI) model has attracted a great deal of attention among domestic scholars as an alternative to the existing lecture-based models due to its combined advantages of both individualized learning and cooperative learning. However, it comes with some drawbacks such as difficulty in teaching the overall mathematical concept. Preceding studies mostly focused on exploratory research with the TAI model applied to various education environments but none of these studies delved into the disadvantages and shortcomings. Against this backdrop, this study aims to offer a new model called 'lecture-based TAI model' combined with the teacher-centered lecture-based model and the student-centered TAI model. This study then applies it to the mathematics curriculum to find out its effects. This study has conducted qualitative research among a small number of students for an in-depth analysis of the new model. Specifically, 11 subjects have been split into two groups, and one group of six members was instructed to learn the Permutations and Combinations under the exiting TAI model while the other group of five was instructed to learn the same topic under the lecture-based TAI model for 14 sessions in total. Upon completion, a comparative analysis was conducted on the effects of both models through various means, including surveys, interviews, and participatory observations. The study has selected four evaluation criteria, including active interaction, learning motivation, necessity of concept class, and benefit. The study findings are summarized as follows. First, the existing TAI and the lecture-based TAI have shown both positive and negative aspects in terms of interaction demonstrated during the cooperative learning process. Second, the study found that individual study materials of the TAI model designed based on students' learning ability stimulated students' academic achievement. Third, the lecture-based TAI model was found to be more effective in establishing the mathematical concept when introducing a new unit. In overall, both the existing TAI model and the lecture-based TAI model have shown positive effects on the learning of mathematics, especially through individual study materials. However, differences are also found in establishing mathematical concepts. The lecture-based TAI model has the advantage over the existing TAI model in that it is able to manage time in a more efficient manner but also come with a disadvantage of having to rely on teacher-centered lectures in learning problem-solving skills much like the one found in the existing lecture model. This suggests that the lecture model should be combined with the TAI model as a supplementary element for supporting the cooperative learning process.
The Team Assisted Individualization (TAI) model has attracted a great deal of attention among domestic scholars as an alternative to the existing lecture-based models due to its combined advantages of both individualized learning and cooperative learning. However, it comes with some drawbacks such as difficulty in teaching the overall mathematical concept. Preceding studies mostly focused on exploratory research with the TAI model applied to various education environments but none of these studies delved into the disadvantages and shortcomings. Against this backdrop, this study aims to offer a new model called 'lecture-based TAI model' combined with the teacher-centered lecture-based model and the student-centered TAI model. This study then applies it to the mathematics curriculum to find out its effects. This study has conducted qualitative research among a small number of students for an in-depth analysis of the new model. Specifically, 11 subjects have been split into two groups, and one group of six members was instructed to learn the Permutations and Combinations under the exiting TAI model while the other group of five was instructed to learn the same topic under the lecture-based TAI model for 14 sessions in total. Upon completion, a comparative analysis was conducted on the effects of both models through various means, including surveys, interviews, and participatory observations. The study has selected four evaluation criteria, including active interaction, learning motivation, necessity of concept class, and benefit. The study findings are summarized as follows. First, the existing TAI and the lecture-based TAI have shown both positive and negative aspects in terms of interaction demonstrated during the cooperative learning process. Second, the study found that individual study materials of the TAI model designed based on students' learning ability stimulated students' academic achievement. Third, the lecture-based TAI model was found to be more effective in establishing the mathematical concept when introducing a new unit. In overall, both the existing TAI model and the lecture-based TAI model have shown positive effects on the learning of mathematics, especially through individual study materials. However, differences are also found in establishing mathematical concepts. The lecture-based TAI model has the advantage over the existing TAI model in that it is able to manage time in a more efficient manner but also come with a disadvantage of having to rely on teacher-centered lectures in learning problem-solving skills much like the one found in the existing lecture model. This suggests that the lecture model should be combined with the TAI model as a supplementary element for supporting the cooperative learning process.
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