The purpose of this study is to find out the role of the textbook in solving the killer problems that are classified as high-level questions in the Korean-Scholastic Ability Test (K-SAT) and to suggest how to promote public education for students to be able to solve those problems through it. We conduct our study based on '나' and 'A' type of mathematics area of the K-SAT, analyze the killer problems of the K-SAT in the last five years, and study three kinds of textbooks in view of thesis problems. In this thesis, we analyze in three steps whether the killer problems can be solved only with the contents presented in the textbook. With the conclusion that it is hard to solve killer problems in K-SAT only with textbooks, a survey was conducted on 30 mathematics teachers to get some solution to improve classroom education using textbook. The result of the survey gives us two messages: Firstly, textbooks should be revised to assist student’s problem-solving abilities with reasoning skills, and to facilitate ...
The purpose of this study is to find out the role of the textbook in solving the killer problems that are classified as high-level questions in the Korean-Scholastic Ability Test (K-SAT) and to suggest how to promote public education for students to be able to solve those problems through it. We conduct our study based on '나' and 'A' type of mathematics area of the K-SAT, analyze the killer problems of the K-SAT in the last five years, and study three kinds of textbooks in view of thesis problems. In this thesis, we analyze in three steps whether the killer problems can be solved only with the contents presented in the textbook. With the conclusion that it is hard to solve killer problems in K-SAT only with textbooks, a survey was conducted on 30 mathematics teachers to get some solution to improve classroom education using textbook. The result of the survey gives us two messages: Firstly, textbooks should be revised to assist student’s problem-solving abilities with reasoning skills, and to facilitate convergence among various concepts. Secondly, it is required to promote customized studies, to adjust the difficulty level of the K-SAT, and to create a collaborative environment among parents, teachers, universities and the government to boost public confidence on public education. 본 연구는 대학수학능력시험(수능시험)에서 고난도 문항으로 분류되는 킬러 문항을 해결하는 과정에서 교과서의 역할 정도를 알아보고 공교육 활성화 방안 제시를 목적으로 한다. 수능시험 수학 영역의 ‘나’형, ‘A’형을 기준으로 진행하였으며, 최근 5년 동안 치러진 수능시험의 킬러 문항 14문항을 분석하였고, 세 종류의 출판사 교과서를 선택하여 연구하였다. 본 연구에서는 교과서에 제시된 내용만으로 킬러 문제를 해결할 수 있는지에 대한 판단의 단계를 3단계로 나누어 비교·분석하였다. 교과서만으로는 수능 문제를 해결하기 힘들다는 결론에 대한 해결방안으로 수학교사 30명을 대상으로 설문을 진행하였다. 설문을 통한 결과는 첫째 공교육의 활성화를 위해서 문제해결력, 추론능력을 기를 수 있고 개념 간의 융합이 잘 이루어질 수 있도록 교과서가 개편되어야 한다는 것이고, 둘째 수준별 수업의 활성화, 수능 난이도의 변화 그리고 학교 교육에 대한 신뢰를 높이기 위해 학부모, 교사, 대학, 정부의 협업적 환경 마련이 요구된다는 것이다.
The purpose of this study is to find out the role of the textbook in solving the killer problems that are classified as high-level questions in the Korean-Scholastic Ability Test (K-SAT) and to suggest how to promote public education for students to be able to solve those problems through it. We conduct our study based on '나' and 'A' type of mathematics area of the K-SAT, analyze the killer problems of the K-SAT in the last five years, and study three kinds of textbooks in view of thesis problems. In this thesis, we analyze in three steps whether the killer problems can be solved only with the contents presented in the textbook. With the conclusion that it is hard to solve killer problems in K-SAT only with textbooks, a survey was conducted on 30 mathematics teachers to get some solution to improve classroom education using textbook. The result of the survey gives us two messages: Firstly, textbooks should be revised to assist student’s problem-solving abilities with reasoning skills, and to facilitate convergence among various concepts. Secondly, it is required to promote customized studies, to adjust the difficulty level of the K-SAT, and to create a collaborative environment among parents, teachers, universities and the government to boost public confidence on public education. 본 연구는 대학수학능력시험(수능시험)에서 고난도 문항으로 분류되는 킬러 문항을 해결하는 과정에서 교과서의 역할 정도를 알아보고 공교육 활성화 방안 제시를 목적으로 한다. 수능시험 수학 영역의 ‘나’형, ‘A’형을 기준으로 진행하였으며, 최근 5년 동안 치러진 수능시험의 킬러 문항 14문항을 분석하였고, 세 종류의 출판사 교과서를 선택하여 연구하였다. 본 연구에서는 교과서에 제시된 내용만으로 킬러 문제를 해결할 수 있는지에 대한 판단의 단계를 3단계로 나누어 비교·분석하였다. 교과서만으로는 수능 문제를 해결하기 힘들다는 결론에 대한 해결방안으로 수학교사 30명을 대상으로 설문을 진행하였다. 설문을 통한 결과는 첫째 공교육의 활성화를 위해서 문제해결력, 추론능력을 기를 수 있고 개념 간의 융합이 잘 이루어질 수 있도록 교과서가 개편되어야 한다는 것이고, 둘째 수준별 수업의 활성화, 수능 난이도의 변화 그리고 학교 교육에 대한 신뢰를 높이기 위해 학부모, 교사, 대학, 정부의 협업적 환경 마련이 요구된다는 것이다.
주제어
#대학수학능력시험 한국교육방송공사(EBS) '나'형 'A'형 킬러 문제 교과서 공교육 Korean-Scholastic Ability Test Educational Broadcasting System '나' type 'A' type killer problem textbook public education
학위논문 정보
저자
유상민
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
수학교육 전공
지도교수
민경찬
발행연도
2019
총페이지
vii, 98장
키워드
대학수학능력시험 한국교육방송공사(EBS) '나'형 'A'형 킬러 문제 교과서 공교육 Korean-Scholastic Ability Test Educational Broadcasting System '나' type 'A' type killer problem textbook public education
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.