최근 청소년의 텍스트 이해력에 대한 연구와 우려가 사회 곳곳에서 나타나고 있다. 특히 고등학생의 읽기부진 현상은 학업성취와 직결될 수 있는 문제로 교육현장에서 체감하는 최근의 현상은 간과할 수 없는 중요한 문제이다. 그러나 독서연구가 활발히 시행되는 문헌정보학과 국어교육학 분야에서조차 독서가 고등학생의 텍스트 이해력에 미치는 영향에 대한 연구는 미미한 실정이며, 입시라는 목표가 집결되어있는 고등학교의 현장에서 기초 학습능력인 텍스트 이해력을 향상시키기 위한 교과시간 내 별도 교육시간의 구성은 현실적으로 어려움이 따른다. 이에 본 연구에서는 서울시 고등학생 328명을 대상으로 교육현장에 실질적 도움이 될 수 있는 실행연구(action research)를 통해 학교도서관 관점에서 독서방법이 조합된 독서전략이 고등학생의 읽고 이해하는 능력에 어떤 교육적 영향을 미칠 수 있는지 알아보았다. 또한 독서전략이 청소년의 독서태도에 미치는 영향과 부가요인으로 독서태도의 변화가 텍스트 이해력과 ...
최근 청소년의 텍스트 이해력에 대한 연구와 우려가 사회 곳곳에서 나타나고 있다. 특히 고등학생의 읽기부진 현상은 학업성취와 직결될 수 있는 문제로 교육현장에서 체감하는 최근의 현상은 간과할 수 없는 중요한 문제이다. 그러나 독서연구가 활발히 시행되는 문헌정보학과 국어교육학 분야에서조차 독서가 고등학생의 텍스트 이해력에 미치는 영향에 대한 연구는 미미한 실정이며, 입시라는 목표가 집결되어있는 고등학교의 현장에서 기초 학습능력인 텍스트 이해력을 향상시키기 위한 교과시간 내 별도 교육시간의 구성은 현실적으로 어려움이 따른다. 이에 본 연구에서는 서울시 고등학생 328명을 대상으로 교육현장에 실질적 도움이 될 수 있는 실행연구(action research)를 통해 학교도서관 관점에서 독서방법이 조합된 독서전략이 고등학생의 읽고 이해하는 능력에 어떤 교육적 영향을 미칠 수 있는지 알아보았다. 또한 독서전략이 청소년의 독서태도에 미치는 영향과 부가요인으로 독서태도의 변화가 텍스트 이해력과 관계성을 가지는지 확인하였다. 그 결과 요약문 찾기 문항과 주제문장 찾기 문항에서 집단 간 텍스트 이해 성취결과의 차이가 발견되었다. 요약문 찾기 문항의 경우 가장 적절한 요약문을 선택하기 위해서는 세세히 읽고 중요정보를 판단할 수 있는 능력이 필요한데, 독자 혼자 필요한 부분을 발췌하여 읽기보다는 전체를 읽어나가는 통독읽기에 또래학습과 수준의 조별활동이 병행되는 독서방식이 더 효과적인 성취를 이끌어낸 것으로 나타났다. 주제문장 찾기 문항에서는 글의 중요한 핵심을 파악하는 능력이 필요하며, 소제목을 확인하고 그 내용을 확인하며 읽어나가는 적독 형식과 중요내용을 서로 확인할 수 있는 조별활동이 병행된 조합이 효과가 있는 것으로 확인되었다. 또한 독서전략에 따라 독자의 태도변화도 다르게 나타났다. 학술적 내용의 독서활동 중 겪은 이해의 어려움을 조별활동으로 직접 해결해본 경험이 있는 독자들은 실험수업 이후에 독서목적을 이해하고 독서활동에 임하는 인식의 변화와 독서활동 중 이해가 되지 않는 부분이 생길 때 직접 매체를 이용한 검색활동을 하는 행동변화, 자발적 독서활동을 하는 행동변화를 보였다. 즉 독서조합의 긍정적 시너지 효과는 텍스트 이해력의 성취와 독서태도의 변화라는 독서성과로 이어지는 것을 확인할 수 있었다. 또한 텍스트 이해력과 독서태도 변화 간의 정적 관계가 확인되어 향후 청소년의 텍스트 이해력의 향상을 위한 독서태도의 효과적인 변화의 방향을 제안하였다. 본 연구는 기존연구에서 시도하지 않았던 독서방법을 조합하는 독서전략의 효과를 제안한 점에서 다른 독서연구들과 차별성을 가지며, 그 동안 연구가 거의 드물었던 고등학생 대상의 인지적 영역에서의 독서교육 연구를 시행한 점에서 그 의미를 찾을 수 있다. 특히, 독서를 통한 학생들의 개인적 만족, 과제 수행의 지원 외에도 실질적이고 교과학습에서 지원할 수 있는 기초 이해력에 대한 독서의 영향을 확인함에 따라, 학교도서관이 학교의 교육적 목적에 중추적인 역할을 하는 데에 본 연구가 기여할 수 있을 것으로 기대된다.
최근 청소년의 텍스트 이해력에 대한 연구와 우려가 사회 곳곳에서 나타나고 있다. 특히 고등학생의 읽기부진 현상은 학업성취와 직결될 수 있는 문제로 교육현장에서 체감하는 최근의 현상은 간과할 수 없는 중요한 문제이다. 그러나 독서연구가 활발히 시행되는 문헌정보학과 국어교육학 분야에서조차 독서가 고등학생의 텍스트 이해력에 미치는 영향에 대한 연구는 미미한 실정이며, 입시라는 목표가 집결되어있는 고등학교의 현장에서 기초 학습능력인 텍스트 이해력을 향상시키기 위한 교과시간 내 별도 교육시간의 구성은 현실적으로 어려움이 따른다. 이에 본 연구에서는 서울시 고등학생 328명을 대상으로 교육현장에 실질적 도움이 될 수 있는 실행연구(action research)를 통해 학교도서관 관점에서 독서방법이 조합된 독서전략이 고등학생의 읽고 이해하는 능력에 어떤 교육적 영향을 미칠 수 있는지 알아보았다. 또한 독서전략이 청소년의 독서태도에 미치는 영향과 부가요인으로 독서태도의 변화가 텍스트 이해력과 관계성을 가지는지 확인하였다. 그 결과 요약문 찾기 문항과 주제문장 찾기 문항에서 집단 간 텍스트 이해 성취결과의 차이가 발견되었다. 요약문 찾기 문항의 경우 가장 적절한 요약문을 선택하기 위해서는 세세히 읽고 중요정보를 판단할 수 있는 능력이 필요한데, 독자 혼자 필요한 부분을 발췌하여 읽기보다는 전체를 읽어나가는 통독읽기에 또래학습과 수준의 조별활동이 병행되는 독서방식이 더 효과적인 성취를 이끌어낸 것으로 나타났다. 주제문장 찾기 문항에서는 글의 중요한 핵심을 파악하는 능력이 필요하며, 소제목을 확인하고 그 내용을 확인하며 읽어나가는 적독 형식과 중요내용을 서로 확인할 수 있는 조별활동이 병행된 조합이 효과가 있는 것으로 확인되었다. 또한 독서전략에 따라 독자의 태도변화도 다르게 나타났다. 학술적 내용의 독서활동 중 겪은 이해의 어려움을 조별활동으로 직접 해결해본 경험이 있는 독자들은 실험수업 이후에 독서목적을 이해하고 독서활동에 임하는 인식의 변화와 독서활동 중 이해가 되지 않는 부분이 생길 때 직접 매체를 이용한 검색활동을 하는 행동변화, 자발적 독서활동을 하는 행동변화를 보였다. 즉 독서조합의 긍정적 시너지 효과는 텍스트 이해력의 성취와 독서태도의 변화라는 독서성과로 이어지는 것을 확인할 수 있었다. 또한 텍스트 이해력과 독서태도 변화 간의 정적 관계가 확인되어 향후 청소년의 텍스트 이해력의 향상을 위한 독서태도의 효과적인 변화의 방향을 제안하였다. 본 연구는 기존연구에서 시도하지 않았던 독서방법을 조합하는 독서전략의 효과를 제안한 점에서 다른 독서연구들과 차별성을 가지며, 그 동안 연구가 거의 드물었던 고등학생 대상의 인지적 영역에서의 독서교육 연구를 시행한 점에서 그 의미를 찾을 수 있다. 특히, 독서를 통한 학생들의 개인적 만족, 과제 수행의 지원 외에도 실질적이고 교과학습에서 지원할 수 있는 기초 이해력에 대한 독서의 영향을 확인함에 따라, 학교도서관이 학교의 교육적 목적에 중추적인 역할을 하는 데에 본 연구가 기여할 수 있을 것으로 기대된다.
Recently, concerns about text comprehension of adolescents have emerged throughout our society. Especially, text comprehension of high school students is directly related to their academic achievement, so it should be considered important in current educational field. However, there are few studies ...
Recently, concerns about text comprehension of adolescents have emerged throughout our society. Especially, text comprehension of high school students is directly related to their academic achievement, so it should be considered important in current educational field. However, there are few studies about the effects of reading on text comprehension of adolescents, even in the field of Library and Information Science in which studies on reading have been conducted actively. In this study, the effects of reading strategy, which is a combination of reading methods, on high school students’ reading ability were investigated using action research methodology in order to provide practical support in educational fields. Also, the effects of reading strategies on adolescents’ reading attitudes and the correlation between text comprehension and change of reading attitudes were investigated. As a result, the study found statistically significant difference between four reading strategy groups in the performance of understanding the assigned text when finding summarizing sentence and topical sentence. To find the summarizing sentence, reading in detail and ability to identify important information is required. For finding the summarizing sentence, a combination of reading-through (skimming) and group activities showed higher achievement than excerpt reading alone. For finding topical sentence, which requires an ability to find key points of texts, a combination of excerpt reading, in which a person checked section titles and contents in a book, and group activities was effective. Also, the change of readers’ attitudes toward reading was influenced by the reading strategy. After an experimental class, students who experienced to overcome reading difficulties through group activities showed a change in their perceptions on and behaviors toward reading, such as actively searching to understanding contents of a book and voluntarily reading. In other words, combination of reading methods resulted in improved comprehension and reading attitudes. Furthermore, the confirmed correlation between text comprehension and reading attitudes in this study suggested a way to change students’ reading attitudes to foster their reading comprehension. This study is unique for its adoption of reading method combinations as reading strategies to enhance the effectiveness of reading. Also, this study is meaningful in dealing with the cognitive abilities of high school students. It is expected that this study may contribute to school libraries taking a crucial role in the educational purpose of schools in improving the basic comprehension skills which is usually difficult to be supported by the school curriculum.
Recently, concerns about text comprehension of adolescents have emerged throughout our society. Especially, text comprehension of high school students is directly related to their academic achievement, so it should be considered important in current educational field. However, there are few studies about the effects of reading on text comprehension of adolescents, even in the field of Library and Information Science in which studies on reading have been conducted actively. In this study, the effects of reading strategy, which is a combination of reading methods, on high school students’ reading ability were investigated using action research methodology in order to provide practical support in educational fields. Also, the effects of reading strategies on adolescents’ reading attitudes and the correlation between text comprehension and change of reading attitudes were investigated. As a result, the study found statistically significant difference between four reading strategy groups in the performance of understanding the assigned text when finding summarizing sentence and topical sentence. To find the summarizing sentence, reading in detail and ability to identify important information is required. For finding the summarizing sentence, a combination of reading-through (skimming) and group activities showed higher achievement than excerpt reading alone. For finding topical sentence, which requires an ability to find key points of texts, a combination of excerpt reading, in which a person checked section titles and contents in a book, and group activities was effective. Also, the change of readers’ attitudes toward reading was influenced by the reading strategy. After an experimental class, students who experienced to overcome reading difficulties through group activities showed a change in their perceptions on and behaviors toward reading, such as actively searching to understanding contents of a book and voluntarily reading. In other words, combination of reading methods resulted in improved comprehension and reading attitudes. Furthermore, the confirmed correlation between text comprehension and reading attitudes in this study suggested a way to change students’ reading attitudes to foster their reading comprehension. This study is unique for its adoption of reading method combinations as reading strategies to enhance the effectiveness of reading. Also, this study is meaningful in dealing with the cognitive abilities of high school students. It is expected that this study may contribute to school libraries taking a crucial role in the educational purpose of schools in improving the basic comprehension skills which is usually difficult to be supported by the school curriculum.
주제어
#독서전략 청소년 텍스트 이해력 독서태도 독서방법 학교도서관 reading strategy combination of reading methods adolescents high school students reading comprehension school library
학위논문 정보
저자
강재연
학위수여기관
연세대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
문헌정보학과
지도교수
김기영
발행연도
2019
총페이지
vii, 79 p.
키워드
독서전략 청소년 텍스트 이해력 독서태도 독서방법 학교도서관 reading strategy combination of reading methods adolescents high school students reading comprehension school library
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.