[학위논문]도로 위 자율주행 자동차 탑승자 경험 분석을 통한 UX 요인 연구: 애착과 수용성의 영향을 중심으로 A qualitative study on occupants’ experience factors in an autonomous vehicle on the road: Impact on vehicle attachment and acceptance원문보기
자율주행 기술의 발전 가속화로 인해 모빌리티 환경 변화에 따른 자율주행 자동차사용자 경험 연구가 더욱 중요해지고 있다. 하지만 기존 연구들은 부분 자율주행 단계에 초점을 맞춰 운전자의 사용자 경험에 대한 연구가 이루어진 반면, 완전 자율주행 단계에서 주행 과업에 관여하지 않는 탑승자의 사용자 경험 연구는 이루어지지 않고 있다. 본 연구에서는 완전 자율주행 환경으로 연출된 차량에서 24명의 탑승자의 행동과 주행 데이터를 기반으로 사용자 경험 요인을 ...
자율주행 기술의 발전 가속화로 인해 모빌리티 환경 변화에 따른 자율주행 자동차사용자 경험 연구가 더욱 중요해지고 있다. 하지만 기존 연구들은 부분 자율주행 단계에 초점을 맞춰 운전자의 사용자 경험에 대한 연구가 이루어진 반면, 완전 자율주행 단계에서 주행 과업에 관여하지 않는 탑승자의 사용자 경험 연구는 이루어지지 않고 있다. 본 연구에서는 완전 자율주행 환경으로 연출된 차량에서 24명의 탑승자의 행동과 주행 데이터를 기반으로 사용자 경험 요인을 근거이론에 기반하여 도출하였다. 완전 자율주행의 기술 과정에 있어 유저와 차량 관계의 정서적 애착 형성은 유저가 기술 변화를 지속해서 수용할 수 있는 기반이 되어줄 수 있다는 연구를 기반으로, 도출된 4가지의 사용자 경험 요인 (Secure-ness seeking, Perceived controllability, Perceived Usefulness, Sensation seeking)과 애착 형성 요인 (Self-empowerment, Self-enrich, Self-gratification)의 연관성을 탐구하였다. 두 요인의 연관성을 통해 미래 자율주행 기술 개발 과정에서 고려되어야 할 유저의 애착 유지를 위한 UX요인 지표에 전략적으로 반영될 수 있다는 점에서 실용적 함의를 가진다.
자율주행 기술의 발전 가속화로 인해 모빌리티 환경 변화에 따른 자율주행 자동차 사용자 경험 연구가 더욱 중요해지고 있다. 하지만 기존 연구들은 부분 자율주행 단계에 초점을 맞춰 운전자의 사용자 경험에 대한 연구가 이루어진 반면, 완전 자율주행 단계에서 주행 과업에 관여하지 않는 탑승자의 사용자 경험 연구는 이루어지지 않고 있다. 본 연구에서는 완전 자율주행 환경으로 연출된 차량에서 24명의 탑승자의 행동과 주행 데이터를 기반으로 사용자 경험 요인을 근거이론에 기반하여 도출하였다. 완전 자율주행의 기술 과정에 있어 유저와 차량 관계의 정서적 애착 형성은 유저가 기술 변화를 지속해서 수용할 수 있는 기반이 되어줄 수 있다는 연구를 기반으로, 도출된 4가지의 사용자 경험 요인 (Secure-ness seeking, Perceived controllability, Perceived Usefulness, Sensation seeking)과 애착 형성 요인 (Self-empowerment, Self-enrich, Self-gratification)의 연관성을 탐구하였다. 두 요인의 연관성을 통해 미래 자율주행 기술 개발 과정에서 고려되어야 할 유저의 애착 유지를 위한 UX요인 지표에 전략적으로 반영될 수 있다는 점에서 실용적 함의를 가진다.
As the improvement of the automated vehicle system is accelerating, research on user experience in the context of an autonomous vehicle is becoming more important due to changes in future mobility environment. As current existing studies of UX approach in an autonomous vehicle have focused on the pa...
As the improvement of the automated vehicle system is accelerating, research on user experience in the context of an autonomous vehicle is becoming more important due to changes in future mobility environment. As current existing studies of UX approach in an autonomous vehicle have focused on the partial autonomous phase such as a level 3 to 4. On this study, a fully autonomous driving phase is aimed for UX approach to explore occupants’ experience factors while they are in-cabin of the specially crafted self-driving vehicle on the road rather than focusing on the driver of level 3 to 4 autonomous vehicle. The UX factors were derived based on the grounded theory by 24 participants’ behavior in a fully autonomous vehicle and its driving data. Based on the study that the fostered emotional attachment of user-vehicle relationship could provide a foundation for users to continuously accommodate autonomous technology changes, correlations between 4 derived UX factors (Secure-ness seeking, Perceived controllability, Perceived Usefulness, Sensation seeking) and vehicle attachment factors (Self-empowerment, Self-enrich, Self-gratification) have been explored. It has practical implications in that the link between the two factors can be strategically reflected in the UX criteria for maintaining an autonomous vehicle attachment to users that should be considered in the future development of self-driving technology.
As the improvement of the automated vehicle system is accelerating, research on user experience in the context of an autonomous vehicle is becoming more important due to changes in future mobility environment. As current existing studies of UX approach in an autonomous vehicle have focused on the partial autonomous phase such as a level 3 to 4. On this study, a fully autonomous driving phase is aimed for UX approach to explore occupants’ experience factors while they are in-cabin of the specially crafted self-driving vehicle on the road rather than focusing on the driver of level 3 to 4 autonomous vehicle. The UX factors were derived based on the grounded theory by 24 participants’ behavior in a fully autonomous vehicle and its driving data. Based on the study that the fostered emotional attachment of user-vehicle relationship could provide a foundation for users to continuously accommodate autonomous technology changes, correlations between 4 derived UX factors (Secure-ness seeking, Perceived controllability, Perceived Usefulness, Sensation seeking) and vehicle attachment factors (Self-empowerment, Self-enrich, Self-gratification) have been explored. It has practical implications in that the link between the two factors can be strategically reflected in the UX criteria for maintaining an autonomous vehicle attachment to users that should be considered in the future development of self-driving technology.
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