SAE 기준 레벨3 자율주행차량에서 사용자에게 적정한 양의 시각적 정보를 제공하는 것에 대해 연구하였다. 자율주행차량의 주행 환경에 따라 사용자에게 제공해야 하는 정보를 1 ~ 4 순위로 정하였으며, 이에 대해 1수준(1, 2 순위 조합)/ 2수준(1, 2, 3 순위 조합)/ ...
SAE 기준 레벨3 자율주행차량에서 사용자에게 적정한 양의 시각적 정보를 제공하는 것에 대해 연구하였다. 자율주행차량의 주행 환경에 따라 사용자에게 제공해야 하는 정보를 1 ~ 4 순위로 정하였으며, 이에 대해 1수준(1, 2 순위 조합)/ 2수준(1, 2, 3 순위 조합)/ 3수준(1, 2, 3, 4 순위 조합)의 “정보의 양”을 시각적 인터페이스 정보로 제공하기 위해 이미지로 구현하여 사용자에게 제공하였다. 또한, 설문조사를 통해 사용자가 주행 환경에 따라 더 필요하다고 생각하는 사용자 needs에 대해 수집하였다. 이를 통해 자율주행 시스템 사용자에게 적정한 “정보의 양”의 시각적 인터페이스 정보를 제공한다. NHTSA, ISO의 human factor 가이드라인에서 인터페이스 정보를 제공할 때 사용되는 symbol, 색상, 크기, 위치의 가이드를 참고하여 시각 인터페이스 이미지를 구현하였다. 본 논문에서는 사용자에게 제공되는 시각적 정보가 도로 주행 상황(차간&차선 거리 유지, 차선 변경, 저속 주행, 교차로 우회전, 분기로 진출)에 따라 “정보의 양”에 차이가 있음을 제시한다. 정량적인 평가를 위해 인지시간, 인지율, GSR(peak)을 분석하였으며, 설문조사(1), 설문조사(2)를 통해 수준별 사용자의 주관적인 인지도 점수를 확인하였다. 이를 통해 전용도로/도심로를 나눠 각각의 도로 주행상황에서 정보제공 수준별로 차이가 있는지 확인 한다. 최종적으로 사용자에게 “적정한 수준의 정보”를 제공할 수 있도록 가이드라인을 제시한다.
SAE 기준 레벨3 자율주행차량에서 사용자에게 적정한 양의 시각적 정보를 제공하는 것에 대해 연구하였다. 자율주행차량의 주행 환경에 따라 사용자에게 제공해야 하는 정보를 1 ~ 4 순위로 정하였으며, 이에 대해 1수준(1, 2 순위 조합)/ 2수준(1, 2, 3 순위 조합)/ 3수준(1, 2, 3, 4 순위 조합)의 “정보의 양”을 시각적 인터페이스 정보로 제공하기 위해 이미지로 구현하여 사용자에게 제공하였다. 또한, 설문조사를 통해 사용자가 주행 환경에 따라 더 필요하다고 생각하는 사용자 needs에 대해 수집하였다. 이를 통해 자율주행 시스템 사용자에게 적정한 “정보의 양”의 시각적 인터페이스 정보를 제공한다. NHTSA, ISO의 human factor 가이드라인에서 인터페이스 정보를 제공할 때 사용되는 symbol, 색상, 크기, 위치의 가이드를 참고하여 시각 인터페이스 이미지를 구현하였다. 본 논문에서는 사용자에게 제공되는 시각적 정보가 도로 주행 상황(차간&차선 거리 유지, 차선 변경, 저속 주행, 교차로 우회전, 분기로 진출)에 따라 “정보의 양”에 차이가 있음을 제시한다. 정량적인 평가를 위해 인지시간, 인지율, GSR(peak)을 분석하였으며, 설문조사(1), 설문조사(2)를 통해 수준별 사용자의 주관적인 인지도 점수를 확인하였다. 이를 통해 전용도로/도심로를 나눠 각각의 도로 주행상황에서 정보제공 수준별로 차이가 있는지 확인 한다. 최종적으로 사용자에게 “적정한 수준의 정보”를 제공할 수 있도록 가이드라인을 제시한다.
SAE Reference Level 3 Self-driving vehicles have been studied to provide users with the appropriate amount of visual information. Information to be provided according to the driving environment of self-driving vehicles was ranked 1 to 4, and visual interface information of the combination of 1st, 2n...
SAE Reference Level 3 Self-driving vehicles have been studied to provide users with the appropriate amount of visual information. Information to be provided according to the driving environment of self-driving vehicles was ranked 1 to 4, and visual interface information of the combination of 1st, 2nd, 2nd, 3rd, 1st, 2nd, 3rd, and 4th (amount of information was provided to users. In addition, the survey collected information that users thought was more necessary depending on the driving environment. Through this process, it provides users of self-driving systems with appropriate amount of visual interface information. NHTSA, ISO's human factor guidelines have implemented visual interface images for symbol, color, size and location used to provide interface information. This paper suggests that the visual information provided to users differs in the "amount of information" depending on the road driving situation (maintaining the distance between lanes, changing lanes, driving at low speeds, turning right at intersections, advancing to the branch). For quantitative evaluation, cognitive time, cognitive rate, and GSR(peak) were analyzed, and the subjective recognition score of users by level was verified through a survey (1), survey (2). In this way, the dedicated roads/urban are divided to see if there is a difference in the level of information provided in each road driving situation. Finally, guidelines are presented to provide users with the right level of information.
SAE Reference Level 3 Self-driving vehicles have been studied to provide users with the appropriate amount of visual information. Information to be provided according to the driving environment of self-driving vehicles was ranked 1 to 4, and visual interface information of the combination of 1st, 2nd, 2nd, 3rd, 1st, 2nd, 3rd, and 4th (amount of information was provided to users. In addition, the survey collected information that users thought was more necessary depending on the driving environment. Through this process, it provides users of self-driving systems with appropriate amount of visual interface information. NHTSA, ISO's human factor guidelines have implemented visual interface images for symbol, color, size and location used to provide interface information. This paper suggests that the visual information provided to users differs in the "amount of information" depending on the road driving situation (maintaining the distance between lanes, changing lanes, driving at low speeds, turning right at intersections, advancing to the branch). For quantitative evaluation, cognitive time, cognitive rate, and GSR(peak) were analyzed, and the subjective recognition score of users by level was verified through a survey (1), survey (2). In this way, the dedicated roads/urban are divided to see if there is a difference in the level of information provided in each road driving situation. Finally, guidelines are presented to provide users with the right level of information.
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