스마트공항 추진을 위한 기술기반셀프서비스의 사용의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구 A Study of Factors Affecting Intention to Use Of Using Technology-based Self-services for Smart Airport원문보기
최근 공항 산업의 패러다임이 여객과 화물 운송에 국한되어 있었던 ‘1세대 공항’에서 호텔이나 물류 등 배후 지역을 함께 개발하는 ‘2세대 공항’을 넘어서 글로벌 교역의 중심이자 항공, 물류, 관광, 스마트 융합 경제권을 구현하는 ‘3세대 공항’으로 전환하고 있다. 이러한 ‘3세대 공항’의 구현을 위해서는 나날이 증가하는 이용객을 수용할 수 있는 인프라 구축과 서비스품질 향상을 위한 노력이 뒷받침되어야 한다. 세계의 주요 공항들은 4차 산업혁명의 혁신 기술들을 적극 도입한 스마트공항을 추진하는데 박차를 가하고 있다. 본 연구는 선행연구를 통해 기술기반셀프서비스의 사용의도에 영향을 미치는 특성요인 4가지를 추출하여 유용성, 용이성 및 사용의도에 어떠한 영향을 미치는지 실증분석 하고자 하였다. 본 연구를 위하여 공항의 기술기반셀프서비스인 ...
최근 공항 산업의 패러다임이 여객과 화물 운송에 국한되어 있었던 ‘1세대 공항’에서 호텔이나 물류 등 배후 지역을 함께 개발하는 ‘2세대 공항’을 넘어서 글로벌 교역의 중심이자 항공, 물류, 관광, 스마트 융합 경제권을 구현하는 ‘3세대 공항’으로 전환하고 있다. 이러한 ‘3세대 공항’의 구현을 위해서는 나날이 증가하는 이용객을 수용할 수 있는 인프라 구축과 서비스품질 향상을 위한 노력이 뒷받침되어야 한다. 세계의 주요 공항들은 4차 산업혁명의 혁신 기술들을 적극 도입한 스마트공항을 추진하는데 박차를 가하고 있다. 본 연구는 선행연구를 통해 기술기반셀프서비스의 사용의도에 영향을 미치는 특성요인 4가지를 추출하여 유용성, 용이성 및 사용의도에 어떠한 영향을 미치는지 실증분석 하고자 하였다. 본 연구를 위하여 공항의 기술기반셀프서비스인 키오스크, 셀프백드롭, 자동출입국심사, 챗봇, 인공지능로봇을 이용한 경험이 있는 사람들을 대상으로 2019년 3월 20일부터 2019년 4월 21일까지 약 4주간 설문지 240부를 배부했다. 그 중 불성실한 응답 9부를 제외한 231부를 수집하여 SPSS 2.0을 통해 표본의 빈도분석을 실시하였고 R.3.2.1의 plspm 패키지를 이용해 가설검증을 실시하였다. 가설검증 결과, 즐거움, 반응성, 사회적 영향은 인지된 유용성과 이용용이성에 정(+)의 영향을 미쳤지만 개인 혁신성은 인지된 이용용이성에만 정(+)의 영향을 미치고 인지된 유용성에는 부(-)의 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 또한 인지된 유용성 및 이용용이성은 모두 사용의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 스마트 공항 추진을 위해 기술기반셀프서비스의 사용의도에 영향을 미치는 다양한 특성 요인들을 살펴봄으로서 향후 지속적인 신기술 도입을 통한 스마트공항 구현과 기술기반셀프서비스의 기술수용요인에 대한 유의미한 자료를 제시할 수 있다는 점에서 시사점을 지닌다.
최근 공항 산업의 패러다임이 여객과 화물 운송에 국한되어 있었던 ‘1세대 공항’에서 호텔이나 물류 등 배후 지역을 함께 개발하는 ‘2세대 공항’을 넘어서 글로벌 교역의 중심이자 항공, 물류, 관광, 스마트 융합 경제권을 구현하는 ‘3세대 공항’으로 전환하고 있다. 이러한 ‘3세대 공항’의 구현을 위해서는 나날이 증가하는 이용객을 수용할 수 있는 인프라 구축과 서비스품질 향상을 위한 노력이 뒷받침되어야 한다. 세계의 주요 공항들은 4차 산업혁명의 혁신 기술들을 적극 도입한 스마트공항을 추진하는데 박차를 가하고 있다. 본 연구는 선행연구를 통해 기술기반셀프서비스의 사용의도에 영향을 미치는 특성요인 4가지를 추출하여 유용성, 용이성 및 사용의도에 어떠한 영향을 미치는지 실증분석 하고자 하였다. 본 연구를 위하여 공항의 기술기반셀프서비스인 키오스크, 셀프백드롭, 자동출입국심사, 챗봇, 인공지능로봇을 이용한 경험이 있는 사람들을 대상으로 2019년 3월 20일부터 2019년 4월 21일까지 약 4주간 설문지 240부를 배부했다. 그 중 불성실한 응답 9부를 제외한 231부를 수집하여 SPSS 2.0을 통해 표본의 빈도분석을 실시하였고 R.3.2.1의 plspm 패키지를 이용해 가설검증을 실시하였다. 가설검증 결과, 즐거움, 반응성, 사회적 영향은 인지된 유용성과 이용용이성에 정(+)의 영향을 미쳤지만 개인 혁신성은 인지된 이용용이성에만 정(+)의 영향을 미치고 인지된 유용성에는 부(-)의 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 또한 인지된 유용성 및 이용용이성은 모두 사용의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 스마트 공항 추진을 위해 기술기반셀프서비스의 사용의도에 영향을 미치는 다양한 특성 요인들을 살펴봄으로서 향후 지속적인 신기술 도입을 통한 스마트공항 구현과 기술기반셀프서비스의 기술수용요인에 대한 유의미한 자료를 제시할 수 있다는 점에서 시사점을 지닌다.
The paradigm of the airport industry has shifted from the "first-generation airport," which was limited to passenger and cargo transportation, to the "third-generation airport," which is the center of global trade and embodies aviation, logistics, tourism and smart convergence economic blocs. The im...
The paradigm of the airport industry has shifted from the "first-generation airport," which was limited to passenger and cargo transportation, to the "third-generation airport," which is the center of global trade and embodies aviation, logistics, tourism and smart convergence economic blocs. The implementation of these 'third-generation airports' should be supported by efforts to build infrastructure and improve service quality to accommodate the growing number of users. Major airports are stepping for smart airports that have actively adopted innovations in the fourth industrial revolution. Through a prior study, the four characteristic factors that affect the intended use of technology-based self-service were extracted to demonstrate how they affect usability, ease of use and intended use. For this study, 240 copies of the questionnaire were distributed for four weeks from March 20, 2019 on April 21, 2019, among those who had experienced using the airport's technology-based self-help services, self-backdrop, automatic immigration review, chatbot and artificial intelligence robots. Among them, 231 parts were collected, excluding 9 unsound responses, and the frequency analysis of the samples was performed through SPSS 2.0 and hypothesis testing was performed using the plspm package in R.3.2.1. In the survey results that pleasure, responsiveness, and social impact had positive effects on perceived usefulness and usability, but it was analyzed that individual innovation had positive effects on perceived usability only and negative effects on perceived usefulness. In addition, both perceived usefulness and usability were found to have a positive effect on the intended use. This study found that it can present significant factors on the implementation of smart airports and technology-based self-service. It also revealed introduction of new technologies in the future by looking at various characteristic factors that affect the intention of using technology-based self-service to promote smart airports.
The paradigm of the airport industry has shifted from the "first-generation airport," which was limited to passenger and cargo transportation, to the "third-generation airport," which is the center of global trade and embodies aviation, logistics, tourism and smart convergence economic blocs. The implementation of these 'third-generation airports' should be supported by efforts to build infrastructure and improve service quality to accommodate the growing number of users. Major airports are stepping for smart airports that have actively adopted innovations in the fourth industrial revolution. Through a prior study, the four characteristic factors that affect the intended use of technology-based self-service were extracted to demonstrate how they affect usability, ease of use and intended use. For this study, 240 copies of the questionnaire were distributed for four weeks from March 20, 2019 on April 21, 2019, among those who had experienced using the airport's technology-based self-help services, self-backdrop, automatic immigration review, chatbot and artificial intelligence robots. Among them, 231 parts were collected, excluding 9 unsound responses, and the frequency analysis of the samples was performed through SPSS 2.0 and hypothesis testing was performed using the plspm package in R.3.2.1. In the survey results that pleasure, responsiveness, and social impact had positive effects on perceived usefulness and usability, but it was analyzed that individual innovation had positive effects on perceived usability only and negative effects on perceived usefulness. In addition, both perceived usefulness and usability were found to have a positive effect on the intended use. This study found that it can present significant factors on the implementation of smart airports and technology-based self-service. It also revealed introduction of new technologies in the future by looking at various characteristic factors that affect the intention of using technology-based self-service to promote smart airports.
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