최근 자동차 산업에서는 연비 규제 및 법규가 강화되고 있으며, 이에 따른 CO2 감량과 연비 효율 증가에 따른 자동차 경량화의 필요성이 높아지고 있다. 이와 더불어 자동차 차체 강성, 차량 충돌시 안전, NVH(Noise Vibration Harshness)성능, 내부식성 향상은 자동차 분야의 목표가 되고 있다. 이와 같은 목표를 달성하기 위해서 차체 BIW(Body In ...
최근 자동차 산업에서는 연비 규제 및 법규가 강화되고 있으며, 이에 따른 CO2 감량과 연비 효율 증가에 따른 자동차 경량화의 필요성이 높아지고 있다. 이와 더불어 자동차 차체 강성, 차량 충돌시 안전, NVH(Noise Vibration Harshness)성능, 내부식성 향상은 자동차 분야의 목표가 되고 있다. 이와 같은 목표를 달성하기 위해서 차체 BIW(Body InWhite)에 초고장력 강판, 경량 금속재료, 고분자 소재를 차체 주요 부분에 적용하고 있는 추세이다. 이런 최신 소재의 적용은 기존의 용접 접합 기술 외에 접착제를 이용하는 새로운 접합 공법에 대한 연구의 필요성을 대두시키고 있다. 차체 구조용 접착제의 사용은 기존의 주요 접합 방법인 점 용점, 레이저 용접, CO2 용접의 공정 과정에서 발생하는 열의 영향으로 인한 용접부의 물성치 저하, 용접부 주변의 하중 집중, 부식의 가능성 등 기존의 접합 방법의 많은 문제점을 보완할 수 있다. 차체 구조용 접착제는 경화시스템이라고 불리는 에폭시 레진, 경화제, 경화촉진제를 조절하여 접합공정 및 접합부 설계시 필요한 성능 요구에 적합하도록 포뮬레이션 설계가 용이하다. 차체구조용 접착제는 Epoxy 수지를 주성분으로 하는 열경화성 접착제이다. 차제구조용 접착제의 특징으로는 (1) Panel과 Panel사이 접합면 전체에 응력이 균일하게 분포하게 되어 접합강도가 우수하고 (2) Spot Weld Point 대체 및 감소 (3) 균일한 면 접착으로 Panel의 균일한 응력 분포로 인한 차체 구조의 안정화를 이룰 수 있다. 차체구조용 접착제는 (1) 강성 증대 효과 (2) 충돌 성능 향상 (3) NVH성능 향상 (4) Corrosion 성능 향상 (5) 차량 경량화 효과를 얻을 수 있다. 본 연구에서는 차체구조용 접착제의 경화물성, 경화거동에 큰 영향을 미치는 경화시스템 첨가량에 따른 경화거동 및 접합강도 특성에 미치는 영향을 조사하였으며, Robust 공학을 통한 차체구조용 접착제의 최적화 설계 및 검증을 수행하였다.
최근 자동차 산업에서는 연비 규제 및 법규가 강화되고 있으며, 이에 따른 CO2 감량과 연비 효율 증가에 따른 자동차 경량화의 필요성이 높아지고 있다. 이와 더불어 자동차 차체 강성, 차량 충돌시 안전, NVH(Noise Vibration Harshness)성능, 내부식성 향상은 자동차 분야의 목표가 되고 있다. 이와 같은 목표를 달성하기 위해서 차체 BIW(Body In White)에 초고장력 강판, 경량 금속재료, 고분자 소재를 차체 주요 부분에 적용하고 있는 추세이다. 이런 최신 소재의 적용은 기존의 용접 접합 기술 외에 접착제를 이용하는 새로운 접합 공법에 대한 연구의 필요성을 대두시키고 있다. 차체 구조용 접착제의 사용은 기존의 주요 접합 방법인 점 용점, 레이저 용접, CO2 용접의 공정 과정에서 발생하는 열의 영향으로 인한 용접부의 물성치 저하, 용접부 주변의 하중 집중, 부식의 가능성 등 기존의 접합 방법의 많은 문제점을 보완할 수 있다. 차체 구조용 접착제는 경화시스템이라고 불리는 에폭시 레진, 경화제, 경화촉진제를 조절하여 접합공정 및 접합부 설계시 필요한 성능 요구에 적합하도록 포뮬레이션 설계가 용이하다. 차체구조용 접착제는 Epoxy 수지를 주성분으로 하는 열경화성 접착제이다. 차제구조용 접착제의 특징으로는 (1) Panel과 Panel사이 접합면 전체에 응력이 균일하게 분포하게 되어 접합강도가 우수하고 (2) Spot Weld Point 대체 및 감소 (3) 균일한 면 접착으로 Panel의 균일한 응력 분포로 인한 차체 구조의 안정화를 이룰 수 있다. 차체구조용 접착제는 (1) 강성 증대 효과 (2) 충돌 성능 향상 (3) NVH성능 향상 (4) Corrosion 성능 향상 (5) 차량 경량화 효과를 얻을 수 있다. 본 연구에서는 차체구조용 접착제의 경화물성, 경화거동에 큰 영향을 미치는 경화시스템 첨가량에 따른 경화거동 및 접합강도 특성에 미치는 영향을 조사하였으며, Robust 공학을 통한 차체구조용 접착제의 최적화 설계 및 검증을 수행하였다.
In the recent automobile industry, fuel efficiency and regulations are strengthening. Therefore, there is a growing need to reduce the weight of automobiles due to the reduction of CO2 and the increase of fuel efficiency. In addition, the automobile industry has become the target of automobiles in t...
In the recent automobile industry, fuel efficiency and regulations are strengthening. Therefore, there is a growing need to reduce the weight of automobiles due to the reduction of CO2 and the increase of fuel efficiency. In addition, the automobile industry has become the target of automobiles in terms of stiffness, collision safety, noise vibration harshness performance and corrosion resistance. In order to achieve such a goal, ultra high tensile steel sheets, light metal materials, and polymer materials are applied to the vehicle BIW(body in white). The application of these new materials is leading to the need for a new bonding method that uses adhesives that can replace existing welding techniques. The use of the vehicle body structural adhesives can overcome many problems of existing joining methods, such as lowering the physical properties of the welds due to the heat generated during the welding process, the concentration of loads around the welds, and the possibility of corrosion. The vehicle body structural adhesive is easy to formulate to meet the performance requirements needed in the joining process and joint design by controlling epoxy resin, curing agent and curing accelerator called curing system. The vehicle body structural adhesive is a thermosetting adhesive mainly composed of epoxy resin. The characteristics of the structural adhesives are as follows: (1) the stress is uniformly distributed over the entire joint surface between the panel and the panel, so that the bonding strength is excellent; (2) replacement and reduction of the spot weld point; and (3) It is possible to achieve the stabilization of the body structure due to a stress distribution. The vehicle body structural adhesive has the following advantages: (1) the rigidity increase effect, (2) the collision performance improvement, (3) NVH performance improvement, (4) the corrosion performance improvement (5) the vehicle weight reduction. In this study, we investigated cure behavior and bond strength properties according to curing system of vehicle body structural adhesive. Also, the optimization design and verification of the vehicle body structural adhesives through Robust engineering were carried out.
In the recent automobile industry, fuel efficiency and regulations are strengthening. Therefore, there is a growing need to reduce the weight of automobiles due to the reduction of CO2 and the increase of fuel efficiency. In addition, the automobile industry has become the target of automobiles in terms of stiffness, collision safety, noise vibration harshness performance and corrosion resistance. In order to achieve such a goal, ultra high tensile steel sheets, light metal materials, and polymer materials are applied to the vehicle BIW(body in white). The application of these new materials is leading to the need for a new bonding method that uses adhesives that can replace existing welding techniques. The use of the vehicle body structural adhesives can overcome many problems of existing joining methods, such as lowering the physical properties of the welds due to the heat generated during the welding process, the concentration of loads around the welds, and the possibility of corrosion. The vehicle body structural adhesive is easy to formulate to meet the performance requirements needed in the joining process and joint design by controlling epoxy resin, curing agent and curing accelerator called curing system. The vehicle body structural adhesive is a thermosetting adhesive mainly composed of epoxy resin. The characteristics of the structural adhesives are as follows: (1) the stress is uniformly distributed over the entire joint surface between the panel and the panel, so that the bonding strength is excellent; (2) replacement and reduction of the spot weld point; and (3) It is possible to achieve the stabilization of the body structure due to a stress distribution. The vehicle body structural adhesive has the following advantages: (1) the rigidity increase effect, (2) the collision performance improvement, (3) NVH performance improvement, (4) the corrosion performance improvement (5) the vehicle weight reduction. In this study, we investigated cure behavior and bond strength properties according to curing system of vehicle body structural adhesive. Also, the optimization design and verification of the vehicle body structural adhesives through Robust engineering were carried out.
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