[학위논문]문화관광 체험품질이 체험만족과 고객충성도에 미치는 영향 : 내국인 및 외국인의 관광체험 비교를 중심으로 The effect of cultural tourism experience quality on experience satisfaction and customer loyalty : focusing on comparison of tourism experience between Koreans and foreigners원문보기
현대인들의 관심은 단순한 경제적, 물질적 만족에서 벗어나 문화적, 정신적 풍요를 바탕으로 진정한 삶의 질을 갈구하는 새로운 생활방식으로 바뀌어 가고 있다. 문화향유시대를 전제로 할 때, 문화관광은 교육시설, 역사, 문화, 예술자원, 사회 등을 이용한 친환경적 고부가가치 관광의 한 형태이기 때문에 방문객 유치방법으로 자국만이 가지고 있는 문화적 고유성, 가장 한국적인 관광자원을 활용하는 것이 중요하다. 이미 세게 여러 나라 생활의 품질을 향상시키기 위하여 다각적 방면으로 접근하고 있다. 그 중 문화관광체험은 삶의 품질을 향상시키는 중요한 활동 수단이라 할 수 있다. 체험품질에 관한 연구는 꾸준히 진행되어 오고 있는데, 기존 연구는 체험품질이 고객만족에 미치는 영향 중심이고, 한국의 경우 체험품질이 체험만족과 고객충성도에 미치는 경향을 규명한 연구가 많지 않으며, 내국인과 외국인을 문화 관광지의 대해 비교하는 있는 연구도 없기 때문에 본 연구가 필요하다. 본 연구에서는 첫째, 문화관광 체험품질의 구성요인인 오락성, 교육성 일탈성, ...
현대인들의 관심은 단순한 경제적, 물질적 만족에서 벗어나 문화적, 정신적 풍요를 바탕으로 진정한 삶의 질을 갈구하는 새로운 생활방식으로 바뀌어 가고 있다. 문화향유시대를 전제로 할 때, 문화관광은 교육시설, 역사, 문화, 예술자원, 사회 등을 이용한 친환경적 고부가가치 관광의 한 형태이기 때문에 방문객 유치방법으로 자국만이 가지고 있는 문화적 고유성, 가장 한국적인 관광자원을 활용하는 것이 중요하다. 이미 세게 여러 나라 생활의 품질을 향상시키기 위하여 다각적 방면으로 접근하고 있다. 그 중 문화관광체험은 삶의 품질을 향상시키는 중요한 활동 수단이라 할 수 있다. 체험품질에 관한 연구는 꾸준히 진행되어 오고 있는데, 기존 연구는 체험품질이 고객만족에 미치는 영향 중심이고, 한국의 경우 체험품질이 체험만족과 고객충성도에 미치는 경향을 규명한 연구가 많지 않으며, 내국인과 외국인을 문화 관광지의 대해 비교하는 있는 연구도 없기 때문에 본 연구가 필요하다. 본 연구에서는 첫째, 문화관광 체험품질의 구성요인인 오락성, 교육성 일탈성, 심미성이 체험만족에 어떤 영향을 미치는지, 둘째, 문화관광 체험품질의 구성요인인 오락성, 교육성, 일탈성, 심미성이 고객만족에 어떤 영향을 미치는지, 셋째, 체험만족이 고객충성도에 어떤 영향을 미치는지에 대해 조사하였다. 본 연구에서는 문화관광의 경험이 있는 내국인과 외국인을 통해 내국인과 외국인 간의 어떤 차이가 있는지에 대해 조사하였다. 연구가설을 검증하기 위하여 내국인과 외국인을 대상으로 설문조사를 실시한 결과, 내국인의 경우에는 234부를 수집하여 이 중 결측치와 불성실 응답 7건을 제거하고 227개 사례를 최종 유효 표본으로 사용하였다. 외국인에 경우에는 253개를 수집하여 이 중 결측치와 불성실 응답 43건을 제거하고 210개 사례를 최종 유효 표본으로 사용하였다. 이를 바탕으로 SPSS 24.0을 사용하여 빈도분석, 요인분석, 신뢰도 분석, 상관분석을 실시하여 다음과 같은 결과를 도출하였다. 내국인 방문객의 경우에는, 첫째, 문화관광 체험품질과 체험만족 간의 관계에서 문화관광의 하위 요소인 오락성, 교육성, 일탈성, 심미성 모두 체험만족에 정(+)의 영향을 미치며 심미성이 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 문화관광 체험품질과 고객충성도 간의 관계에서 문화관광의 하위 요소인 오락성, 교육성, 일탈성, 심미성 모두 고객충성도에 정(+)의 영향을 미치며 심미성이 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 체험만족과 고객충성도간의 관계에서 체험만족은 고객충성도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 외국인 방문객의 경우에는, 첫째, 문화관광 체험품질과 체험만족 간의 관계에서 문화관광의 하위 요소인 오락성, 교육성, 심미성만 체험만족에 정(+)의 영향을 미치며, 심미성이 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났고, 일탈성이 체험만족에 미치는 영향은 기각되었다. 둘째, 문화관광 체험품질과 고객충성도 간의 관계에서 문화관광의 하위 요소인 오락성, 교육성, 심미성만 고객충성도에 정(+)의 영향을 미치며 심미성이 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났고, 일탈성이 체험만족에 미치는 영향은 기각되었다. 셋째, 체험만족과 고객충성도간의 관계에서 체험만족은 고객충성도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 한국에서 문화관광 체험 경험이 있는 내국인과 외국인 방문객을 대상으로 연구를 수행하였고 수집된 표본은 20대 젊음 대학생 위주로 나타났다. 그래서 연구 결과를 모든 사람에게 적용하기 어렵다는 한계가 있다. 이에 향후 연구에서는 다양한 표본을 대상으로 한 연구를 진행 할 필요가 있다. 본 연구는 문화관광 체험품질을 측정함에 있어 하위변인으로 Pine과 Gilmore(1999)가 정의한 4가지 체험요소(오락성, 교육성, 일탈성, 심미성)를 사용하였다. 하지만 다른 연구들에서 다양한 변인들을 통해 측정이 되고 있다. 그러므로 향후 진행될 연구에서는 다양한 변인들에 대한 재 고찰을 통해 체험품질 측정에 대한 새로운 연구를 필요가 있다.
현대인들의 관심은 단순한 경제적, 물질적 만족에서 벗어나 문화적, 정신적 풍요를 바탕으로 진정한 삶의 질을 갈구하는 새로운 생활방식으로 바뀌어 가고 있다. 문화향유시대를 전제로 할 때, 문화관광은 교육시설, 역사, 문화, 예술자원, 사회 등을 이용한 친환경적 고부가가치 관광의 한 형태이기 때문에 방문객 유치방법으로 자국만이 가지고 있는 문화적 고유성, 가장 한국적인 관광자원을 활용하는 것이 중요하다. 이미 세게 여러 나라 생활의 품질을 향상시키기 위하여 다각적 방면으로 접근하고 있다. 그 중 문화관광체험은 삶의 품질을 향상시키는 중요한 활동 수단이라 할 수 있다. 체험품질에 관한 연구는 꾸준히 진행되어 오고 있는데, 기존 연구는 체험품질이 고객만족에 미치는 영향 중심이고, 한국의 경우 체험품질이 체험만족과 고객충성도에 미치는 경향을 규명한 연구가 많지 않으며, 내국인과 외국인을 문화 관광지의 대해 비교하는 있는 연구도 없기 때문에 본 연구가 필요하다. 본 연구에서는 첫째, 문화관광 체험품질의 구성요인인 오락성, 교육성 일탈성, 심미성이 체험만족에 어떤 영향을 미치는지, 둘째, 문화관광 체험품질의 구성요인인 오락성, 교육성, 일탈성, 심미성이 고객만족에 어떤 영향을 미치는지, 셋째, 체험만족이 고객충성도에 어떤 영향을 미치는지에 대해 조사하였다. 본 연구에서는 문화관광의 경험이 있는 내국인과 외국인을 통해 내국인과 외국인 간의 어떤 차이가 있는지에 대해 조사하였다. 연구가설을 검증하기 위하여 내국인과 외국인을 대상으로 설문조사를 실시한 결과, 내국인의 경우에는 234부를 수집하여 이 중 결측치와 불성실 응답 7건을 제거하고 227개 사례를 최종 유효 표본으로 사용하였다. 외국인에 경우에는 253개를 수집하여 이 중 결측치와 불성실 응답 43건을 제거하고 210개 사례를 최종 유효 표본으로 사용하였다. 이를 바탕으로 SPSS 24.0을 사용하여 빈도분석, 요인분석, 신뢰도 분석, 상관분석을 실시하여 다음과 같은 결과를 도출하였다. 내국인 방문객의 경우에는, 첫째, 문화관광 체험품질과 체험만족 간의 관계에서 문화관광의 하위 요소인 오락성, 교육성, 일탈성, 심미성 모두 체험만족에 정(+)의 영향을 미치며 심미성이 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 문화관광 체험품질과 고객충성도 간의 관계에서 문화관광의 하위 요소인 오락성, 교육성, 일탈성, 심미성 모두 고객충성도에 정(+)의 영향을 미치며 심미성이 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 체험만족과 고객충성도간의 관계에서 체험만족은 고객충성도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 외국인 방문객의 경우에는, 첫째, 문화관광 체험품질과 체험만족 간의 관계에서 문화관광의 하위 요소인 오락성, 교육성, 심미성만 체험만족에 정(+)의 영향을 미치며, 심미성이 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났고, 일탈성이 체험만족에 미치는 영향은 기각되었다. 둘째, 문화관광 체험품질과 고객충성도 간의 관계에서 문화관광의 하위 요소인 오락성, 교육성, 심미성만 고객충성도에 정(+)의 영향을 미치며 심미성이 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났고, 일탈성이 체험만족에 미치는 영향은 기각되었다. 셋째, 체험만족과 고객충성도간의 관계에서 체험만족은 고객충성도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 한국에서 문화관광 체험 경험이 있는 내국인과 외국인 방문객을 대상으로 연구를 수행하였고 수집된 표본은 20대 젊음 대학생 위주로 나타났다. 그래서 연구 결과를 모든 사람에게 적용하기 어렵다는 한계가 있다. 이에 향후 연구에서는 다양한 표본을 대상으로 한 연구를 진행 할 필요가 있다. 본 연구는 문화관광 체험품질을 측정함에 있어 하위변인으로 Pine과 Gilmore(1999)가 정의한 4가지 체험요소(오락성, 교육성, 일탈성, 심미성)를 사용하였다. 하지만 다른 연구들에서 다양한 변인들을 통해 측정이 되고 있다. 그러므로 향후 진행될 연구에서는 다양한 변인들에 대한 재 고찰을 통해 체험품질 측정에 대한 새로운 연구를 필요가 있다.
The interest of modern people is changing from a simple economic and material satisfaction to a new lifestyle that pursues a genuine quality of life through cultural and spiritual abundance. Cultural tourism is a form of eco-friendly, high value-added tourism that uses educational facilities, hi...
The interest of modern people is changing from a simple economic and material satisfaction to a new lifestyle that pursues a genuine quality of life through cultural and spiritual abundance. Cultural tourism is a form of eco-friendly, high value-added tourism that uses educational facilities, history, culture, art resources, society, etc. Cultural uniqueness, in other words, it will be more important to utilize cultural tourism resources for the most local is the most global. In recent years, many countries around the world are utilizing various aspects to improve the quality of life. Among them, cultural tourism experience is an important means of improving the quality of life. The purpose of this study is to first investigate the effect of leisure and aesthetics on customer satisfaction. Second, how aesthetic, entertainment, educational and escapist affect the customer satisfaction. Affect, In this study, we investigated the difference between domestic tourists and foreign tourists through domestic tourists who are experienced in culture tourism and foreign tourists. In order to verify the research hypothesis, For foreign tourists, 253 copies were collected, of which 43 cases were rejected and 210 cases were used as the final sample. 234 cases were collected for domestic tourists and 7 cases were rejected leaving 227 cases as final validity sample. Based on this, the following results were derived using frequency analysis, factor analysis, reliability analysis, and correlation analysis by SPSS 24.0. In the case of domestic tourists, first, in terms of the relationship between cultural tourism experience quality and experience satisfaction, sub - factors of culture tourism such as aesthetic, entertainment, educational and escapist have a (+) positive effect on experiential satisfaction. The most significant effect was found. Second, the relationship between cultural tourism experience quality and customer loyalty shows that the subcategories of cultural tourism, such as esthetic, entertainment, educational and escapist, have a (+) positive effect on customer loyalty and aesthetic was found to have the most effect. Third, in the relationship between experience satisfaction and customer loyalty, experience satisfaction showed a positive (+) influence on customer loyalty. In the case of foreign tourists, first, in the relationship between cultural tourism experience quality and experience satisfaction, only aesthetics, entertainment ,education of the sub-factors of cultual tourism had a positive effect with aesthetics having the most effect. the effect of escapist has been rejected. Second, in the relationship between cultural tourism experience quality and customer loyalty, only aesthetics, entertainment ,education of the sub-factors of cultual tourism had a positive effect with aesthetics having the most effect. the effect of escapist has been rejected. Third, in the relationship between experience satisfaction and customer loyalty, experience satisfaction showed a positive (+) influence on customer loyalty. This study was conducted for domestic visitors and foreign visitors who have experience of cultural tourism in Korea. in the young 20's Therefore, and difficult to apply the research results to all people. Therefore, further study is needed with a more diverse sample. This study used 4 experience factors (entertainment, education, deviating, aesthetic) proposed by Pine and Gilmore (1999) as sub - variables in measuring the quality of culture and tourism experience. However, in many studies, it has been measured through various different variables. In future research, new research on the measurement of experiential quality is needed by reviewing various variables.
The interest of modern people is changing from a simple economic and material satisfaction to a new lifestyle that pursues a genuine quality of life through cultural and spiritual abundance. Cultural tourism is a form of eco-friendly, high value-added tourism that uses educational facilities, history, culture, art resources, society, etc. Cultural uniqueness, in other words, it will be more important to utilize cultural tourism resources for the most local is the most global. In recent years, many countries around the world are utilizing various aspects to improve the quality of life. Among them, cultural tourism experience is an important means of improving the quality of life. The purpose of this study is to first investigate the effect of leisure and aesthetics on customer satisfaction. Second, how aesthetic, entertainment, educational and escapist affect the customer satisfaction. Affect, In this study, we investigated the difference between domestic tourists and foreign tourists through domestic tourists who are experienced in culture tourism and foreign tourists. In order to verify the research hypothesis, For foreign tourists, 253 copies were collected, of which 43 cases were rejected and 210 cases were used as the final sample. 234 cases were collected for domestic tourists and 7 cases were rejected leaving 227 cases as final validity sample. Based on this, the following results were derived using frequency analysis, factor analysis, reliability analysis, and correlation analysis by SPSS 24.0. In the case of domestic tourists, first, in terms of the relationship between cultural tourism experience quality and experience satisfaction, sub - factors of culture tourism such as aesthetic, entertainment, educational and escapist have a (+) positive effect on experiential satisfaction. The most significant effect was found. Second, the relationship between cultural tourism experience quality and customer loyalty shows that the subcategories of cultural tourism, such as esthetic, entertainment, educational and escapist, have a (+) positive effect on customer loyalty and aesthetic was found to have the most effect. Third, in the relationship between experience satisfaction and customer loyalty, experience satisfaction showed a positive (+) influence on customer loyalty. In the case of foreign tourists, first, in the relationship between cultural tourism experience quality and experience satisfaction, only aesthetics, entertainment ,education of the sub-factors of cultual tourism had a positive effect with aesthetics having the most effect. the effect of escapist has been rejected. Second, in the relationship between cultural tourism experience quality and customer loyalty, only aesthetics, entertainment ,education of the sub-factors of cultual tourism had a positive effect with aesthetics having the most effect. the effect of escapist has been rejected. Third, in the relationship between experience satisfaction and customer loyalty, experience satisfaction showed a positive (+) influence on customer loyalty. This study was conducted for domestic visitors and foreign visitors who have experience of cultural tourism in Korea. in the young 20's Therefore, and difficult to apply the research results to all people. Therefore, further study is needed with a more diverse sample. This study used 4 experience factors (entertainment, education, deviating, aesthetic) proposed by Pine and Gilmore (1999) as sub - variables in measuring the quality of culture and tourism experience. However, in many studies, it has been measured through various different variables. In future research, new research on the measurement of experiential quality is needed by reviewing various variables.
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