북촌한옥마을은 현지 문화와 생활 체험관광객의 수요를 충족시키며, 현지인의 일상을 경험해 볼 수 있는 곳이다. 하지만 북촌한옥마을에서 한국의 전통문화를 이해하려는 문화유산 관광객의 만족도 제고를 위한 심리적 관점의 연구는 부족한 상황이다. 또한 특정 관광지를 방문한 관광객이 느끼는 감정을 통해 구체적으로 관광행동에 어떠한 영향을 미치는지에 대한 관광객 관점의 소비자행동 연구는 그동안 진행되지 못하였다. 이에 심리적 특성을 반영한 자아일치성(self-congruity)과 정서적 연대(emotional solidarity)의 개념을 통...
북촌한옥마을은 현지 문화와 생활 체험관광객의 수요를 충족시키며, 현지인의 일상을 경험해 볼 수 있는 곳이다. 하지만 북촌한옥마을에서 한국의 전통문화를 이해하려는 문화유산 관광객의 만족도 제고를 위한 심리적 관점의 연구는 부족한 상황이다. 또한 특정 관광지를 방문한 관광객이 느끼는 감정을 통해 구체적으로 관광행동에 어떠한 영향을 미치는지에 대한 관광객 관점의 소비자행동 연구는 그동안 진행되지 못하였다. 이에 심리적 특성을 반영한 자아일치성(self-congruity)과 정서적 연대(emotional solidarity)의 개념을 통해 한옥이라는 문화유산 경험에 대한 만족도를 높일 수 있는 연구의 필요성이 제기된다. 이에 본 연구에서는 북촌한옥마을을 방문하는 관광객 자신의 자아일치성이 정서적 연대에 어떠한 영향을 미치고 있는지를 규명하고, 체험경제이론을 적용하여 관광지 충성도까지 연계되는 관광객의 심리적 과정을 살펴보았다.
본 연구결과 관광객 간의 자아일치성은 정서적 연대(공통성, 공정성)에 긍정적인 영향을 미치고, 정서적 연대는 관광체험에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 관광체험의 만족도가 높을수록 관광지 충성도에 긍정적 영향을 미치며, 재방문 및 긍정적인 구전활동에도 긍정적 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 이러한 연구결과를 토대로 학술적 시사점을 제시하면 다음과 같다.
첫째, 본 연구는 북촌한옥마을 방문객을 대상으로 자아일치성과 정서적 연대간의 영향관계에 있어 심리적 변수를 활용하여 체계적인 영향관계를 규명하였다는 점에서 학술적 의의가 있다. 둘째, 정서적 연대는 관광객과 타 관광객 간의 잠재적인 관계를 설명하는데 단서를 제공하는 중요한 개념으로서 본 연구는 정서적 연대를 공통성과 공정성으로 구성하여 다른 구성개념 간의 영향관계를 검증하였다는 점에서 기존 연구의 범위를 확장하였다. 셋째, 정서적 연대는 관광객의 체험을 통한 관광지 충성도를 형성하는데 중요한 선행역할을 한 것으로 나타났다.
실무적 시사점으로는 성공적인 관광프로그램 개발을 위해서는 관광객과 타 관광객 간의 교류를 통해 서로에게 호의적으로 인식될 수 있도록 지속적으로 관리방안을 마련해야 하며, 무엇보다 관광객 간에 신뢰관계 구축이 매우 중요하다고 판단된다. 이러한 측면에서 본 연구는 관광객과 관광객 간의 자아일치성과 정서적 연대를 향상시키기 위한 시사점을 제공하였으며, 관광체험과 관광지 충성도로 이어지기 위한 발전방안을 제시하였다는 데 의의가 있다.
북촌한옥마을은 현지 문화와 생활 체험관광객의 수요를 충족시키며, 현지인의 일상을 경험해 볼 수 있는 곳이다. 하지만 북촌한옥마을에서 한국의 전통문화를 이해하려는 문화유산 관광객의 만족도 제고를 위한 심리적 관점의 연구는 부족한 상황이다. 또한 특정 관광지를 방문한 관광객이 느끼는 감정을 통해 구체적으로 관광행동에 어떠한 영향을 미치는지에 대한 관광객 관점의 소비자행동 연구는 그동안 진행되지 못하였다. 이에 심리적 특성을 반영한 자아일치성(self-congruity)과 정서적 연대(emotional solidarity)의 개념을 통해 한옥이라는 문화유산 경험에 대한 만족도를 높일 수 있는 연구의 필요성이 제기된다. 이에 본 연구에서는 북촌한옥마을을 방문하는 관광객 자신의 자아일치성이 정서적 연대에 어떠한 영향을 미치고 있는지를 규명하고, 체험경제이론을 적용하여 관광지 충성도까지 연계되는 관광객의 심리적 과정을 살펴보았다.
본 연구결과 관광객 간의 자아일치성은 정서적 연대(공통성, 공정성)에 긍정적인 영향을 미치고, 정서적 연대는 관광체험에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 관광체험의 만족도가 높을수록 관광지 충성도에 긍정적 영향을 미치며, 재방문 및 긍정적인 구전활동에도 긍정적 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 이러한 연구결과를 토대로 학술적 시사점을 제시하면 다음과 같다.
첫째, 본 연구는 북촌한옥마을 방문객을 대상으로 자아일치성과 정서적 연대간의 영향관계에 있어 심리적 변수를 활용하여 체계적인 영향관계를 규명하였다는 점에서 학술적 의의가 있다. 둘째, 정서적 연대는 관광객과 타 관광객 간의 잠재적인 관계를 설명하는데 단서를 제공하는 중요한 개념으로서 본 연구는 정서적 연대를 공통성과 공정성으로 구성하여 다른 구성개념 간의 영향관계를 검증하였다는 점에서 기존 연구의 범위를 확장하였다. 셋째, 정서적 연대는 관광객의 체험을 통한 관광지 충성도를 형성하는데 중요한 선행역할을 한 것으로 나타났다.
실무적 시사점으로는 성공적인 관광프로그램 개발을 위해서는 관광객과 타 관광객 간의 교류를 통해 서로에게 호의적으로 인식될 수 있도록 지속적으로 관리방안을 마련해야 하며, 무엇보다 관광객 간에 신뢰관계 구축이 매우 중요하다고 판단된다. 이러한 측면에서 본 연구는 관광객과 관광객 간의 자아일치성과 정서적 연대를 향상시키기 위한 시사점을 제공하였으며, 관광체험과 관광지 충성도로 이어지기 위한 발전방안을 제시하였다는 데 의의가 있다.
Bukchon Hanok Village is a place where visitors can experience local culture and life experiences and experience the daily lives of locals. However, research on the psychological perspective of cultural heritage tourists who want to understand Korean traditional culture is lacking in Bukchon Hanok V...
Bukchon Hanok Village is a place where visitors can experience local culture and life experiences and experience the daily lives of locals. However, research on the psychological perspective of cultural heritage tourists who want to understand Korean traditional culture is lacking in Bukchon Hanok Village. In addition, research on consumer behavior from the tourist perspective has not been conducted on how the emotions of tourists who visit specific tourist destinations affect their tourism behavior. This raises the need for research to increase satisfaction with the cultural heritage experience of Hanok through the concepts of self-congruity and emotional solidarity that reflect psychological characteristics. In response, this study identified how self-congruity of tourists visiting Bukchon Hanok Village affects emotional solidarity, and examined the psychological processes of tourists linked to loyalty by applying experiential economic theory.
The results of this study reveal that self-congruity among tourists has a positive impact on emotional solidarity (communality and fairness), which in trun has a positive impact on tourism experiences. It has also been confirmed that the higher the satisfaction level of tourism experience, the more positive the loyalty, and the more positive the revisit and positive word-of-mouth. Based on these findings, academic implications are as follows.
First, this study is of academic significance in that it used psychological variables to identify systematic influences in the relationship between self-congruity and emotional solidarity among visitors to Bukchon Hanok Village. Second, Emotional solidarity is an important concept that provides clues in explaining potential relationships between tourists and other tourists. Therefore, this study expanded the scope of existing research in that it verified the relationship between different constructs by composing emotional solidarity with communality and fairness. Third, emotional solidarity played an important leading role in building loyalty through the experience of tourists.
As a result of this study, in order to develop a successful tourism program, management plan should be prepared continuously so that they can be recognized positively by each other through exchanges between tourists and other tourists, and above all, building trust relationships between tourists is very important. In this respect, this study provided implications for improving self-congruity and emotional solidarity between tourists and suggests developmental plan to lead to tourism experience and loyalty.
Bukchon Hanok Village is a place where visitors can experience local culture and life experiences and experience the daily lives of locals. However, research on the psychological perspective of cultural heritage tourists who want to understand Korean traditional culture is lacking in Bukchon Hanok Village. In addition, research on consumer behavior from the tourist perspective has not been conducted on how the emotions of tourists who visit specific tourist destinations affect their tourism behavior. This raises the need for research to increase satisfaction with the cultural heritage experience of Hanok through the concepts of self-congruity and emotional solidarity that reflect psychological characteristics. In response, this study identified how self-congruity of tourists visiting Bukchon Hanok Village affects emotional solidarity, and examined the psychological processes of tourists linked to loyalty by applying experiential economic theory.
The results of this study reveal that self-congruity among tourists has a positive impact on emotional solidarity (communality and fairness), which in trun has a positive impact on tourism experiences. It has also been confirmed that the higher the satisfaction level of tourism experience, the more positive the loyalty, and the more positive the revisit and positive word-of-mouth. Based on these findings, academic implications are as follows.
First, this study is of academic significance in that it used psychological variables to identify systematic influences in the relationship between self-congruity and emotional solidarity among visitors to Bukchon Hanok Village. Second, Emotional solidarity is an important concept that provides clues in explaining potential relationships between tourists and other tourists. Therefore, this study expanded the scope of existing research in that it verified the relationship between different constructs by composing emotional solidarity with communality and fairness. Third, emotional solidarity played an important leading role in building loyalty through the experience of tourists.
As a result of this study, in order to develop a successful tourism program, management plan should be prepared continuously so that they can be recognized positively by each other through exchanges between tourists and other tourists, and above all, building trust relationships between tourists is very important. In this respect, this study provided implications for improving self-congruity and emotional solidarity between tourists and suggests developmental plan to lead to tourism experience and loyalty.
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#북촌한옥마을 자아일치성 정서적 연대 관광체험 충성도 문화유산
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