교육공무직원의 직무태도 유형화와 직무태도 유형에 영향을 미치는 변인 분석 Classification of Job Attitude among Public Educational Staffs and Analysis of Variables Affecting Job Attitude Profiles원문보기
학교교육의 긍정적 변화를 위하여 무엇보다 중요한 것은 모든 학교구성원들이 변화의 필요성을 인식하고 자발적으로 변화하려는 태도이다. 학교구성원이 과거와 달리 매우 다양해지고 있는 가운데 특히 교사들이 교육활동에만 전념할 수 있도록 교사의 업무를 지원하기 위하여 채용된 교육공무직원의 직무태도에 관심을 기울일 필요가 있다. 이에 본 연구의 목적은 교육공무직원의 직무태도가 어떻게 유형화되는지 규명하고, 각 유형의 특성을 파악하며 직무태도 유형에 영향을 미치는 변인이 무엇인지 분석하는 것이다. 준거변인인 직무태도의 구성요소는 직무만족과 조직몰입이며, 예측변인은 인구통계학적 변인, ...
학교교육의 긍정적 변화를 위하여 무엇보다 중요한 것은 모든 학교구성원들이 변화의 필요성을 인식하고 자발적으로 변화하려는 태도이다. 학교구성원이 과거와 달리 매우 다양해지고 있는 가운데 특히 교사들이 교육활동에만 전념할 수 있도록 교사의 업무를 지원하기 위하여 채용된 교육공무직원의 직무태도에 관심을 기울일 필요가 있다. 이에 본 연구의 목적은 교육공무직원의 직무태도가 어떻게 유형화되는지 규명하고, 각 유형의 특성을 파악하며 직무태도 유형에 영향을 미치는 변인이 무엇인지 분석하는 것이다. 준거변인인 직무태도의 구성요소는 직무만족과 조직몰입이며, 예측변인은 인구통계학적 변인, 긍정심리자본, 잡 크래프팅, 학교조직문화, 학교장의 진성리더십이다. 이에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 교육공무직원의 직무태도 유형은 어떠한가? 둘째, 교육공무직원의 직무태도 유형은 예측변인에 따라 어떤 차이가 있는가? 셋째, 직무태도 유형에 영향력을 미치는 예측변인은 무엇인가? 연구대상은 서울특별시교육청 소속 초등학교에 근무하는 교육공무직원 중 교육실무사(교무실무사, 과학실무사, 전산실무사)와 교무행정지원사 이다. 표집 대상은 총 200개교 800명으로 정하고 설문지를 배포하여 자료를 수집하였다. 자료분석은 Mplus 8.1 프로그램을 이용한 잠재프로파일 분석을 통해 교육공무직원의 직무태도 유형을 확인하였다. 또한, SPSS 21.0 프로그램을 이용한 교차분석, 분산분석, 다항로지스틱 회귀분석을 통하여 교육공무직원의 직무태도 유형에 따라 예측변인에 유의한 차이가 있는지 확인하였으며 직무태도 유형에 영향력을 미치는 예측변인을 파악하였다. 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 교육공무직원의 직무태도는 네 개의 유형으로 나누어진다는 것을 확인하였다. 각 집단의 특징에 기초하여 이상적 몰입형(16.6%), 직무 만족형(41.8%), 인간관계 만족형(33.8%), 생활 수단형(7.8%)으로 명명하였다. 둘째, 교육공무직원 직무태도 유형에 따라 긍정심리자본, 잡 크래프팅, 학교조직문화, 학교장의 진성리더십의 하위변인들이 모두 유의한 차이가 있었다. 즉 이상적 몰입형, 직무 만족형, 인간관계 만족형, 생활 수단형 순으로 모든 변인들의 평균값이 유의하게 높게 나타났다. 셋째, 생활 수단형 집단을 기준으로 다른 집단을 비교하였을 때 성별, 학력, 긍정심리자본의 하위변인인 희망, 학교조직문화의 하위변인인 친화적 문화와 보존적 문화가 공통적으로 유의한 영향력을 가지는 변인으로 분석되었다. 이 이외에도 다른 집단을 기준으로 집단들을 비교하였을 때 경력, 잡 크래프팅의 하위변인인 인지 크래프팅, 과업 크래프팅, 학교조직문화의 하위변인인 진취적 문화가 유의한 영향력을 가지는 변인으로 분석되었다. 본 연구를 통해 교육공무직원의 직무태도는 유사한 패턴을 보이는 네 개의 유형으로 나누어지며, 교사의 업무를 지원하기 위하여 채용된 교육공무직원의 절반 이상이 비교적 긍정적인 직무태도 유형에 속하고 있다는 것을 알 수 있었다. 직무태도 유형 분석결과에 기초하여, 각 유형에서 낮은 수준을 보여주고 있는 교육공무직원의 급여와 교육훈련에 대한 만족도를 높일 수 있는 방안을 제시하였다. 또한, 이상적 몰입형, 직무 만족형, 인간관계 만족형, 생활 수단형 순으로 예측 변인들의 평균값이 통계적으로 유의하게 높다는 분석결과에 근거하여, 예측변인의 수준을 향상시킬 수 있는 교육훈련 프로그램의 개발과 적용으로 교육공무직원의 직무태도를 향상시키는 방안을 제안하였다. 마지막으로 직무태도 유형에 큰 영향력을 미치는 긍정심리자본의 하위변인인 희망과 학교조직문화의 하위변인인 보존적 문화의 의미를 분석하고 제도적 적용방안을 제시하였다. 본 연구결과가 교육공무직원 인사관리 연구에 폭넓은 관점을 제시하는 기초자료를 제공하고, 교육공무직원들의 긍정적 직무태도 형성을 위한 실제적 시사점을 제공할 것으로 기대한다.
학교교육의 긍정적 변화를 위하여 무엇보다 중요한 것은 모든 학교구성원들이 변화의 필요성을 인식하고 자발적으로 변화하려는 태도이다. 학교구성원이 과거와 달리 매우 다양해지고 있는 가운데 특히 교사들이 교육활동에만 전념할 수 있도록 교사의 업무를 지원하기 위하여 채용된 교육공무직원의 직무태도에 관심을 기울일 필요가 있다. 이에 본 연구의 목적은 교육공무직원의 직무태도가 어떻게 유형화되는지 규명하고, 각 유형의 특성을 파악하며 직무태도 유형에 영향을 미치는 변인이 무엇인지 분석하는 것이다. 준거변인인 직무태도의 구성요소는 직무만족과 조직몰입이며, 예측변인은 인구통계학적 변인, 긍정심리자본, 잡 크래프팅, 학교조직문화, 학교장의 진성리더십이다. 이에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 교육공무직원의 직무태도 유형은 어떠한가? 둘째, 교육공무직원의 직무태도 유형은 예측변인에 따라 어떤 차이가 있는가? 셋째, 직무태도 유형에 영향력을 미치는 예측변인은 무엇인가? 연구대상은 서울특별시교육청 소속 초등학교에 근무하는 교육공무직원 중 교육실무사(교무실무사, 과학실무사, 전산실무사)와 교무행정지원사 이다. 표집 대상은 총 200개교 800명으로 정하고 설문지를 배포하여 자료를 수집하였다. 자료분석은 Mplus 8.1 프로그램을 이용한 잠재프로파일 분석을 통해 교육공무직원의 직무태도 유형을 확인하였다. 또한, SPSS 21.0 프로그램을 이용한 교차분석, 분산분석, 다항로지스틱 회귀분석을 통하여 교육공무직원의 직무태도 유형에 따라 예측변인에 유의한 차이가 있는지 확인하였으며 직무태도 유형에 영향력을 미치는 예측변인을 파악하였다. 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 교육공무직원의 직무태도는 네 개의 유형으로 나누어진다는 것을 확인하였다. 각 집단의 특징에 기초하여 이상적 몰입형(16.6%), 직무 만족형(41.8%), 인간관계 만족형(33.8%), 생활 수단형(7.8%)으로 명명하였다. 둘째, 교육공무직원 직무태도 유형에 따라 긍정심리자본, 잡 크래프팅, 학교조직문화, 학교장의 진성리더십의 하위변인들이 모두 유의한 차이가 있었다. 즉 이상적 몰입형, 직무 만족형, 인간관계 만족형, 생활 수단형 순으로 모든 변인들의 평균값이 유의하게 높게 나타났다. 셋째, 생활 수단형 집단을 기준으로 다른 집단을 비교하였을 때 성별, 학력, 긍정심리자본의 하위변인인 희망, 학교조직문화의 하위변인인 친화적 문화와 보존적 문화가 공통적으로 유의한 영향력을 가지는 변인으로 분석되었다. 이 이외에도 다른 집단을 기준으로 집단들을 비교하였을 때 경력, 잡 크래프팅의 하위변인인 인지 크래프팅, 과업 크래프팅, 학교조직문화의 하위변인인 진취적 문화가 유의한 영향력을 가지는 변인으로 분석되었다. 본 연구를 통해 교육공무직원의 직무태도는 유사한 패턴을 보이는 네 개의 유형으로 나누어지며, 교사의 업무를 지원하기 위하여 채용된 교육공무직원의 절반 이상이 비교적 긍정적인 직무태도 유형에 속하고 있다는 것을 알 수 있었다. 직무태도 유형 분석결과에 기초하여, 각 유형에서 낮은 수준을 보여주고 있는 교육공무직원의 급여와 교육훈련에 대한 만족도를 높일 수 있는 방안을 제시하였다. 또한, 이상적 몰입형, 직무 만족형, 인간관계 만족형, 생활 수단형 순으로 예측 변인들의 평균값이 통계적으로 유의하게 높다는 분석결과에 근거하여, 예측변인의 수준을 향상시킬 수 있는 교육훈련 프로그램의 개발과 적용으로 교육공무직원의 직무태도를 향상시키는 방안을 제안하였다. 마지막으로 직무태도 유형에 큰 영향력을 미치는 긍정심리자본의 하위변인인 희망과 학교조직문화의 하위변인인 보존적 문화의 의미를 분석하고 제도적 적용방안을 제시하였다. 본 연구결과가 교육공무직원 인사관리 연구에 폭넓은 관점을 제시하는 기초자료를 제공하고, 교육공무직원들의 긍정적 직무태도 형성을 위한 실제적 시사점을 제공할 것으로 기대한다.
For the positive change of school education, what is most important is the attitude of every school member to recognize the necessity of change and voluntary change. While the members of the school are becoming more diverse than in the past, it is necessary to pay attention to the job attitude of th...
For the positive change of school education, what is most important is the attitude of every school member to recognize the necessity of change and voluntary change. While the members of the school are becoming more diverse than in the past, it is necessary to pay attention to the job attitude of the public educational staffs in order to support the teacher’s work so that the teachers can concentrate only on the educational activities. The purpose of this study was to identify the latent profiles in job attitude of public educational staffs and to examine relevant variables that have significant effects on the types of job attitudes. The components of job attitude were job satisfaction and organizational commitment. The predictors included demographic variables, positive psychological capital, job crafting, organizational culture, and authentic leadership of the school principal. The research questions were as follows: First what is the type of job attitude of the public educational staffs? Second, how do the types of job attitude of public educational staffs differ according to the predictive variables? Third, what are the predictive variables influencing the type of job attitude of public educational staffs? This study collected data by the questionnaires from 800 public educational staffs(school affairs, science, compute, administrative assistance) in two hundred elementary schools in Seoul. Latent profile analysis(LPA) was used identifying types of job attitude of public educational staffs. Based on the Latent profile analysis, chi-square(𝛘²) test, ANOVA, and multinomial logistic regression analysis were performed to find out characteristics and determinants in accordance with the extracted types of job attitude. The results of the study were as follows: First, It was confirmed that the job attitude of the public educational staffs were divided into four types. Based on the characteristics of each group, there were named as ideal immersion type (16.6%), job satisfaction type (41.8%), human relationship satisfying type (33.8%), and means of living type (7.8%). Second, these four types showed significant differences in positive psychological capital, job crafting, organizational culture, and authentic leadership of the school principal. In other words, the average value of variables was higher in the order of ideal immersion type, job satisfaction type, human relationship satisfying type, and means of living type. Third, when comparing different groups basis on the means of living type, it was analyzed that gender, academic ability, hope of positive psychological capital, the friendly culture and the conservative culture of organizational culture were playing a key role in predicting the job attitude types. In addition, when comparing groups based on other groups, it was analyzed that there were variables with significant influences on career, cognitive crafting and task crafting as sub-variables of job crafting, and progressive culture which was a subordinate variable of organizational culture. This study suggested that the type of job attitude among the public educational staffs were divided into four types with similar patterns and more than half of them employed to support the teacher’s work belonging to the relatively positive type of job attitude. Based on the results of the analysis of job attitude type, this study suggested ways to enhance the satisfaction of salary, education and training, which showed low values in all 4 types above. In addition, based on the analysis results that the average value of predictive variables was higher in the order of ideal immersion type, job satisfaction type, human relationship satisfying type, and means of living one, this study was also proposed to improve the attitude of public educational staffs so that can improve the level of predictors. Finally, this study analyzed the implications of hope and conservative culture which have a great influence on the type of job attitude and suggested the institutional application method. The results of this study will provide basic data to present a broad perspective to the personal management research of the public educational staffs and provide practical implications for the formation of positive job attitude of the public educational staffs.
For the positive change of school education, what is most important is the attitude of every school member to recognize the necessity of change and voluntary change. While the members of the school are becoming more diverse than in the past, it is necessary to pay attention to the job attitude of the public educational staffs in order to support the teacher’s work so that the teachers can concentrate only on the educational activities. The purpose of this study was to identify the latent profiles in job attitude of public educational staffs and to examine relevant variables that have significant effects on the types of job attitudes. The components of job attitude were job satisfaction and organizational commitment. The predictors included demographic variables, positive psychological capital, job crafting, organizational culture, and authentic leadership of the school principal. The research questions were as follows: First what is the type of job attitude of the public educational staffs? Second, how do the types of job attitude of public educational staffs differ according to the predictive variables? Third, what are the predictive variables influencing the type of job attitude of public educational staffs? This study collected data by the questionnaires from 800 public educational staffs(school affairs, science, compute, administrative assistance) in two hundred elementary schools in Seoul. Latent profile analysis(LPA) was used identifying types of job attitude of public educational staffs. Based on the Latent profile analysis, chi-square(𝛘²) test, ANOVA, and multinomial logistic regression analysis were performed to find out characteristics and determinants in accordance with the extracted types of job attitude. The results of the study were as follows: First, It was confirmed that the job attitude of the public educational staffs were divided into four types. Based on the characteristics of each group, there were named as ideal immersion type (16.6%), job satisfaction type (41.8%), human relationship satisfying type (33.8%), and means of living type (7.8%). Second, these four types showed significant differences in positive psychological capital, job crafting, organizational culture, and authentic leadership of the school principal. In other words, the average value of variables was higher in the order of ideal immersion type, job satisfaction type, human relationship satisfying type, and means of living type. Third, when comparing different groups basis on the means of living type, it was analyzed that gender, academic ability, hope of positive psychological capital, the friendly culture and the conservative culture of organizational culture were playing a key role in predicting the job attitude types. In addition, when comparing groups based on other groups, it was analyzed that there were variables with significant influences on career, cognitive crafting and task crafting as sub-variables of job crafting, and progressive culture which was a subordinate variable of organizational culture. This study suggested that the type of job attitude among the public educational staffs were divided into four types with similar patterns and more than half of them employed to support the teacher’s work belonging to the relatively positive type of job attitude. Based on the results of the analysis of job attitude type, this study suggested ways to enhance the satisfaction of salary, education and training, which showed low values in all 4 types above. In addition, based on the analysis results that the average value of predictive variables was higher in the order of ideal immersion type, job satisfaction type, human relationship satisfying type, and means of living one, this study was also proposed to improve the attitude of public educational staffs so that can improve the level of predictors. Finally, this study analyzed the implications of hope and conservative culture which have a great influence on the type of job attitude and suggested the institutional application method. The results of this study will provide basic data to present a broad perspective to the personal management research of the public educational staffs and provide practical implications for the formation of positive job attitude of the public educational staffs.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.