SNS 인플루언서 특성이 팬쉽에 미치는 영향 : 인게이지먼트의 조절효과와 제품 관여도의 차이를 중심으로 The Effect of SNS Influencer's Characteristics on Consumers’ Fanship: The moderating effect of media engagement and mediating effect of product involvement원문보기
선행연구에 광고모델을 중심으로 마케팅 전략 및 효과에 대해 많이 연구해봤다. 그러나 인터넷 환경에서 SNS 인플루언서를 대상으로 한 연구는 인플루언서의 인기와 유형에 머물러 있어 감성적 요인을 탐색하는 연구가 거의 없다. 따라서 본 연구는 구독자의 인플루언서 특성에 반응을 파악하고, 팬쉽의 수준을 측정하기를 통해 인플루언서 특성이 구독자의 지불의사액을 영향할 수 있는지에 목적으로 두고 있다. 그리고 제품 ...
선행연구에 광고모델을 중심으로 마케팅 전략 및 효과에 대해 많이 연구해봤다. 그러나 인터넷 환경에서 SNS 인플루언서를 대상으로 한 연구는 인플루언서의 인기와 유형에 머물러 있어 감성적 요인을 탐색하는 연구가 거의 없다. 따라서 본 연구는 구독자의 인플루언서 특성에 반응을 파악하고, 팬쉽의 수준을 측정하기를 통해 인플루언서 특성이 구독자의 지불의사액을 영향할 수 있는지에 목적으로 두고 있다. 그리고 제품 관여도에 따라 영향 효과의 차이가 있는지 연구하였다. 연구목적을 달성하기 위하여 SNS 이용자를 대상으로 설문조사를 실시하고 분석하였다. 총 1100부의 설문지를 배부하고 1024부를 회수하여 그 중에서 무효 설문지 199부를 제외시켜서 나머지 825부를 분석에서 사용하였다. 가설은 AMOS 프로그램을 통해 검증하였다. 분석결과는 인플루언서 매력성은 팬쉽에 유의한 정(+)의 영향, 인플루언서 진실성 및 전문성은 팬쉽에 모두 유의한 정(+)의 영향을 미친다. 그리고 팬쉽은 지불의사액에 유의한 정(+)의 영향을 미친 것으로 나타났다. 또한 제품 관여도가 연구 모형에 미치는 영향의 결과를 보면 소비자가 고 관여도 제품에 지불의사액의 수준은 저 관여도 제품보다 높은 것으로 나타났다. 마지막으로 구독자 인게이지먼트의 정도에 따라 인플루언서의 전문성과 매력성이 팬쉽에 미치는 영향에 조절효과를 보일 수 있지만 인게이지먼트의 정도에 따라 진실성이 팬쉽에 미치는 영향에 조절효과가 거의 없는 것으로 나타났다. 본 연구는 인플루언서의 감성적인 특성을 이론적 고찰 및 실증적으로 설문지 조사를 했다는 점에서 학술적인 의미가 있다. 그리고 개인 인플루언서 난무하는 소셜 미디어 시대에 인플루언서의 매력성과 전문성이 다른 요소들보다 소비자 지불결정에 가장 중요한 역할을 하는 평가 속성임을 알았다. 본 연구는 인플루언서들의 소비자의 팬쉽을 형성하기 위한 실질적인 방향을 제공할 수 있다. 또한 본 연구는 인플루언서의 평가 속성으로 매력성, 진실성과 전문성의 효과를 중심적으로 살펴보았다. 이것은 과거부터 현재까지 광고 모델이나 유명인을 평가할 때 중요한 속성이지만, 다양한 다른 속성의 효과를 함께 살펴볼 필요도 있을 것이다. 예를 들어서, 선행 연구들에서 다루어진 설득의도나 차별성 등 여러 속성들을 추가분석을 살펴볼 것을 제안한다.
선행연구에 광고모델을 중심으로 마케팅 전략 및 효과에 대해 많이 연구해봤다. 그러나 인터넷 환경에서 SNS 인플루언서를 대상으로 한 연구는 인플루언서의 인기와 유형에 머물러 있어 감성적 요인을 탐색하는 연구가 거의 없다. 따라서 본 연구는 구독자의 인플루언서 특성에 반응을 파악하고, 팬쉽의 수준을 측정하기를 통해 인플루언서 특성이 구독자의 지불의사액을 영향할 수 있는지에 목적으로 두고 있다. 그리고 제품 관여도에 따라 영향 효과의 차이가 있는지 연구하였다. 연구목적을 달성하기 위하여 SNS 이용자를 대상으로 설문조사를 실시하고 분석하였다. 총 1100부의 설문지를 배부하고 1024부를 회수하여 그 중에서 무효 설문지 199부를 제외시켜서 나머지 825부를 분석에서 사용하였다. 가설은 AMOS 프로그램을 통해 검증하였다. 분석결과는 인플루언서 매력성은 팬쉽에 유의한 정(+)의 영향, 인플루언서 진실성 및 전문성은 팬쉽에 모두 유의한 정(+)의 영향을 미친다. 그리고 팬쉽은 지불의사액에 유의한 정(+)의 영향을 미친 것으로 나타났다. 또한 제품 관여도가 연구 모형에 미치는 영향의 결과를 보면 소비자가 고 관여도 제품에 지불의사액의 수준은 저 관여도 제품보다 높은 것으로 나타났다. 마지막으로 구독자 인게이지먼트의 정도에 따라 인플루언서의 전문성과 매력성이 팬쉽에 미치는 영향에 조절효과를 보일 수 있지만 인게이지먼트의 정도에 따라 진실성이 팬쉽에 미치는 영향에 조절효과가 거의 없는 것으로 나타났다. 본 연구는 인플루언서의 감성적인 특성을 이론적 고찰 및 실증적으로 설문지 조사를 했다는 점에서 학술적인 의미가 있다. 그리고 개인 인플루언서 난무하는 소셜 미디어 시대에 인플루언서의 매력성과 전문성이 다른 요소들보다 소비자 지불결정에 가장 중요한 역할을 하는 평가 속성임을 알았다. 본 연구는 인플루언서들의 소비자의 팬쉽을 형성하기 위한 실질적인 방향을 제공할 수 있다. 또한 본 연구는 인플루언서의 평가 속성으로 매력성, 진실성과 전문성의 효과를 중심적으로 살펴보았다. 이것은 과거부터 현재까지 광고 모델이나 유명인을 평가할 때 중요한 속성이지만, 다양한 다른 속성의 효과를 함께 살펴볼 필요도 있을 것이다. 예를 들어서, 선행 연구들에서 다루어진 설득의도나 차별성 등 여러 속성들을 추가분석을 살펴볼 것을 제안한다.
In the preliminary research, many marketing strategies and effects are studied centering on advertising models. However, the study of SNS influencers in the network environment was only about the popularity and type of the influencers, and there was almost no study about the emotional elements of SN...
In the preliminary research, many marketing strategies and effects are studied centering on advertising models. However, the study of SNS influencers in the network environment was only about the popularity and type of the influencers, and there was almost no study about the emotional elements of SNS influencers. Therefore, the purpose of this study is to determine the fanship level by analyzing the subscriber's response to the influencer's WTP(Willingness to pay). And whether there is difference in effect according to product involvement. In order to achieve the purpose of research, the questionnaire survey and analysis of SNS users are carried out. A total of 1100 questionnaires were issued and 1024 questionnaires were collected, among which 199 were invalid and the remaining 825 were used for analysis. Suppose you do it through the AMOS program. Analysis result is: the influencer Attractiveness to have a positive impact on fanship, Honesty, and has a positive effect on fanship Expertise. Furthermore, fanship has a positive effect on WTP. In addition, from the results of the impact of product involvement on the research model, it can be seen that the WTP of consumers for products of high product involvement is higher than that of low product involvement. Finally, as the change of the level of engagement, the effects of Expertise and Attractiveness of influencer on fanship can produce change, with regulating effect, but the engagement in the influencer Honesty for fanship process, the influence of almost no adjustment effect. The study did a good study of the source's sensitivity through theoretical and empirical study, therefore it is of great academic significance. And, in the era of personal influencer numerous social media, influencer Attractiveness and Expertise than any other factors play a crucial role in consumer purchase decision. This study will provide a specific solution for SNS consumers to form fanship. This research through the study of evaluation attributes influencer, observe the effect of the Attractiveness, Honesty, and Expertise. Although this is an important attribute used to evaluate advertising models or celebrities from the past to the present, it is important to observe the effects of many other attributes. For example, various attributes such as persuasion intent and differentiation discussed in existing research suggest further observation.
In the preliminary research, many marketing strategies and effects are studied centering on advertising models. However, the study of SNS influencers in the network environment was only about the popularity and type of the influencers, and there was almost no study about the emotional elements of SNS influencers. Therefore, the purpose of this study is to determine the fanship level by analyzing the subscriber's response to the influencer's WTP(Willingness to pay). And whether there is difference in effect according to product involvement. In order to achieve the purpose of research, the questionnaire survey and analysis of SNS users are carried out. A total of 1100 questionnaires were issued and 1024 questionnaires were collected, among which 199 were invalid and the remaining 825 were used for analysis. Suppose you do it through the AMOS program. Analysis result is: the influencer Attractiveness to have a positive impact on fanship, Honesty, and has a positive effect on fanship Expertise. Furthermore, fanship has a positive effect on WTP. In addition, from the results of the impact of product involvement on the research model, it can be seen that the WTP of consumers for products of high product involvement is higher than that of low product involvement. Finally, as the change of the level of engagement, the effects of Expertise and Attractiveness of influencer on fanship can produce change, with regulating effect, but the engagement in the influencer Honesty for fanship process, the influence of almost no adjustment effect. The study did a good study of the source's sensitivity through theoretical and empirical study, therefore it is of great academic significance. And, in the era of personal influencer numerous social media, influencer Attractiveness and Expertise than any other factors play a crucial role in consumer purchase decision. This study will provide a specific solution for SNS consumers to form fanship. This research through the study of evaluation attributes influencer, observe the effect of the Attractiveness, Honesty, and Expertise. Although this is an important attribute used to evaluate advertising models or celebrities from the past to the present, it is important to observe the effects of many other attributes. For example, various attributes such as persuasion intent and differentiation discussed in existing research suggest further observation.
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