소기업 경영자의 개인적 혁신성과 마케팅 역량이 네이버 검색엔진마케팅 성과와 온라인 광고 마케팅 성과에 미치는 영향 : 온라인 마케팅 활용을 매개로 The Effect of Personal Innovation and The Marketing Ability of Small Business CEO on Performance of Naver Searching Engine Marketing and Performance of Online Advertising Marketing : through the use of online marketing원문보기
소기업들은 마케팅 수단으로 상대적으로 적은 비용으로 활용 가능한 온라인 플랫폼 서비스들을 온라인 마케팅에 이용하고 있다. ICT(정보통신기술)의 발달과 전문화된 플랫폼 서비스들의 출현으로 기업들이 운영해야하는 온라인 마케팅 채널의 숫자도 증가하고 있다. 또한 온라인 마케팅 트랜드가 유입 중심인 검색엔진최적화(SEO, Search Engine Optimise) 에서 퍼포먼스 마케팅(Performance Marketing)과 그로스해킹(Growth Hacking)으로 이동하고 있다. 그로스 해킹은 고객 행동 분석을 통해 구매율을 높이는 과정으로 고객 심리와 통계, 프로그램에 대한 이해까지 필요로 하고 있어 이를 활용하기 위해서는 전문적인 학습과 많은 노력이 요구된다. 본 연구의 설문 대상중 94.5%가 온라인 마케팅 채널 활용 경험을 가지고 있어 온라인 마케팅 활용에 적극적이지만, 기업에 따라 온라인 마케팅 운영 채널의 수와 온라인 마케팅 성과에서 차이를 보이고 있다. 이에 본 연구는 소기업의 경영자를 중심으로 개인적 혁신성과 마케팅 역량이 온라인마케팅 채널 활용과 네이버 검색엔진 마케팅 성과, 온라인 광고 마케팅 성과 간에 어떠한 영향을 미치는지 연구하였다. 연구 결과, 소기업 경영자의 개인적 혁신성과 마케팅역량이 높을수록 다양한 온라인 마케팅 채널을 활용하고 온라인 마케팅 성과에도 정의 영향을 미치며, 온라인 마케팅 활용은 네이버 검색엔진 마케팅 성과와 온라인 광고 마케팅 성과를 향상 시키는 것으로 나타났다. ...
소기업들은 마케팅 수단으로 상대적으로 적은 비용으로 활용 가능한 온라인 플랫폼 서비스들을 온라인 마케팅에 이용하고 있다. ICT(정보통신기술)의 발달과 전문화된 플랫폼 서비스들의 출현으로 기업들이 운영해야하는 온라인 마케팅 채널의 숫자도 증가하고 있다. 또한 온라인 마케팅 트랜드가 유입 중심인 검색엔진최적화(SEO, Search Engine Optimise) 에서 퍼포먼스 마케팅(Performance Marketing)과 그로스해킹(Growth Hacking)으로 이동하고 있다. 그로스 해킹은 고객 행동 분석을 통해 구매율을 높이는 과정으로 고객 심리와 통계, 프로그램에 대한 이해까지 필요로 하고 있어 이를 활용하기 위해서는 전문적인 학습과 많은 노력이 요구된다. 본 연구의 설문 대상중 94.5%가 온라인 마케팅 채널 활용 경험을 가지고 있어 온라인 마케팅 활용에 적극적이지만, 기업에 따라 온라인 마케팅 운영 채널의 수와 온라인 마케팅 성과에서 차이를 보이고 있다. 이에 본 연구는 소기업의 경영자를 중심으로 개인적 혁신성과 마케팅 역량이 온라인마케팅 채널 활용과 네이버 검색엔진 마케팅 성과, 온라인 광고 마케팅 성과 간에 어떠한 영향을 미치는지 연구하였다. 연구 결과, 소기업 경영자의 개인적 혁신성과 마케팅역량이 높을수록 다양한 온라인 마케팅 채널을 활용하고 온라인 마케팅 성과에도 정의 영향을 미치며, 온라인 마케팅 활용은 네이버 검색엔진 마케팅 성과와 온라인 광고 마케팅 성과를 향상 시키는 것으로 나타났다. 부트스트랩을 이용한 온라인 마케팅활용의 매개 효과 검증은 간접 효과가 일부 발생하였으나 유의한 영향을 미치지는 못하여 기각되었다.
소기업들은 마케팅 수단으로 상대적으로 적은 비용으로 활용 가능한 온라인 플랫폼 서비스들을 온라인 마케팅에 이용하고 있다. ICT(정보통신기술)의 발달과 전문화된 플랫폼 서비스들의 출현으로 기업들이 운영해야하는 온라인 마케팅 채널의 숫자도 증가하고 있다. 또한 온라인 마케팅 트랜드가 유입 중심인 검색엔진최적화(SEO, Search Engine Optimise) 에서 퍼포먼스 마케팅(Performance Marketing)과 그로스해킹(Growth Hacking)으로 이동하고 있다. 그로스 해킹은 고객 행동 분석을 통해 구매율을 높이는 과정으로 고객 심리와 통계, 프로그램에 대한 이해까지 필요로 하고 있어 이를 활용하기 위해서는 전문적인 학습과 많은 노력이 요구된다. 본 연구의 설문 대상중 94.5%가 온라인 마케팅 채널 활용 경험을 가지고 있어 온라인 마케팅 활용에 적극적이지만, 기업에 따라 온라인 마케팅 운영 채널의 수와 온라인 마케팅 성과에서 차이를 보이고 있다. 이에 본 연구는 소기업의 경영자를 중심으로 개인적 혁신성과 마케팅 역량이 온라인마케팅 채널 활용과 네이버 검색엔진 마케팅 성과, 온라인 광고 마케팅 성과 간에 어떠한 영향을 미치는지 연구하였다. 연구 결과, 소기업 경영자의 개인적 혁신성과 마케팅역량이 높을수록 다양한 온라인 마케팅 채널을 활용하고 온라인 마케팅 성과에도 정의 영향을 미치며, 온라인 마케팅 활용은 네이버 검색엔진 마케팅 성과와 온라인 광고 마케팅 성과를 향상 시키는 것으로 나타났다. 부트스트랩을 이용한 온라인 마케팅활용의 매개 효과 검증은 간접 효과가 일부 발생하였으나 유의한 영향을 미치지는 못하여 기각되었다.
Small business CEOs have used some online service platforms that are available at less cost for online marketing. The marketing channels have been increasing as development of ICT. Small business CEOs cannot help but using those platforms for marketing. These days online marketing trends hav...
Small business CEOs have used some online service platforms that are available at less cost for online marketing. The marketing channels have been increasing as development of ICT. Small business CEOs cannot help but using those platforms for marketing. These days online marketing trends have also shifted from influent-based search engine optimization to 'performance marketing' and 'growth hacking'. Growth hacking is a process of raising the purchase rate through customer behavior analysis and requires understanding of customer psychology, statistics and programs. Systematic educatio2n is needed to use this. So Some companies have difficulty achieving online marketing performance. 94.5% of the questionnaires of this study have experience using online channel, so they are active in using online marketing. However, there are differences in the number of channels they operate and online marketing performance. herefore, this study investigated the effect of personal innovation and marketing competence on the use of online marketing channel, Naver search engine marketing performance, and online advertising marketing performance, focusing on small business CEOs. As a result, it was found that the higher the personal innovation and marketing competency of small business CEOs, the more online marketing performance and online advertising marketing performance are improved. Boost trap validation was rejected since it did not have effects,although it had indirect effects.
Small business CEOs have used some online service platforms that are available at less cost for online marketing. The marketing channels have been increasing as development of ICT. Small business CEOs cannot help but using those platforms for marketing. These days online marketing trends have also shifted from influent-based search engine optimization to 'performance marketing' and 'growth hacking'. Growth hacking is a process of raising the purchase rate through customer behavior analysis and requires understanding of customer psychology, statistics and programs. Systematic educatio2n is needed to use this. So Some companies have difficulty achieving online marketing performance. 94.5% of the questionnaires of this study have experience using online channel, so they are active in using online marketing. However, there are differences in the number of channels they operate and online marketing performance. herefore, this study investigated the effect of personal innovation and marketing competence on the use of online marketing channel, Naver search engine marketing performance, and online advertising marketing performance, focusing on small business CEOs. As a result, it was found that the higher the personal innovation and marketing competency of small business CEOs, the more online marketing performance and online advertising marketing performance are improved. Boost trap validation was rejected since it did not have effects,although it had indirect effects.
주제어
#네이버 검색 엔진 마케팅 온라인 광고 마케팅 디지털마케팅 검색엔진 최적화 개인적 혁신성 마케팅 역량 온라인 마케팅 활용
학위논문 정보
저자
최택훈
학위수여기관
연세대학교 정경·창업대학원
학위구분
국내석사
학과
창업학전공
지도교수
오상도
발행연도
2019
총페이지
vi, 56p.
키워드
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